צילום וחלל

בקורס צילום וחלל בהנחיית הצלמת הדס סט, בחנו עבודות של אמנים וצלמים, ובעקבותיהם צילמנו, פירקנו, ערכנו והרכבנו מחדש צילומי חללים. כמה מילים על מה שאפשר לעשות עם מצלמה סלולרית והשראה טובה.

שני משה, זריש סעדייב ורונה קרטנר, מעצבות פנים

הדס סט הרצתה לנו על טכניקות צילום ייחודיות של אמן או צלם מסוים, שממנו יצאנו לתרגילי צילום, שכללו צילומים של מרחבים וחללים במכון, אותם העברנו פירוק והרכבה מחדש, תוך התערבות במרחבים, הן בעזרת זוויות צילום שונות והן בהצבת אובייקטים, במטרה ליצור חללים ודימויים חדשים, משונים, בלתי צפויים ומתעתעים ככל שיהיו.

אחד האמנים עליהם למדנו במהלך הסמסטר הוא Erwin Wurm, אמן אוסטרי שעיקר עבודתו עוסקת בצילום ובבחינת הקשר שבין גוף האדם לפיסול. אומנם עבודותיו הומוריסטיות, אך הן גם עושות מניפולציות על דברים יומיומיים ומוכרים ומשנות את המציאות בדרכים שיכולות להיות מטרידות למדי. מאז 1980 וורם פיתח סדרת עבודות מתמשכת של ״פסלים בדקה״ בה הוא מציב אנשים בסיטואציות בלתי צפויות עם חפצים יומיומיים, במטרה שהמושג ״פסל״ יתערער אצל הצופה. נשלחנו לסייר ברחבי המכון ולייצר פסלים בדקה משל עצמנו. פסלים מהירים, ספונטניים והומוריסטיים.

סטודנטים בעקבות Erwin Wurm

סטודנטים בעקבות Erwin Wurm. צילום: הדס סט והסטודנטים

בשיעור האחרון למדנו על האמן ההולנדי Jan Dibbets. דיבט עוסק באומנות קונספטואלית, ומאתגר את הצילום המסורתי, שעל פיו המצלמה והצילום צריכים לייצג את המציאות. בעבודותיו הוא משתמש בצילום כאילו הוא חומר, בעל מורכבויות רבות כמו בציור ובפיסול, למשל כשהוא בוחן מחדש את המושג של קו אופק באמצעות חיבור מספר תמונות יחד ויצירת קו אופק חדש. קו האופק, שהוא בעצם אשליה, התפרש אצלנו בשיעור כקומפוזיציות שונות של קווים, ומכאן יצאנו לדרך וחיפשנו ברחבי המכון קווי אופק שונים, שלאחר מכן חיברנו מחדש לכדי קווי אופק חדשים.

משחק של קווי אופק. צילום: שני משה

משחק של קווי אופק. צילום: שני משה

לכולנו יש היום מצלמה טובה למדי בכיס, כך שהדרכה איך משתמשים במצלמה נחוצה פחות מפעם, אבל מציאת מקורות השראה, הבנה של המרחב המצולם, שימוש נכון בתאורה ליצירת קומפוזיציה משמעותית – כל אלו חיוניים כדי להפיק יצירה מצולמת משמעותית בתוך ים הדימויים ששוצפים אותנו כיום.

Erwin Wurm page

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *