עיצוב תאורה במאה ה-21

סקלה

בכתבה זו אספר על מקצוע עיצוב התאורה, על המגמות החדשניות בטכנולוגיות התאורה, ואציג case study – פרויקט תכנון ועיצוב תאורה עבור סניף של רשת PADANI בנמל תל אביב.

ציפי פרנק, מרצה במחלקה לעיצוב פנים

אור הוא חומר שנמצא סביבנו כל הזמן ומשפיע על התחושות שלנו. הוא לא רק משהו שמייפה את האדריכלות ואת הסביבה, אלא חלק בלתי נפרד ממנה. כיום, רוב האנשים עובדים עם תאורה מלאכותית שמנסה לדמות תאורה טבעית, אבל יש צורות הארה רבות נוספות. תאורה איננה רק בשביל לראות, יש לה השפעות פסיכולוגיות ובריאותיות.

מהו מקצוע עיצוב התאורה?

מעצבת תאורה משלבת ידע של מהנדסת חשמל, של ארכיטקטית ושל מעצבת פנים: מהנדסת החשמל עוסקת רק בפן הטכני, החשמלי, של ההארה, אדריכלית או מעצבת פנים תתמקד, לעיתים קרובות, בעיקר בפן האסטי – הנראות החיצונית של גוף התאורה ועלותו.

לעומתם, מעצבת תאורה עובדת בסקאלה רחבה אשר מאחדת תחומים אלה, מרחיבה אותם ולוקחת בחשבון את הפונקציונליות של גוף התאורה, איכות האור – צבע וטמפרטורת האור, חסכון באנרגיה, אורך חיים, כיווניות ופיזור האור, יצירת אוירה – דרמה, יצירת מקצב ועוד, תוך שילוב עם אור ממקור טבעי, ומתאימה אותם לצרכי האדם. תהליך תכנון ועיצוב תאורה עבור חלל מסוים מתחיל מהבנת סוג הפעילות אשר בשבילה מיועדת התאורה, קביעת כמות האור הנדרשת, תכנון צבע וטמפרטורת האור – כיוון שהוא משפיע על נראות האובייקטים והסביבה – פיזור האור בתוך החלל המואר, חוץ או פנים, והשפעת החלל המואר על המשתמשים.

תאורה ממקדת מעל שולחן אוכל. עיצוב תאורה: ציפי פרנק, צילום: עמית גירון

תאורה ממקדת מעל שולחן אוכל. עיצוב תאורה: ציפי פרנק, צילום: עמית גירון

המדד לתכנון ועיצוב תאורה מוצלח הוא תגובת האדם, כלומר האם האובייקט שתכננו להאיר – האם ניתן לראותו בבהירות, בקלות ובנוחות. מעצבי תאורה הם בדרך כלל מומחים אשר מבינים את הפיסיקה של היווצרות והתפלגות האור, את הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה של תפיסת האדם את האור, האנטומיה של העין האנושית ותגובתה לאור.

המגמות החדשניות בטכנולוגיות התאורה

כבר בתערוכת התאורה הדו שנתית light & building 2014 בפרנקפורט, הבשורה הטכנולוגית LED (ראשי תיבות של "דיודה פולטת אור") תפסה מקום נרחב, אשר מלבד היתרון של חיסכון באנרגיה, מביאה עמה גם בקרה יעילה יותר. דימרים (עמעמים) וחיישנים הם טכנולוגיות ותיקות, אולם חיבורם למכשירים שונים ואמצעי בקרה נוספים, הופך אותם לחכמים יותר ותורם הן לבטיחות והן לחסכון באנרגיה ובעלויות.

אחת הפלטפורמות החדשניות לבקרה הוא ה-internet of things – כאשר אמצעי הבקרה של כל מכשירי החשמל בבית ובמשרד יהיו מקושרים לאינטרנט, כך גם השליטה בגופי התאורה, תתבצע דרך טאבלט או אפליקציה בסמארטפון. באמצעות מערכות תפעול אלה, האור כבר אינו משמש רק לתאורה, אלא לתקשורת באופן כללי. טכנולוגיות כמו Li-Fi (כמו Wi-Fi, שעושה שימוש באור) ומיצוב פנים (indoor positioning – גילוי מיקומם של בני אדם באמצעות שימוש בתאורות LED והטלפונים הניידים) – מבוססות על תקשורת של גלי האור. יישומים אלה משנים את כל עולם התאורה ופותחים אופקים חדשים לטכנולוגיות האור.

תרשים סכמתי להדגמת טכנולוגיית Li Fi [1]

תרשים סכמתי להדגמת טכנולוגיית Li Fi [1]

ניהול נבון בבנייה וטכנולוגיית LED , עם פוטנציאל גדול לחיסכון באנרגיה

בהקשר לטכנולוגיות LED, אי אפשר שלא לדבר על היעילות האנרגטית, שמהווה היבט חיוני של ההתרחקות מאנרגיה גרעינית, כזו שלעתים קרובות מוזנחת בדיון הציבורי. בהקשר זה, התעשייה מציעה חידושים ופתרונות, שלא רק בכדי להפחית את צריכת האנרגיה של בניין באמצעות טכנולוגית בניית שירותים אינטליגנטית, אלא גם כדי להגדיל את רמת הנוחות. פתרונות חדשניים אלו הם לא רק כדאיים מבחינה אקולוגית, הם גם מציעים תמריץ כלכלי.

גוף תאורה שקוע תקרה בטכנולוגיית LED, באדיבות "יהודה ליכט" תכנון ועיצוב גופי תאורה, רמת השרון

גוף תאורה שקוע תקרה בטכנולוגיית LED, באדיבות "יהודה ליכט" תכנון ועיצוב גופי תאורה, רמת השרון

במסגרת ניהול נכון, הסחר המוביל בעולם מתמקד בנושא החשוב של עתיד בנייה וניהול אנרגיה – מרכיב חיוני לארגון מחדש של מערכת אספקת חשמל. טכנולוגיית הבניין החכם יודעת ליצור, לאחסן, להפיץ ולהשתמש באנרגיה בצורה בסיסית.

שימור משאבים וחיסכון באנרגיה גם מניעים את הכוחות בשוק התאורה לשים דגש על המרת מקורות מוכרים של אור לפתרונות חסכון באנרגיה. חשבונות תאורה כיום נעים סביב 20% מצריכת חשמל בעולם. טכנולוגיית LED מודרנית עם מערכות תאורה אינטליגנטיות יאפשרו חיסכון של עד 70% בחשבונות החשמל. בנוסף לאפשרויות עיצוב וריהוט חדשות, עיצוב נכון של אור מספק רמות חדשות של נוחות ובטיחות.

תכנות תאורה ביולוגי?

אחד הנושאים העיקריים בתחום התאורה הוא הנושא של "אנשים והארה", כלומר, ההשפעה של ההארה על בני אדם ובריאותם, התנהגותם ורווחתם. מחקר אשר נעשה ב-2002 מצא סוג חדש של קולטנים בעין, הנקראים תאי גנגליון. הדבר המפתיע הוא שאין להם שום תפקיד הקשור לראייה. במקום זאת, הם מחוברים ישירות לאזור במוח אשר אחראי על "השעון הביולוגי" שלנו, אשר מכוונן את הגוף ואת חילוף החומרים שלו לפעילויות במשך היום ולמנוחה בלילה. אור היום בעצם משפיע על התפקוד לאורך היום – ירידה בפעילות בשעות הצהריים, רגישות לכאב המתגברת אחר הצהריים, וזיכרון לטווח קצר אשר עובד בצורה המיטבית בבוקר. החיים המודרניים מאופיינים בדפוס קבוע ובני האדם לא יכולים לחיות בהתאם לקצב הגוף הטבעי של עצמם. בכך נוצר הצורך בפתרונות תאורה בעלי השפעה חיובית מתקנת על הקצב היומיומי של גוף האדם.

תאורה חכמה במשרד

תאורה חכמה במשרד [2]

ניתן לתכנן את התאורה בבניינים על מנת להתאים את התאורה למקצב הטבעי של הגוף: תוספת של אור כחול בשעות הבוקר מעלה את המוטיבציה, גוון תכלת בהיר בשעות אחר הצהריים מעלה את הריכוז בשעות מאתגרות אלו, וגוונים חמים של אור צהוב-כתום מלווים את סוף יום העבודה. מחקרים מראים כי עובדים הנמצאים בתנאים סביבתיים כאלה, ישנים טוב יותר בלילה, מביאים תועלת גבוהה יותר במהלך עבודתם ביום, ובאופן כללי רמת ה-wellbeing ושביעות הרצון הכללית שלהם עולה, דבר המשפר את המוטיבציה ותורם לפריון בעבודה.

"תכנות תאורה ביולוגי" ניתן ליישום גם במרכזים למבוגרים, על מנת לשפר את תפקודם ביום ולפתור את בעיות השינה בלילה, בבתי ספר ומרכזי חינוך על מנת לשפר את הריכוז או להרגיע את הרוחות בעת הצורך.

סוגי תאורה שונים משולבים להארת חלל משרדי [3]

סוגי תאורה שונים משולבים להארת חלל משרדי [3]

שילוב מערכות תאורה חכמות בבניינים הייעודיים – משרדים, בתי חולים, בתי ספר, יביא לשיפור בהיבטים רבים של  תחומי החיים ביניהם בריאות, רמות ריכוז וביצועים. עיצוב תאורה נכון כולל בתוכו גם התאמה של טמפרטורת האור לתפקוד בחלל המואר, לאווירה שהוא משרה על הנמצאים בו, והמסר שהחלל צריך לשדר. בהיבטים אלו ואחרים, נבחן פרויקט מעשי של תכנון ועיצוב תאורה עבור סניף חדש של רשת תכשיטי היוקרה PADANI בנמל תל אביב.

Case study – פרויקט "פדני בנמל"

המותג היוקרתי PADANI מחזיק 10 סניפים בישראל. ביוני 2014 הרשת החליטה על הקמת חנות דגל בשטח של 750 מ"ר בנמל תל אביב. המקום שימש כמועדון לילה לפני הפיכתו לחנות הדגל של הרשת. בשונה מסניפי הרשת האחרים, המיקום האסטרטגי בנמל מביא חשיפה של המותג לקהל הרחב ומגיע לכלל שכבות האוכלוסייה. האתגר בפרויקט היה ליצור אוירה יוקרתית מאופקת בסביבה נינוחה יותר.

הקונספט היה יצירת עיצוב נגיש תוך שימור המיצוב הייחודי של המותג. קונספט עיצוב התאורה שמר על נאמנות לסגנון התאורה בסניפי פדני האחרים, תוך ביצוע שינויים מעטים על מנת לעמעם את הדרמטיות ולהשוות מראה נינוח יותר אשר יתאים לקהל הרחב.  עיצוב התאורה תוכנן באופן שהחיסכון באנרגיה יהיה משמעותי ויעמוד במטרות שהוגדרו בקונספט. בחזית המערבית של החנות הארנו את הלוגו לכל האורך באמצעות תאורת LED מפזרת מלמעלה. הצלחנו לעשות שימוש באמצעים חוסכי אנרגיה אשר יאפשרו אורך חיים ארוך והקטנת עלויות תחזוקה לטווח הארוך.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. כניסה ראשית. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. כניסה ראשית. צילום: עוזי פורת

הכניסה הראשית מקבלת את באי החנות עם מסך דקורטיבי חצי חדיר, אשר מהווה הכוונה מרחבית ברורה לשטחי ההצגה והמכירה. תכנון התאורה תואם את עיצוב הפנים של המרחב, ויוצר בידול בין האזור המרכזי לאגפי היוקרה.

התקרה בחלל המרכזי מתנוססת לגובה מרשים של 8 מטרים והינה בעלת גאומטריה משופעת. ההארה מגובה זה התבססה על פסי צבירה עם גופי תאורה מתכווננים וממקדים בזוויות הארה שונות עם מקורות אור LED עוצמתיים התומכים ומדגישים את תצוגת התכשיטים.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. תקרה עם גופי תאורה מתכווננים על גבי פסי צבירה. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. תקרה עם גופי תאורה מתכווננים על גבי פסי צבירה. צילום: עוזי פורת

לאגפים הצדדים של חלל התצוגה תקרות נמוכות, ושם נעשה שימוש באור חם בטמפרטורת צבע של 3000 קלוין על מנת לשמר את קו עיצוב התאורה המקובלת ברשת ואת אווירת החמימות. בנוסף, נעשה שימוש בהתקני תאורה מתכווננים שקועי תקרה, על מנת לשמור על סגנון העיצוב המתוחכם של רשת פדני תוך שמירת ניטרליות בהארת שטחי התצוגה ותוך הדגשת התכשיטים.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. אזור ייחודי למוצרי היוקרה של מותגים בינלאומיים יוקרתיים נוספים. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. אזור ייחודי למוצרי היוקרה של מותגים בינלאומיים יוקרתיים נוספים. צילום: עוזי פורת

גופי תאורה נוספים יוצרים תאורת אוירה ומדגישים את הרקע עבור עבודות הצילום המוצגות לאורך קיר אורבני מבטון. כמו כן נעשה שימוש בתאורה תחתית, על מנת לקשר בין התצוגה לעיצוב הפנים של החלל. לא נעשה שימוש בגופי תאורה דקורטיביים, על מנת לשדר נגישות לקהל הרחב.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. חומרים חמים מול תאורה בצבע קר. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. חומרים חמים מול תאורה בצבע קר. צילום: עוזי פורת

העבודה עם מעצבת הפנים מירב מרנשטיין, אפשרה לנו לסנכרן סגנון תאורה "טכני" עם צבעים "קרים", כניגוד לחומרים מהם עשויים הרהיטים, המאופיינים ביוקרה וחום. תצוגת השעונים מוארת באמצעות גופי תאורת LED בפיזור רחב, שקועים בתוך פרטי נגרות. הדבר מאפשר הארה מלאה של פריטים תוך שמירה על סגנון עיצוב תאורה אחיד לכלל הקולקציה. הסינרגיה בין החומרים והצבעים הנבחרים, לצד תאורה נכונה ופונקציונאלית, יצר חלל ייחודי המדגיש את יוקרת המותגים ולא מעפיל עליהם.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. תצוגת השעונים באמצעות תאורת LED שקועה בנגרות. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. תצוגת השעונים באמצעות תאורת LED שקועה בנגרות. צילום: עוזי פורת

אזורי המעבר לקומה העליונה הוארו על ידיפסי LED מוחבאים אשר יוצרים אפקט של הרמה והצפה. עיצוב זה נבחר על מנת להעניק תחושת מרחב קלילה ויחד עם זאת להישאר נאמנים לקו העיצוב המקורי של המותג.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. אזורי המעבר מוארים באמצעות פסי LED נסתרים. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. אזורי המעבר מוארים באמצעות פסי LED נסתרים. צילום: עוזי פורת

פרויקט "פדני בנמל" ממשיך את קו העיצוב היוקרתי לצד ערכים של חסכון באנרגיה, אורך חיים של עשרות אלפי שעות עבודה של מקורות האור, שמירה על סביבה ירוקה, לצד מיצוב הרשת כרשת אכפתית ואחראית על שמירת כדור הארץ למען הדורות הבאים.

עיצוב תאורה ציפי פרנק. צילום: עוזי פורת

עיצוב תאורה ציפי פרנק. צילום: עוזי פורת

הזמן הכללי לביצוע הפרויקט היה שישה חודשים. קשיי הפרויקט כללו עמידה בתקציב שבמסגרתו נדרשנו למצוא גופי תאורה איכותיים התואמים את התקציב המאתגר. לסיכום, במהלך הזמן הקצר ותוך כדי הרצת הפרויקט האינטנסיבי, יוצרו פריטי גמר ייחודיים בעזרת כל צוות הביצוע של הפרויקט, המעצבת, מומחי הנגרות והחשמלאים.

מקורות:

[1] Robert Bain (2015) The 11 biggest trends in lighting technology right now. Retrieved from: http://luxreview.com/article/2015/07/the-11-biggest-trends-in-lighting-technology-right-now

[2] LiFi schematic, digital image, BidnessEtc. Retrieved from: http://www.bidnessetc.com/58322-forget-lte-and-wifi-lifi-will-be-100-times-faster/

[3] illumni (2013) The effect of dynamic lighting on people. Retrieved from: http://www.illumni.co/light-building-2014-main-theme-light-and-health-the-effect-of-dynamic-lighting-on-people/

על הכותבת:

ציפי פרנק, דוקטורנטית באוניברסיטת EGS בשוויץ, בתכנית "פילוסופיה, אמנות ומחשבה חברתית", בעלת תואר ראשון ושני מהאוניברסיטה העברית בירושלים בתכנון אורבני. המחקר של ציפי עוסק בעיצוב תאורה והשפעתו על רגשות בסביבה אורבנית. ציפי מרכזת ומרצה ללימודי תאורה באוניברסיטת בר אילן, טכניון ומכון אבני ובמכון הטכנולוגי חולון. פרנק עומדת בראש איגוד מעצבי התאורה הישראלי ICLD ובעלת משרד לעיצוב ותכנון חלל וסביבה עם התמחות ב"תאורה אדריכלית" לסקטור הציבור והפרטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *