בזלת, תכשיטים וולקנים

"בזלת, תכשיטים וולקנים" היא תערוכה חדשה במוזיאון הגאולוגי ברמת השרון, המציגה עבודות חדשות של אמנים מכל רחבי אירופה. נכנסתי לחלל התערוכה והופתעתי לגלות חדר שצבוע כולו בוורוד. לא הבנתי את סיבת בחירת הצבע עד ששמעתי את סיפורו של ז'אן-איב, אוצר התערוכה.

נעה תדמור, עיצוב פנים

התערוכה מציגה עבודות חדשות של אמנים מכל רחבי אירופה (צרפת, איטליה, שווייץ, ספרד, הולנד ועוד) שיצרו במיוחד עבור התערוכה תכשיטים. היוצרים התבקשו לעצב מוצר עם בזלת כמוטיב או כחומר מרכזי ביצירה, וכל אמן פירש את ההנחיה באופן אישי ועשה שימוש שונה בבזלת. זאת פעם ראשונה שמוצגת תערוכה מסוג זה בישראל אשר משתתפים בה מספר רב של אמנים אירופאים מובילים בתחום הצורפות העכשווית.

אוצר התערוכה, ז'אן-איב בנה את התערוכה הראשונה שהוצגה ב-Agde, עיר בזלתית בצרפת בכנסייה לשעבר, במבנה בזלתי שחור והפריטים הוצגו על פאנלים וורודים. בעת ביקורו במוזיאון הגאולוגי ברמת-השרון, החלל נתפס בעיניו כקופסת תכשיטים קטנה בה מציגים דברים קטנים ויקרי ערך, שהזכיר לו קופסת תכשיטים מילדותו בצרפת. הקופסה מזיכרונו עשויה כולה עץ והפנים שלה היה מרופד בבד וורוד. מכאן שאב את ההשראה לעיצוב החלל כפנים של קופסת תכשיטים שמעניקה תחושה של "טיול" בקופסא.

חלל התערוכה – "בזלת, תכשיטים וולקנים"

החלל צבוע בגווני ורוד ובגווני אפור שמקורם בצבע האפור הבזלתי. הצבע הוורוד של חלל התערוכה נבע מתוך רצון להעצים ולהבליט את אבני הבזלת, שנושאות איתן תחושה של כבדות. לכל אמן הותאם הגוון המדויק שעובד טוב יותר עם עבודתו, וכמו כן, לכל עבודה נבנה סטנד באופן מיוחד במידותיו כך שיתאים לו.

בהגעתי לביקור בתערוכה נערכה שיחת אמנים בה ורד בבאי, ממקימי התערוכה, דיברה על צורפות עכשווית ועל אמנים שהתחילו לעלות שאלות לגבי מה זה יקר ערך ומה הופך דבר ליקר ערך. היא העלתה לדיון את הסוגיה האם דבר יקר חייב להיות עשוי מחומרים יקרים, ואולי ניתן לשלב חומרים זולים בפריט שמטרתו להיות יקר ערך. בבאי הציגה בפנינו את כל העבודות בתערוכה, תוך מתן הסבר על כל אמן, השראתו ועל החומרים בהם השתמש בתכשיט שיצר.

פיליפ סאג'ה "The chosen one" – טבעת

העבודה הראשונה שהציגה היא של פיליפ סאג'ה (Philip Sajet) אמן מהולנד. סאג'ה יצר טבעת מסורתית ושגרתית עשויה כסף ומצופה באמייל. בעבודתו החליף האמן את מקומו של היהלום בפיסת בזלת קטנטנה ושיבץ אותה כאילו הוא משבץ יהלום. סאג'ה החליף את היהלום היקר באבן שאין לה שום ערך כספי ומעמיד את שאלת היוקרה בעיני הצופה.

מרין דומיניקזאק "Noyade au cap d'Agde" – שרשרת

בעבודתה של מרין דומיניקזאק (Marine Dominiczak), אמנית מצרפת, החליטה לעבוד עם בזלת בקנה מידה גדול. דומיניקזאק מחליפה את המקום של אבן החן באבן בזלת. היא מעמיסה עליה הרבה משמעויות של כובד צורני ופיזי בעיצוב ומעלה מחשבה על טביעה. כוונתה שמי שיענוד את זה לא יכנס עם השרשרת למים כי עלול לטבוע יחד עם האבן.

קלרה דנידט "Fronde II" – שרשרת

בעבודתה של קלרה דנידט (Clara Denidet), אמנית מצרפת, כלאה אבנים בתוך מבנה הרוגטקה שיצרה. דנינט יצרה מצב בו כלאה את התחמושת בפנים הרוגטקה כך שבעצם אינה מאפשרת לעשות בה שימוש. העבודה מדברת על הפוליטיקה של המלחמה ויוצרת אצל הצופה תחושה שמעלה הרבה שאלות ואף הזדהות עם העבודה, מאחר שכל אחד מתמודד עם המלחמות שלו.

יעקוב בלוך "ללא שם" – סיכה

בעבודתו של יעקוב בלוך, אמן ישראלי, שעבודתו מדברת על שלום, דרך ניגודיות של חומרים. האמן יצר דימוי של התפרצות געשית באמצעות כסף כחומר גלם והבזלת הופכת להיות האלמנט הדומם בתכשיט. זהו ניסיון להגיע לאיזון דווקא דרך הניגודיות החומרית, ודרכו מדבר על שאיפתו להגיע לשלום.

רנזו פסקל "BAS-ALT" – סיכה | צילום: מרקו פוריאו מגליאני

בעבודתו של רנזו פסקל (Renzo Pasquale), אמן ופסל מאיטליה, ליטש את אבן הבזלת ונתן לה מראה זהה לשיש. עבודה מאוד נקייה ושקטה מבחינה צורנית, אך עם זאת שני המשולשים יוצרים מעין ארכיטקטורה של הר געש העומד להתפרץ.

ג'והנה דאהם "Ephemeral" – תכשיט קירי

עבודתה של ג'והנה דאהם (Johanna Dahm), אמנית משוויץ, מבקשת השתתפות אקטיבית מהצופה. האמנית לקחה פיסת בזלת מאזור בגרמניה שהוא מאוד דומה במראה שלו לבריכת המשושים. היא ליטשה את הבזלת והציגה אותה על גבי פאנל לבן. דאהם מבקשת מהצופה להביט באבן הבזלת למשך כמה שניות ולאחר מכן להסתכל על הקיר הלבן ולחוש באפקט של הנגטיב של האבן. בכך היא טוענת שזה קמע דמיוני שאמור להגן עליך לכמה שניות. כוונתה לשים דגש על מהו זיכרון ומהו מציאות.

סופי האנאגארט "Dyke" – צמיד

עבודתה של סופי האנאגארט (Sophie Hanagarth), אמנית משוויץ, החזירה את החומרים למצבם הטבעי ויצרה מראה של שרשרת הרים שחיברה באמצעות חומר פולימרי. האנאגארט יצרה צמיד שמקיף מכתש דמיוני. כוונתה ליצור חיבור בין התכשיט לבין טופוגרפיה הררית, מראה נוף.

רמון פו קויאס "Metamorphic" – סיכה | צילום: רמון פו קויאס

עבודתו של רמון פו קויאס (Ramon Puig Cuyas) אמן מספרד, עשה שימוש בחומרים מנוגדים, מעולמות שונים ונסה ליצור הרמוניה ביניהם. אמן העובד בטכניקות עבודה שונות ומייצר שילובים חומריים מאוזנים. עבודתו מזכירה את היצירות של מירו ופיקסו, מתוך מסורות ספרדיות ובשימוש בצבעים וצורות שונות.

אנהמריה זאנלה "Monolite" – טבעת | צילום: מרקו פוריאו מגליאני

עבודתה של אנהמריה זאנלה (AnnaMaria Zanella) אמנית מאיטליה, יצרה טבעת עשויה אך ורק מבזלת. זאנלה לקחה גוש של בזלת, שיטתה אותו ולאחר מכן התחילה לנסר בתוכו בצורה מאוד מרוסנת, אך גורמת לטבעת כמעט להתפרק. האמנית עובדת על המתח שבין ריסון לבין התפרקות.

סטפנו מרקטי "ללא שם" – טבעת | צילום: סטפנו מרקטי

עבודתו של סטפנו מרקטי (Stefano Marchetti) אמן מאיטליה העובד עם זהב. בעבודתו הוא אזכר טכניקה עתיקה הנקראת ניילו, היא טכניקה המשלבת מתכות כמו אופרת, כסף, נחושת בשילוב של גופרית, וכך מקבלים תרכובת מתכתית שחורה. מרקטי לקח את הבזלת וכתש אותה, שבר אותה לרסיסים עד שהפך את הבזלת לאבקה ולאחר מכן הוסיף לזה חומר פולימרי ומרח אותו על התכשיט.

ליאה קיראל "Black magic" – שרשרת | צילום: ליאה קיראל

עבודתה של ליאה קיראל אמנית מישראל, בנתה קמע אישי. היא אספה את שיערה הפרטי שנשר במשך כשנה ועבדה אתו כמו לבד. קיראל יצרה חבל אליו היא חיברה דמות שהיא גילפה מהבזלת ושיבצה בזהב. בנוסף שילבה בו חפצים שאספה לאורך השנים.

עבודתו של כריסטיאן בלמר (Christian Balmer) אמן משוויץ, עשויה מחומרים מאוד חזקים. העבודה כוחנית ועוצמתית, המדברת על יחסים בין חומרים חזקים. בלמר יצר התנגשות חומרית בין שלושה אלמנטים; ברזל מחושל, בזלת ויהלום. הוא מפגיש בין האלמנטים החזקים ולוכד אותם יחד כך שחומר חודר חומר אחר.

ג'ורג' דובלר "ללא שם" – סיכה | צילום: ג'ורג' דובלר

עבודתו של ג'ורג' דובלר (Georg Dobler) אמן מגרמניה, יצר עבודה המזכירה דסקיות של חיילים. עבודה עדינה שיש בה איזשהו כובד, קיים חוסר נוחות בניגודיות והקונטרסטיות בין הצבע האדום לבין הבזלת הכהה.

ורד בבאי "Black orchids" – תליון | צילום: ורד בבאי

עבודתה של ורד בבאי אמנית ישראלית, עבודה עשויה מאבני בזלת ומפולימר המכיל פיגמנט שחור. העבודה הושפעה אלמנטים שונים: מצלמיות עתיקות, מצורות של מלאכים וקווי מיתר של סחלבים. הרעיון של בבאי היה לבנות צורות שהם יכולות לפנות לכמה רבדים שונים. היא רצתה ליצור מסתוריות כי הבזלת היא אבן שמכילה הרבה מסתורין.

בזלת – תכשיטים וולקניים
אוצר התערוכה: ז'אן-איב לה מיגו
אוצרת אחראית: רחל ששפורטה
עיצוב תערוכה: דרור צונץ

המוזיאון הגאולוגי
כתובת: הפלמ"ח 12, רמת השרון
שעות פתיחה:
ימים א'-ה' 08:30 – 13:00
יום ד' 16:00 – 18:00
כניסה חופשית

תאריך נעילה: 31.1.2017

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *