מחיה לסמל

מהו מחקר בלימודי עיצוב? איך מתחילים? בתור תרגיל ראשון לסמסטר ב' בקורס יסודות העיצוב שנה א׳ במחלקה לתקשורת חזותית, הסטודנטים/יות בחרו חיה וחקרו אותה. התוצאות לפניכם!

תמי ויזל, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית

מהו מחקר בלימודי עיצוב? איך מתחילים? בתור תרגיל ראשון לסמסטר ב' בקורס יסודות העיצוב שנה א׳ במחלקה לתקשורת חזותית, הסטודנטים/יות בחרו חיה וחקרו אותה. התרגיל התחיל מתאוריה והכרת מושגים בסיסיים בסמיוטיקה (דנוטציה, קונוטציה ומיתולוגיה). המשכנו אל החלק המעשי, בו מתבססים על צילומים ויוצאים ללוח השראה שכולל מחקר צורני, תנועתי ואסוציאטיבי.

תהליך החקר כלל טכניקות שונות של הפשטה, זיקוק ודיוק בקו, בכתם ובטכניקות שונות. פלטות צבעוניות נוספו ללוח בעבודה ידנית על ידי ערבוב צבעי אקריליק. כך הושם דגש על התבוננות ופיתוח רגישות צבעונית. כל אלו הביאו כל סטודנט/ית ליצירת סמל של החיה שבחר/ה לחקור. הסמל נבדק בשחור-לבן ובצבע. השלב האחרון היה יישום הסמל בסביבה שאינה ניטרלית, למשל שימוש על גבי מוצר / חומר / תלת מימד / הקטנה / הגדלה / הדפס.

במהלך התרגיל הסטודנטים/ות התוודעו למגוון גדול של סקיצות ושיטות עבודה, טכניקות וחומרים שונים. בנוסף, התמודדו עם שמירה על צורה מזוהה של החיה ובאותו זמן נדרשו להפשטה צורנית מעניינת. כמרצות לשנה א', היה לנו חשוב לבסס ארגז כלים ומילון מושגים להמשך הדרך האקדמית והמקצועית. מחשבה על הרמוניה צורנית ושפה חזותית ליוו את התהליך, מושגים כמו גשטלט ופוזיטיב/נגטיב עזרו לייצר את האיזון הנדרש. במקביל, החיבור לאמירה / למסר היה דגש חשוב. הסטודנטים/ות למדו שהאמירה על החיה יכולה לנבוע מהתנועה שלה, מהטכניקה או הצורה שנבחרה לייצג אותה, צורה שיכולה להיות פיזית או סימבולית.

לאור התקופה הלא פשוטה אליה נקלענו, התרגיל התחיל בכיתה והמשיך בזום. בהזדמנות זו אני מבקשת לומר כל הכבוד לסטודנטיות/ים שעבדו במרץ וגם למרצות שהתאימו את עצמן ועשו מאמץ להמשיך את השגרה.

נטע בן בסט, סוסון ים
בחרתי בסוסון ים – חייה מיוחדת במינה ובסכנת הכחדה בעיקר בגלל צייד לשימושי נוי וטיפוח. בתהליך היצירה וההפשטה הסמל קיבל אופי וצורה שילדית, צורניות של שרידי סוסון, וכך נוצרה משמעות וחשיבות גדולה יותר לתוצר הסופי.

נטע בן בסט, סוסון ים

גל בן מנחם, אורקה
במסגרת התרגיל התבקשנו ליצור סמל המשדר מסר אישי אודות החיה שבחרנו. החיה בה בחרתי היא הלוויתן הקטלן, הידוע גם בשם אורקה. המסר שרציתי להעביר הוא הצורך הקיומי של הלוויתן לאוויר על אף שסביבתו הטבעית היא הים. בחרתי להציגו בתנועה בה הוא יוצא מהמים ובכך הסמל משלב את המים והאוויר ועם זאת את העוצמתיות והכוח של הלוויתן. התהליך כלל מחקר קווי, כתמי ושילוב של שניהם והתנסויות בטכניקות ידניות רבות כגון- דיו, מגזרות נייר, מריחת מכחול וכיו״ב ותרם רבות לעיצוב אופי החיה ולמסר.

גל בן מנחם, אורקה

נעם חורין, צב ים
בחרתי בצב הים כסמל למאבק למען איכות הסביבה, החיה העוצמתית שבשקט עלתה לכותרות כסמל לסכנה הנשקפת לכל בעלי החיים הימיים, בעקבות זיהום הים שנוצר בידי בני האדם. בחרתי להתרכז בטקסטורות המתפוררות שעל העור והשריון של הצב, כמטאפורה לסיכון עתידם של בעלי החיים וצבי הים בפרט ולעורר את הצופה למודעות ועשייה.

נעם חורין, צב ים

טל אהרוני, עצלן
למה עצלן? היה לי חשוב לבחור חיה שאני מתחברת אליה. אז כן, העצלן הוא חיה שאני מאוד מזדהה איתה, סוף סוף מצאתי מישהו בקצב שלי. זו חיה שמצחיקה אותי מאוד: האיטיות שלה, החיוך על הפנים, הכבדות שלו, המגושמות, ואת כל אלה ניסיתי לבטא בסמל שיצרתי.

טל אהרוני, עצלן

שי טובי, כריש
עולם הים מאוד מושך אותי, ובאופן טבעי התחלתי להסתכל על החלקים המרכזיים בכריש כדימויים. הזימים הפכו לדימוי של גלשנים, החרטום והלוע הפעור לקחו אותי לדימוי סנפיר שמזכיר בצורתו חרב גלשן. עבדתי עם המון סקיצות שונות והרבה ניסיונות של הפשטת החיה עד שהגעתי לסקיצה ממנה יצא הסמל.

שי טובי, כריש
שי טובי, כריש, יישום הסמל

מאי ניצן, אילנית
אילנית אדומת עין היא צפרדע שחיה ביערות הגשם במרכז אמריקה. בחרתי באילנית משום שמצאתי עניין רב בצבעוניות ובטקסטורות שלה. הערך העליון שהצבתי לעצמי לאורך הפרויקט הוא שימור התכונות המיוחסות לאילנית והבאתן לכדי סמל סופי, מהודק ומינימליסטי. התוצר הסופי יצא גם קצת ברוח הקורונה…

מאי ניצן, אילנית-קורונה
מאי ניצן, אילנית

נועה כהן, עצלן
בחרתי בפלטת הצבעים לפי הדנוטציה, כלומר צבעים מהגוף והסביבה של העצלן, כיוון שרציתי לשדר בגרות מסוימת שתתאים לצורניות של הסמל שלי. העצלן הוא חיה מאוד עייפה, מנומנמת, נתלית ומתכרבלת על העצים. רציתי להדגיש את תחושת העייפות של העצלן ולכן בחרתי גם ליישם את הסמל שלי על מצעים למיטה.

נועה כהן, עצלן
נועה כהן, עצלן, יישום הסמל

סתיו טפלא, ג'ירפה
בחרתי לעבוד עם הג׳ירפה, חיה שמאוד סקרנה אותי במבנה הצורני שלה. כתמי ההסוואה של הג׳ירפה היו הקו המנחה שלי ולכן החלטתי ליצור סמל כתמי העשוי בטכניקת cut out, תוך הסתמכות על משחקי אור וצל.
הטכניקה עצמה גסה והתאימה לאופי הכתמים של הג׳ירפה. כחלק מיישום הסמל, בחרתי ליצור פאטרן מהסמל עצמו בהשראת קונוטציית ההסוואה אשר ליוותה אותי לאורך התהליך, ושילבתי אותו במוצרי ביגוד ואקססוריז שונים.

סתיו טפלא, ג'ירפה
סתיו טפלא, ג'ירפה, יישום הסמל

נועה בראון, פיל
בחרתי בפיל כי זו חיה שמשדרת חוזק, עוצמה וביטחון ואלו התכונות ששמתי עליהן דגש במהלך הפרויקט. השפה העיצובית של הסמל היא גיאומטרית מתוך החלטה להדגיש את החוזקה והכוח שהחיה מסמלת עבורי. גם בניסיונות החומריים שלי ניסיתי להעביר את המסר הזה ולכן השתמשתי בחומרים מאד גושניים וכבדים. בבחירות הצבעוניות שלי בחרתי להתמקד באחת הסביבות של הפיל והיא אפריקה.

נועה בראון, פיל
נועה בראון, פיל, תהליך עבודה

דניאל חימוביץ, גורילה
בחרתי לעצב סמל של גורילה, חיה שנמצאת בסכנת הכחדה. רציתי להציג את הגורילה באור אנושי ואמפתי ולא כחיה מאיימת כפי שהיא נתפשת בדרך כלל. האנושיות הזו באה לידי ביטוי גם בקוים הרכים של הגורילה וגם בצבעוניות החמה. מאוד נהניתי מהתהליך ומהפרויקט, עד כדי כך שהחלטתי להמשיך אותו באופן עצמאי ולעצב חולצות עם הסמל הסופי. את החולצות התחלתי למכור במטרה לתרום לגורילות בסכנת הכחדה. היוזמה הזו התחילה כמשהו קטן והתחלתי מאוד, ובאופן מפתיע ומשמח הצלחתי לגייס כבר 1000 ש"ח ממכירת החולצות, אותם תרמתי לעמותת WWF שתומכת בחיות בסכנת הכחדה.

דניאל חימוביץ, גורילה
דניאל חימוביץ, גורילה, יישום הסמל

נטע בזיז, גירפה
בחרתי ליצור סמל של ג׳ירפה כיוון שזאת חיה בולטת עם צורניות מאוד ייחודית בטבע. תוך כדי תנועה בחרתי ליצור סמל שמשלב אם עם הגור שלה וכך להתאים אותו למוצרים הקשורים לחיבור בין אמא לתינוק שלה. את ההשראה לצבעוניות שאבתי מעולם התינוקות: צבעי פסטל, ורוד וכחול.

נטע בזיז, גירפה

שלהבתיה שוורץ, יעל
בחרתי ביעל, חיה מקומית. במהלך שלב הסקיצות התנסנו במגוון טכניקות וחומרים. הרגשתי שמשיכות המכחול המלוכלכות הן אלה שמייצגות את היעל בצורה המחוברת ביותר לקונוטציות שהיא מביאה איתה: הליכה בשטח, מדבר וישראל. לאורך התרגיל התבקשנו להגיע לסמל אסתטי ובעיקר תמציתי כמה שאפשר, וטכניקת ה-cut out אפשרה את זה. בחרתי לחלק את החיה לכמה חתיכות גדולות וקטנות שהזכירו לי את אבני המדבר והאדמה המתפוררת.

שלהבתיה שוורץ, יעל
שלהבתיה שוורץ, יעל, תהליך עבודה

נועה דישון, ג'ירפה
במסגרת השיעור ניסינו מספר טכניקות שונות החל מקו לכתם ושימוש בחומרים שונים. לאחר המחקר בחרתי להשתמש בטכניקה של cut out שתדגיש את הפטרן המיוחד של הג׳ירפה. את הצבעוניות של הסמל לקחתי מהסביבה שלו. בחרתי ליישם את הסמל על ״הורמוני גדילה אורגניים לילדים״ כדי להתמקד בעוד רובד של הג'ירפה – הגובה!

נועה דישון, גירפה

נעם נוב, מדוזה
בתהליך העבודה בחרתי להשתמש בטכניקה של צבעי מים, כדי להעביר את התנועתיות של החיה והשקיפות שלה. לאחר מכן המשכתי בטכניקת cut out כדי ליצור חללים נגטיביים שיעבירו תחושת אווריריות.

נעם נוב, מדוזה

מנחות הקורס: עדי כהן זיו, טליה פריד, שירי בכר פיורוביץ ותמי ויזל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *