טרי טרי !

"צבע טרי", יריד האמנות והעיצוב השנתי בתל אביב, משלב בין תצוגת עבודות אמנים עצמאיים לבין גלריות עיצוב ואמנות. רשמים וסקירה מקיפה מנקודת מבט של מעצבת תעשייתית.

מירב אשריאן, עיצוב תעשייתי

יריד "צבע טרי" הוא פלטפורמה חשובה ורלוונטית בתחום העיצוב בארץ, עם למעלה מ-30,000 מבקרים בכל שנה. זו השנה השמינית של התערוכה המקיפה, שהפעם התקיימה ביריד המזרח בנמל ת"א ששופץ במסגרת עבודות רצועת החוף של תל אביב. היריד מחולק למדורים שונים: אמנות, עיצוב טרי, חממת האמנים, תערוכה בינלאומית, סלון צבע טרי והגלויה הסודית. בעיניים של מעצבת תעשייתית, יצאתי לחקור את היריד.

אמנות טריה

ארגון החלל הוא כזה שמוביל את המבקר במין מסלול 'סללום' בין העבודות השונות ובין הגלריות השונות. בכל פעם שנכנסים לחלל חדש, מרגישים תחושה רעננה, סגנון אחר ו'טרי'.

"מקרונים" של איתי זלאיט. עיסוק בחומרים ותצורות איקוניות

"מקרונים" של איתי זלאיט. עיסוק בחומרים ותצורות איקוניות

"מקרונים" של איתי זלאיט היא עבודה המשלבת אזכור ביקורתי לעבודתו של דמיאן הירסט, הגחכה של טאבו חברתי ודיוקן עצמי של האמן. פניתי אל זליאט במייל בבקשה שיסביר לי את פשר עבודתו והוא ענה: "שורש העניין שלי בהתנהלות היחיד בעולם מכני בו חוקים ברורים וקבועים, כרוניקה ידועה מראש עד לכדי הקבלתו לתוכנת מחשב. התוכנה היא תמצית עיקורה של הבחירה חופשית. התוכנה מייצרת עולם של אשליה, של דמיון, פרנויה ועיוות משוללי אחיזה במציאות האמתית. העיוות הולך ומתעצם, מסתעף ומתפשט, כמו טיפת דיו בכוס מים, הגבולות מטשטשים ומתערפלים, עד שהם הופכים לאחד.

"שאלות אלו עלו אצלי מתוך התבוננות ומסע פנימי, על אף שדובר עליהם רבות עוד אצל הפילוסוף בן המאה ה-17 רנה דקארט בהטלת הספק המתודית שלו בין מה שאנו מגדירים כממשות או חלום ואף אצל הפילוסוף בן ימינו סלבוי ז'יז'ק. מתוך שאלות ומחשבות אלה אני ניגש למלאכת חיפוש ואיתור החפצים והצעצועים, אותם יצורים ישנים ועזובים, נטושים, אלה שהחוקים קבעו כי אין בהם עוד צורך, הם כבר ישנים, לא רלוונטיים וחסרי משמעות. אני מנסה, בפעולות פשוטות, תוך רגישות ומחשבה להפיח בהם חיים ומשמעות, ובתוך כך להפיח משמעות גם בקיום שלי עצמי."

איתי זלאיט - כור 1, 2014

איתי זלאיט – כור 1, 2014

עוד עבודה מעניינת של זליאט היא "כור 1 ", פרט מתוך סדרה בת 10 פסלי קיר הבנויים ככור היתוך של צעצועים, מחשבות, פחדים שקבורים אצלנו עמוק ולרוב אין לנו הזדמנות או אומץ להיווכח בהם. האובייקטים הותכו, נשרפו כימית או עברו תהליכים אלימים אחרים שיצרו טרנפורמציה בחומר לכדי אובייקטים חדשים. צבעי הרכב הלבנים בהם נצבעה העבודה יוצרים האחדה והשטחה בעבודה,  הממתנות את מאבקי הכח והכאוס החבויים בעבודה ומחזירים אותה למקום מינורי וחבוי כפי שמופיעים בתודעה שלנו.

אייל ששון, שחקן פוטבול. עפרון אקוורל על בד

אייל ששון, שחקן פוטבול. עפרון אקוורל על בד

את עבודותיו של אייל ששון, מרצה לרישום במכון, זיהיתי לפי הנחת המכחול האופיינית לו והשפה הייחודית שלו. הניגודיות הנמוכה בין הצבעים, הנדמית כאילו הצופה מתבונן בציור מבעד לנייר פרגמנט, היא במקור.

רות נעם, יציקות של חרקים מצופי זהב. נותנת משמעות חדשה.

רות נעם, יציקות של חרקים מצופי זהב. נותנת משמעות חדשה.

בגלריה פלורנטין 45, רות נעם מציגה יציקות של חרקים מצופי זהב, באמצעותם היא מפרקת את ארכיטיפ הנמלה או 'החרק הקטן' ונותנת לו ביטוי של ארכיטיפ אחר לגמרי, תכשיטי, ומרכיבה עולם חדש ברגע החיבור בין שני אלה.

עיצוב טרי

אסף וינברום, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, הציג גופי תאורה מקולקציה 2016 17.

אסף וינברום, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, הציג גופי תאורה מקולקציה 2016/17

אסף וינברום, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, הציג גופי תאורה מקולקציה 2016/17. דרך התצוגה שלו הייתה מעניינת מאוד, ולא פחות – המוצרים עצמם. לקיר הוצמדו גלגלות שהובילו כבל מהקיר עצמו אל מיקום בחלל, כל אחת במיקום מעט שונה אבל על אותו קו אופקי. זה גרם לכל גופי התאורה להראות כמו שחקנים על במה, שניה לפני שנסגר הוילון האדום.

Reddish. ערפילים. נתנו למושג הואזה להראות בו זמנית מרשים ותכשיטי.

Reddish. ערפילים. נתנו למושג הואזה להראות בו זמנית מרשים ותכשיטי.

נעמה שטיינבוק, מנחה במחלקה לעיצוב תעשייתי, ובן זוגה עידן פרדימן הם סטודיו Reddish. השניים הציגו ואזות "ערפילים", העשויות קלקר ונתנו למושג הוואזה מראה קליל יותר ויומיומי ובו זמנית מרשים ותכשיטי. ה"ערפילים" מתכתבים עם עבודה אחרת של הסטודיו, VOD, שהחלה גם כן בקלקר, החומר היומיומי, – ועליו יציקת אלומיניום.

סטודיו קאהן, משרביות.

סטודיו קאהן, משרביות.

מיי ובועז מסטודיו קאהן  – בועז מלמד במחלקה לעיצוב תעשייתי – הציגו פרשנות אסתטית למשרביות וגם גופי תאורה מסדרת "ויטריוס אפור". אלו גופי תאורה חדשים של הסטודיו, עשויי ויטריוס – חומר קרמי חזק יותר, אשר עשוי משילוב חומרים ממפעלי חרסה ומהסטודיו, ומאירים בתאורת לד.

עבודותיו של אילן גריבי , קליידוסקופ גלריה גל גאון.

עבודותיו של אילן גריבי , קליידוסקופ גלריה גל גאון.

בגלריה גל גאון הוצגה סדרת עבודות של אילן גריבי בשם "קליידוסקופ". אמן האוריגמי הידוע, ביצע זוג שלחנות ומראות בגדלים שונים מנירוסטה, שמציגים את עולם האוריגמי ממנו גריבי מגיע.

קובי סיבוני, אבולוציה. סדרה של אובייקטים פיסוליים, שעשויים מחוטי ברזל.

קובי סיבוני, אבולוציה. סדרה של אובייקטים פיסוליים, שעשויים מחוטי ברזל.

קובי סיבוני הציג את "אבולוציה", עבודות שהן הן פיתוח פרוייקט הגמר של סיבוני בחוג לעיצוב תעשייתי בבצלאל. זוהי סדרה של אובייקטים פיסוליים, שעשויים מחוטי ברזל, שניתן לראות בהם את גישת ב'עור ועצמות' אבל, בלי עור. אלה לא בדיוק שלדים, אלא מין קווים תלת מימדיים שיוצרים נפח בעזרת נקודות החיבור ביניהן. הדיוק בקווים נותן הרגשה שצייר אותם באוויר, ובחיבורם לכדי צורות סימטריות, ומדויקות – כאלו שמוכרות לנו מבעבר.

רותי שפריר- רוש שלבינג.

רותי שפריר- רוש שלבינג.

ביריד הוצגו פרוייקטים פרי עמותת "לצאת מהקופסא" שמקדמת את תחום העיצוב בארץ, ומציגה אותו ככלי לשינוי כלכלי, חברתי ותרבותי. המטרה היא יצירת במה למעצבים צעירים והזדמנות ליצירה, למידה ועשייה משותפת. העמותה מפעילה מספר תכניות, בהן מעצבים בתחילת דרכם מקבלים כלים מקצועיים לבניית בסיס יזמי בארץ. התכניות: "טרמינל עיצוב בת-ם", "מעבדת פיס טרמיניל עיצוב ירוחם", "יזמי העיצוב" ו"מעצבות ביחד". בין הפרוייקטים הציגה רותי שפריר מערכת חכמה וחזקה למידוף ואחסון, השואבת השראה צורנית ממבנה הכוורת, עשויה חומרים ממוחזרים. המערכת, שקיבלה את השם "רוש שלבינג", זכתה בפרס של מתחם העיצוב ZONA SANT’AMBROGIO.

קרן ודניאל סינגר, Suit Case Workshop.

קרן ודניאל סינגר, Suit Case Workshop.

קרן ודניאל סינגר, Suit Case Workshop. בני הזוג סינגר מתגוררים ויוצרים בירוחם ושואבים השראה מן המדבר. הם עוסקים במיחדוש – נותנים לחומרים ולחפצים שיצאו מכלל שימוש פרשנות וחיים חדשים. בשבוע העיצוב הם הציגו רכבי אספנות בעבודת יד, מחומרים שנאספים בפח האשפה בירוחם.

חממת האמנים

בחממה הציגו 48 אמנים מבטיחים בתחילת דרכם המקצועית. שנים-עשר חברי ועדת הקבלה, המתחלפת מידי שנה ומורכבת מאוצרים, גלריסטים ומבקרי אמנות, בוחנים את תיקי העבודות, שמתקבלים באופן אנונימי, ובוחרים על פיהם את האמנים שיעברו לשלב הבא. בשלב השני עורכים אוצרי היריד ראיונות אישיים עם האמנים ומבקרים בסטודיות של האמנים הנבחרים. לאמנים יש נציגים בתערוכה שמסבירים על העבודות ומבצעים את התיווך מול המתעניינים ברכישת העבודות.

בין העבודות, בלטה בעיני העבודה של עמיר רוזנברג.

עמיר רוזנברג, שהשתמש בצ'וק ליין בעבודותיו.

עמיר רוזנברג, שהשתמש בצ'וק ליין בעבודותיו.

עבודה בשם A4 של עמיר רוזנברג משכה את תשומת ליבי כי היא יוצאת מתוך הכלי איתו נעשתה – צ'וק ליין, ושימושו ככלי סימון – וכך נשארת נאמנה לו, אבל בו בזמן, היא נותנת פרשנות אחרת לגמרי, ביצירת מערכת קווים מוכרת בקנה מידה שונה.

ההכנסות מהפרויקט מועברות במלואן למרכז מאירהוף לחינוך לאמנות של מוזיאון תל אביב.

ההכנסות מהפרויקט מועברות במלואן למרכז מאירהוף לחינוך לאמנות של מוזיאון תל אביב.

הגלויה הסודית

פרויקט הגלויה הסודית הוא פרויקט חברתי של יריד צבע טרי, שמתקיים מאז היריד הראשון. במסגרתו מוצגות למכירה למעלה מאלף עבודות אמנות מקוריות בגודל גלויה, של 700 אמנים ומעצבים בעלי שם לצד אמנים צעירים וסטודנטים. כל הגלויות מוצגות במחיר אחיד של 180 ש"ח לגלויה. רק לאחר הרכישה, יכולים הרוכשים לגלות מי האמן שצייר את הגלויה. ההכנסות מהפרויקט מועברות במלואן למרכז מאירהוף לחינוך לאמנות של מוזיאון תל אביב, עבור מלגות לנוער באמנות ממשפחות מעוטות יכולת. במסגרת הפרוייקט גויסו עד כה כ-600 מלגות, והיד עוד נטויה…

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *