עכשיו קוראים
מיקס אנד מאצ'

מיקס אנד מאצ'

במסגרת קורס מתודולוגיה במחלקה לעיצוב תעשייתי, התקיימה שיחה עם דוד כץ וזיו בוצר מחברת מיקסטיילז שמציעה מוצר ייחודי למסגור תמונות מהסמארטפון. הסטודנטים/ות שאלו שאלות לגבי התחלה ופיתוח של רעיון בעזרת האפליקציה שיצאה עכשיו לשוק. דוד כץ, ממקימי החברה, שיתף מה הן כמה מדרכי החשיבה והפעולות שנקט עם הצוות שלו במטרה להוציא מוצר חדש, פונקציונלי ויעיל.

במסגרת קורס מתודולוגיה במחלקה לעיצוב תעשייתי, התקיימה שיחה עם דוד כץ וזיו בוצר על יזמות ועיצוב בתחום ההייטק. דוד כץ ואיתן לויט יצרו את אפליקציית מיקסטיילז שמציעה הדפסה איכותית של תמונות מהסמארטפון, אותן ניתן לרכוש עם מסגרת בעיצוב הנבחר עד הבית. את המסגרת אפשר לתלות על הקיר בקלות, ללא מסמר ולכן נותנת את האפשרת לשחק עם הסידור של התמונות וגורמת לתהליך של עיצוב הבית להיות פשוט ומהנה יותר. בשיחה השתתף גם זיו בוצר, מעצב תעשייתי בכיר בחברה ומרצה במכון הטכנולוגי חולון.

איך פיתחתם את הרעיון לאפליקציה? קודם זיהיתם צורך בשוק או שישר חשבתם על המוצר עצמו?

דוד כץ: "זה מאוד תלוי במוצר. תמיד יש לי בראש שיש שוק ויש מוצר. במקרה הזה חשבתי שמשהו מתחיל לקרות בשוק הצילום, אנשים מצלמים היום אלפי תמונות וכל ההתנהגות סביב צילום השתנתה עם הזמן, לכן חשבתי לבדוק את התחום הזה. הכיוון ההתחלתי היה לבנות אפליקציה בשביל תמונות בטלפון והרעיון הוא שאנשים יזמינו אליהם הביתה את התמונות במעטפה, כמו אלבום שעובר עיצוב אינדיווידואלי וזו בעצם חווית המשתמש. הבנו שיש לנו שתי אופציות: שליחת אלבום או תמונות לתלייה על קיר ובחרנו בתלייה על קיר, כי זיהינו את הפוטנציאל ואת הבעיות שזקוקות שם לפתרון כמו תלייה עם מסמרים".

כמה גלגולים ושינויים הרעיונות עוברים לאורך התהליך?

"הרעיון יכול להשתנות מאוד. השיטה היזמית שלי היא לזהות שוק שיש בו חוסר ומשם יש דרך לפיתוח, למשל במקרה של מיקסטיילז תלייה על קיר זה יקר ומסובך מידי, וצריך פתרון פשוט וקל שאנחנו מציעים במוצר שלנו. מפה הרעיון יכול להשתנות באלף דרכים, כל עוד הלקוח משתכנע שזה באמת יותר זול ויותר קל".

מה היה העוגן בתהליך פיתוח? האם המוצר צריך להיות יותר זול, נגיש יותר או אולי חכם וטכנולוגי יותר?

"מתחילת הדרך העוגן היה מוצר שהוא גם זול וגם נוח. חכם וטכנולגי זה משהו שאף פעם לא הייתי חושב עליו בתור מצפן- טכנולוגיה רק משרתת רק איזשהו יתרון שהלקוח צריך. אני אוהב לנתח שווקים לפי צורך קיים בסיסי (basic demand driver) למשל, מוצר יותר זול זה משהו שאנשים תמיד רוצים, אז אותו דבר רק יותר זול או אותו דבר רק יותר נוח זה גם משהו שיהיה לו ביקוש. בעיצוב אתה יכול לוותר על משהו לטובת דבר אחר וזה נותן חופש תמרון. במקרה הזה ההחלטה היזמית היתה לוותר על גימור בשביל להוריד עלות ולייצר נוחות בעזרת פתרון חכם".

מה הכוונה בלוותר על גימור?

"הכוונה היא לאיכות הפיזית של המוצר. מוצר יכול להיות מאוד איכותי כי הוא פותר בעיה אבל ברמת החומר יש הבדלים: נניח יש הבדל בין מסגרת שעשויה מעץ וצבועה בלקה מאשר קאפה. ההנחה הייתה שאם יש ערך שחשוב ללקוחות, עלות נמוכה למשל, הם מוכנים לוותר על משהו בשביל זה. לא שינינו את ההנחה הזאת גם אחרי שהחברה גדלה ויכולנו לעשות שיפורים יותר משמעותיים, להגיע לרמת גימור יותר גבוהה בלי להעלות את המחיר. זה דורש כבר יותר מחקר והנדסה".

עיצוב אישי לבית גם בשחור לבן

מה לגבי המסגרת עצמה שנדבקת לקיר? איך זה עובד?

דוד כץ: "דבק דו צדדי, אבל כזה שעובד. רב הדו"צים לא עובדים. לאורך תהליך הפיתוח ניסינו המון דבקים עד שמצאנו את זה שעובד. מהכיוון השני היה צריך גם לייצר מסגרת קלה במיוחד, גם בשביל שהדבק יחזיק וגם כדי לאפשר הורדה ותלייה חוזרת. למעשה הינדסנו את כל המוצר סביב החולשות של הדו"צ: קלות המסגרת, מיקום פס הדבק וכו' את המוצר הקיים אפשר להוריד ולהדביק לפחות עשר פעמים".

זיו בוצר: "אין דבק מושלם לזה כרגע שיכול לקיים את ההבטחה הזאת בכל תנאי, אבל היא מתקיימת במרבית המקרים. זה מלמד אותנו שהתנאים לא צריכים להיות מושלמים אלא מספיק טובים. כמפתחים המידע שאנו אוספים מהשטח לגבי תפקוד הדבק הוא בעל ערך רב בדרך להמשיך ולשכלל את המוצר".

איך ערכים עיצוביים נכנסים לתהליך הפיתוח, לצד האספקט ההנדסי?

דוד כץ: "אני מגדיר את עצמי כמעצב אבל לא יצא לי ללמוד את זה כתואר. הייתה לי חברת ייעוץ בעיצוב של מוצרים ועיצבתי כבר עשרות, רובם דיגיטליים. מיקסטיילז הוא למעשה בין המוצרים הראשונים שיוצא לי לעצב שהוא לא רק דיגיטלי. בגלל שלא באתי מרקע של עיצוב, הפיתוח מערבב יחד את כל האספקטים. בסופו של דבר בשביל לבנות מוצר צריך להחליט באיזה חומר להשתמש, איך הוא יראה וזה מכתיב את התהליך. במיקסטיילז ספציפית יש מחלקה של עיצוב תעשייתי שאחראית על הפיתוח של המוצר הפיזי".

זיו בוצר: "קודם כל, אין הבדל בין מוצר פשוט למסובך מבחינת כמות העבודה. פה האתגר הוא לעשות את המוצר פשוט וכשעובדים על דברים מורכבים נותנים יותר יחס למכלול מאשר לכל חלק קטן. מה שכן יוצר הבדל זה שפה אנחנו מחוברים לקווי הייצור לעומת בעבר כשעבדתי בסטודיו היינו פחות עקביים כי העבודה הייתה יותר תיאורטית עד שהיא עוברת לפס ייצור. כמעצב, אתה מתאים את עצמך לצרכים של החברה ולצרכים שהמוצר מציב".

שילוב תמונות קטנות ליצירת תמונה גדולה יותר

יש מוצר. עכשיו איך מגיעים ללקוחות?

דוד כץ: "יש שני אתגרים בסיסיים ביזמות. הראשון הוא להמציא מוצר טוב, לזהות צורך ולפתור בעייה קיימת. השני הוא שיווק, כלומר לדאוג שאנשים יידעו שהדבר הזה קיים ושהוא טוב. שיווק מותג מגיע בהרבה צורות שכולן מכוונות לזה שתרגיש יותר טוב כשאתה חושב על המוצר. יש כל מיני שיטות לזה, למשל הומור כמו במקרה של מילקי עם רועי כפרי. עכשיו, איך אני עושה את זה באינטרנט ככה שהמון אנשים יראו? יש כל מיני שאלות שקשורות לשיווק אבל בבסיס זה להציג את המוצר שלך, להסביר אותו לאנשים. אז הכנו סרטון תדמית, לא איזו הפקה גדולה, ושיתפנו בפייסבוק. זה עבד. אנשים רצו לקנות את המוצר. שמנו דגש גם על נגישות, שהמוצר יצא מהר לשוק במקום לבזבז זמן וכסף על להכין את הקרקע. כל עוד המוצר פשוט ואני בשנייה יכול לארוז את זה, יש לי כל מה שאני צריך".

אם הרעיון כל כך פשוט, מה הבעיה שמישהו אחר יכין את המוצר הזה?

"לכל חברה יש את היתרונות והחסרונות שלה. אחד החסרונות של המוצר שלנו הוא שיחסית קל להעתיק אותו, ובאמת יש לנו מתחרים שהתחילו לנסות, אבל לכל חברה מצליחה יש תחרות. אני מאמין שמה שבאמת חשוב ביזמות זה שיהיה מוצר ממש טוב ושתדע איך לשווק אותו. את שאר הבעיות פותרים במהלך הדרך".

ובכל זאת, יש דרך להגן על המוצר מבחינת זכויות יוצרים, קניין רוחני, משהו?

"אין פתרון מהותי, אולי אפשר להגן על זה בכל מיני דרכים עקיפות אבל זה לא משהו שיעזור באמת. ככה זה עם רוב המוצרים ביזמות, אלא אם כן זה משהו מורכב מידי בשביל לחקות אותו או משהו מזוהה מידי כמו אינסטגרם שגם אם תיפתח חברה דומה לא תהיה לזה היענות".

מי המשתמשים שלכם?

"יש לנו לקוחות מכל הסוגים, מילדים בני 18 עד לגיל 65, אבל ברוב המקרים זה אנשים בני 30-50 עם תמונות של משפחה וחברים, תמונות יומיומיות. מידי פעם יש גם תמונות חתונה. רוב האנשים יעדיפו לתלות בסלון, אבל יכולים לתלות אותן בכל קיר מטבח, מקלחת, מסדרון… ההזמנה מתבצעת בדרך כלל ב-8 תמונות אבל זה גמיש, יש כאלו שמזמינים 3 וכאלו שמזמינים 20. יש גם מתפרעים, ההזמנה הכי גבוהה שהייתה לנו עמדה על 300 תמונות".

מתנה בצורות ופאטרנים שונים

אז איך שומעים עליכם?

"אנחנו מייצרים פרסומות וסרטוני וידיאו לפייסבוק ולאינסטגרם ועכשיו גם הוצאנו לטלויזיה. בתור משתמשת ברשתות חברתיות את תראי את הפרסומת עם לינק לאתר או לאפליקציה שלנו.  בין היתר אנחנו גם משתמשים ב- influencer market, אנשים עם הרבה עוקבים באינסטגרם שמייצרים תוכן שיווקי עבור חברות. אבל זה גם יכול לקרות מפה לאוזן בין חברים וכל מיני דברים קטנים כאלו שגם תורמים לפרסום".

יש שפע כל כך גדול של מוצרים מכל הסוגים, ונראה שיותר ויותר קשה להמציא את הגלגל ולבוא עם רעיון חדש. איך אתה רואה את המקום והפוטנציאל שיש למוצרים חדשים בשוק כל כך רווי?

"אני חושב שיש המון הזדמנויות למוצרים חדשים, יותר מאי פעם, בעיקר בגלל שההתנהגות הצרכנית משתנה כל הזמן. דווקא בגלל שיש הרבה מוצרים חדשים גם הצרכים של אנשים משתנים, הטכנולוגיה מתפתחת וכתוצאה מזה אנשים נמצאים במקומות אחרים, בפייסבוק, אינסטגרם… ככה גם התוכנות משתנות וזה פותח יותר אופציות. נגיד לפני חמש או עשר שנים לא הייתה אפשרות להוציא את המוצר שלנו כי לא היה לאנשים סמארטפון. אז השפע הוא דווקא דבר שמאיץ את הטכנולוגיה ויוצר הזדמנויות ושינויים שיכולים להוביל לרעיון חדש".

ליצור פינה לגורים שלנו

איך אתם רואים את המשך הפרויקט?

"מבחינה עסקית אנחנו רוצים להרים את העסק בשתי חזיתות. חזית אחת היא להגדיל את החברה, ובשביל זה אנחנו משווקים את המוצר לכמה שיותר מקומות בעולם דרך הרשתות החברתיות, יוטיוב וטלוויזיה. ככל שיהיה לנו יותר פרסום כך גם התקציב שלנו לעוד פרסום יעלה ויגיעו יותר לקוחות. החזית השנייה היא התפתחות מבחינת המוצר, למשל לתת עוד מידות למסגרות, לאפשר לבחור מתמונות של אנשים אחרים ולא רק משלך וכו'. אנחנו חושבים גם לפתח עוד מוצרים שישתלבו בסקאלה הכללית הזאת, שהיא נוחה לשימוש, זולה ואונליין".

ליצירת קשר: יוליה

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.