הכל נשאר במשפחה

במסגרת תואר ראשון בתולדות האמנות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אי שם בשנה ג', מסתתר קורס חובה מיוחד ומרתק – קורס אוצרות. נטלי אנדריאשביץ' מספרת על התערוכה שאצרה ביחד עם חברותיה לקורס, "הכל נשאר במשפחה: מורשת משפחתית באמנות הישראלית".

נטלי אנדריאשביץ', המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן-גוריון

במסגרת תואר ראשון בתולדות האמנות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אי שם בשנה ג', לאחר רצף של קורסים עיוניים על הרנסנס ואמנות ימי הביניים, מסתתר קורס חובה מיוחד ומרתק – קורס 'אוצרות'. לקורס הזה חיכיתי כל התואר: הזדמנות ממשית ליצור קשר עם אמנים, להפיק תערוכה, ובעיקר לראות את שמי לצד המילה 'אוצרת'.

התערוכה "הכל נשאר במשפחה: מורשת משפחתית באמנות הישראלית" נחנכה במרץ האחרון, לאחר חודשים רבים של עבודה מאומצת וחווייתית. בערב הפתיחה החגיגי השתתפו אמנים רבים במפגש היסטורי לכל דבר. התערוכה מציגה מעל 60 אמנים ישראלים המרכיבים 21 משפחות דרך למעלה ממאה יצירות אמנות שנתלו על קירות גלריית הסנאט בקמפוס האוניברסיטה. הרעיון מאחורי התערוכה היה להציג את  גדולי האמנים בארץ בהקשרם המשפחתי ולא בהקשר של תקופה, סגנון, זרם או קבוצה בתולדות האמנות הישראלית.

קטלוג התערוכה. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

קטלוג התערוכה. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

תהליך העבודה על התערוכה החל מהקונספט שהגה מרצה הקורס, פרופ' חיים מאור. בתחילת שנת הלימודים הוצג הרעיון לסטודנטיות (כן כן, רק סטודנטיות) כאשר בהמשך התבקשה כל סטודנטית להשתבץ למשפחת אמנים, לחקור אודותיה ולתאם ראיונות עם בני המשפחה. עבורי, ואני בטוחה שגם עבור חברותיי לקורס, הראיונות היו חוויה מיוחדת במינה. עבור סטודנטית לאמנות להגיע לבית, לסטודיו, לגלריה או למוזיאון שבהם האמן שואב השראה, יוצר ומציג, היא חוויה מדהימה.

קיר משפחת גולדשטיין. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

קיר משפחת גולדשטיין. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

אני בחרתי במשפחת גרשוני – משה ז"ל, ביאנקה, ובניהם אורי וארם (שבסופו של דבר החליט שלא להשתתף בתערוכה). כחלק מהתהליך, ביקרתי בביתה של ביאנקה ובסטודיו של אורי, ראיינתי אותם וקיבלתי הצעות לעבודות שייתרמו לתערוכה. בנוסף לראיונות, כל אחת מהסטודנטיות כתבה טקסט קצר על התרשמותה, בניסיון למצוא חיבורים והבדלים בין תהליכי היצירה של בני המשפחה השונים. כמו כן היינו אחראיות על בחירת היצירות הסופיות שייתלו בגלריה, סידור הקיר וכן איסוף כל המידע הרלוונטי כגון כתוביות לעבודות, קורות חיים של האמנים, ערכים לביטוח וכן הלאה. כל סטודנטית קיבלה גם תחום אחריות בלעדי: תיאום עם חברות הובלה וביטוח, יצירת קשר עם נותני חסויות, עריכת 'תיקי משפחה' (תיקיות המכילות את הראיונות, הטקסטים וקורות החיים של האמנים בהם ניתן לעיין בחלל התערוכה).

קיר משפחת סגן־כהן/לאור. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

קיר משפחת סגן־כהן/לאור. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

התערוכה מבקשת להעלות תהיות על הרעיון של 'העברת השרביט' בשושלות משפחתיות של אמנות ויצירה. על כל קיר או שניים, מוצג מבחר מעבודותיה של משפחת אמנים שלמה, בתלייה צפופה המזכירה את אופן תלייתן של תמונות משפחתיות על קירות הבית. השיטוט בתערוכה מזמין להבחין בין משפחות בהן הדור הצעיר מנסה להיצמד למקורות וללכת בדרכי האם או האב, ובין אלו בהן הצעירים שואפים לחרוג מהסגנון המשפחתי ולהתפתח לכיוון שונה ומקורי. בין המשתתפים ניתן למצוא את עבודותיהם של משפחת קדישמן (בלהה האם, בנה מנשה ובנו בן), משפחת רובין (ראובן הסב ונכדיו גדעון ומיכל), משפחת גוטמן (נחום ובנו חמי), משפחת ריזמן/בן שלום (אורי הסב, בתו אסנת ובתה ליהי), משפחת אורבך-עפרת (עליזה ובתה עדן), משפחת אבו-שקרה (ואליד, עאסם, סעיד, פריד וכרים) ומשפחת שמי/כנעני (יחיאל הסב, בתו יעל ובנותיה עפרי ואביטל).

חלל התערוכה. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

חלל התערוכה. צילום: נטלי אנדריאשביץ'

אחת מגולות הכותרת של התערוכה היא הקטלוג שעיצב עבורנו סטודיו 'מגן חלוץ'. הקטלוג הודפס בכריכה קשה בעברית ובאנגלית, וכולל בתוכו תמונה מייצגת לכל אמן לצד כתובית מתאימה, שני מאמרים וקורות חיים מקוצרים. חלק מהמימון להפקת הקטלוג נתרם על ידי קרן עופר לוין לאמנות, שגם השאילה לתערוכה מספר מוצגים מאוסף לוין.

אורי גרשוני / "ללא כותרת" מתוך הסדרה "אביב". באדיבות האמן.

אורי גרשוני / "ללא כותרת" מתוך הסדרה "אביב". באדיבות האמן.

אורי גרשוני / "ללא כותרת" מתוך הסדרה "אביב"
2004, הדפס למבדה, אוסף האמן
צילום זה לקוח מתוך סדרה שצילם האמן בבית אביו, משה גרשוני, באביב 2004. אורי מילא את הבית ברקפות, מוטיב בו השתמש האב בעבודותיו בשנות ה-80. בפגישתנו, ציין אורי שהמילה 'אביב' יכולה להישמע כ"אביו" – האב שלו. בראיון הוסיף: "אפשר לומר כי ינקתי אמנות עוד ברחם אמי. עם שני הורים אמנים ואח גדול שצייר מגיל צעיר מאוד, לא ניתן היה להימלט מאמנות בסביבה שבה גדלתי".

 

ראובן רובין / "משפחתי – ציור הכנה". באדיבות מוזיאון בית ראובן.

ראובן רובין / "משפחתי – ציור הכנה". באדיבות מוזיאון בית ראובן.

ראובן רובין / "משפחתי – ציור הכנה"
1950, שמן על בד, אוסף מוזיאון בית ראובן
עבודה זו הינה ציור הכנה לדיוקן משפחתי שנכלל באוסף הקבוע של בית ראובן בתל אביב. ראובן רובין, אחד מגדולי הציירים שידעה האמנות הישראלית, צייר ביצירה זו את עצמו לצד אשתו ובנו (אביהם של גדעון ומיכל רובין, אשר מציגים גם הם בתערוכה). בניסיון לחבר את בני המשפחה לארץ ישראל, רובין הדגיש בציורו את העור השזוף, עצי הזית, העז השחורה והשרפרף הערבי.

 

בן קדישמן / "מתנה לאבא". באדיבות האמן.

בן קדישמן / "מתנה לאבא". באדיבות האמן.

בן קדישמן / "מתנה לאבא"
2017, שמן על נייר, אוסף האמן
בעבודה זו יצר בן קדישמן מחווה לאביו. הכבשה הצבעונית אשר מזוהה עם יצירתו של מנשה קדישמן מיוצגת כאן בדרך מופשטת ומינימליסטית, בצבעי שחור ולבן ובטכניקה שמזכירה התזת ספריי, אשר מאפיינת את עבודותיו של בן.

 

מיכאל ונטע אלקיים / "בת/אב". באדיבות האמנית.

מיכאל ונטע אלקיים / "בת/אב". באדיבות האמנית.

מיכאל ונטע אלקיים / "בת/אב"

מיכאל ונטע אלקיים / "בת/אב"

מיכאל ונטע אלקיים / "בת/אב"
2013, תצלום צבע, אוסף האמנית
בשני התצלומים הללו צילמו האב ובתו, נטע ומיכאל, אחד את השניה. מיכאל, אשר ביצירתו ביקש להתרחק מהתרבות המרוקאית אליה נולד, מתואר מציץ מאחורי וילון תחרה אשכנזי לכל דבר. על פניה של נטע, שיצירתה מסמנת חזרה למקורות המרוקאיים, צייר מיכאל אלמנטים צבעונים וססגוניים המתכתבים עם כמה מעבודותיו שלו.

 

גן דה לנגה / "ילדה וגולם". באדיבות האמנית.

גן דה לנגה / "ילדה וגולם". באדיבות האמנית.

גן דה לנגה / "ילדה וגולם"
2014, אקריליק על עץ, אוסף משפחת דה לנגה
משפחת דה לנגה חיה כיום בנהריה אך התגוררה בעבר בקרוון ביער עמוקה. הילדים, אדם וגן, קיבלו חינוך משוחרר ונחשפו לחוויות של פחדים וחיים בטבע. גן מוכרת בעיקר מסרטיה הקצרים בהם היא מתעסקת בדמות ה"אחר", אך עבודה זו היא דווקא דיוקן עצמי שלה מתבוננת בגולם, כסמל לבית ולזיכרון מחוויות הילדות ביער.

"הכל נשאר במשפחה: מורשת משפחתית באמנות הישראלית"
אוצרים: פרופ' חיים מאור והסטודנטיות בקורס אוצרות תשע"ח, המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן-גוריון
גלריית הסנאט, המרכז האוניברסיטאי ע"ש סמואל ומילדה איירטון (בניין 71, קומה 1-), אוניברסיטת בן-גוריון
שדרות בן-גוריון 1, באר שבע
פתיחה: 21.3.2018
נעילה: 3.6.2018
שעות פתיחה: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-21:30 וביום שישי בין השעות 8:00-12:30
הכניסה חופשית.

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *