עיצוב פנים: ברכות ראש המחלקה היוצא והנכנס

ארבע שנות לימוד הסתכמו בפרויקט מיוחד במינו בהגשות פרויקטי הגמר של המחלקה לעיצוב פנים. ישבנו לשיחה עם ניני ורשבסקי, ראש המחלקה היוצא לאחר שבע שנות כהונה, ועם אודי קרמסקי, ראש המחלקה הנכנס, על פרויקטי הגמר ועל מה קורה כשהקורונה מגיעה ומשבשת לכולם את התכניות.

בן לוי, עיצוב פנים

ניני ורשבסקי, ראש המחלקה היוצא במחלקה לעיצוב פנים

איך הקורונה פגשה את העבודה על פרויקטי הגמר במחלקה?
הסמסטר הנוכחי היה ייחודי במינו. תחילת מגפת הקורונה והלמידה מרחוק הציבו אתגרים גדולים לכולם ולסטודנטים/ות לעיצוב בפרט. קשה ללמד וללמוד עיצוב מרחוק, אך הסטודנטים/ות גילו תושיה רבה והצליחו להגיש פרויקטים טובים ומרגשים. הלמידה התקיימה, ברובה, מרחוק ועל כולם היה להתרגל לתהליכי למידה חדשים ומאתגרים. יכולת הסטודנטים/ות לתרגם את הלמידה מרחוק לפרויקט ולהגישו בצורה שלמה, הייתה מרשימה מאד. הם שיכללו את יכולותיהם במדיה הדיגיטאלית, פיתחו פרויקטים עיצוביים בעלי שפה אישית, שעסקו, לרוב, בנושאים חשובים ואקטואלים בתקופה בה אנו חיים.

ניני ורשבסקי, ראש המחלקה היוצא. צילום: תומי הרפז

חלק ניכר מהפרויקטים העלו פתרונות יצירתיים וחדשניים בעיצוב ובתכנון מרחבים שיכולים להתאים לצרכים עכשוויים ולתקופות משבר עתידיות. לדעתי, אחד מתפקידיו/ה החשובים ביותר של סטודנט/ית לעיצוב הוא לחקור את התנאים והסביבה בה אנו חיים וליזום פרויקטים שיענו לצרכים נדרשים, כלומר להיות יזם במיטבו, בעל יכולת לחקור, לנתח ולעצב מרחבים וחללים אשר יתאימו לשינויים עתידיים.

מילה לסיום?
אני מאחל לבוגרים ולבוגרות שיעשו בחירות מוצלחות במסע החדש שנפתח בפניהם. שיהנו מהדרך וישכללו את הדברים שקיבלו במהלך הלימודים במחלקה שלנו.

אודי קרמסקי, ראש המחלקה הנכנס במחלקה לעיצוב פנים

אילו יכולות וכישורים הפגינו הסטודנטים הפגינו בפרויקט?
היו סוגים רבים של יכולות, כמו שיש סוגים רבים של א/נשים. מה שמיוחד בפרויקט הגמר זה שכל סטודנט/ית מגיע/ה עם דברים אחרים ואתה כמנחה מתקדם עם העניין של כל אחד/ת ועם היכולות שלו/ה. בתור מנחה של פרויקט גמר, יש לך 11 סטודנטים/ות ועם 11 עולמות שונים והדיון עליהם הוא תמיד דיון אינטימי כי כל אחד ואחת מגיעים עם הניואנסים הקטנים שלו/ה. הלווי של הפרויקט מתמקד במציאת הדרך האישית של כל סטודנט, איך אני מנסה להשפיע וללמד שם? זה כמו שיחה מתמשכת ונסיונות הלוך חזור למציאת הדרך לפרויקט מרשים.

ספר עוד על תהליך העבודה.
עברנו תהליך שהצליח לנוע בתוך קני המידה השונים של הפרויקטים ולהתנסות בקני מידה מרובדים. גם פרויקט בקנה מידה גדול יורד לפרטים הקטנים והמעבר בין הגדול לקטן הלוך וחזור תרם המון לתהליך. בעיניי זה מה שהיה מיוחד בסמסטר הזה, בגלל שהעבודה הייתה בתוך חלל דיגיטלי אז קנה המידה הוא עניין של תפיסה ולא עניין של גודל פיזי.

אודי קרמסקי, ראש המחלקה הנכנס. צילום: ידידיה איש שלום

מה התוכניות לשנת הלימודים הבאה?
זאת שאלת המפתח היום, כי כל מה שנחשוב עליו לא יכול להתבסס על מה שהיה עד היום וכל מה שננסה לצפות ולדמיין ולהמציא יכול מחר להתנהג אחרת. אנחנו רק יכולים לנסות לדמיין ולקוות שנשרוד שנה פחות או יותר סטנדרטית. הבנו שאנחנו מסוגלים ללמוד בזום חלק גדול מהחומר אבל לצד זה יש דברים שפחות מתאימים ללמידה מרחוק אז במובן מסוים אנחנו צריכים להמציא את הגלגל ולהבין איך אנחנו מצליחים לממש את מה שאנחנו רוצים מבלי שיש לנו היסטוריה או ניסיון במצבים כאלו בעבר.
אנחנו כן יכולים לדעת שלפחות בשלב של פרויקט גמר, לסטודנטיות/ים כבר יש את הידע ואת הכלים, יש להם כבר שפה אישית והם יודעים פחות או יותר מה הם רוצים ולאן הם הולכים. ככה אנחנו מגיעים להישגים כמו בפרויקט גמר הנוכחי, שיצא מרשים גם בסמסטר לא רגיל.

מה אתה מאחל לבוגרים ולבוגרות?
קודם כל שיהיה להם טוב בחיים, ושהמקום הזה יהיה להם מקפצה, שעם הזמן הם יבינו שהכלים שהם רכשו כאן הם כלים משמעותיים. עברו ארבע שנים, אמנם קשות לפעמים, אבל אני מקווה שיהיה להן תוקף ומשמעות. מאחל שתדעו להישען על דברים טובים, ושלא משנה מה, תשמרו על רוח יצירתית בכל פרויקט אותו תקחו על עצמכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *