הפולנים באים!


Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/hitacil/public_html/wp-content/plugins/wp-spamshield/wp-spamshield.php on line 2033

"מבט פולני" הוא שיתוף פעולה יוצא דופן ומעורר השראה שהתקיים במכון הטכנולוגי חולון וכלל סדנא, כנס, תערוכה וקטלוג. קבלו את "מבט פולני" משלוש נקודות מבט שונות: של יוזם האירוע, של אחד המעצבים הפולנים ושל סטודנט שהשתתף בסדנא.

טל שאולי, תקשורת חזותית

בין התאריכים 14-18.4.19 התקיים אירוע מיוחד ומשמעותי עבור הסטודנטים לעיצוב במחלקה לתקשורת חזותית בפרט וכל קהילת העיצוב במכון הטכנולוגי חולון. הכוונה היא כמובן ל"מבט פולני", Polish Look, פרי שיתוף פעולה בין המכון הפולני בתל אביב והפקולטה לעיצוב ב-HIT. חמישה מעצבים פולנים – לך מייבסקי, מרצ'ין וואדיקה, יוסטינה צ'רניאקובסקה, יז'י סקקון ומיכאו בטורי, זוכי פרסים בינלאומיים בתחום הכרזות, הגיעו לכבד אותנו בנוכחותם ולעבור איתנו תהליך למידה ופיתוח עיצוב בדרכם האמנותית הייחודית. הסטודנטים התחלקו לחמש קבוצות לפי נושאים שונים. כל קבוצה הונחתה בידי אחד מהמעצבים הפולנים ובליווי המרצים יוסי למל ועדי קרליץ, והפיקה כרזות נהדרות בזמן קצר.

פולין נחשבת שחקנית מרכזית בתחום עיצוב הכרזות, ובזכות יוזמתו של יוסי למל ושיתוף הפעולה של המעצבים הפולנים ושל כל מי שלקח חלק והוציא את האירוע לפועל, זכינו להכיר את תרבות העיצוב הפולני ממקור ראשון. לא פעם, במהלך הלימודים האינטנסיביים במדינתנו התכליתית, בה הכל עובד בקצב מתקתק, תהליכים מעצבים וחשובים נדחקים הצידה ולעיתים מתפספסים. 'מבט פולני' אפשר לסטודנטים להפתח לדרכי חשיבה ושיטות שונות, לחזק את תהליך פיתוח הרעיון ופיתוח הקול האישי, שכל כך חשובים להתפתחות כמעצבים. כעת נותר רק לסכם את החוויה משלוש נקודות מבט שונות.

המעצבים הפולנים והישראלים בבוקר פתיחת התערוכה, 15.4.19. צילום: מריה וקולנקו

יוסי למל, יזם שבוע הפולנים, אמן, מעצב ישראלי ובינלאומי ומרצה במכון הטכנולוגי חולון

מהו הקשר האישי שלך לפולין?

הקשר הוא קשר ברור, מיידי ומאוד רגשי. שני ההורים שלי מפולין, והאילן המשפחתי שלי קשור בפולין כבר מאות שנים. הילדות שלי ספוגה בשפה הפולנית, זו התרבות שגדלתי איתה. במהלך חיי חקרתי את השורשים של המשפחה שלי בצורה מאוד עמוקה.

איך התחיל הקשר שלך עם המעצבים הפולנים?

כבר לפני 40 שנה, בהיותי סטודנט במחלקה לעיצוב גרפי (לימים המחלקה לתקשורת חזותית) בבצלאל, ראש המחלקה דאז, פרופ' ירון ורדימון, גילה לי את נפלאות העיצוב הפולני. בחדרו היה אוסף של עשרות כרזות שהוא רכש במסעו לפולין. שם נדבקתי באהבה לנושא ובהתלהבות מעולם מופלא זה.

15 שנה לאחר מכן, כמעצב בוגר, פגשתי את פרופ' לך מייבסקי בתחרות בביאנלה הבינלאומית בברנו, צ'כיה. זכיתי בתחרות זו, ולך, יחד עם שאר חבר השופטים העניק לי את הפרס. משם העמקתי יותר את היכרותי עם הכרזות הפולניות. שנתיים לאחר מכן כבר הגעתי לביאנלה הבינלאומית לכרזות במוסד הנחשב ביותר בתחום, במוזיאון וילנוב שבוורשה. לתחרות הגיעו כל המי והמי של המדיום. פגשתי עשרות מעצבים, התחברתי אליהם ונוצר קשר מאוד קרוב. במשך השנים הבאות גם ביקרתי בפולין די הרבה פעמים, וגם פגשתי את המעצבים הפולנים בתחרויות בינלאומיות בכל העולם, שפטנו או הצגנו זה לצד זה בתחרויות. לפני שנתיים הבאתי את אחד המעצבים הגדולים הפולנים לקורס שלי, ריצ'רד קאיה. זה היה מפגש צנוע אך מאוד מרגש. לצערי ריצ'רד נפטר בשבוע שעבר, בגיל צעיר מאוד, מסרטן.

הכרזות המפרסמות את התערוכה "מבט פולני", בעיצובו של יוסי למל. אפריל 2019. צילום: מריה וקולנקו

מהיכן הגיע הרעיון לקיים את הסדנה "מבט פולני"? למה דווקא במכון הטכנולוגי חולון?

אני מלמד במכון הטכנולוגי חולון, וחשבתי שזו הזדמנות מאוד יפה להביא משהו שלא נעשה לפני זה במחלקה, ואולי למסד איזו מסורת של קשר בינלאומי מפרה ומלמד, שגם רוקם קשר ברמה האישית. בתור סטודנט התרגשתי מאוד מהמפגש עם מרצה מחוץ לארץ והוא היה מאוד משמעותי עבורי.

שבוע הפולנים היה אירוע גדול, שכלל סדנה עם הסטודנטים, כנס, תערוכה וקטלוג. האם זה חזון שהיה לך מראש, או משהו שנרקם עם הזמן?

היה לי חזון ליצור משהו עם אימפקט. כשהבאתי מעצב אחד ליום אחד בלבד לקורס, הכיתה מאוד התרשמה ואני בטוח שנתרם להם הרבה. שבוע שלם עם כמה שיותר אירועים יוצר אימפקט ממוקד עם משמעות והשפעה ארוכת טווח. אתם בתור סטודנטים אולי עוד לא קולטים את זה, אבל אני זוכר דברים כאלו מלפני 40 שנה בתור דרמטיים.

איך אתה מגדיר את המסגרת הרעיונית שעוטפת את שבוע הפולנים?

הקו המנחה היה להיחשף, להחכים, להגיע לתובנות. להכיר את האחר, את התרבות, המסורת, ההיסטוריה, והעיצוב הפולני ולשאוב השראה. זו הפריה הדדית. חמשת המעצבים שהגיעו לא ביקרו בארץ לפני כן. לכן נוצרה כאן חשיפה הדדית שמובילה למחויבות ולקשר חיובי כפול. והיתה עוד מטרה – לרקום יחסים בין המכון הטכנולוגי לבין האוניברסיטה בורשה, מה שגם יוביל לחילופי סטודנטים ומרצים ולהעשרה תרבותית בין לאומית בעתיד – זה בעצם עוד פרויקט בפני עצמו, שקורה מהצד, במקביל.

תערוכת "מבט פולני" בגלריה ויטרינה. 15.4.19-15.5.19. צילום: מריה וקולנקו

מה לדעתך השוני המרכזי בין עיצוב הכרזות הישראלי לפולני?

העיצוב הישראלי שואב את ההשראה שלו מהמקום – בעיקר בקטע הפוליטי, בו אני יותר שוחה. הגישה היא מאוד בוטה, ישירה, ארצית, צינית. מבחינה ויזואלית – בכרזות שלנו יש הרבה יותר אור. התאורה פה שונה מהתאורה בפולין, ולדעתי יש קשר בין הדברים. לגבי הפולנים אי אפשר להכליל. מה שכן, הם באים לעיצוב ממקום של אמנות. אצלינו יש פחות אמנות, יותר תכליתיות, וזה ההבדל המרכזי.

הסטודנטים בארץ רגילים בעיקר לתכלס ופחות לפיתוח הקול האישי. רצינו שהם יבינו את היתרונות של החשיבה מהפן האמנותי, שמעשירה גם את החשיבה מהפן התכליתי המסחרי. לי העניין הזה מאוד ברור כי אני עובד בצורה הזו, אבל מערכות לימוד שלמות לא נחשפות ולא מודעות ליתרונות של זה. הגישה הזו מביאה ראייה רוחבית עמוקה ואישית. באמצעות הכרזה האישית אתה מחדד את הברנד (המותג) הפרטי, את עצמך, וזה מעשיר אותך ומפרה גם בעבודה מסחרית עם לקוחות.

עדי קרליץ, לך מייבסקי, יוסי למל ואיתן ברטל בתצוגת התוצרים של הסדנה בשבוע הפולנים, 18.4.19. צילום: דינה סטסקוביץ

איך אתה מסכם את החוויה שעברנו בסדנה?

אני חושב ששבוע הפולנים היה מאוד מספק ומאוד מתגמל, גם עכשיו וגם לטווח הארוך. אני מקווה שיהיו עוד פרויקטים כאלו, ברמה הזו, שיותירו חותם. הפוטנציאל של הדברים האלה הוא עצום. אני אישית מאוד מאוד נהניתי. נהניתי גם מהסטודנטים, חלקם נכנסו לעניין הזה עם כל הנשמה מתוך מסירות והשקעה מאוד גדולה והבנה של גודל האירוע. חלקם לא הבינו בהתחלה את הדבר הזה אבל לאט לאט נפלו אסימונים. מי שהיה בקורס שלי בסמסטר הקודם עבר איזושהי הכנה וזה עשה הבדל לפחות בהתחלה, הם הבינו מי נגד מי, מה לעשות ועשו גם עבודות טובות. כלומר כרבע מהקורס בערך היה בשל נפשית למעמד. בהמשך הפער נסגר.

מה שעשיתי כאן היה פשוט לזרוק פצצת עומק. הקורס עבר את המכסה שלו אבל הייתי רוצה לעשות קורסים עוד יותר גדולים אפילו. יש תכניות לעתיד, במטרה להגדיל את הנפח של הדבר הזה.

תודה רבה לך יוסי, שמחתי מאוד לקחת חלק בחוויה הנהדרת, המלמדת והמפרה של "מבט פולני" וכן לשוחח איתך על הדברים.

הסטודנטים והמרצים המעצבים עובדים במרץ בסדנה. אפריל 2019. צילום: יותם שובל

Marcin Władyka ,A Polish artist and designer who lectured and guided students as part of the workshop of Polish Week

Tell us about yourself as a designer today. What is your main occupation?

I am currently in a rather special and difficult moment of my career. On the one hand I run my own design studio, on the other hand I spend more and more time with my students. This has an impact on the type and pace of my projects. I'm lucky that the scope of my graphic activities is quite wide and when I'm tired of one field I dive into another. Recently, I have been designing a lot of logotypes and visual identification systems. These long-term projects can be deadly boring so with my temperament it's not possible to drag it on forever. That is why I often run in the direction of posters and television animations. At the moment, I am starting a book project and I am also planning to prove myself in the field of font design.

How did you begin your path as a designer?

I started my professional career while I was still a student. At that time, Poland was a country of unlimited possibilities. Before my graduation I designed nationwide advertising campaigns for big telecommunication companies, motion designs for major TV stations, identities for big national brands and institutions. The beginning was therefore stunning, but at the same time it was the end of the golden era in the advertising market. However, working for large entities has taught me a lot. Perhaps it has also made me able to move relatively smoothly in many design techniques and areas today. The obsessive desire to control the whole process has simply made me learn a lot of new things that I use now in design and teaching work.

סטודנטית מציגה את תוצריה בסיום סדנת הכרזות של שבוע הפולנים. אפריל 2019. צילום: דינה סטסקוביץ

What attracts you in poster design?

I see the poster as an encounter of intellect and artistic sensitivity. As humanity, we don’t use our thinking abilities as often, so it is more and more difficult to observe this encounter today. Nowadays the poster is usually dominated by form, mostly – typography. However, what attracts me and what I always try to fight for in my projects is a creative idea shaped within an intellectual discipline.

How would you summarize the experience we had in the “Polish Look" workshop?

The workshop formula includes the risk of failure, and it is absolutely wonderful! It simulates the real situation that a professional graphic designer has to face. This requires mobilization on the part of the students as well as on the part of the leaders. I am extremely satisfied with the results and the excellent contact with all the students.   

סטודנטית מציגה את תוצריה בסיום סדנת הכרזות של שבוע הפולנים. אפריל 2019. צילום: דינה סטסקוביץ

How was your experience of working with Israeli students, that are used to completely different thinking and development methods?

Let me talk about students from my group, who dealt with the ecological problem of plastic waste. These students have done an excellent job creating posters that might even have a chance to appear in international reviews. To my surprise, with the exception of issues related to a different direction of reading and treatment of letterforms, there were no significant differences in the creation and interpretation of forms.

סטודנטית מציגה את תוצריה בסיום סדנת הכרזות של שבוע הפולנים. אפריל 2019. צילום: דינה סטסקוביץ

What is your impression about Israel as a design center? Did it change after the workshop?

My vision of Israel in the context of the art of design was defined by the famous figures of poster design. It was simply the closest thing to my heart. Everytime we arrive at a new place, it turns out how much we have to discover. Conversations with students, professionals and others who came to the opening of our exhibition made me realize that Israel, despite its European spirit and cultural familiarity, is still for us a "terra incognita". Today, I am certainly even more curious about Israel and I would like to come back here for a longer period of time.

Thank you very much Marcin, we had the honor to host you and the other great polish designers at our place, and to go through such a special process and experience together. We are grateful for that, and look forward to more interesting collaborations in the future!

הסטודנטים והמעצבים משתתפי "מבט פולני", בסיום השבוע. אפריל 2019. צילום: דינה סטסקוביץ

רתם מטרסו, סטודנט במחלקה לעיצוב תקשורת חזותית בשנה ב'. השתתף בסדנא במסגרת שבוע הפולנים

ספר לנו על השוני בין שיטות הלימוד, פיתוח רעיון ופיתוח עיצוב, שחווית במהלך העבודה עם המעצבים הפולנים.

הסדנא הייתה שינוי אווירה מאוד דרמטי ומאוד מרענן מבחינתי. סדנה כזו בעצם לוקחת אינטנסיביות של תרגיל, שבדרך כלל מתפרש על פני כמה שבועות, ודוחסת אותה לתוך שבוע. זה מאתגר ומפתח. כל התהליך קורה במהירות מופרזת וצריך להיות מאוד ממוקד. זה גם מאוד שונה לדעת שיש מי שמנחה אותך לאורך יום שלם במשך כמה ימים. הוא חווה ורואה את העבודה ביחד איתך וצריך לפעמים גם להתרגל תוך כדי עבודה לגישה שונה לחלוטין.

האם היחס שלך לעיצוב כרזות השתנה בעקבות הסדנה?

עיצוב כרזות זה נושא שדיבר אלי מאז שאני זוכר את עצמי. תמיד רציתי לעשות פוסטרים לסרטים, לאירועי ספורט ותרבות. מה שכן, הכרזה הפולנית והסגנון שלהם הוא מאוד מיוחד. לפעמים באינטנסיביות של סדנה כזו צריך לזכור לקחת צעד קטן אחורה ולהבין שמי שמנחה אותי כאן הוא פשוט מעצב ענק.

מילה לסיום?

אני חושב ששיתוף הפעולה הזה הוא מבורך ותורם לא רק להתפתחות של הסטודנטים אלא גם להתפתחות שלנו כמחלקה. שיתוף הפעולה בין סטודנטים מכל השנים ומכל המגמות הוא מרענן ונהדר בעיני.

תודה רבה רתם, שמחתי מאוד לקחת איתך חלק בחוויה הנהדרת הזו.

ליצירת קשר: טל שאולי
For inquiries contact Tal Shauli

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *