מורה נבוכים: קורסי בחירה בעיצוב

שנה ג'? הגיע הזמן לבחור מהרשימה הארוכה והמפתה של קורסי הבחירה שמוצעים בפקולטה לעיצוב. אספנו בשבילכם סטודנטיות וסטודנטים שיספרו על הקורסים השונים שלקחו, על התהליך, החוויה, המוצר ומה שביניהן. כי אף פעם לא מוקדם מידי להתחיל לתכנן את השנה הבאה…

יונתן בלייר, הדס מאור, רינת (נתי) עדי, בת-אל סננס

תחילת הסמסטר בשנה ג' הוא מרגש, ויש הרבה מה לעשות כדי להתכונן. האתגר העיקרי הוא קורסי הבחירה: קורסים מעשיים ממגוון תחומים, שמוסיפים מימד נוסף ללימודים. יש מגוון עצום של אפשרויות, אבל איך מצליחים להחליט ביניהן? אספנו בשבילכם את כל מה שרציתם לדעת על קורסי בחירה ולא ידעתם לשאול.

בטוב טעם, עיצוב בהקשר קולינרי: בהנחיית נעמה שטיינבוק
יונתן בלייר, עיצוב תעשייתי

כלי לעוגה, יונתן אנגלר. צילום: יונתן אנגלר

כלי לעוגה, יונתן אנגלר. צילום: יונתן אנגלר

עולם העיצוב ועולם הקולינריה חולקים המון מן המשותף ולמעשה קיימים זה בתוך זה. בימינו, עיצוב מזון (Food Design) הוא תחום שלם ועשיר שמורכב מפרשנויות רבות ומגוונות לנקודות המפגש שבין עיצוב לאוכל. הקורס מכסה שלל נושאים, ביניהם כלים יעודיים להכנה והגשה, חקירה של חומרי גלם והמפגשים בניהם, בדיקה של מושגים בתחום תוך מתן פרשנות אישית וחדשה. כל זה קורה במקביל להתייחסות בלתי פוסקת לפן התרבותי של מסורת מול חדשנות והפן האישי של סיפורים וזיכרונות מן הילדות ותחושות לגבי אוכל.

ארוחה של כלום. צילום: שפי ויונתן בלייר

ארוחה של כלום. צילום: שפי ויונתן בלייר

התרגיל המסכם כלל בתוכו את כל נושאים בהם נגענו והוביל לפרויקט אישי ומשפחתי עם טעמים של בית והרבה רגשות. לאורך הקורס נעמה מתבלת את הכל עם דוגמאות והקשרים מסביב לעולם שמלווים בניסיון, ידע והרבה סטייל. היא מציעה התבוננות מעשירה על התחום ועל האפשרויות העיצוביות הגלומות בו. זו הזדמנות טובה לחדד קצת את החושים, ולעבוד לא רק מהראש אלא גם מהבטן.

כלי לקובה. צילום: שפי ויונתן בלייר

כלי לקובה. צילום: שפי ויונתן בלייר

עיצוב בחומרים רכים: בהנחיית אלונה קומסקי
הדס מאור, עיצוב תעשייתי
קורס חומרים רכים בהנחיית אלונה קומסקי הוא קורס בחירה לשנים ג'-ד', בחירה שבעיני היא חובה. הסמסטר מתחיל בבחינה של "מוצרים רכים": כל כך הרבה מוצרים סובבים אותנו המשתייכים להגדרה זו, אך במחלקה כמעט ולא לומדים עליהם. ואיך אפשר שלא? לאורך הסמסטר למדנו טכנולוגיות, תהליכים, שימושים, פירקנו אובייקטים ולמדנו אותם (Reverse Engineer), ועוד ועוד. למדנו איך "לחשוב רך".
בתחילת כל שיעור הועברה הרצאה קצרה על שיטות, חומרים וטכנולוגיות על ידי זוג
סטודנטים. החומרים שלמדנו עליהם והתעסקנו איתם כוללים עור, כותנה, צמר, סגירה, אריגה, הלחמה אולטרסונית, רוכסנים ועוד ועוד.

הגשה.צילום: נטע פריזנט

הגשה.צילום: נטע פריזנט

הסמסטר הורכב משני תרגילים. התרגיל הראשון היה תרגיל חימום: עיצוב נעלי בית בסימן דיוקן עצמי. כל אחד ואחת מאיתנו התייחס/ה לתכונה אישית מסויימת, שתורגמה לעיצוב הנעל. התרגיל נמשך כ-3 שיעורים. בהגשה, כל סטודנטי/ת בכיתה כתב/ה תכונה אחת שכל נעל ייצגה לדעתו/ה, וכך יכולנו לראות אם קלענו למטרה, והצלחנו לתרגם משהו רעיוני לייצוג ויזואלי.

Reverse Engineer 1. צילום:הדס מאור

Reverse Engineer 1. צילום:הדס מאור

התרגיל הבא והמרכזי היה עיצוב תיק. הנושא משתנה משנה לשנה לבחירת הסטודנטים- הפעם בחרנו השראות מ"מטריקס" ומ"סיפורה של שפחה". התהליך לקח אותנו דרך המחקר, חקירת הערכים, תכנון, עיצוב ועד פרוטוטייפ. היה כיף לראות את שורת התיקים בכניסה לתערוכת ה'אמצע' של המחלקה לעיצוב תעשייתי, יפים ונכונים, ולרגע לתהות אם הגעת למקום הנכון.

Reverse Engineer 2. צילום:הדס מאור

Reverse Engineer 2. צילום:הדס מאור

קורס "חומרים רכים" הוא לא חוג תפירה ולא קורס תדמיתנות. לא צריך לדעת להכניס חוט למחט, או לתפעל מכונת תפירה, רק לרצות ללמוד דברים חדשים. הקורס מתאים לכל מי שרוצה לטעום מתחום מעניין ומסקרן שלא נמצא בשיח המרכזי של תכנית הלימודים הרגילה. הדרישות גבוהות והעבודה קשה, אך התוצר נותן נחת וסיפוק. זה חשוב ומשמח שיש את האופציה לגעת, להרגיש בלי לחשוש, פשוט להנות ולצאת עם משהו טיפה שונה ביד.

עיצוב משחקים: בהנחיית גלינה ארבלי
רינת (נתי) עדי, עיצוב תעשייתי

קוביות משחק בערמה. צילום: רינת (נתי) עדי

קוביות משחק בערמה. צילום: רינת (נתי) עדי

במסגרת הקורס בהנחיית גלינה ארבלי, התבקשנו לעצב משחקים בהשראת ספרו של רמון קנו, "תרגילים בסגנון", בו הוא שם לעצמו למטרה לספר את אותו סיפור ב-99 ווריאציות שונות. עבדנו על שני פרויקטים, מכוניות צעצוע וקוביות משחק, כשכל אחד הציב סט ייחודי של מגבלות דרכן פיתחנו את התוצר.

מכוניות וסטיקלייט של רינת עדי. צילום: רינת עדי

מכוניות וסטיקלייט של רינת עדי. צילום: רינת עדי

בתוך הגבולות שנוצרו נכנסנו לעומקו של הרעיון, והמגבלות שבהתחלה יכלו להיות שרירותיות לגמרי כמו בחירת חומר או טכנולוגיה הפכו למעין בריף אישי בכל פרויקט.
השיעור התנהל בקבוצה, מסביב לשולחן גדול עליו פרוסים כל המודלים. האווירה הקבוצתית הייתה מפרה ושיתופית. העובדה שכל אחד מאיתנו יכול לקחת איזה מודל שרצה ולבדוק אותו בעצמו במשחק, העמיקה את ההבנה ותרמה ולפריצות דרך בכמה וכמה פרויקטים.

קוביות משחק של איתמר מרמור. צילום: איתמר מרמור

קוביות משחק של איתמר מרמור. צילום: איתמר מרמור

תרגיל קוביות המשחק גרם לנו לבחון מחדש את הרכיב אל מול המערכת ולהיפך – מה קורה כשהרכיב אינו זהה? האם קוביות חייבות להתחבר אחת אל השניה? מה התועלת של ריבוי חלקים? מה יבנה אדם בוגר לעומת ילד? ומה בכלל נחשב לקוביית משחק? תרגיל מכוניות הצעצוע, למרות שהוא ותיק יחסית, הצליח להוציא מאיתנו רעיונות חדשים ומצב רוח שטותי שהתבטא בעיקר במרוצי מודלים והתרסקויות מרשימות.

הדפס משי: בהנחיית דקל חברוני
בת-אל סננס, עיצוב תעשייתי

ההדפסים בייבוש. צילום: בת-אל סננס

ההדפסים בייבוש. צילום: בת-אל סננס

הקורס להדפסת משי קליל ביותר ומהנה בטירוף. התחלקנו לקבוצות של ארבעה, ובמהלך הסמסטר היינו נפגשים בין פעם לשבוע לפעם בשבועיים, לפי התקדמות האישית של כל אחד ואחת. ההנחיות ברורות, ולימוד הטכניקה נעשה תוך כדי פעולה: עבודה בשכבות צבע, והדפסה על דפי נייר. בסוף הקורס יוצאים עם כמה עבודות של דפוס משי על דפים או בדים , למשל גלויות, פוסטרים או תיקי טוט וחולצות (במידה ונותר זמן לעבור לבדים, לנו לא יצא).

גלויות לראש השנה של בתאל סננס. צילום: בתאל סננס

גלויות לראש השנה של בתאל סננס. צילום: בתאל סננס

ההגשות לא בנויות כמו בקורסים אחרים, אלא בפורמט של משימות לימוד ודגש על התנסות בטכניקה. יש רק הגשה אחת, בסוף הקורס, כשכולם יחד תולים הכל על הקיר ומחליפים גלויות. דקל חברוני מעביר את הסדנא בצורה מאוד נעימה, בגובה העיניים ובאווירה שהיא תמיד טובה ומפרגנת. מומלץ לקחת את הקורס בקיץ אבל אפשר גם לקחת בזמן סמסטר עמוס כי הוא לא דורש יותר מדי עבודה מחוץ לשעות המוגדרות של השיעור. מי שאוהב/ת ללכלך את הידיים ורוצה לפתוח את הראש לטכניקה מעניינת- תרשמו מהר!

גלויות בהדפסה. צילום: בת-אל סננס

גלויות בהדפסה. צילום: בת-אל סננס

יש קורסים נוספים שמעניינים אתכם? משהו שרציתם לשאול ולא ידעתם לאן לפנות? כתבו לכולעיצוב בפייסבוק!
https://www.facebook.com/hitdesignmag/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *