סניקרס

מי מאתנו לא נעל סניקרס? מדובר באחד מפריטי הלבוש הפופולריים בעולם. הכי יומיומי, הכי נוח ותמיד אופנתי. אבל איך התגלגלו הסניקרס מנעליים ספורטיביות לסמל תרבותי? תערוכה חדשה המוצגת בימים אלו בגלריית החווה בחולון עוסקת באבולוציה של הסניקרס בעשורים האחרונים.

שחר גורן, עיצוב תעשייתי

בתערוכה "סניקרס – נעליים שהפכו לתרבות", שמוצגת כעת בגלרית החווה במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון נחשפים בפנינו מקבץ ייחודי ומרגש של דגמים מכל העולם, של כל המותגים המוכרים – נייקי, אדידס, ריבוק, קונברס, פומה ועוד – מהקונברס האייקוניות, ששמרה על אותו קו עיצוב במשך עשורים רבים ועד לדגמים שעוצבו במיוחד עבור אמנים ונמכרו במהדורה מוגבלת בסכומי עתק.

אוצר התערוכה, ניסן שור, במאי דוקומנטרי ותסריטאי: "סניקרס הם פריטים של תשוקה קולקטיבית, צעירים יוצקים בהם משמעות אינדיבידואלית. במהלך השנים נוצרו עשרות אלפי דגמים של סניקרס מכל מיני סוגים. גבוהים, נמוכים, לבנים, שחורים, צהובים, עם שרוכים, בלי שרוכים. סניקרס יוצאים במהדורות רטרו מחודשות. הם מעוררים נוסטלגיה וחדוות גילוי. הסניקרס מעניקים למי שנועל אותם – תחושת זהות והזדהות."

Pro keds 69’ers שנת ייצור 1969

Pro keds 69’ers שנת ייצור 1969

Pro keds, שיוצרו בשנת 69', נחשבו לסניקרס שליוו את הולדת ההיפ הופ בברונקס שבניו יורק. כשראשוני הדיג'ייז כמו אפריקה במבאטה ווקול הרק החלו לנעול אותן, בהשאלה ממגרשי הכדורסל החובבני שהיו מפוזרים ברחבי השכונות בעיר, הן זכו לתו תקן של אותנטיות. הפשטות של הסניקרס היא זו שהפכה אותן לאחד מהדגמים הפופולריים ביותר בשנות השישים והשבעים.

בין הדגמים המקוריים מוצגות גם עבודות של אמנים ישראלים שנעשו כמחווה לסניקרס, כמו אלו שיצרה האמנית אלישבע לוי, מעין תבליט או פסל שטוח של נעליים לבנות, כמן אייקון מיתולוגי.

אלישבע לוי, ללא כותרת 2008

אלישבע לוי, ללא כותרת 2008

אלו רק טעימות מהאוסף המרתק שמוצג בגלריית החווה, אופיה האותנטי של הגלריה בהחלט מוסיף לאווירה ומחזק את הסיפור הנוסטלגי. אני נהניתי מאוד מהדגמים ומהסיפורים שמאחורי כל זוג, שווה ביקור.

"סניקרס – נעליים שהפכו לתרבות"
אוצר: ניסן שור
19/12/15 – 12/3/16 
גלריית החווה
הנחושת 1 פינת המלאכה
יום ב' 16:00-13:00
ימי ו'-ש' 14:00-10:0

תגיות

1 Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *