טיפוגרפיה בתלת ממד

השימוש בכלים טיפוגרפיים בלבד על מנת להעביר רעיון הוא אתגר רציני. יותר מכך, כשמדובר על טיפוגרפיה בתל ממד, שמצד אחד מצריכה דיוק רב כדי שהטיפוגרפיה לא תאבד מאופיה, ומצד שני גם חופש, כדי להגיע לתוצאה מעניינת ויצירתית.

ג'וני תלמור, תקשורת חזותית

במסגרת שיעור טיפוגרפיה בהנחיית חגית אנטבי התבקשנו לבחור מילה או צמד מילים, לנסח פרשנות ומסר אישיים למילה ולבסוף לבנות אותה בתלת ממד. המגבלה היחידה הייתה שאפשר להשתמש רק באותיות ובצורות בסיס: קובייה, תיבה, חרוט, פירמידה, כדור או גליל. התרגיל שנראה פשוט במבט ראשון, התגלה כמשימה מורכבת שהביאה איתה יצירה מעניינת. היינו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה וליישם את היצירתיות על גבי צורות בסיסיות בלבד.

למדנו איך למתוח את הגבולות בין משהו מוצק וקריא כמו פונט לבין משהו חופשי ומביע המון רגש, ואיך להביע מסר באמצעות גופן, צורה, חומר וקומפוזיציה שמתייחסת לחלל צורני ולחלל הכיתה. היו בהגשה עבודות מאוד מעניינות ולא צפויות, חומרים מפתיעים ורעיונות מקוריים.

"אין סופי", ניר פורטיאנסקי

העבודה עוסקת בניסיון להראות כיצד אפשר להטעות את העין ולייצר אשליה אופטית. צירוף מילים "אין סופי" יכול להיקרא רק בעזרת מסך ולא דרך ראיה ישירה (Stroboscopic Effect). כשהצופה מסתכל על הכדור המסתובב, צירוף המילים "אין סופי" מתחברים לקו שחור אחד ולא קריא. לעומת זאת, במצלמה אשר מצלמת 24 פריימים לשנייה, צירוף המילים קופא בנקודה אחת, כי הסיבוב המהיר של הכדור גורם לצירוף מילים להראות באותה נקודה כל פריים שמצלמה מצלמת. האפקט שנוצר גורם לצופה לחשוב שכדור לא זז בכלל.

״שיטחי״, עדי שור

"שיטחי", עדי שור

בעבודה מוצג חלל תלת ממדי ובעזרת טיפוגרפיה שממוקמת באופן מדויק, נוצרת אשליה של השטחה של החלל תלת ממד לדו ממד, כמו משמעותה של המילה. נעשה שימוש בחלל תלת ממדי, בפינה של חדר ובאמצעות הדבקת האותיות בזוויות מדויקות נוצרה אשליה של טקסט דו ממדי שטוח, שעומד באוויר ללא אחיזה במשהו קבוע כמו קיר או רצפה. "לאחר ניסיונות רבים הבנתי שהסוד טמון בזווית ודיוק בהדבקה" מספרת עדי, הדרך הטובה ביותר לצפות בעבודה היא דרך עדשת המצלמה או פשוט לעצום עין אחת.

"אטמוספירה", נויה מזרחי

"אטמוספירה", נויה מזרחי

העבודה עוסקת בקרחונים הנמסים בעקבות פגיעה באטמוספירה, באמצעות המילה "אטמוספירה" שנכתבה באותיות מקרח. במשך הזמן המילה נמסה ונעלמת לאט לאט בדיוק כמו הקרחונים. נויה נתקלה גם באתגרים בתהליך העבודה "היה זמן מוקצב וקצר מאוד מרגע הנחת המילים עד שהן נמסות". המילה עצמה הוצגה על גבי פרספקטס בין שני כדורים שקופים המייצגים את כדור הארץ והאטמוספירה.

״שלום״, עופרי תמים

״שלום״, עופרי תמים

העבודה מתייחסת לחיי היום יום שלנו בישראל ולמושג "שלום" וטוענת אותו במשמעויות המעוררות בצופה מחשבה והסתכלות אחרת. העבודה מורכבת מקובייה המייצגת את השלום, כאשר הקובייה עצמה מחוררת מקליעים ועטופה חוטי תיל. ישנו קושי לצופה להביט פנימה וגם לאחוז באובייקט, מפני שהקובייה עצמה חותכת ושורטת את האוחז בה. העבודה מורכבת מפח שחור וחוטי תיל שתפורים בצורה גסה כדי להמחיש את האגרסיביות, הכעס והמטען השגורים במילה. "הפונט בו השתמשתי הוא קורן המרפרר לכרזה של טרטקובר (שלום עכשיו) וכתובה בדם" מספרת עופרי.

"cשלהי", מרינה קוליקוב

״בשלהי״, מרינה קוליקוב

"רציתי לתאר סוף בתור משהו גוסס ומתפורר ולכן הרגשתי שחול היא בחירה מתבקשת" אומרת מרינה על משמעות המילה "בשלהי". "כך הגעתי לכדור חול שמתגלגל ומשאיר אחריו שובל עד שלא נשאר ממנו דבר". בעבודה מוצגת המילה "בשלהי" המופיעה על הכדור בהבלטה באופן שבו חלק מהאותיות החלו להתנתק כחלק מתהליך ההתפוררות.

"זוגיות", אבישג ראובני

"זוגיות", אבישג ראובני

העבודה עוסקת במושג הזוגיות, באמצעות פקעת של צמר שמצד אחד הוא מלא קשרים ומסובך, ומצד שני הוא מאוד נעים וחמים. "אחת הדרישות הייתה לבחור פונט ספציפי וידעתי שפה אני צריכה לדייק דבר שלכאורה די מסובך עם החומר שבחרתי" מספרת אבישג. לאחר כמה ניסיונות נבחר פונט פרנק ריהל, שנבנה מקרטון ביצוע ועליו מלופף צמר, באופן שהשתלבו יחד באופן הכי מדויק שניתן בטכניקה זו. המסקנה היא שזוגיות מורכבת כמו פקעת אינסופית, אבל אחרי הכל היא גם נרקמת עם הזמן, ואין דבר יותר נעים ממנה.

"אנושיות", ירדן קילשטיין

"אנושיות", ירדן קילשטיין

המילה "אנושיות" מכילה בתוכה צדדים מנוגדים, והעבודה מבקשת להמחיש את העובדה שכולנו רואים אנושיות בצורות שונות ולרוב הן מרושעות. העבודה בנויה מאביזר לבוש, המזוהה עם רוע אנושי. באמצעותו ניתן לקרוא את המהות האמיתית של בני האדם, כיצורים שבבסיסם הם אפלים, אנוכיים ודורכים על אחרים כדי להשיג את מטרותיהם. "המטרה והמסר שלי היא לגרום לצופה לחשוב בינו ובין עצמו איפה הוא רואה את עצמו משתייך, בצד האפל של האנושיות או לבחור את הצד השני" מוסיפה ירדן. העיניים שדרכם צריך להתאמץ ולהתקרב בכדי לקרוא את המילה "אנושיות", והשימוש בכתב יד ולא פונט ממוחשב, כל אלה מנסים להעביר את התחושה הקרה והמצמררת שאנושיות יוצרת.

״נצפה״, לי רוזן

"נצפה", לי רוזן

במילה "נצפה" כלולים שני אלמנטים שונים – האדם הצופה, והאובייקט בו הוא צופה. כדי להעביר את כפל המשמעות, נעשה שימוש בקופסה שקופה, בה המילה מרחפת במרכז הקופסה, והאות פ' נפרדת ממנה ומונחת בתחתית. בפאה האחורית של הקופסה קיימת מראה, וכדי שהצופה יוכל לקרוא את המילה במלואה, הוא צריך להזיז ולכוון את זווית מבטו עד שהמילה מתחברת יחדיו. כך הצופה הופך לחלק בלתי נפרד מקריאת המילה, וייתכן שאפילו בזמן החיפוש יתקל בעיניו שלו עצמו, ולשבריר שנייה יהיה הוא עצמו הנצפה.

"עניין של השקפה", ג׳וני תלמור

העבודה מתייחסת לאופן שבו אנחנו כבני אדם תופסים את העולם ושופטים את מה שקורה סביבנו, לפעמים קצת בעיוורון. העבודה מורכבת מהמילים "עניין של השקפה" ומגליל פרספקס, ובעזרת שקפים הועתקו האותיות לגליל מצידו הפנימי. חוט דיג הושחל בחריץ שהוכן מראש מסביב לגליל, כך שהצופה יכול למשוך את החוט בעדינות ומהירות קבועה על מנת לחוות את האפקט. האותיות מוקמו באופן מדויק כדי לחשב את מנגנון הסיבוב של הגליל, כך שהאות ש' בעלת תפקיד כפול, פעם במילה "של" ופעם במילה "השקפה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *