בתמונה: אופרה

תערוכה חדשה בגלריית נגא מציגה מפגש בין-ז'אנרי: שבע אופרות שהפכו לשבע יצירות אמנות פלסטית בידיהם של אמנים מקומיים. התערוכה OPERART עוסקת באופרות קלאסיות, מפרקת אותן לגורמים ויוצרת מבט חדש ומרענן על כמה מהסיפורים הגדולים בתולדות הז'אנר.

לי גואטה, תקשורת חזותית

בימים אלו מתקיימת התערוכה "OPERART" בגלריית נגא. היצירות המוצגות בתערוכה נוצרו כולן בהשראות אופרות שונות, ומזמינות להתבוננות מחודשת בז'אנר. בתערוכה משתתפים שבעה אמנים ישראלים: דוד עדיקא, אורי גרשט, גלעד אופיר, פבל וולברג, נעמי לשם, עדי ברנדה ומיכל חלבין. כל אחד ואחת מספק/ת פרשנות אישית לאחת משבע האופרות שיוצגו בבית האופרה בעונה הקרובה. מתוך תקציר האופרה, נבחרו אירוע, דמות או סצנה ששימשו ציר מרכזי לפיתוח היצירה.

האופרה "כרמן" מאת ביזה. צילום: מיכל חלבין

התערוכה בנויה כמסלול מעגלי, המרחב לבן כולו והדבר היחיד שתופס את העין הן היצירות. העבודה הראשונה ששבתה את תשומת ליבי היא של האמנית מיכל חלבין. הצילום של חלבין מתייחס לאופרה "כרמן" מאת ביזה. הגיבורה, כרמן, היא אישה חופשית ברוחה המעדיפה למות מאשר לחיות משועבדת לגבר שאינה אוהבת. באופן מעניין, חלבין בחרה להתמקד דווקא בדמות הטוראדור המאוהב בכרמן. בצילום אנו רואים פליט סודאני לבוש בבגדי הטוראדור ההדורים. הניגוד בין הבגדים המצועצעים לבין הפגיעות בעיניו נקשר לסתירות הגלומות בדמותה של כרמן. אי-אפשר שלא להתמכר למבט החודר, לסיטואציה המשונה.

האופרה "סיפורו של הצאר שלטן" מאת ניקולאי קורסקוב, צילום: פבל וולברג.

צילום מעניין נוסף הוא של האמן פבל וולברג, המתייחס בעבודתו לאופרה "סיפורו של הצאר סלטן". האופרה, שנכתבה בידי ניקולאי רימסקי קורסקוב, מגוללת עלילת קנאה בין שלוש אחיות ואת סיפור גאולתה של מלכת הברבורים ממעשה כישוף. וולברג הכיר את יסודות הסיפור עוד מילדותו, והצילום צולם באוקראינה. בצילום נראה פסל של מלכת הברבורים, עשוי מצמיגי מכוניות צבועים בלבן וממוקם בחזית בית שהופצץ וננטש. זווית הצילום הנמוכה של וולברג מעצימה את נוכחותו של הפסל ואת האווירה הדרמטית השוררת במקום. המסתוריות האפלה שעולה מהסיטואציה מאפשרת לצופה לספר לעצמה כל סיפור שתבחר.

האופרה "דון ג'ובני" מאת מוצרט, צילום וטכניקה מעורבת: גלעד אופיר

גלעד אופיר בחר באופרה "דון ג'ובני" מאת מוצרט. עבודתו עוסקת בהתפרקות דמותו של הגיבור, המצוי בהידרדרות. דון ג'ובני חי למען תשוקתו, ומקדיש את חייו לכיבוש נשים במטרה להוכיח את גבריותו, אך שום הישג או כיבוש לא מספק אותו. רגע לפני מותו הוא חש לראשונה רגש כלשהו- פחד מהמוות. הרגע הזה מאפשר לו להבין ולחוש חיבור למציאות שמסתיימת במהרה, יחד עם האופרה עצמה, עם מותו הבלתי נמנע. אופיר משתמש בטכניקה מעורבת: הוא יוצר יצירה פלסטית המתבססת על רישום וציור מופשט שעובר בסופו של דבר תהליך צילומי. שיטת עבודה זו מעלה את השאלה- מה למעשה נחשב צילום כיום?

האופרה "לה בוהם" מאת ג'קומו פ'וציני, קולאז צילומי: עדי ברנדה

עדי ברנדה בחר באופרה "לה בוהם" מאת ג'קומו פוצ'יני, העוסקת באהבה ממבט ראשון, ובפחד מבדידות ומוות. ברנדה יצר קולאז' צילומי הממזג בין דמותה של מימי, גיבורת האופרה, לדמותה המיתית של מריה קאלאס, זמרת אופרה אשר סיימה את חייה בבדידות בפריז. בעבודה נוצר מפגש טעון בין הדמויות המוצגות כיחידה אחת על גבי משטח מחורר. המשטח מתפקד כמו צמצם מצלמה, חושף ובו בזמן גם מסתיר את האובייקט הנצפה.

התערוכה מרשימה ומציגה אמנים בעלי גישות ותחומי עניין שונים, מה שמתבטא בתהליכי עבודה מגוונים. בין אם מדובר בצילום תיעודי, צילום ביקורתי, צילומי פורטרטים, עיסוק ב"רדי מייד" או בטכניקה המערבת אמנות פלסטית וצילום, המפגש בין טכניקות עבודה אלו לז'אנר האמנותי של האופרה מרתק ומעורר מחשבה.

האופרה "חלום ליל קיץ" מאת בנג'מין בריטן, עבודת וידיאו 5 דק'. יוצר: אורי גרשט

תערוכה OPERART
אוצרת התערוכה: נחמי גוטליב
גלריה נגא לאומנות עכשווית
רחוב אחד העם 60, תל אביב -יפו
פתיחה: 2.11
נעילה: 12.11 ולאחר מכן תוצג באכסדרת בית האופרה לאורך כל העונה
שעות פתיחה: ב'-ה' 11:00-18:00, ו'-ש' 11:00-14:00

כניסה חופשית

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *