מבעד לעדשת האופנה

לכבוד יום הולדתו ה-150 של המגזין "הארפר'ס באזאר", ראה אור הספר Harper's Bazaar: 150 Years: The Greatest Moments שלוכד את 150 הרגעים הגדולים בתולדותיו. מהנשיות המשתנה של תחילת המאה ה-20 ועד לריהאנה ששוחה עם כרישים במחווה לסרט "מלתעות", הספר גדוש ומלא בדימויים מרהיבים ומספק תובנות על התפתחות התחום המרתק של אופנה בעולם המערבי והמודרני.

שירן חרז, עיצוב פנים

Harper's Bazaar, מגזין האופנה הראשון באמריקה, מציג יצירות אמנותיות של עורכים, צלמות, סטייליסטים וסופרות כבר משנת 1867. המגזין, שצבר תאוצה מהירה עוד בתחילת דרכו, מיועד ועוסק בנשים דרך עדשת המצלמה. לכבוד יום הולדתו ה-150 של המגזין, בשנת 2017 ראה אור הספר Harper's Bazaar: 150 Years: The Greatest Moments שלוכד את 150 הרגעים הגדולים בתולדות המגזין. הספר מכיל כ-400 עמודים ססגוניים, המציגים לראווה איורי ותצלומי אופנה מהמאה ה-19 ועד היום. מחברת הספר היא גלנדה ביילי (Glenda Bailey), העורכת הראשית של המגזין משנת 2001, שנולדה באנגליה וכיום מתגוררת בניו יורק.  

כריכת הספר Harper's Bazaar 150 Years: The Greatest Moments

כריכת הספר Harper's Bazaar 150 Years: The Greatest Moments

מעצבים רבים ראו בראשית המאה התשע-עשרה את תחילתה של ההשתחררות מהלבוש המגביל והלא נוח של התקופה הוויקטוריאנית. אחת היצירות שמציגות קוד לבוש חדש ומשוחרר שהנשים המודרניות נענות לו, היא איורו של הצייר הצרפתי פול פויירה (Paul Poiret). מדובר ביצירה מודרניסטית של שמלות מותניים אמפיריות, פרווה החושפת קלות את הכתפיים, ובדים רקומים ומעוטרים שמונחים על גוף האישה בצורה חופשית ומאפשרים לה להרגיש נינוחה. "האישה הלבושה-היטב היא זו שבוחרת את השמלה שלה, את הקישוטים שלה, פשוט משום שהם גורמים לה להרגיש יותר נעים, לא מפני שאנשים אחרים לבושים בסגנון הזה, או משום שזו תהיה הוכחה מוחשית לחשבון הבנק של בעלה", כותב פויירה, אי שם בנבכי המאה ה-19, כשלנשים רבות טרם היו חשבונות בנק משל עצמן.

קוד לבוש חדש. יצירתו של Paul Poiret

קוד לבוש חדש. יצירתו של Paul Poiret

במהלך שנות ה-20 של המאה העשרים, עם תום מלחמת העולם הראשונה, תחושת החירות והשחרור נתנה את אותותיה גם בדפי ה"בזאר". כך למשל, ביצירתו הצבעונית והאלגנטית של האמן רומיין דה טירטוף (Romain de Tirtoff), מופיעה דמות אישה הרוקדת למקצבים מאולתרים, לבושה בשמלה בצבעים חמים וצורניות זורמת וחופשית המסמלת את ההקלה שלאחר תום המלחמה. דה טירטוף, שנודע בכינויו האמנותי "Erté", יצר למעלה ממאתיים שערים למגזין בתקופה של כעשרים שנה.

אמנות כמדיום לביטוי תחושות - תום מלחמת העולם הראשונה, יצירתו של האמן Tirtoff Romain de

אמנות כמדיום לביטוי תחושות – תום מלחמת העולם הראשונה, יצירתו של האמן Tirtoff Romain de

בין שלל הדימויים הנודעים של המגזין יש לציין את יצירתו של הצלם מלווין סוקולסקי (Melvin Sokolsky), שהצטרף למגזין בגיל עשרים ואחת בלבד. בשנת 1963 סוקולסקי התבקש לצלם סדרת תמונות בפריז, שבמהרה נהפכה לסימן ההיכר שלו: "סדרת הבועה". ההשראה לדימוי הבועה הגיעה מהציור המפורסם של הירונימוס בוש, האמן הידוע בן המאה ה-15, "The Garden of Earthly Delights". יצירתו של בוש מתארת את הסכנה הטמונה בפיתויי החיים לצד ביטוי של שמחה אולטימטיבית. בהשפעת כמה מהאלמנטים בציור, סוקולסקי תכנן בועת פרספקס שקופה שתרחף בנופי פריז, כשבתוכה ניצבת דוגמנית. כדי להחזיק את הבועה באוויר, חובר אליה כבל פלדה דק שלא מופיע בתמונה הסופית. הניסיון הראשון שנעשה בסדרה היה מעל נהר ההדסון שבניו-יורק, ובהמשך הבועה צולמה ברקיע מנהטן, בנהר הסיין ובמקומות נוספים בפריז. הסדרה זכתה להצלחה רבה והייתה מבין הסיפורים הגדולים שרצו במגזין.

צילום נופי פריז דרך בועת פרספקס. "סדרת הבועה", יצירתו של הצלם Melvin Sokolsky

צילום נופי פריז דרך בועת פרספקס. "סדרת הבועה", יצירתו של הצלם Melvin Sokolsky

שיתופי פעולה הם דבר חשוב עבור מגזין עיצוב, וכשמדובר באופנה האפשרויות מעניינות במיוחד. האמן ג'ון בלדסרי (John Baldessari) מצא דרך ייחודית להציג את תערוכת האופנה של המותג פראדה  (Prada), כאשר "התערב" בתמונה שצולמה בתצוגת המסלול של סתיו 2014. בלדסרי כיסה את פניהן של מוזמנות השורה הראשונה בתצוגה על מנת לתת את הדגש לבגדים שהן לובשות.

שיתוף פעולה בין הרפרס' באזר לחברת האופנה פראדה. John Baldessari

שיתוף פעולה בין הרפרס' באזר לחברת האופנה פראדה. John Baldessari

מגזין טוב יוצר חוויות טובות, וריהאנה יכולה להעיד על כך. שער המגזין לחודש מרץ 2015, בו כיכבה, יצר רף חדש בצילומי סלבריטאים למגזיני אופנה. השער עטור הפרסים

צולם בהשראת הסרט "מלתעות": מדובר במיכל מים ענקי ובו שוחים כרישים חיים ולצדם- כמובן- שוחה גם ריהאנה. "אני מנסה כמיטב יכולתי להימנע מהכרישים של החיים אבל גם אותם כבר יצא לי לפגוש, ובמקרים כאלה אני פשוט צריכה להתמודד איתם בהתאם", צוטטה הכוכבת.

ריהאנה שוחה לצד כרישים בשער המגזין, מרץ 2015

ריהאנה שוחה לצד כרישים בשער המגזין, מרץ 2015

מאז ומתמיד האופנה היוותה צורה ביטוי עבור בני (בעיקר בנות) אדם. לכל תרבות ותקופה יש סגנון אופנה שונה שמבטא הנורמות המייחדות אותם. כיום, הודות למגזינים כמו ה"בזאר" ברור שאופנה היא הרבה יותר מרק פריטי לבוש, היא דרך חיים. אז אם אתם אוהבים חיים ססגוניים ואופנה, אין ספק ששווה לכם לקפוץ לספרייה ולעלעל בספר.

Harper's Bazaar 150 Years: The Greatest Moments
Bailey, Glenda
New York: Abrams
2017

745:687.01 HAR: בספריית המכון
כל התמונות צולמו ע"י שירן חרז.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *