אקסלרטור למעצבים

אקסלרטור מבית Workshop Academy, אחד המיזמים המרתקים והמרעננים ביותר בתחום העיצוב בארץ, הסתיים בחודש מרץ האחרון. המיזם, ראשון מסוגו בארץ, מתמקד בחיבור שבין חשיבה עסקית לעולם העיצוב. היות וזהו חיבור שנותר שולי למדי במסגרת לימודי העיצוב בארץ, המיזם נותן מענה לחוסר שרבים מאיתנו מרגישים ביציאה לשוק העבודה. ישבתי לשיחה עם המייסדת והמנהלת של הפרויקט, שבין השאר גם מרצה במכון, גלית קול אגינסקי.

ברטה שפירו, תקשורת חזותית

המחזור הראשון של אחד המיזמים המרתקים והחשובים ביותר בתחום העיצוב בארץ הסתיים בחודש מרץ האחרון. על המיזם יצא לי לשמוע הודות למרצה גלית קול אגינסקי שזכיתי ללמוד ממנה במסגרת לימודיי ב-HIT. גלית היא בעלת תואר ראשון במנהל עסקים וכלכלה, תואר שני במנהל עם התמחות בשיווק ואם כל זה לא מספיק, גם תואר שני במגדר ואמנות מלסלי קולג'. בשנה האחרונה, גלית היא המייסדת והמנהלת של Workshop Academy, אקדמיה לעיצוב מבית Workshop וחלל העבודה הראשון למעצבים בארץ. במסגרת זו הקימה את האקסלרטור הראשון למעצבים בארץ בהנחיית גילי גולן.

מטרת האקסלרטור היא ללמד מעצבות ומעצבים איך להקפיץ את העסק שלהם בתקופת זמן קצרה, ושם דגש מיוחד על יישום תובנות מעולם מנהל העסקים לתחום העיצוב. בתור סטודנטית לעיצוב, לא פעם יצא לי לחשוב על הכנה לרגע של אחרי הלימודים, נושא שעורר הרבה דיונים כיתתיים. בלימודים של ארבע שנים עמוסים בתוכן ועיצוב, כמעט ולא מדברים איתנו על איך להצליח בתור עסק. מיותר לומר שהייתי נרגשת לשבת עם גלית ולגלות יותר על המיזם המבורך.

גלית קול אגינסקי, המייסדת והמנהלת של האקסלרטור. צילום: האוס, חלל עבודה לנשים (1)

מה עומד מאחורי ההקמה של האקסלרטור?

גלית: "אני מאמינה שצריך לשנות את הדרך בה מעצבים בארץ חושבים ועובדים. מצד אחד, יש כאן מוחות מבריקים והמון עיצוב מעניין, בועט, חדשני וחכם. מצד שני, לרוב המעצבים קשה מאד להתפרנס מזה. אצל הרבה מאוד מעצבות ומעצבים אני מוצאת מה שאני קוראת לו "תודעת שפע נמוכה", כלומר רובם לא חושבים שהם ראויים לתשלום גבוה, הם לא חושבים שמגיע להם להצליח. שמתי לי למטרה ללמד מעצבים לחשוב אחרת. יש פה מוחות מבריקים לא פחות מההייטק בארץ. ההייטק זו דוגמה לתעשייה שהיא מאד מתוגמלת על ידי הממשלה בעוד שעיצוב ממש לא. אני חושבת שכל מה שנכון להייטק יכול להיות נכון גם לעיצוב".

"משם נולד הרעיון של האקסלרטור שזו בעצם תוכנית האצה: לוקחים עסקים קטנים וצעירים ומכניסים אותם לתקופה של שלושה חודשים מאד אינטנסיביים. זו תקופה קצרה, עם תחרות, לחץ, הם צריכים לעבוד מאוד קשה בזמן הזה, אבל הם עטופים בתמיכה, עם המנטורים הכי טובים שיש בנמצא. הרעיון הוא שהמשתתפים יעשו בתקופה הזו קפיצה גדולה בעסק שלהם. בתחום ההייטק יש קרוב למאה אקסלרטורים בארץ, ואני חשבתי שזה צריך להגיע גם לעולם העיצוב. בעצם הרעיון של האקסלרטור מבוסס על שני העקרונות האלו: לפתח את תחום העיצוב ולאמץ את החשיבה של ההייטק".

אקסלרטור מעצבים בהנחיית גילי גולן. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (2)

מי הם המשתתפים באקסלרטור?

"עשינו ראיונות לכ-150 מעצבים, מתוכם בחרנו 12. מגיעים מעצבים מכל מני סוגים שנמצאים בכל מיני שלבים בחיי העסק שלהם. היו לנו בוגרים מהאקדמיות לעיצוב שסיימו לפני שנה וגם כאלה עם עסקים של עשרים שנה".

מה היו הקריטריונים לבחירה?

"קודם כל זה חייב להיות מישהו שיש לו לפחות רעיון מגובש וברור למוצר או לעסק. האקסלרטור הוא מאוד מעשי ומכוון לאיך מרוויחים כסף ואיך מצליחים כמעצב/ת. פגשנו את המועמדים לראיונות של שעה ורצינו לשמוע איפה הם נמצאים. צריך בשלות וצריך להיות בעניין של לעבוד, אחרת זה פשוט לא הזמן".

אקסלרטור מעצבים. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (3)

מה הם הכלים שהאקסלרטור שואף לתת למשתתפים?

"כלים לחשיבה עסקית נכונה ובריאה, חשיבה שמתחילה במחקר מאד מעמיק. מטרת המחקר היא להגדיר בצורה מאד ברורה מהו המוצר וללכת ולבדוק מה קורה איתו בשטח. זה כולל מחקר של קהל היעד, מה קהל היעד אוהב, איזה עוד מתחרים יש בשוק, איזה מחירים רווחים בשוק. להכיר את השכונה שהם הולכים להגיע אליה. עם כל האינפורמציה הזאת חוזרים חזרה לסטודיו, ומשם מתחילים לבדוק את המוצר. האם הוא מתאים למקום שהגדרנו שאנחנו רוצים להגיע אליו".

אקסלרטור מעצבים. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (4)

"המשתתפים מגדירים גם יעדים כלכליים: מבינים את העלויות של כל דבר, את הזמן שהוא לוקח, נכנסים לפרטים הכי קטנים כדי להכיר את כל המספרים. אחד הדברים הכי חשובים בהקמת עסק זה לשלוט במספרים, וזה משהו שמעצבים מאד חוששים ממנו. אזור הנוחות שלהם זה עיצוב, אז כשהם לא יודעים מה קורה בשוק הם פשוט הולכים ומעצבים עוד קולקציה, נניח. המטרה באקלסרטור זה ללמד לצאת משמיכת פוך שלנו: באיזשהו שלב אנחנו מפסיקים לעצב ומתחילים לבדוק. לפעמים מישהו מגלה שזה לא רווחי ולא אפשרי להמשיך עם הפרויקט המקורי שחשב עליו. פתאום מבינים שיש פנטזיה ויש את המציאות ואנחנו מביאים את המשתתפים שלנו להסתכל על הלבן של העיניים. זה מבחן מציאות שהוא כואב אבל קריטי כדי להצליח בעסק. לומדים לעשות את זה".

אקסלרטור מעצבים – הרצאות אורחים, יובל סער. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (5)

"אחרי שהבנו מה המוצר, מתחילים את שלבי הפיתוח. יש הרצאות של מיטב המומחים בארץ, למשל אורי לברון שהוא מומחה בסטורי-טלינג. הוא בא ועשה סדנה hands on ולימד כל אחד ואחת איך לבנות את הסיפור המותגי שלו. גם יובל סער בא אלינו והעביר סדנה על איך לפנות לגורמים שונים, איך לייצר כתיבה שהיא מכירתית אבל טובה. תוך כדי המשתתפים מתקדמים כל הזמן ביעדים שלהם, כל אחד עם היעד שלו. הם עבדו קשה מאד, ויצאו במקומות אחרים לחלוטין מאיך שהם נכנסו. אחד המשתתפים תמצת את זה יפה: 'אני הרגשתי שאנחנו פה עם 12 גלגלי עזר'".

מה בנוגע לדינמיקה שנוצרה בין המשתתפים? צפיתם את הערך הקבוצתי שיהיה לכם באקסלרטור?

"גם אני וגם גילי גולן השותפה שלי כבר עשינו כאלה דברים בוריאציה כזו או אחרת, אבל זה היה מפתיע. פה באקסלרטור נוצרה קבוצת תמיכה מאוד משמעותית. אני חושבת שלאור זה שמעצבים עובדים לבד, מאוד קשה לשבת בבית בין ארבע קירות ולפרוץ גבולות. לבד אי אפשר להצליח, אנחנו בתקופה של שיתופיות וזה מה שגורם לדברים להיות גדולים. כל החברות הגדולות מדברות ב-we אף פעם לא ב-I".

אקסלרטור מעצבים. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (6)

ועכשיו כשהאקסלרטור הסתיים, איך המשתתפים מתמודדים עם החזרה לעבודה לבד?

"זו בעיה ואנחנו מודעים לזה. גם בהייטק זה קורה שאחרי תקופה אינטנסיבית, שהרבה מאד דברים קורים בה, פתאום נפלטים לחוף ערומים. לכן אנחנו מקיימים שלושה מפגשים אחת לחודש, מין wrap up כשכל אחד משתף בהתקדמות. בעתיד אנחנו נריץ גם תכנית המשך. אני מניחה שתכנית ההמשך תהיה עם נגיעות של חו"ל, כי השוק בארץ הוא קטן מדי ורוב המעצבים צריכים להסתכל לחו"ל".

את חושבת שבעתיד נוכל לראות אקסלרטור יעודי ליוצאים טריים ממוסדות אקדמיים, או ניסיונות לשלב את זה בתכנית לימודי העיצוב?

"חד משמעית כן. אני חושבת שצריך לשלב את זה לקראת סוף הלימודים או אולי בקיץ בין הסמסטרים, עבור סטודנטים שזה מעניין אותם. אני מאוד מאמינה בזה. יש פה אנשים מוכשרים ופרוייקטים מעניינים, דברים שנשארים במסגרת הלימודים ופשוט מתבזבזים".

מתי נפתח האקסלרטור הבא?

גלית: "האקסלרטור הבא יפתח בספטמבר והבא אחריו יהיה בנובמבר. הראשון יהיה באוריינטציה קצת שונה, כנראה בדגש על צילום או טכנולוגיה ובנובמבר יהיה אקסלרטור מעצבים".

אקסלרטור מעצבים. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (7)

בעקבות השיחה עם גלית, הייתי סקרנית לשמוע עוד על חווית האקסלרטור. יצרתי קשר עם נלי בנימין שהשתתפה באקסלרטור האחרון. נלי הקימה את העסק שלה לעיצוב תכשיטים לפני כשלוש שנים, כשסיימה את לימודיה בשנקר במחלקה לעיצוב תכשיטים.

מה היו האתגרים שהתמודדת איתם בתכנית?

נלי: "מה שהיה הכי קשה זה שלב המחקר, אבל זה חלק מאד מהותי. בלי מחקר את לא יודעת בכלל איפה את נמצאת. בלי מחקר אי אפשר לעבוד, ככה זה בכל התחומים. אני פשוט לא ידעתי את זה לפני האקסלרטור".

אקסלרטור מעצבים. צילום: וורקשופ, חלל עבודה למעצבים (8)

מה תרמה לך ההשתתפות באקסלרטור?

נלי: "האקסלרטור לימד אותי מחדש מה זה בעצם לעצב- לא רק במטרה לייצר דברים יפים, אלא לעצב מכמה רבדים. למשל גם ממחקר שוק, כדי לדעת כמה המוצרים שלי שווים. למי הם נמכרים, בכמה הם נמכרים, אם מישהו מחקה אותם והחיקוי שלו מתחרה בי אז זה גם שיקול. לפני שאני מעצבת אני צריכה לדעת כמה זה עולה. זה ממש שינה לי את כל התהליך העיצובי שלי".

מה הם השינויים שעשית בעסק בעקבות האקסלרטור?

נלי: "קודם כל הבנתי שאני חייבת להתייחס למספרים, שזה דבר ממש חשוב לכל עסק. גם כל הנושא של מחקר, תימחורים, ולעצב את הקולקציה על דף לפני המודל. באופן כללי, להיות הרבה יותר מסודרת ומדויקת".

כל המעוניינים להירשם ולהתעדכן לגבי האקסלרטור הבא מוזמנים לעקוב אחר המידע שמתפרסם באתר או בעמוד הפייסבוק של WorkShop Academy.

להתרשמות מיצירותיה של נלי בנימין מוזמנים לכאן.

ליצירת קשר: ברטה שפירו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *