קרטון וירטואלי

טכנולוגיית המציאות המדומה חוזרת ובענק. אף אחד לא יודע מה בדיוק הולכים לעשות עם זה, אבל נראה שכל החברות הגדולות רצות לשם עכשיו: גוגל, סמסונג, סוני, HTC ועוד… מושקע בזה כל כך הרבה כסף שמשהו פשוט חייב לקרות. רלוונטי לתהות מה יהיה התפקיד של המעצבים בעולם המדומה, והתשובה מפתיעה.

מולי יחבס, עיצוב תקשורת חזותית

ז'אן-מארק דניס (Jean-Marc Denis), מעצב שעובד בגוגל, כתב לאחרונה מאמר שבו הוא מספר כיצד בתום העבודה על פרוייקט Inbox by Gmail, כשחיפש אחר אתגר חדש ומשמעותי, החליט להיכנס אל פרוייקט המציאות המדומה של גוגל, ה-Google Cardboard. ההשתלבות מאתגרת, הוא מציין במאמר, כי מדובר בתחום שיש בו מעט ניסיון והיסטוריה, לצד אתגרים עצומים. לשאלות של קריאות, קומפוזיציה וצבע נוספו כעת שאלות של מרחב, חלל ותנועה. לא חידוש גדול, אפילו עבור מעצבים גרפיים, אך במציאות מדומה סוגיות אלו דורשות טיפול שונה, בעיקר מאחר וטיפול שגוי עלול לגרום למשתמש בחילה פיזית (ולא רק בחילה ביקורתית כהבעת עמדה על העיצוב).

כחלק ממסקנותיו מעבודתו בצוות ה-Cardboard, ז'אן-מארק מציין כי על המעצב הגרפי של העתיד, המגיע לסדר ולהנגיש מידע בתוך סביבת המציאות המדומה, לשלוט לא רק בכלים הקלאסיים למעצבים מסוג זה, אלא גם בעקרונות הצילום, על מנת לייצר תמונה של סביבה שלמה התומכת בעיצובים שלנו. לדעתי, ז'אן-מארק אינו הולך רחוק מספיק. עקרונות הצילום אינם מספיקים עבור עיצוב בסביבה תלת-מימדית, דינמית ואינטראקטיבית.

העיצוב עבור סביבות מציאות מדומה דורש מעצב רב-תחומי. שליטה בעיצוב גרפי מאפשרת לייצר היררכיה של מידע והנגשתו באמצעות ממשקים. אבל, כאשר מדובר במציאות מדומה, כל אלה מתקיימים בתוך עולם וחלל שמופיע על גבי מסך דו-מימדי חסר גבולות ברורים. כדי ליצור חלל ווירטואלי נדרשים מעצבי פנים או אדריכלים, וכדי ליצור אלמנטים פיזיים-וירטואליים, שעשויים להיות חדשניים בדרכים שהמציאות החומרית אינה מאפשרת לנו, יש צורך במעצבי מוצר וביכולות שלהם לעצב אובייקטים.

וכך, בצעד דיאלקטי קליל, הדיסציפלינות אשר התרחקו להן אט אט, חוזרות ומתכנסות לאדם אחד המעצב/ת "יצירת אומנות כוללת"', המתמודד/ת עם האתגרים המיוחדים של המציאות המדומה.

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *