למה דווקא אסן?

חווית חילופי הסטודנטים של איתי ברן הייתה כל כך מוצלחת, שהוא לא הסתפק בסמסטר בודד והאריך את השהות לשנה שלמה. טיול אופניים מגרמניה להולנד, תערוכות בינלאומיות, ספריות גופנים ולימודי קוד הם רק כמה מההתנסויות המרתקות שמוצעות באוניברסיטת פולקוואנג שבאסן.

איתי ברן, תקשורת חזותית

הסטודנטים בגרמניה שאלו אותי לא פעם: "למה בחרת להגיע דווקא לאסן?"
האמת? בהתחלה לא כל כך ידעתי מה לענות. אולי סתם כי זה מה שיצא במיונים. אבל היום, אחרי שנה שלמה מלאה בחוויות (אוקטובר 2016 עד אוקטובר 2017), אני יכול לומר שחילופי סטודנטים בעיר שנראית לכאורה לא נחשקת, לא נחשבת ולא מתוירת, היו תקופה יפה ומשמעותית עבורי.

העיר אסן (Essen) נמצאת בחבל הרוהר (Ruhr) בגרמניה. האזור מלא ערים גדולות ומפותחות, הידועות והמתוירות שבהן הן דיסלדורף וקלן. העיר אסן נמצאת במיקום מרכזי בליבה של אירופה, ואפשר להגיע ממנה בקלות להולנד, בלגיה, צרפת ועוד ועוד.

Essen מלמעלה. הנוף מהדירה

Essen מלמעלה. הנוף מהדירה

אוניברסיטת פולקוואנג לאמנויות (Folkwang Universität der Künste) הוקמה בשנת 1927, במטרה להפיח חיים ותרבות בעיר שהלכה ואיבדה את הזהות התעשייתית שלה, והתמלאה במפעלים נטושים שהוסבו לחללי תצוגה. באוניברסיטה יש ארבע פקולטות: מוזיקה, תיאטרון, ריקוד ועיצוב. בפקולטה לעיצוב שלוש מחלקות: עיצוב תעשייתי, עיצוב תקשורת חזותית וצילום. בנוסף, האוניברסיטה מציעה מסלול תואר שני -חדש יחסית- שנקרא "הטרוטופיה". הפקולטה לעיצוב ממוקמת בנפרד שאר הפקולטות, ולאחרונה עברה לבניין חדש ומרווח באזור בשם Zollverein. מדובר באזור שבעבר נועד לכריית פחם ותעשייה, וכיום מהווה בועת מוזיאונים וגלריות ששואפת להפיח חיים בשכונה הענייה Katernberg, בה הוא שוכן.

הבניין החדש של הפקולטה לעיצוב של פולקוואנג. Folkwang Universität Der Künste Neubau

הבניין החדש של הפקולטה לעיצוב של פולקוואנג. Folkwang Universität Der Künste Neubau

הניסיון לסכם את חווית חילופי הסטודנטים הוא משימה לא פשוטה עבורי: תהליך הלמידה שעברתי בגרמניה היה איטי אבל בטוח, ולכן החלטתי להאריך את הלימודים למשך שנה שלמה במקום להסתפק בסמסטר אחד. אשתף אתכם בשלוש חוויות מרכזיות שהיו משמעותיות עבורי בפן הלימודי בפולקוואנג, מתוך חוויות רבות אחרות.

אותיות או לא להיות. אני עובד בדירה

אותיות או לא להיות. אני עובד בדירה

הקורסים של פרופסור ראלף דה יונג
מי שהשפיע רבות על חווית החילופים שלי ועורר בי השראה הוא פרופסור ראלף דה יונג (Ralf de Jong), מעצב, טיפוגרף ומרצה ליסודות הטיפוגרפיה בדגש על ספרים. למדתי שלושה קורסים בהנחייתו של ראלף. הקורס הראשון היה מבוא לגריד ולייאאוט: כל סטודנט/ית עיצב/ה חוברת אינפורמטיבית אודות אישיות חשובה מתולדות העיצוב, ואת החוברות חילקנו בינינו בסיום הקורס. הקורס השני היה סדנת כתיבה/קליגרפיה, בה למדנו לעומק על מבנה האות הלטינית, תוך תרגול רב. הקורס השלישי היה מעניין ומאתגר במיוחד: יצאנו לטיול אופניים מהעיר Duisburg שבגרמניה לעיר Doesburg שבהולנד. כל סטודנט/ית הפיק/ה ספר בהשראת המסע האישי אותו עבר/ה.

כפולה מתוך הספר שעיצבתי בהשראת המסע מ-Duisburg ל-Doesburg.

כפולה מתוך הספר שעיצבתי בהשראת המסע מ-Duisburg ל-Doesburg.

במהלך שיחה שקיימתי עם ראלף בסטודיו שלו הוא סיפר: "מה שמיוחד בבתי ספר לאמנויות בגרמניה הוא שאנחנו לא באמת מורים לעיצוב, אלא מאמנים לעיצוב. אני מנסה ללמד את היסודות, את טכניקת הטיפוגרפיה שאותה תמיד אפשר לשפר. אבל אני לא יכול לגרום למישהו לעשות זאת בדרך אחת ונכונה, כי לכל אחד יש את הדרך שלו. לכן אני בסך הכל מנסה לעניין את הסטודנטים שלי לפי תחומי העניין שלי – עולם האות המודפסת. הרי בסופו של דבר, אנחנו מלמדים אנשים בוגרים ולא ילדים. אי-אפשר לעצב טקסט מבלי לאהוב טקסט, וחלק ניכר מתהליך הלימוד תלוי בסטודנט/ית עצמו/ה ובתחומי העניין שאותם הו/יא מפתח/ת".

Sharing is caring. סיום קורס "מבוא לגריד ולייאאוט" בסטודיו של פרופסור ראלף דה יונג.

Sharing is caring. סיום קורס "מבוא לגריד ולייאאוט" בסטודיו של פרופסור ראלף דה יונג.

כששוחחתי עם ראלף על צורת הלימוד בארץ לעומת גרמניה, הוא השווה זאת לחווית הלימודים שעבר בהולנד. "בהולנד העבודה היא קשה: צריך לבצע משימות, הנוכחות היא חובה וחייבים להציג עבודות. זה הרגיש לי כמו בית-ספר רק עם יותר עבודה. בגרמניה לעומת זאת, את/ה בונה את הלחץ של עצמך מתוך סקרנות. אני מאמין שצריך לעבוד קשה כפי שעבדתי בהולנד, אבל בגרמניה אף אחד לא יכפה עליך לעשות זאת. כסטודנט/ית מצופה ממך למצוא את תחומי העבודה שלך ולהתעמק בהם בעצמך. אך זהו גם חיסרון – כי את/ה עלול/ה למצוא את עצמך עובד/ת מעט מאוד. כאוניברסיטה לאמנויות אנחנו מתחייבים להקנות את החופש והמרחב לחקור, אך אנחנו לא מבטיחים מקומות בשוק העבודה, וסטודנטים שלא משקיעים צריכים לקחת זאת בחשבון. זה עלול להיות מאוד מבלבל עבור סטודנטים שלא יודעים עדיין מה מתאים להם".

Katernberg, Essen

Katernberg, Essen

על החיים באסן ראלף מספר: "מה שאני אוהב באזור הרוהר הוא העושר התרבותי – מוזיקה, תיאטרון, מוזיאונים – כולם במחירים הוגנים. בהמבורג למשל, הכל הרבה יותר יקר. אבל באסן אפשר להיות רגועים ויש כל כך הרבה מה לחקור מסביב. בגרמניה יש הרבה אזורים מרכזיים, לא רק ברלין. בברלין יש גירויים בכל פינה ואני לא חושב שזה בהכרח יותר טוב, מפני שכך קשה יותר להתרכז. אולי אזור הרוהר ואסן פחות טרנדיים, פחות יוקרתיים, פחות בינלאומיים – אך אין זה הוגן להגיד שיש להם פחות מה להציע מלברלין."

קישור לחוברת שעיצבתי בעקבות המעצב פול ראנד: https://issuu.com/itaybern/docs/paul_rand_itay_bern

סרטון שצילם וערך הסטודנט תומר יצחק מהמסע מ-Duisburg ל-Doesburg
https://youtu.be/OvtqNmJ3V68


Summer of Type
קורס עיצוב גופנים בהנחייתו של קאי אוצבאך (Karl-Friedrich (Kai) Oetzbach), מרצה וטיפוגרף. הקורס, שהיה שונה לגמרי מהקורסים בהנחייתו של ראלף, התחלק לשני חלקים. בחל העיוני, קיבלנו רקע תיאורטי על סוגי גופנים שונים תוך דגש על התאמתם לשילוט או לטקסט רץ. כיום קיימים בשוק אינספור גופנים לטיניים. לכן, בחירת גופן לפרויקט היא משימה לא פשוטה: בדרך כלל, אנחנו פותחים את קובץ האינדיזיין שלנו ומדפדפים זמן רב ברשימת הגופנים הארוכה עד למציאת הגופן המיטבי. קאי מצא פתרון לבעיה זו. הוא פיתח שיטת סיווג גופנים משלו, על בסיסה הוא מתייג גופנים שאסף במרוצת השנים בתיקיות במחשב. הוא בונה לעצמו ספריית תמונות של גופנים שמסודרים לפי פרמטרים שונים: שם הגופן, שם הסטודיו או מעצב/ת הגופן, סריף/סנסריף, דינמי/סטטי, גובה x גבוה/נמוך ועוד. בצורה כזו, כשקאי צריך למצוא גופן מסויים, הוא מקליד בשורת החיפוש את הפרמטרים הוויזואליים הנדרשים ואז הוא יכול לבחור את הגופן המתאים לו מתוך רשימת גופנים ממוקדת.

האינטרפרטציה של המרצה Kai Oetzbach לגופן "הצבי", במסגרת הקורס Summer of Type

האינטרפרטציה של המרצה Kai Oetzbach לגופן "הצבי", במסגרת הקורס Summer of Type

במהלך הסמסטר הרחבנו יחד את הספרייה שקאי בנה, באמצעות הוספת גופנים חדשים ותיוגם. זאת הייתה משימה לא פשוטה ולא פעם היו עלו חילוקי דעות. למדתי כי בסופו של דבר סיווג גופנים אף פעם לא יכול להיות מדויק, שכן תמיד יש גופנים יוצאים מן הכלל שיערערו על מודל הסיווג. בסוף הסמסטר שיתפנו בינינו את התיקיות ויצאנו עם ספריית גופנים מכובדת.

בחלק המעשי של השיעור, כל סטודנט/ית עיצב/ה גופן משלו/ה בעזרת תוכנה הנקראת Font Lab. קאי המליץ בתור התחלה ליצור גריד ולפיו לבנות את האותיות. בפועל, הגעגועים לארץ ולשפת האם העברית הובילו אותי לפרויקט מסוג אחר: עיצוב גופן לטיני בהשראת הגופן העברי "הצבי". בפרויקט זה נחשפתי להבדלים הרבים הקיימים במבנה האות העברית ביחס לזו הלטינית, וביקשתי לגשר ביניהם. המפגשים הכיתתיים הולידו דיונים מרתקים: חוסר הבקיאות בשפה העברית גרם לכיתה לנתח את הצורניות של גופן הצבי בצורה מקורית ביותר, בהתבסס על אינטואיציות מעולם הטיפוגרפיה הלטיני המוכר להם. התוצאה: גופן אקספרימנטלי בשם "פנדה", שמאתגר את העין העברית מצד אחד, ומצד שני נראה חדש וחריג לעין הלטינית. בסוף הסמסטר כל סטודנט/ית עיצב/ה חוברת שמציגה את הגופן שעיצב/ה.

גופן "פנדה": גופן Unicase לועזי בהשראת הגופן העברי "הצבי". עיצוב: איתי ברן

גופן "פנדה": גופן Unicase לועזי בהשראת הגופן העברי "הצבי". עיצוב: איתי ברן

אבל זה לא הכל. קאי חשף אותי לצורת עבודה מעניית שחשוב לי לשתף: כל תהליך העבודה במהלך הסמסטר היה חייב להיות מתועד בצורה של בלוג. החיפוש אחר הרעיון, חיפוש מקורות ההשראה, התהיות, הדילמות, התובנות המרתקות שעלו בשיעור, הסקיצות הידניות, מחשבות נוספות שמצאתי לנכון לציין והגלגול עד לתוצאה הסופית – הכל מתועד ומסודר בפוסטים. כך, יצאתי עם תיעוד מעניין של צורת החשיבה שלי, סוג של רפלקסיה שלמדתי ממנה הרבה על עצמי. כתיבת הבלוג עודדה אותי להוציא את המחשבות מהראש, ולנסח אותן בכתב באופן ברור, מה שתרם להידוק הקונספט העיצובי שלפיו עבדתי במהלך הסמסטר. מומלץ לנסות!

מומלץ לתעד, כיף להיזכר: החקירה הראשונית שהובילה לעיצוב הגופן Panda.

מומלץ לתעד, כיף להיזכר: החקירה הראשונית שהובילה לעיצוב הגופן Panda.

קישור לחוברת שמציגה את גופן "פנדה": https://issuu.com/itaybern/docs/panda_font_booklet

קישור לאתר האינטרנט של קאי אוצבאך ונטשה דל: http://www.fontfarm.de/


צורה וצליל: Klangformen
כסטודנטים לעיצוב תקשורת חזותית, אנו מתמקדים בעיקר בחוש הראייה. אבל האם אפשר להתכתב גם עם חושים נוספים? שאלה זו עמדה במרכז הקורס בהנחייתו של פרופסור קלאודיוס לצרוני (Claudius Lazzeroni), מעצב ומרצה במעבדת האינטרקטיב. אני חייב להודות שנרשמתי לקורס מתוך אילוץ טכני, אבל להפתעתי נשאבתי לעולם חדש ומרתק ובסוף הקורס אף הצגתי לראשונה עבודה אינטראקטיבית בתערוכה.

ברוכים הבאים למעבדה של פרופסור לצרוני. בתמונה: LittleBits.

ברוכים הבאים למעבדה של פרופסור לצרוני. בתמונה: LittleBits.

בתחילת הקורס ניתחנו יצירות אמנות מופשטות וניסינו לתרגם אותן לרצף של צלילים. אם ננתח למשל את הטריפטיך הכחול של חואן מירו, נצטרך להחליט: איזה צליל מפיק רקע כחול? איזה צליל מפיק פס אדום? וכיצד נשמעים כתמים שחורים וא-סימטריים? מה שומעים קודם? מהו משך זמן הצליל? מה יותר חזק, צורם, גבוה? באותו האופן, הקלטנו צלילים אקראיים (לא מנגינות!) וניסינו להביע אותם באופן חזותי. ככל שצוללים בחקירה, כך מגלים שקיים היגיון מסויים שקשה לתפוס אותו, אבל הוא מוסכם על כולם. לפתע הגבול בין החושים נעשה מטושטש, והדימוי והצליל מתאחדים.

אם זה לא מורכב מספיק, העבודה היא כאמור אינטראקטיבית והעיצוב מתוכנת. בקורס נפרד למדנו תוכנת קוד חינמית בשם Processing. על מנת לקודד תמונה וצליל היינו צריכים לדעת מראש בדיוק מה אנחנו רוצים לעשות, כי כל חוסר החלטיות מוביל לכשלים בקוד. מצד שני, ככל שפיתחנו את הקוד והתנסינו בתוכנה, כך התקבלו תוצאות מפתיעות ושילובים מעניינים שלא היה ניתן לנבאם מראש.

You can touch, you can play. פרויקט צורה-צליל: איתי ברן.

You can touch, you can play. פרויקט צורה-צליל: איתי ברן.

כל סטודנט/ית או זוג סטודנטים קידדו תוכנה אינטרקטיבית שנשלטת בעזרת משטח שליטה (KORG nanoKNTROL2) שמחובר למחשב. התוכנה מפיקה צלילים ומקרינה על המסך צורות וצבעים בתגובה לנתונים שהמשתמש/ת מזינ/ה בה. את הפרויקטים הצגנו בתערוכה: יצרנו שילובים בין כל התוכנות השונות שקודדנו בקורס, וכך נולד לו קונצרט ויזואלי מתוכנת.

סרטון תיעוד של הקונצרט הויזואלי: https://youtu.be/3a3BGzENgFE

שמות הסטודנטים/יות: David Fiege, Itay Bern, Maria del Mar Guzman Zumaya, Thorsten Rehbein. צילום ועריכה: תומר יצחק.

פרטים נוספים על תוכנת הפרוססינג ולימוד עצמי של התוכנה אפשר למצוא כאן: https://processing.org/

ודוגמא מעולה לשילוב שבין צליל לצורה אפשר לראות כאן: https://youtu.be/71hNl_skTZQ


קצת על הלימודים בפולקוואנג:
באוניברסיטת פולקוואנג, סטודנט/ית בחילופים מתנהל/ת כמעט כמו סטודנט/ית רגיל/ה, ללא מסלול מיוחד. זה אמנם כרוך בקשיים רבים, אבל דווקא בצורה כזו נחשפים לצורת לימוד אחרת באופן אותנטי. כל סמסטר מתחיל בכנס שנקרא "Kick Off", בו הדיקאנית מסבירה על אירועים עתידיים ומסכמת את הפרויקטים מהסמסטר הקודם. לאחר הכנס, הסטודנטים פוגשים את כל המרצים ומשוחחים עימם על הקורסים.

חשוב לציין כי באופן פורמלי, הלימודים בפולקוואנג מתנהלים בשפה הגרמנית, ולכן, עבור הסטודנטים שבאים במסגרת החילופים זהו רגע קריטי שבו מומלץ לדבר עם כמה שיותר מרצים ולבדוק מי יכול/ה (ומוכן/ה) לדבר באנגלית ומי לא. בערב של אותו הכנס נפתחת ההרשמה לקורסים, והסטודנטים שבחילופים לא זוכים להעדפה מתקנת. לכן חשוב מאוד לחקור מראש אילו קורסים מוצעים, מי מעביר/ה אותם, עד כמה הם מבוקשים, ולהתייעץ עם כמה שיותר סטודנטים מקומיים. זה נשמע קשוח, אבל הסטודנטים נרתמים לעזרתם של החילופניקים ומשרד החילופים ידידותי מאוד. בסוף כל סמסטר הסטודנטים יוצאים לחופשה ארוכה, בה הם מתכוננים לקראת שבוע ההגשות, אבל צריך לזכור שהוא  לא מסתנכרן עם לוח השנה הסטודנטיאלי שבישראל, לכן תלמידי החילופים צריכים לפעמים להגיש עבודות מוקדם יותר או לשלוח אותן דרך המייל, בהתאם לדרישות המרצה ובית הספר.

המחלקה לעיצוב תעשייתי של פולקוואנג מציגים ב- International Interiors Show Cologne 2017

המחלקה לעיצוב תעשייתי של פולקוואנג מציגים ב- International Interiors Show Cologne 2017

מרבית הקורסים מתקיימים במתכונת שבועית, ומתמקדים בעבודה על פרויקט אחד לאורך סמסטר שלם. הכיתה בדרך כלל מכילה כעשרה סטודנטים וסטודנטיות בממוצע (בהערכה כללית לפי הזמן שביליתי שם). מומלץ לבדוק על סדנאות מיוחדות: כך יצא לי להשתתף בסדנה להעברת פרזנטציה באנגלית ובכנס יזמות חברתית של "הטרוטופיה" שנמשך מספר ימים. כמו כן, כדאי לברר אילו קורסים מוצעים במחלקות אחרות. לסטודנט/ית שבחילופים אין קורסי חובה, ומלבד מהמגבלות הטכניות ומחסומי השפה, בניית המערכת היא חופשית. מעבר לקורסי הליבה והקורסים התיאורטיים שמועברים בגרמנית, בפקולטה לעיצוב יש סדנאות רבות ומגוונות כגון דפוס בלט, דפוס משי, כריכת ספרים, מעבדות צילום ועוד. מומלץ לעקוב אחרי האימיילים שנשלחים מטעם האוניברסיטה ולענות בחיוב לכל הצעה שעולה!

סדנאת דפוס בלט

סדנאת דפוס בלט

הערה קטנה מבחינת מגורים: לא כדאי לגור במעונות, מפאת המחיר והמיקום המרוחק יחסית. מומלץ לחפש חדר בדירת שותפים עם סטודנטים אחרים.

לקינוח, הנה רשימה של מוזיאונים ומקומות מומלצים על קצה המזלג. סטודנטים בפולקוואנג נוסעים חינם בתחבורה הציבורית בכל אזור North Rhine-Westphalia!

האייקון ההיסטורי והתרבותי של העיר. Essen Zeche Zollverein

האייקון ההיסטורי והתרבותי של העיר. Essen Zeche Zollverein

 

GERMANY

:Essen
Red Dot Design Museum
Ruhr Museum
SANAA Building
Museum Folkwang
Grugapark Essen
The Old Synagogue
Philharmonie Essen
Rüttenscheider Stern
Essen-Werden
Haus der Essener Geschichte Stadtarchiv

:Düsseldorf
K20, K21, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen
Hetjens-Museum
KAI 10 | Arthena Foundation
EKŌ-Haus der Japanischen Kultur e.V.
Market on Carlsplatz Dusseldorf
tanzhaus nrw
Schloss Benrath
Neuer Zollhof

:Köln
Museum Ludwig
Roman-Germanic Museum
Kölner Dom

:Oberhausen
Gasometer

:Krefeld
Museums Haus Lange Haus Esters

:Aachen
Aachen Cathedral

:Bedburg-Hau
Schloss Moyland

:Münster
Westphalian State Museum of Art and Cultural History
Catholic Parish of St. Lamberti


NETHERLANDS

:Den Haag
Grote Markt
Gemeentemuseum

:Otterlo
Kröller-Müller Museum

:Berg en Dal
Africa Museum

:Utrecht
Kasteel de Haar
Rietveld Schröder House

 

BELGIUM

:Antwerp
Plantin-Moretus Museum

 

וכל זה לא כולל תערוכות וטיולים שמתקיימים במסגרת האוניברסיטה, שבועות עיצוב, ודוכני חג-מולד.
אתר האינטרנט של אוניברסיטת פולקוואנג:https://www.folkwang-uni.de/en/home/

תמונות: איתי ברן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *