כשהשיבוש הופך לאמנות

רגע לפני סיומה של שנת 2018 נפתחה תערוכת שיבוש בגלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי בחולון. צוות מערכת כולעיצוב היה שם כדי לסקר את האירוע ולנסות להבין מה עומד מאחורי המושג ״שיבוש״ שאוצרות התערוכה מיכל קסטיאל וגלינה ארבלי ומדוע מצאו אותו מעניין כל כך.

רתם מטרסו, תקשורת חזותית

שי אלוני, תקשורת חזותית

בכניסה לתערוכה נכתב על הקיר טקסט אוצרותי: ״משבשי התרבות אינם מסתפקים בתקווה לתוצאה צנועה והם מבקשים לחולל שינוי מעמיק באורחות החיים של האדם בן זמננו. הפעילים מבקשים לשחרר אותנו מן הטרור של ההנאה שכפה עלינו הקפיטליזם הצרכני…״. ואכן, בתערוכה תוכלו למצוא סוגים שונים של שיבושים, תקלות, שגיאות, תגובות ביקורתיות על השקפות עולם כאלו ואחרות או הפרעה למהלך התקין של עיצוב מוצרים שונים שכולנו מכירים.

 

במהלך הערב תפסנו את האוצרות מיכל וגלינה לשיחה קצרה כדי לנסות ולהבין מה אנחנו יכולים לראות בתערוכה. הן סיפרו על שיתוף הפעולה ביניהן עם המון גאווה, על פרוייקט ארוך ועל תהליך בן חצי שנה שהתחיל בשיחת מסדרון אגבית במכון. השתיים מספרות שהעבודה על תערוכה היא דבר מאוד מאתגר וכמו כל תהליך של יצירה, הן התחילו באיסוף חומרים, אלו הביאו למחשבות בכיוונים שונים על נושא השיבוש. בתהליך של פירוק, הרכבה ודיון על המושג – נולדה התערוכה.

 

השיבוש הוא חלק בלתי נפרד מהיצירה היומיומית שלנו. צילום: דינה סטסקוביץ׳

״במסגרת הדיון שבין אוצר ליוצר, התערוכה היא יצירה אחת שלמה המורכבת מאוסף של יצירות שהאוצר מחבר אותן יחד כדי לומר משהו״ מספרת גלינה. האוצרות מספרות ש״למושג ׳שיבוש׳ יש המון פרשנויות וחשבנו שיהיה מעניין להזמין יוצרים מקשת רחבה של התמחויות להציע הצעה שתשקף איך כל אחד ואחת רואים את המושג שיבוש. ניסינו לעסוק בשאלות כמו ״מאיפה מגיע השיבוש או למה הוא קורה בכלל, מה המוטיבציות של המושג הזה ואיך יוצרים שונים רואים אותו. בתום התהליך הגיעו אלינו כ-80 הצעות לתערוכה. לאחר שלב איסוף החומרים בחרנו את העבודות שפעולת השיבוש בהן היתה בעלת משמעות ואמירה בתוך העבודה". גלינה מציינת שלתפיסתה מאוד חשוב לשתף קהל משתתפים כמה שיותר רחב בתערוכה. בתערוכה זו משתתפות עבודות של יוצרים ותיקים לצד עבודות של סטודנטים מבתי הספר לעיצוב בארץ, ולצד אמנים מתחומים שונים.

 

מאיפה מגיע השיבוש או למה הוא קורה בכלל. צילום: דינה סטסקוביץ׳

מיכל מסבירה לנו שהדיון על מושג השיבוש, מהו מוצר משובש ואיך האלמנט המשובש הופך להיות הדבר העיקרי, הוא מורכב ופנים רבות לו. "אפשר לראות פענוחים שונים של כשל לוגי שאנחנו פוגשים בדרך, וכיצד השיבוש הופך להיות הדבר שמוביל את המחשבה באלמנט החדש ובעיצוב החדש. התשובות שתוכלו לראות בתערוכה בנושא הזה הן מאוד מגוונות ומעניינות".

מתוך ההצעות שקיבלו הרכיבו האוצרות מקרא עבור טיפוסי השיבושים השונים שהן זיהו בעבודות שנבחרו להצגה, כדי שיהיה ניתן לחלק את השיבושים לנושאים וקטגוריות שונות. ״כמובן שישנם עוד סוגים של שיבושים מאלה שאנחנו קטלגנו אבל בכל מה שנוגע לתערוכה חילקנו את השיבושים לקטגוריות שלעתים יש ביניהן גם חפיפה״ מספרת לנו גלינה.

 

טבעות משובשות? תודו שהייתם שמחים לקבל אחת כזו. צילום: דינה סטסקוביץ׳

בין סוגי השיבושים שתוכלו למצוא בתערוכה הם שיבושים תרבותיים שמתייחסים לחפצים תרבותיים שבעת ההתבוננות בהם הצופה אומר לעצמו ״הנה חפץ שאני מכיר״ אבל מישהו פירק אותו והרכיב אותו מחדש ממניעים כאלה ואחרים. כמו כן, תוכלו לראות בתערוכה גם עבודות שמתעסקות בשיבושים חומריים שדנים בשאלה מה קורה לחומר כשאנחנו גורמים לו להתנהג בצורה שונה מהדפוס המוכר שלו, כמו גם מה המוטיבציה ומה היוצר מבקש לבדוק בשיבוש שהוא הפעיל. נוסף על אלה ישנן עבודות שעוסקות בשיבושים גרפיים. לדברי האוצרות פעולות השיבוש המעניינות ביותר לדיון ומחשבה הן אלו שעוסקות בשיבושים דיגיטליים וטכנולוגיים. בקטגוריה הזו יש טווח מאוד מעניין ורחב שנע בין דיגיטלי לבין מכני. ניתן לראות איך הדיגיטלי והמכני זולגים בין האחד לשני.

המעבר בין השיבושים הדיגיטליים והטכנולוגיים הוא מאוד מאתגר ומעלה את השאלה של היוצר ״האם טכנולוגיה דיגיטלית יכולה לדמות חותמת יד אישית של בן אדם או שהשיבוש התחיל כאיזושהי טעות…?״  מיכל מחדדת לנו שאחד ההיבטים של הנושא שהן עסקו בו כאוצרות הוא העובדה שאנחנו נמצאים היום בתקופת מעבר מאוד מעניינת שבין ייצור מכני לבין ייצור דיגיטלי, האחרון מייצר זהות מוכרת אך זרה בתוך עולם של זהויות מוכרות. אחד הדיונים החשובים בנושא, המעסיק יוצרים רבים בתקופה הוא האם המכונה תעלה על האדם ואם כן- כיצד ואיך היא תעשה זאת.

 

inside out, עבודתה של מריה זברין. צילום: דינה סטסקוביץ׳

גלינה מתארת את העבודה על תערוכה כתהליך מפרה ליוצר ולאוצר: ״בתוך הדיון שבין אוצר ליוצר, התערוכה היא יצירה שהיא אוסף של יצירות שהאוצר שמחבר אותן יחד בונה איזושהי טענה. זהו מקום מעניין לפעול בתוכו. העבודה על תערוכה היא מהלך מאתגר בכל מיני רמות ובסופו של דבר כאשר מסתכלים על התהליך מנקודת הסיום יש הנאה רבה בלומר ״וואלה עשינו פה משהו בעל משמעות.״

תערוכת שיבוש מציגה את עבודתם של 37 יוצרים: טלילה אברהם, אהוד אלדן, ורד אליעזרי-גנשרוא, אסף ארביב, איתמר בורשטיין, אריאל בלונדר, יונתן בלייר, מיכאל גולן, תמר וייזל, מריה זברין, קלודט זורע, שלומי נחמני, אריאל לאביאן, יעל ליבנה, אופיר ליברמן, עפרי ליפשיץ ציפרוני, רועי מגדסי, הילה מור, שרון מורו, אביחי מזרחי, דוט מלנין, רומי מסר, ניל ננר, שיר סניור, אילון ערמון, אפרת פרידנזון-הריסון, דניה צ'למינסקי, עדו צ'רני, גד צ'רני, גיא קניגשטיין, דרור קסלר, עדי קרליץ, אודי קרמסקי, ליזה ריצנר, אביגיל ריינר, שירה שובל ורועי שכנאי.

שיבוש
אוצרות: מיכל קסטיאל וגלינה ארבלי
שם המוזיאון/גלריה: גלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי בחולון
גולומב 52 חולון
א-ה 10:00-17:00

פתיחה 27.12.18
נעילה 18.1.19

הכניסה חופשית

ליצירת קשר: רתם מטרסו

שי אלוני 

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *