ליצור, לחשוב ולחיות במינוס עשרים וחמש מעלות: חילופים בלפלנד

מכל המקומות שיכולתי לבחור במסגרת תוכנית החילופים, ווידאתי שאבחר במקום שונה במאה ושמונים מעלות ממה שמוכר לי. אם כבר לנסוע רחוק, אז לצאת לגמרי מאזור הנוחות נראה לי כמו החלטה נכונה. חווית הלימודים באוניברסיטת לפלנד בהחלט שונה ומיוחדת.

לירון-ענבל פרסי, עיצוב תקשורת חזותית

האוניברסיטה ממוקמת בעיר רובניימי, בירת מחוז לפלנד, החולש על פני שטח עצום בצפון פינלנד. אין הרבה ערים גדולות בסביבה וסטודנטים רבים מגיעים ללמוד באוניברסיטה מכל רחבי המחוז מכפרים קטנים ועיירות מרוחקות.

פנורמה מהדרך לאוניברסיטה

הגעתי ללפלנד באמצע אוגוסט, זמן שבו מזג האוויר קייצי אבל להבדיל מהארץ, לא מדובר בחום מעיק אלא דווקא חום נעים ומרענן. מזג האוויר הוא נושא חשוב ומרכזי כשנוסעים לחילופים בחוג הארקטי, והוא גורם משמעותי בשיח העיצובי ובצורה שבה אמנים ומעצבים יוצרים בחלק הזה של העולם.

פורטרט עצמי עם שמש

הפעם הראשונה שבה הגעתי לאוניברסיטה הייתה כבר באותו שבוע לצורך היכרות ועניינים ביורוקרטיים בכנס שהמשרד הבינלאומי שאחראי על תוכנית החילופים מארגן ובו התכנסו כ-200 סטודנטים מכל הפקולטות והמסלולים.

הפקולטה לאמנות ועיצוב ממוקמת בכנף נפרדת של בניין האוניברסיטה ומתפרשת על פני ארבע קומות, כאשר מכל פינה נשקפות עבודות של סטודנטים מכל הסוגים. הפקולטה מציעה מספר נרחב של תחומי לימוד: עיצוב גרפי, עיצוב אופנה, עיצוב תעשייתי, עיצוב פנים וטקסטיל, לימודי תרבות אור-קולית, לימודי חינוך לאמנויות ולימודי אמנויות יפות ותרבות. כסטודנטית בתכנית החילופים ניתן חופש גדול יותר בבחירת הקורסים, ואפשרות להתנסות גם בקורסים ממחלקות אחרות. כך יצא שבין סדנת עיצוב פוסטרים וקורסים על עיצוב פיני והתרבות הארקטית, לקחתי גם סדנת הדפס על טקסטיל, סדנת בניית פסלי אש, קורס אמנות בסביבה בנויה וקורס שמתמקד בקשר שבין סביבה, קהילה ואמנות.

צילומים מתוך האוניברסיטה, חללי עבודה ותערוכות שתלויות

חלוקת הקורסים באוניברסיטה שונה לחלוטין מהסדר שאליו אנחנו רגילים במכון, באוניברסיטת לפלנד לכל קורס יש אורך שונה והוא נמתח על פני תקופת זמן שונה. לדוגמה, ישנם קורסים שנמשכו שבוע, וקורסים בעלי 4-5 מפגשים שנפרסו על פני חודש. הפורמט הזה אפשר לקחת יחסית הרבה קורסים ועדיין להספיק את כל המטלות הלימודיות בלי הרבה לחץ, מה שמשאיר מספיק זמן לטייל, לצאת ולבלות.

הזוהר הצפוני בשמי רובניימי

עוד לפני שהסמסטר התחיל באופן רשמי, בשבוע האחרון של אוגוסט, התחיל הקורס הראשון ולא היה לי מושג כמה הוא ישפיע ויעצב את כל חוויית החילופים שלי. הקורס, הוא סדנה בת חמישה ימים באזור Raattama שבצפון לפלנד, הוא חלק מהתכנית ללימודי אומניות יפות ותרבות. במשך חמישה ימים טיילנו בהרים שבפארק הלאומי הקרוב, צילמנו והתנסינו ביצירת מצלמת חריר וחשיפה ארוכה של שבוע, ציירנו גלויות בטבע, ביקרנו במוזיאונים, עשינו תרגילים באמנות סביבתית, חווינו סאונה פינית וראינו את הזוהר הצפוני הקסום.

הפסקת קפה,אוכל ודיבורים באחד המסלולים

בתחילת המסע קיבלנו משימה לתעד את החוויה דרך צילום בפלאפון. המטרה הייתה שננסה לאתגר את עצמנו קצת יותר ושנלמד להשתמש בכלי של צילום בפלאפון ועד כמה הוא יכול להיות משמעותי. אני חייבת לציין שבשבילי זו בהחלט הייתה חוויה שונה, הקומפוזיציות, הצבעים והנושאים, כולם הרגישו אחרת. אני רגילה לצלם במצלמה מקצועית ופתאום השינוי והמעבר לצילום בפלאפון היו קשים ומעניינים כאחד. בין לבין כל הפעילויות האלו עלו שאלות פילוסופיות: מי אנחנו, מה אנחנו עושים כאן, מה התפיסה שלנו לגבי אמנות.

סדרת צילומי קרח 2, הגשה סופית בפרזנטציה של סדנת האמנות

פרויקט אמנותי אחר העבירו שלושה מרצים מהפקולטה לאמנות ועיצוב – מייקל ג’ייקובס, צלם; אסה מלטאוס, צייר; ופרופסור טויה האטלה הירוויויה, חוקרת של תולדות האמנות. החלטתי להציג חלק מסדרת צילומים שעבדתי עליה שעוסקת בטקסטורות ובצורות שיוצרים הקר והשלג. ג’ייקובס, אמריקאי שהיגר לפינלנד לפני כשלושים שנים הוא ללא ספק מרצה ייחודי אפילו בנוף של אוניברסיטת לפלנד, שהעביר את הסדנה ואת קורס Adaptation Charting שהתגלה כקורס הכי משמעותי וחשוב שלקחתי בסמסטר. Adaptation Charting הוא לא קורס רגיל בשום צורה. הגענו לקורס כעשרה אנשים, ללא מושג מה בדיוק אנחנו הולכים לעשות ובאופן טבעי, התחלנו לדבר. מהר מאוד הסתבר שזו מטרת הקורס, לדבר על הכל: המקומות מהם באנו, חוויות אישיות, הבדלים תרבותיים, תהיות קיומיות, מסורות, געגועים, הרגלים, תחביבים, מזג האוויר והרשימה עוד ארוכה.

עבודה על פסלי האש בסדנה

לא רק אנחנו דיברנו, גם ג’ייקובס שיתף אותנו בתהיות וסיפורים על המעבר שלו מהחיים האמריקאים לחיים בעיירה קטנה בלפלנד. מעבר לשיחות ארוכות היה גם פרויקט שליווה את הקורס, ובו התבקשנו ליצור יומן אמנות, בכל יום ליצור משהו ובסופו של דבר לאגד את הכל לכדי יומן. הטכניקה, הפורמט, הרעיונות כולם היו חופשיים. בסופו של דבר הפקתי שני ספרי צילומים, Brightness ו- Darkness שמושפעים מחווית האור והחושך והשינויים הקיצוניים שלהם בעיר בה גרתי ובחוג הארקטי.

הגשה סופית בסדנת הדפס על טקסטיל

שני קורסים נוספים שהפקתי מהם המון ידע היו סדנת הדפס על טקסטיל וקורס Art it a built environment. בסדנת ההדפס למדנו את יסודות ההדפסה על הטקסטיל והתנסינו בציור על סוגי בדים שונים. התחלנו לעבוד עם ספוגים, מכחולים וצבעים מוכנים. בשיעורים הבאים התקדמנו לעבודה עם שבלונות שעיצבנו, ערבוב צבעים אישי, ובסופו של דבר גם עיצוב פטרן והדפסתם בטכניקה של הדפס רשת.

Action Day 1

בקורס התערבות במרחב Art in a built environment, למדנו לראות הזדמנות ליצירה בכל דבר. עבדנו בקבוצות, וחברותי לקבוצה ליזי דיי וליאון שולץ, גם הן מתכנית החילופים וכולנו גרנו באותו בניין. החלטנו שאת העבודה שלנו נעשה במרחב הציבורי במתחם שבו גרים הסטודנטים לחילופים, מקום רחוק מהאוניברסיטה ובעל אופי מאוד ייחודי. אחרי סיורים רבים בשטח והרבה רעיונות שנזרקו לאוויר, החלטנו שהמטרה העיקרית שלנו בתרגיל היא ליצור דברים משעשעים, מעניינים ומצחיקים שיגרמו לסטודנטים שעוברים במקום לעצור לדקה ולחשוב "הא, איך לא ראיתי את זה בא קודם?". השתמשנו בחפצים שהיו קיימים בשטח כמו צינורות, שלטים ואפילו סדקים בשביל האספלט.

תיעוד מRiverLights – אירוע שריפת פסלי אש

הדרישות בקורסים לא קשות או קלות יותר מהלימודים במכון, הן פשוט מאוד שונות מהצורה שבה לומדים בארץ. אין ספק שצריך להיות בעלי משמעת עצמית ואחריות אישית גבוהה. המרצים נותנים חופש פעולה ועושים הכל כדי שנצליח להוציא לפועל את הרעיונות הכי משוגעים שלנו. לדוגמה, בסדנת פסלי האש המרצה עודד ודחף אותנו ללכת עם הרעיון המקורי, ובסופו של דבר בנינו פסל המורכב משלושה חלקים גדולים ומתנשא לגובה של יותר משני מטרים.

צילומים מתוך האוניברסיטה, חללי עבודה ותערוכות שתלויות

האוניברסיטה מצוידת היטב בחדרי מחשבים (כשלכל איימק מוצמד גם טאבלט גרפי חדש), סטודיו לצילום, חדרי עריכת סאונד ווידאו, חדר חושך, חדרי תפירה, סדנת הדפס, סדנת כלים כבדים וחדרי הדפסות. כל הסביבה מאוד נוחה ומזמינה ללמוד ולעבוד. אם היינו צריכים חומרים מסוימים לעבודות שלנו במסגרת הקורסים, כל מה שהיינו צריכים זה לבקש.

טיול בצפון לפלנד

דבר מאוד ייחודי היה שהמרצים עודדו אותנו לצאת ולטייל בסביבה ואפילו המליצו לנו על מסלולים ואזורים טובים לטייל בהם, מבחינתם זה חלק אינטגרלי החווית הלימודים בלפלנד. האמנות היא חלק מהטבע והטבע הוא חלק מהאמנות. מעבר לכך היינו מעודכנים כל הזמן באירועי התרבות שיש בעיר ולא חסרו אירועים שהאוניברסיטה או המשרד הבינלאומי ארגנו. לצד זה, ביקורים במוזיאון ובגלריות היו חלק אינטגרלי מהלימודים שלנו, באופן עצמאי או במסגרת הקורסים.

חלל הגלריה בכניסה מציג עבודות משתנות של סטודנטים מהפקולטה

אין דרך לתאר עד כמה נהניתי, התפתחתי ולמדתי בסמסטר של חילופים בלפלנד. אמנם התכנים לאו דווקא חפפו את מה שהייתי לומדת בארץ, אבל מצד שני הם פקחו לי את העיניים לדרכי יצירה אחרות, לרעיונות אחרים ולשיטות חדשות. מערכת השעות הגמישה אפשרה לנסוע לטיולים ארוכים ולחקור מקומות אחרים, כמו גם להקדיש זמן לפרויקטים אישיים כמו להקים גלריית פופ-אפ במתחם המגורים שלנו שהציגה תערוכות מתחלפות יחד עם עוד שלוש חברות ללימודים.

העיר רובניימי מקסימה, קטנה ומאוד מחוברת לטבע. יחד עם זאת, יש בה חנויות, ברים, מועדונים, מסעדות ובתי קפה. מזג האוויר, שיכול להגיע למינוס 30 מעלות, הרגיש בתחילה כאתגר אמתי, אך התברר בהמשך כקל להסתגלות. חווית החילופים תהיה מהנה ומעניינת בכל מקום שתבחרו, כך אני מניחה. אבל אם תרצו באמת לצאת מאזור הנוחות, להגיע לתרבות מערבית אך מאוד שונה ממה שאתם מכירים, ללמוד באוניברסיטה מיוחדת ומגוונת, אין ספק שאוניברסיטת לפלנד היא המקום בשבילכם.

כל התמונות צולמו על-ידי לירון ענבל פרסי

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *