מדריך ה-How To המלא

עם לקוחות כמו דיסני, הילארי קלינטון ואוניברסיטת ייל, מייקל ביירות הוא אחד המעצבים הגרפיים העסוקים והנחשקים בתעשייה. בין פרויקט לפרויקט הוא מצא זמן לכתוב על זה ספר, שמצליח להיות מצחיק ומרשים באותה נשימה. קריאה מומלצת למעצבות ומעצבים בתחילת הדרך.

עוזי כהן, תקשורת חזותית

איך להפוך עיצוב לעל-זמני? איך לעצב שלט חוצות ענק מבלי הסתיר את הנוף? איך למתג כנסייה מבלי לעצבן את הכומר? איך לסתום את הפה וללמוד להקשיב ללקוח? איך עיצוב יכול להציל את העולם? אלה הן רק מקצת התהיות והשאלות שעלו בראשו של מייקל ביירות (Michael Bierut) במהלך שנותיו כמעצב. כמעט שלושה עשורים חלפו מאז החל את דרכו המקצועית, שהפכה אותו לאחד מטובי המעצבים הגרפים שפועלים כיום. בין השאר, ביירות עיצב את קמפיין הבחירות למועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון, וברזומה העשיר שלו תמצאו עבודות מיתוג לחברות ענק כמו דיסני, הניו-יורק טיימס ויונייטד איירליינס. במהלך הקריירה שלו הספיק לגרוף עשרות פרסים, עבודותיו הוצגו במוזיאונים רבים וסוכנות המיתוג בה הוא שותף, Pentagram, הפכה לגדולה מסוגה בעולם.

מכאן הכל מתחיל: הצצה למחברות הסקיצה של מייקל ביירות.

מכאן הכל מתחיל: הצצה למחברות הסקיצה של מייקל ביירות.

ספרו האוטוביוגרפי הוא לא שגרתי בעליל, ותעיד על כך כותרו הארוכה עד טירוף: How to Use Graphic Design to Sell Things, Explain Things, Make Things Look Better, Make People Laugh, Make People Cry, and Every Once in a While Change the World. הספר פותח בהתאהבותו של ביירות בעולם העיצוב. כשהיה בן שש, בדרכו לסַפָּר השכונתי, ביירות חלף על פני משאית עליה התנוסס לוגו ענק. הוא עצר להביט בלוגו והוקסם מהאופן בו האותיות השתלבו לכדי צורה אחידה והרמונית. מאותו יום הוא לא הפסיק לחקור, לקרוא וליצור, והבין שזה התחום בו יעסוק כל חייו.

הספר מתמקד באתגרים החבויים בכל פרויקט עיצובי.

הספר מתמקד באתגרים החבויים בכל פרויקט עיצובי.

בשאר פרקי הספר ביירות מציע הצצה בלעדית ל״מאחורי הקלעים״ של כמה מהפרויקטים הבולטים בהם עסק, ומגולל את הסיפור המיוחד של כל אחד מהם, רווי באתגרים ותובנות שנכתבו בגוף ראשון ובדרכו ההומוריסטית. הקריאה נותנת מושג טוב על תהליכי קבלת ההחלטות, על העבודה מול לקוחות שונים ועל הנגיעה בעולמות תוכן מגוונים.

כל פרויקט זוכה לפרק קצר משל עצמו, תחת הכותרת שמתחילה במילים How to וממשיכה עם האתגר המרכזי החבוי בו. ההסברים המרתקים והמעמיקים של ביירות מלווים בשלל תמונות משלבי העבודה השונים, ממחברת הסקיצות ועד לתוצר הסופי. לדוגמה, בפרק ״How to invent a town that was always there" ביירות מספר על עיירה מנומנמת בפלורידה שביקשה את שירותיו על מנת להפיח בה חיים. התוצאה הייתה שינוי טוטאלי של פני העיירה כולה- החל מלוח המודעות, השלטים והסמלים ועד לעיצוב מכסי הביוב.

איך להפיח חיים בעיירה מנומנמת.

איך להפיח חיים בעיירה מנומנמת.

בפרק אחר ומעניין במיוחד, "How to shut up and listen", פורש ביירות את עבודת המיתוג שעשה בעבור אקדמיית המוזיקה של מיאמי, New World Symphony. בסוף תהליך העבודה האינטנסיבי, הלוגו החדש הוצג להנהלת האקדמיה. ביירות היה בטוח שמדובר ביצירת במופת, אולם לתדהמתו העיצוב נדחה פה אחד והוא נאלץ לחזור לשלב א'. לאחר עבודה ממושכת ודחיה נוספת, חברי ההנהלה העבירו לביירות כמה סקיצות ששורבטו על פתק משרדי עם כיוונים שונים לעיצוב הלוגו. ביירות רתח  שחברי האקדמיה למוזיקה מתערבים בתהליך העיצוב, אבל לאחר מחשבה נוספת החליט לשים את האגו בצד ולנסות לעבוד עם מה שקיבל. התוצאה זכתה לתגובות נלהבות, והלוגו מתנוסס על קירות האקדמיה מאז ועד היום.

משרבוט על פתק משרדי ועד לקמפיין מיתוגי מתוחכם.

משרבוט על פתק משרדי ועד לקמפיין מיתוגי מתוחכם.

אין ספק שחלק מסגנונו הייחודי של ביירות הוא השפה הטיפוגרפית שלו- אי אפשר שלא להתרשם מהחגיגה המשתוללת בפוסטרים ובעבודות הפרינט שעיצב. בולטות במיוחד העבודות הטיפוגרפיות שעיצב עבור המחלקה לארכיטקטורה שבאוניברסיטת ייל. עבודות אלה נעשו לרוב בשחור-לבן, והן מכילות עושר צורני ועומס טקסטואלי מרהיב הכולל שלל גדלים ומשקלים, כמה וכמה גפנים, סימני פיסוק וגליפים (Glyphs). בפרויקט אחר שנעשה עבור המעבדה למדיה של אוניברסיטת MIT, התבקש ביירות ליצור עשרות לוגואים עבור המחלקות השונות. הוא השתמש במלבנים שייצגו את ראשי-התיבות של כל מחלקה ומהם יצר שפה גרפית שלמה ועשירה.

פוסטרים טיפוגרפיים.

פוסטרים טיפוגרפיים.

שלל הפרויקטים המיתוגיים והפתרונות העיצוביים שמופיעים בספר ממחישים את היצירתיות האינסופית של מייקל ביירות, אך בו-בזמן חושפים את האתגרים שניצבים בפני כל מעצב באשר הוא (או היא). החזות המעונבת והמוניטין שצבר לא מונעים ממנו לחשוף כמה מהלבטים והלקחים שלמד בשנותיו הרבות כמעצב. בין אם יש לך שם עולמי או שזו רק ההתחלה, כולנו נאלץ להתמודד ביום מן הימים עם לקוחות עקשניים, זמני-הגשה לחוצים, או מקומות חסרי מודעות עיצובית בהם נצטרך להצדיק ולהוכיח את הבחירות שלנו. הדגש בספרו של ביירות מושם על האתגר שטמון בכל פרויקט, ובכך הוא מזכיר לנו שעיקר עבודתו של המעצב היא בזיהוי הבעיה ומציאת הפתרונות.

How to Use Graphic Design to Sell Things, Explain Things, Make Things Look Better, Make People Laugh, Make People Cry, and (Every Once in a While) Change the World

Michael Bierut
Thames & Hudson

2015


בספריית המכון הטכנולוגי חולון:
766 BIE

(כל התמונות צולמו ע"י נועה לוי)

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *