מגזין A5 חוגג עשור בגיליון חדש בנושא "אי"

שמו נגזר מהפורמט בו הוא מודפס והוא חוגג עשר שנים. מגזין A5 הוא מגזין עצמאי לאמנות ועיצוב, המציג בכל גיליון תערוכת נושא קבוצתית, ממגוון מדיומים שונים של אמנים מארץ ומהעולם. מטרתו היא לתת במה ליוצרים ותיקים וצעירים ולקדם יצירה ואמנות מקומית.

ירדן דותן, עיצוב תקשורת חזותית

באירוע חגיגי בבית האמנים בתל אביב הושק גיליון חדש למגזין A5, החוגג השנה עשר שנות פעילות. הגיליון החדש, 15 במספר, מאגד עבודות של אמנים מהארץ ומחו״ל, סביב הנושא ״אי״. השנה המגזין הושק בשיתוף פעולה ראשון ומפתיע עם מיזם ״לה קולטור״, שחברו יחד להקמת תערוכת מכירה חד פעמית, מתוך רצון לקדם אמנות מקומית וצעירה.

מביקורי בתערוכה שהוצגה יצאתי מרוגשת! החלל שהתפרס על שתי קומות, הציג כ-100 עבודות, חלקן יצירות ייחודיות, שנוצרו עבור התערוכה בעותק אחד. בנוסף הוצגו למכירה הגיליונות הקודמים של מגזין A5, לצד הגיליון החדש, המרשים לא פחות מקודמיו.

עבודות שהוצגו למכירה בתערוכה

טרם ביקורי בתערוכה, נפגשתי עם גולן גפני, המרצה במחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון HIT, ומיוצרי ומעצבי המגזין A5, כדי להבין קצת יותר על התערוכה. יצאתי מהשיחה עם תשובות לשאלות שסיקרנו אותי כמו מאין הגיעה ההשראה, מאגדים עבודות כה שונות ליצירה אחת שלמה ועם רצון עז לבקר בתערוכה!

איך בוחרים נושא לגיליון, ובפרט נושא הגיליון הנוכחי ״אי״?

״אנחנו בוחרים נושאים רחבים שיכולים לתת מענה לגישות שונות. כשאנו עורכים את העבודות, נעשה חיפוש למקום שיהיה מענה ישיר ומענה עקיף ואז הנושא חייב להיות נושא רחב. כך בדרך ל״אי״ עלו כל מיני נושאים שבסופו של דבר עברו איזשהו צמצום עד שהגיעו למילה הזאת. אוטופיה, גן עדן, עולם פראי, חופש, הגירה ונדודים, ואז הגענו למסקנה שדווקא אי, כמקום שמסמל חופשה, בדידות, שבטיות וגם פראיות. כל הנושאים עד היום בגליונות היו נושאים שהם מאוד פתוחים.״

איך נוצר שיתוף הפעולה עם מיזם ״לה-קולטור״?

מיזם ״לה קולטור״ היא פלטפורמה שקיימת מספר שנים, להצגת יצירה של אמנים שאין להם חלל לתצוגה, וכדי למכור אותה במחירים ברי השגה. האג׳נדה הן של המגזין והן של ״לה קולטור״ היא מתן חשיפה לאמנים מוכרים ומתחילים, בדגש על יצירה ישראלית מקומית. המטרה היא ליצור מפגש של הקהל עם יצירה מקומית, של אמנים מוכרים וגם פחות. עבדנו על אירוע משותף, שאת חלקו אצרנו ביחד וכל אחד לתחומו, שכל העבודות תחת נושא אחד – ״אי״.

עבודות שהוצגו למכירה בתערוכה

מהו תהליך האוצרות למגזין?

אנחנו מפרסמים ״קול קורא״ שמופץ ויראלית ברשת, שבעקבותיו נשלחות מאות עבודות מרחבי העולם, כשמתוכן מתקבלות כ- 40 למגזין. זהו תהליך סינון מאוד מורכב, בו אנחנו מנסים ליצור רצף סיפורי, ועל אף שהמגזין הוא בפורמט גלויות, שניתן לפרקו ולשנות את סדר הקריאה, לנו כן חשוב שיהיה תוכן עניינים, שמהגלויה הראשונה הקוראים יעברו סיפור, תהליך. בנוסף ישנו ניסיון לפתוח את הנושא לרמות שונות של פרשנות וטכניקות שונות, על מנת להעשיר את חווית הקורא את המגזין. כך ניתן למצוא שילוב של אמנות פלסטית, איור, צילום, פיסול וטקסטיל במגזין אחד.

האם חשבת שפרויקט A5 יהיה פרויקט מתמשך?

"כשהמגזין נולד בשנת 2007, הרגשנו שיש צורך לתת מענה לפלטפורמה שחסרה כאן בארץ. היה לי קשה לדמיין לאן זה יכול להגיע, והפרויקט הצליח להפתיע אותנו. עד היום אנחנו מאוד מתרגשים מהמענה למגזין והתגלגלות שמובילה אותנו למקומות נורא מעניינים, כגון תערוכות ותחרויות בין לאומיות."

איך ממשיכים לחדש בגיליון ה-15?

"אנחנו תמיד מחפשים את הדרך לחדש, לשאול שאלות על הפורמט, על המקום של הפרינט היום ועל איך אפשר לייצר דיאלוג מעניין עם הקורא. למדנו שפורמט של גלויות ופורמטים נוספים בתוך מארז היא נקודת ייחוד שיש לנו. העיסוק בפורמטים שונים, הסיפור, התוכן והחיפוש אחר נושאים מעניינים ועכשוויים – הם אלו שעוזרים לנו לחדש."

התערוכה היא דוגמה לפעילות עיצובית נפלאה, שבה השלם גדול מסך חלקיו. המגזין מכיל עבודות רב-גוניות השונות זו מזו, אך בחיבור שלהן נוצר מגזין אחיד, שלם וכזה שכל דף מושך את העין לא פחות מקודמו. מטרת המגזין לתת במה ליוצרים ותיקים ומתחילים ולקדם יצירה ואמנות בארץ, ללא ספק מושגת. ממליצה בחום לעיין בגיליון החדש ובקודמיו, לכל חובבי הפרינט בפרט והעיצוב בכלל.

את הגיליונות ניתן לרכוש דרך אתר המגזין: www.thea5magazine.com

או בחנויות ספרים פרטיות, במוזיאונים ובגלריות בארץ ובחו"ל.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *