Logo Modernism

הוא קטן, מדויק וזכיר, אתם תזהו אותו בכל מקום והוא יעלה בכם המון מידע וזיכרונות גם אם לא כלולה בו אף מילה. כן רבותיי, מדובר בלוגו. הספר ״לוגו מודרניזם״, הוא עצום בגודלו הפיזי אבל אל תתנו לזה להרתיע אתכם. זה פשוט כי הוא מכיל יותר מ 6,000 לוגואים.

אפרת בן יצחק, עיצוב תקשורת חזותית

לוגו הוא תופעה מדהימה, קצת כמו האינטרנט, הוא הצליח תוך מעט מאוד זמן (100 ומשהו שנים ליתר דיוק) לבסס את מעמדו, עד שקשה לנו לדמיין את העולם בלי שיהיה מקושט בכל הסמלים הקטנים האלה. גם יאנס מולר וג’וליוס ווידמן הרגישו שלוגואים קופצים עליהם מכל פינה אז הם החליטו לעשות סדר בבלאגן וכמובן לכתוב על זה ספר.

דוגמאות טיפוסיות למגנים עם סמלים של גילדות ומשפחות

דוגמאות טיפוסיות למגנים עם סמלים של גילדות ומשפחות

השימוש בלוגו בזהות עסקית של גופים וחברות כבר החל אמנם במאה ה-19, אך במהלך השנים 1940 – 1980 מעמדו של הלוגו הלך והתחזק. הספר מהווה בעצם מעין אנציקלופדית לוגואים יסודית, המחולק לפי המרכיבים החזותיים שבלוגו: צורות גאומטריות, לוגו עם דימוי, טיפוגרפיה בלבד, כך שההתמצאות בספר קלה להפליא ותוכלו לחקור במהירות ויעילות את הנושא שמעניין אתכם. בנוסף תוכלו לקרוא ולהעמיק על מקרי מבחן ספציפיים המתארים השפעה או אבולוציה של לוגו לפי נושא הפרק.

לוגואים מבוססי משולש, יוצרים שונים

לוגואים מבוססי משולש, יוצרים שונים

הספר נפתח בשני מאמרים מרתקים. מאמר אחד המסביר על המודרניזם כזרם וכגישה עיצוביים ומאמר נוסף על מה הוא ״לוגו״, מהם מקורותיו, התפתחות היסטורית, תפקידיו ושימושיו. המחקר שם דגש על השימוש בסמל כאמצעי להגדרת זהות לאורך ההיסטוריה, תוך שימוש בדוגמאות רבות מתרבויות שונות.

התפתחות הלוגו של חברת פליקן בין השנים 1873-2003. הלוגו התפתח מסמל המשפחה

התפתחות הלוגו של חברת פליקן בין השנים 1873-2003. הלוגו התפתח מסמל המשפחה

מעניינת במיוחד הדוגמא של לוגו חברת פליקן למוצרי נייר. בגלגולו הסופי בשנת 2003, הלוגו מורכב מעיגול שחור שבתוכו ברבור לבן מסתכל על גוזל, גם הוא לבן. לוגו זה התפתח במרוצת השנים מסמל המשפחה שהיה בשימוש ב- 1873. תהליך ההפשטה שעבר הסמל, מהפיתוחים והקישוטים הויקטוריאניים עד לגאומטריות המינימליסטית שאנו רגילים לראות היום בלוגואים, ממחיש את השינוי הדרמטי שעולם העיצוב כולו עבר בתקופת הזמן הקצרה הזאת.

מקרה בוחן - לוגו אולימפיאדת מקסיקו 1968 - יאנס ווימן

מקרה בוחן – לוגו אולימפיאדת מקסיקו 1968 – יאנס ווימן

מקרה מבחן נוסף הוא לוגו המשחקים האולימפיים במקסיקו ב- 1968. המעצב לאנס ווימן השתמש בצורה הגרפית של לוגו 5 הטבעות הקלאסי וביסס עליו את הפונט של הלוגו החדש שנבנה עליו “MEXICO 68”. מהלך זה אפשר לו מצד אחד לייצר פונט שהוא זכיר ומזוהה מיד על יד הצופה, ומצד שני ליצור שפה גמישה שניתן ליישמה בפריטי עיצוב שונים באולימפיאדה, כגון כותרות, תוכניות, שילוט וכו’. ניתן ללמוד מכך על התעצמות חשיבותו של הלוגו בזהות של אירועים וחברות. הלוגו משמש לא רק סמל שנוכל לזהות לפיו את המותג או האירוע במהירות, אלא הופך להיות הבסיס העיצובי לכל השפה החזותית של המותג.

לוגו חברת פטרול, 1964, ולוגואים נוספים של סטפן קנצ׳ב

לוגו חברת פטרול, 1964, ולוגואים נוספים של סטפן קנצ׳ב

הספר מציע גם נקודת מבט על מספר לוגואים מבית מעצב אחד. כך ניתן לראות התפתחות אישית של צורות עבודה וגישות עיצוביות לאורך פרויקטים שונים.  למשל המעצב הבולגרי סטפן קנשב, ועבודתו על הלוגו של חברת הדלק הבולגרית ״פטרול״. הלוגו מורכב מדימוי וכיתוב אשר ניתן להשתמש בהם יחד או בנפרד, ולצד הלוגו העדכני מוצגות הסקיצות הידניות שהמעצב יצר בתחילת התהליך. מרתק לראות את הניסיונות הללו, המלמדים אותנו שאפילו הלוגו המוכר והמדויק ביותר התחיל כסקיצה מהירה בעיפרון על נייר.

 

Logo Modernism

(.Written by: Jens Muller and Julius Weidemann (Ed

Published by Taschen 2015

432 עמודים, אנגלית גרמנית וצרפתית.

בספריית HIT

766:659.126 MUL

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *