משחק ילדים

יום סגרירי וגשום, מאות מגירות, כונניות ומדפים, בובות מיסתוריות, מרתפים חשוכים ועבודות חוטים מסקרנות. זאת הדרך לפתוח את קורס משחקים ואת שנת הלימודים. רשמים מסיור באגף הנוער, מוזיאון ישראל בירושלים.

שגיא שכטר, עיצוב תעשייתי

תחילת שנת הלימודים של תשע"ז הביאה לחולון ממטרים ועננים כבדים אך אנחנו היינו כבר בדרכנו לירושלים. אחרי הלחצים המוכרים בכניסה לעיר הבירה הגענו למוזיאון ישראל, פנינו לאגף הנוער. הסיור נערך במסגרת קורס עיצוב משחקים בהנחייתה של גלינה ארבלי, בו משתתפים סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי. במסגרת הקורס נבחן, נחקור ונעמיק בעולם המשחקים.

מבחר צעצועי עץ. צילום: שגיא שכטר

מבחר צעצועי עץ. צילום: שגיא שכטר

התרגיל הראשון העומד לפנינו הוא עיצוב בובה וכחלק מהמחקר על עולם הבובות, זכינו לקבל סיור במרתפי המוזיאון של אגף הנוער. את פנינו קיבלה סמדר גפני, אוצרת משנה אגף הנוער. בכניסה למוזיאון חלפנו על פני התערוכה המוצגת ׳חוטים וקשרים׳, אליה נחזור לאחר סקירה מעמיקה בתוך אוסף הבובות, הצעצועים והמשחקים של אגף הנוער שנמצא עמוק למטה במרתף.

במרתפי המוזיאון
בחדר גדול ומואר עם מאות מגירות, כונניות ומדפים, מוצגות להן בשקט צבעוני אלפי פריטים מרחבי העולם. בובות, צעצועים ומשחקי ילדים שנאגרו וקוטלגו במרתף המוזיאון, עומדים בסדר מופתי וגפני מתחילה לשלוף הפתעות. אפשר ורצוי לגעת ולשחק.

צעצועי עופרת מהמאה ה19. צילום: שגיא שכטר

צעצועי עופרת מהמאה ה19. צילום: שגיא שכטר

קשה להתעלם מהאווירה עמוסת הפרצופים הדוממים שמסתכלים לתוך הריק. כילד שגדל על סרטי טראש וביניהם סיפורי אימה שזורים בבובות רצחניות, עיין ערך צ'אקי, כל העסק היה מטריד משהו. אך העובדה שמסביבי היו חברי לכיתה ולבד לא הייתי צריך להיות עם כל הבובות האלה, יכלתי להתרכז במה שבאנו לעשות. להתעמק במגוון הבובות והצעצועים, לחקור על החומריות, הרקע, והתקופה, לשאול מדוע נבחר עיצוב כזה ולא אחר, מה מייצג דימוי הבובה ועוד.

בובות ישראליות חלוציות משנות ה-50. צילום: שגיא שכטר

בובות ישראליות חלוציות משנות ה-50. צילום: שגיא שכטר

בתוך האוסף המדהים הזה ניתן היה למצוא פריטים רבים שנכללים תחת הקשת הרחבה של 'בובות, צעצועים ומשחקים'. החל בצעצועי עופרת קטנים מהמאה ה- 19 וכלה בטנק מפח לרגל שנת העשור של מדינת ישראל. תחת קטגורית כלי התחבורה התמקדנו ברכב שהזכיר מכבש קטן אותו דוחפים ויש לו הגה לתמרון. ייחודו של הפריט ניחן במרכיבים החומריים שלו, הכל נעשה מאשפה ושאריות שנמצאו ברחוב. המכבש הוא פרי יצירתם של ילדים מדרום הר חברון ונתגלה על ידי מדריך טיולים שאסף את היצור המסקרן הזה אי שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת.

כלי תחבורה של ילדים מדרום הר חברון משנות ה- 80. צילום: שגיא שכטר

כלי תחבורה של ילדים מדרום הר חברון משנות ה- 80. צילום: שגיא שכטר

קסמו של המכבש הוא בתמימותו, שלד פשוט וישיר בתכונותיו המכוסה בשאריות גומי ופלסטיק ומעל כל זה נמצא פרח מלאכותי! צעצוע לילדים שנוצר על ידי ילדים מלמד אותנו נחישות ויצירתיות מהי.

פן נוסף שהתייחסנו אליו הוא מקומיות החומר ממנו נוצרים הפריטים. לדוגמה, בובת ילדים אינואיטית ("אסקימוסית") שעשויה מחטו של ניבתן ("סוס-ים"). הבובה בדמות אדם, מלמדת אותנו כיצד תרבויות המתקיימות במצב השרדות בתנאי קיצון, וללא חומרי בנייה שאנו לוקחים כמובן מאליו כיום, מצליחות להפיק באופן מוצלח משחק שכזה. אולי יותר מכל זה מוכיח לנו שגם במקומות שאוכל ומחסה הם לא דברים זמינים ושואבים אנרגיה רבה, הצורך בצעצועים תופס מקום בתרבות המקומית.

ביקורנו באוסף הצעצועים הגדול היה מרשים, מלמד וחוויתי אך יומנו במוזיאון ישראל לא תם! עלינו במעלה המדרגות לכיוון התערוכה המוצגת בימים אלו 'חוטים וקשרים' אותה אוצרת דניאלה שלו.

מבקרי המוזיאון מתבקשים לבצע קשירות משלהם. צילום: שגיא שכטר

מבקרי המוזיאון מתבקשים לבצע קשירות משלהם. צילום: שגיא שכטר

"מהי משמעות החוטים המטאפוריים והפיזיים בחיינו ומה תפקידם, מי עומד בשני קצות החבל ומתי משתלבים החוטים לרשת ומתי לסבך?" (מתוך התערוכה)

זרימה, ציפורה רפאלוב, 2016. צילום: שגיא שכטר

זרימה, ציפורה רפאלוב, 2016. צילום: שגיא שכטר

התערוכה דנה במושגי החוט והקשר, על כל המשתמע מכך, מציגה עבודות ומיצגים מסקרנים, מאתגרים ומשעשעים. צפינו בפרשנויות שונות למונח החוט ומהות הקשר. החל בעולם הפיזי או הרגשי ועד לרשתות חברתיות ושאר מדיות וירטואליות. עוד ניתן היה למצוא פרטי מידע ופיסות טריוויה על סוגי קשרים וחוטים, מוכרים יותר ומוכרים פחות. עבודות רבות מאופיינות בקראפט יוצא מן הכלל שמשאיר את הצופה מתבונן ומעמיק בתוך הפרטים הקטנים.

התנתקות, ורדי בוברוב, 2016. צילום: שגיא שכטר

התנתקות, ורדי בוברוב, 2016. צילום: שגיא שכטר

עבודה מסקרנת שצדה את עיני רבים מהמבקרים היא היצירה 'התנתקות' של ורד בוברוב. זהו מיצב נע הבנוי מספגטי ארוך של גומיות משרדיות המסתובבות לאיטן במעגל עקבי ומרגיע.

התנתקות. צילום: שגיא שכטר

התנתקות. צילום: שגיא שכטר

אטריות הגומי מטאטאות את הרצפה באלגנטיות תוך כדי היפנוט הצופה עד שכל העסק פתאום נכנס למצב אמוק, ללא שום התראה וקופץ להילוך חמישי תוך שתי שניות. הגומיות הקשורות עפות לכל עבר כשמלת נודלס שמסתובבת במהירות ואחרי שני סיבובים זריזים של וווווששש התנועה קופאת וחוזרת לשגרת הטאטוא כאילו לא קרה דבר.

"1x2x8x16", גיא גולדשטיין ואריאל עפרון, 2013. צילום: שגיא שכטר

"1x2x8x16", גיא גולדשטיין ואריאל עפרון, 2013. צילום: שגיא שכטר

את היום במוזיאון ישראל, יומנו הראשון בחזרה ללימודי העיצוב, סיימנו עם תחושת ציפייה וסקרנות להמשך הסמסטר ועם מחשבות מרחיקות לכת בעולם המשחקים, הבובות והקשרים!

חלון קטן בינינו, ארנסטו נטו, 2012. צילום: שגיא שכטר

חלון קטן בינינו, ארנסטו נטו, 2012. צילום: שגיא שכטר

תערוכת 'חוטים וקשרים' מוצגת באגף הנוער במוזיאון ישראל, ירושלים עד ה-14 למרץ 2017

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *