ספרי רישום ממסעותיי בעולם

"היום, בעידן המהירות והנוחות, המלונות הממוזגים והטיסות הזולות, טיולי קניות ונסיעות עסקים, כאשר הטלפון הסלולרי מצלם, מסריט ומעלה לענן כל חוויה לצפיית ההמונים, האם יש מקום לרישום ידני"? האדריכל והמרצה ד"ר איליאס מסינס על רישום, ארכיטקטורה ומסעותיו ברחבי העולם.

אדריכל ד"ר איליאס מסינס, מרצה במחלקה לעיצוב פנים

היום, בעידן המהירות והנוחות, המלונות הממוזגים והטיסות הזולות, טיולי קניות ונסיעות עסקים, כאשר הטלפון הסלולרי מצלם, מסריט ומעלה לענן כל חוויה לצפיית ההמונים, האם יש מקום לרישום ידני? ובכלל, האם יש היום מקום וזמן לעצירה ולהתבוננות אישית בזמן שרוצים להספיק כמה שיותר בכמה שפחות זמן?

רישום של האקרופוליס באתונה, יוון. כשישבתי במרפסת האחורית של המוזיאון היהודי הישן בפלאקה, פתאום הבנתי שהמוזיאון צופה אל הגבעה של האקרופוליס. לא התאפקתי- ביקשתי אישור וביליתי את כל היום במרפסת, רושם.

רישום של האקרופוליס באתונה, יוון. כשישבתי במרפסת האחורית של המוזיאון היהודי הישן בפלאקה, פתאום הבנתי שהמוזיאון צופה אל הגבעה של האקרופוליס. לא התאפקתי- ביקשתי אישור וביליתי את כל היום במרפסת, רושם.

רישום של התיאטרון בדלפי (שמאל) ורחוב בפלאקה באתונה (ימין).

רישום של התיאטרון בדלפי (שמאל) ורחוב בפלאקה באתונה (ימין).

לה קורבוזייה, האדריכל הידוע שהשאיר את חותמו על אדריכלות המודרנית, נהג לטייל בצעירותו ובין השאר שוטט תקופה ארוכה ברחבי המזרח התיכון. באחת ממחברותיו כתב: "המצלמה היא כלי לעצלנים, המשתמשים בה כדי לראות עבורם". צלמים התקוממו נגד האמירה שלו, ובצדק. אבל אפשר להבין את האמירה גם אחרת, כפי שהבנתי אותה בעצמי כשראיתי במו עיני תיירים נכנסים ויוצאים מארמון אלהאמברה בדרום ספרד עם מצלמה ביד, מצלמים את קירות הארמון במקום להרים את הראש ולגלות את היופי בכיפות המשלבות גיאומטריות משובחות עם אור טבעי שחודר דרך פתחים נסתרים (!).

רישום ביד חופשית, פרשטינה, קוסובו 2015.

רישום ביד חופשית, פרשטינה, קוסובו 2015.

דרך רישום ידני, החוויה של הנסיעה הופכת ליותר איכותית. אולי לא מספיקים הרבה, אבל מה שמספיקים חוזר איתנו והוא שלנו לנצח. האדריכלית קרולין מאודוית שטיילה זמן רב באיטליה במסע רישום, כותבת בספרה אדריכלית באיטליה (Mauduit, 1988) "רישום של בניין היא הדרך לזכור אותו נכון. על מנת לרשום אתה מתאמץ לראות את הבניין כמוטמע בזיכרון". אדריכל ומעצב שחווה חוויה ברמה כזאת, יוצא נשכר כשהוא מגלה כי החוויה מוטמעת לתהליך העבודה העיצובית שלו ומעניק לו כלים להגיע להישגים מרשימים שמבדילים אותו מהאחרים.

רישומים מהמסע במצריים. במסעי הזדמן לי לפגוש את האדריכל המצרי חסן פתחי, מחבר הספר 'אדריכלות לעניים', שמהווה עבורי עד היום מקור השראה.

רישומים מהמסע במצריים. במסעי הזדמן לי לפגוש את האדריכל המצרי חסן פתחי, מחבר הספר 'אדריכלות לעניים', שמהווה עבורי עד היום מקור השראה.

במהלך לימודיי ובהמשך במהלך הקריירה שלי כאדריכל, השתדלתי לצאת לכמה שיותר מסעות רישום. המסע שלי באיטליה התחיל בקיץ 1986 כשהייתי סטודנט לאדריכלות בשנתי השנייה. באותו קיץ נסעתי במשך כשלושה חודשים ברחבי איטליה בחיפוש אחר עבודות של ברונלסקי, מיכלאנג'לו, פאלאדיו ובית הקברות בסן וויטו, אחד ממתחמי ההנצחה המרשימים ביותר בעולם בעיצובו של האדריכל קרלו סקארפה. לוונציה הגעתי בזמן הביאנלה. בין מיצגי האמנות העכשווית ומסות המבקרים, מצאתי פינות שקטות לרשום כנסיות, בתים, פסלים ואת השקיעה הצבעונית על רקע תעלות המים של העיר.

 

רישומים מוונציה

רישומים מוונציה

עוד רישומים מוונציה

עוד רישומים מוונציה

במהלך הטיולים שעשיתי כסטודנט ובמסעות לרישום ידני בהם הנחתי סטודנטים, גיליתי פער בין היכולת לשרטט במחשב לבין לרשום ביד חופשית. למה? כי רישום טוב דורש מחויבות, זמן ופיתוח של יכולת ראייה חדה. נהוג לומר שדרושות ידיים טובות בשביל רישום מוצלח, אבל יותר נכון לומר שדרושות עיניים טובות. מי שרושם טוב- רואה טוב.

רישומים מהעיר העתיקה בירושלים. הרישום מבטא את העושר במשחק של אור וצל על חומות ירושלים.

רישומים מהעיר העתיקה בירושלים. הרישום מבטא את העושר במשחק של אור וצל על חומות ירושלים.

סטודנטים של המכון הטכנולוגי חולון במסע רישום יד חופשית בעיר העתיקה בירושלים ב-2015

סטודנטים של המכון הטכנולוגי חולון במסע רישום יד חופשית בעיר העתיקה בירושלים ב-2015

האתגר שעומד לפנינו הוא איך לפתח את היכולות הנדרשות. יש טכניקות רבות ותרגילים שמלמדים איך להפעיל את יכולת הראיה המרחבית ולרשום טוב ומדויק במקום לרשום את מה ש'יודעים' – שבדרך כלל רק מעוות את המציאות. בשיעורים שלי אני מעודד את הסטודנטים לפתח הרגל לחיים ולהסתובב תמיד עם ספר רישום. ספר רישום הוא כלי חשוב שמעשיר את תהליך הלמידה, מאפשר ניסיונות וכישלונות אך גם מודד התפתחות לאורך זמן – כשמשווים בין הרישום הראשון לבין הרישום האחרון.

רישומים מאגיה סופיה שבאיסטנבול, תורכיה. אחד המבנים האיקוניים של תולדות האדריכלות, מבנה ביזנטי שמתווך בין התפתחות של האדריכלות הרומית לבין ההישגים של האדריכלות העותומנית.

רישומים מאגיה סופיה שבאיסטנבול, תורכיה. אחד המבנים האיקוניים של תולדות האדריכלות, מבנה ביזנטי שמתווך בין התפתחות של האדריכלות הרומית לבין ההישגים של האדריכלות העותומנית.

רישום באי פולגאנדרוס בציקלדים שביוון.

רישום באי פולגאנדרוס בציקלדים שביוון.

היבט חשוב נוסף הוא הקשר שספר רישום יוצר בינינו לבין הסביבה. האדריכל אנטוון פרידוק כותב במבוא לספרו מסעי אדריכלות (Predock, 1995): '(דרך) הרישומים שלי אני משקיע את עצמי במקום הזה'. מעבר לערך המקצועי, הרישום גם מפתח את הפן האנושי. למשל, כשאתה יושב במקום ורושם, המקומיים עשויים פתאום לגשת ולדבר איתך. כשישבתי ורשמתי את השקיעה בעיירה איה באי סנטוריני ביוון, מלצר נגש אלי וביקש לראות את הרישום. הוא מאד התלהב מהתוצאה והציע שתיה קרה בחינם. בנסיעה ברכבת מקהיר לאלכסנדריה, בעודי רושם את האנשים ברכבת, איש זקן ניגש אלי וביקש לרשום דיוקן שלו. בעיר אסיזי שבאיטליה, כומר פרנציסקאני הבחין בי רושם את כנסיית סן פרנצסקו. הוא מאד התרשם והציע לי סיור פרטי בכנסיה עם הסברים על הפרסקו המרשימים של ג'יוטו וצ'ימבוה מתקופת הרנסנס המוקדמת.

איליאס רושם בפרישטינה, קוסובו, ביום רישום ביד חופשית במסגרת הכנס הבינלאומי של ECOWEEK בשנת 2015.

איליאס רושם בפרישטינה, קוסובו, ביום רישום ביד חופשית במסגרת הכנס הבינלאומי של ECOWEEK בשנת 2015.

פתחנו עם השאלה 'האם יש מקום לרישום ידני?', ואני סבור כי התשובה היא כן. לא רק כדי לקחת חלק במסורת בת מאות שנים של אדריכלות ועיצוב, שהולכת ונעלמת. לא רק  כדי לפתח יכולות ראייה, התבוננות וביטוי מקצועי. ייתכן והדבר החשוב ביותר שהרישום מאפשר הוא שימור היחסים בין בני אדם לבין עצמם, ובין אדם לסביבתו. על מנת לפתח את החופש הזה, יש לשים את המכשירים, את הטכנולוגיה ואת כל הסחות הדעת בצד, ולחוות את הכאן ועכשיו.

ספר רישום של איליאס מוצג בתערוכת 'מסעות' במוזיאון ישראל ב-2016-2017.

ספר רישום של איליאס מוצג בתערוכת 'מסעות' במוזיאון ישראל ב-2016-2017.

כל האיורים בכתבה לקוחים מתוך ספרי הרישום של ד"ר איליאס מסינס, אדריכל ומרצה במכון הטכנולוגי חולון. למעלה מ-30 מספריו פורסמו והוצגו בתערוכות בארץ, ביוון ובארה"ב, ולאחרונה בתערוכת 'מסעות' במוזיאון ישראל. במהלך לימודיו לאדריכלות בבצלאל ובאוניברסיטת ייל, איליאס טייל בעולם ורשם בניינים עליהם למד. איליאס טייל בערים, כפרים ואיים ביוון, ישראל, מצריים, צרפת, גרמניה, אנגליה וברחבי איטליה, ספרד וארה"ב. כמנחה, איליאס הדריך קורסי קיץ וסדנאות רישום לסטודנטים לאדריכלות מהטכניון ומעמותת אקוויק בלונדון, פרישטינה וברחבי יוון.

ניתן לצפות ברישומים של איליאס באתרים: www.ecoama.com  www.eliasblue.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *