אקולוגיה על המסך

קורס ״עיצוב למדית מסך״ בהנחיית גיא בולנדי ודפנה אקסל, התחיל עם בריף שונה מהרגיל: הזדמנות מיוחדת לשתף פעולה עם האגודה הישראלית לאקולוגיה ולאיכות הסביבה, ועם אתר ״זוית״ – סוכנות ידיעות למדע ולסביבה.

ליאת טוביהו, תקשורת חזותית

מתוך רשימת מחקרים בנושאים אקולוגיים שונים, כל צוות הפיק תוצר וידאו שונה ומושקע שבמהלך הסמסטר עבר תהליך של מחקר, גיבוש קונספט ופיתוח שפה ויזואלית ואנימטיבית. הסטודנטים עסקו במפגש שבין המילה לדימוי, ובין המסר לביטוי העצמי.

כלל תוצרי הקורס הוצגו בתערוכת סרטונים ירוקה ומושקעת, ״כשאקולוגיה ועיצוב נפגשים״, בקומה השנייה של ״החלל״ שברחוב מל״ן 43, צמוד לשוק הכרמל, בתאריכים 4-11 ביולי. חלל מעוטר בגרפיטי צבעוני המחולק לאיזורי בית קפה, בר וסדנאות מתחלפות.

IMG_6014

בערב הפתיחה התכנסו מדעני סביבה ונציגים מ״זוית״ ומהאגודה הישראלית לאקולוגיה ולאיכות הסביבה, נציגי המכון בינהם ראש המחלקה תמיר שפר, וקהל צופים רחב, כדי לצפות בהקרנה חגיגית של הסרטונים אותם הציגו צוותי הסטודנטים. הקהל זכה לשמוע כמה מילים מנציגי האגודה ו״זוית״ על התוצרים השונים, כמו גם כמה מילים של מנחי הקורס גיא בולנדי ודפנה אקסל, על התהליך שעברו הסטודנטים בכל פרויקט.

התוצרים זכו לתגובות נלהבות והוצגו בועידה השנתית למדע וסביבה 2016 שהתקיימה באוניברסיטת תל אביב.

״המקום הנמוך בעולם״ – קרני חכים והגר פלטנר
ים המלח הוא נכס גיאוגרפי ותרבותי למדינת ישראל ולעולם. במהלך מאה השנים האחרונות ניתן לראות בבירור כי נכס זה הולך ונעלם. הסרטון נועד להעלות מודעות לאסונות המתרחשים באיזור זה ולכך שאין ברירה אלא להתערב על מנת להציל את האגם וסביבתו. הסרטון צולם בצורת סטופ מושן בעזרת דגם מנייר.

 

״זיהום רעש״- גילי גלדן ונעמה כץ
רעש שמקורו באדם פוגע בבעלי חיים בים, באוויר וביבשה. הסרטון של גלדן וכץ עוסק בזיהום הרעש, איום סביבתי שההתמודדות עימו נמצאת רק בתחילת דרכה.

 

״יהלומי מדבר״ – ליאת טוביהו ועומר ליפשיץ
מי תיאר שיש הוכחה מדעית לתפילת ״מוריד הטל״? צמחים רבים תלויים באגלי הטל, המכונים ״יהלומי בוקר״, על מנת לשרוד בסביבה המדברית הקשה. הקליפ שלי ושל עומר ליפשיץ מציג מסע הישרדות שעוסק בחייו ומותו של צמח המדבר.

 

״בעיית זיהום הפלסטיק בים״ – צליל פליישר וצליל שטנדל
כמויות אדירות של פלסטיק שמקורן באדם מצטברות בים וגורמות לנזק עצום לדגים, צבי ים ולכלל האוכלוסיה הימית. הסרטון של פליישר ושטנדל ממחיש לאדם את הנזק הנגרם ליצורים הימיים תוך יצירת האנשה, בשילוב עם מידע ואינפוגרפיקה.

 

״How To Cook The World״ – רננה אלבג ועידן אלקבץ
פלטפורמת סרטי המתכונים טרנדית מאוד בימים אלו, לכן היא בעלת כוח רב. הסרטון של אלבג ואלקבץ מנצל את הפורמט וחושף אותנו להשלכות הגלובליות של תעשיית המזון מן החי, דרך הכנת הארוחה הפרטית שלנו.

 

״Drones״ – גיל מזרחי וענת גבעוני
בשנים האחרונות חלה עלייה בשימוש ברחפנים. שימוש לא מבוקר ברחפנים עלול לגרום ללחץ אצל בעלי הכנף ולנטישת מקומות הקינון שלהם. מזרחי וגבעוני יצרו טריילר אנימטיבי לסרט המספר את סיפור ההשתלטות של הרחפנים על בעלי הכנף ויצרו הקצנה באמצעות שימוש באסתטיקה נאצית.

 

״לתייג ולשמור״ – יפית עובדיה ונעמה קרומר
בוודאי לא תיארתם לעצמכם שהמיקומים שאתם מתייגים בתמונות שאתם מעלים לרשת החברתית יוכלו לסייע בקבלת החלטות חשובות לגבי שמירת הטבע בעולם. סרטון הסטופ מושן של עובדיה וקרומק עובר בין אתרי טבע שונים, ומלמד בעזרת אינפוגרפיקה שעשויים כולם מהטבע, כי התיוג של כל אחד מאיתנו יכול להיות בעל משמעות.

 

״ריקוד האלמוגים״ – רועי יצחקי ויניב טרבלסי
סרטון ריקוד המספר על חייהם של האלמוגים, ועל הנזק שנגרם להם בגלל קרם ההגנה שאנחנו משתמשים בו בחוף הים. הסרטון של יצחקי וטרבלסי ממחיש את הנזק שנגרם לאלמוגים וממליץ לצופים כיצד לשמור עליהם.

 

״ויהי אור״ – רותם מאור ואילנית דורפמן
תופעת השימוש המופרז בתאורה מלאכותית נקראת "זיהום אור". הסרטון של מאור ודורפמן לוקח השראה מסיפור הבריאה התנכ"י, ומציג את התפתחות האור מצורך קיומי לדבר שנמצא בשימוש מופרז ומזיק לאדם ולסביבה.

 

״לאן נעלם הצינוריר הבונה?״ – רוני גבאי הדר קינן
על תחזוק ושימור השוניות לאורך חופי הים התיכון, אחראי יצור ימי קטן, בשם צינוריר בונה. בשנים האחרונות נעלם הצינוריר ועל כן השוניות שלנו והמינים המיוחדים החיים בסביבתן בסכנה. הסרטון של גבאי וקינן מציג חקירה של הגורמים המזיקים לאוכלוסיית הצינוריר. מי אשם בהעלמותו?

 

״שינוי״ – קרינה מורביוב, תמי ונקה וקארין מוכתר
תחילה עלינו להבין מה מונע מאיתנו לקחת ברצינות את איום ההתחממות העולמית כדי להביא לשינוי בהתנהגות. בסרטון של מורביוב, ונקה ומוכתר, מונולוג שמטרתו להניע לפעולה דרך הצצה למשאלת ליבו של הגיבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *