High Contrast

מי ידע שסצנת העיצוב המקומית שלנו תהפוך להיות אחד הביתנים המבוקשים בשבוע העיצוב בסיאול? האוצר וחברות הצוות מספרות על תערוכת High Contrast של הפקולטה לעיצוב המכון, על תהליך העבודה הייחודי ועל התוצאה המשמחת.

איתי אהלי, עיצוב תעשייתי
יעל חסיד, עיצוב תעשייתי
בר סהר, תקשורת חזותית

בחודש שעבר התקיימה תערוכת ״High Contrast״ בסיאול, דרום קוריאה. מדובר בתערוכה ייחודית שנוצרה ונאצרה במכון הטכנולוגי חולון, במסגרת הקורס "עיצוב יוצא לרחוב" בו משתפים פעולה מרצות ומרצים, בוגרות ובוגרים, סטודנטיות וסטודנטים. איתי אהלי, אוצר התערוכה ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי, ויעל חסיד, מפיקת התערוכה, מספרים:

בעקבות הצלחת התערוכה של המכון הטכנולוגי חולון בשבוע העיצוב בטאייפיי בשנה שעברה, מארגני פסטיבל העיצוב בסיאול הזמינו אותנו לקחת חלק באירוע. בעזרתם הנדיבה של המארגנים, משרד החוץ, שגרירות ישראל בסיאול ונשיא המכון הטכנולוגי, הצלחנו להוציא את התערוכה אל הפועל.
הצוות כלל אותנו על תקן אוצר ומפיקה, ותשעה סטודנטים וסטודנטיות משלושת המחלקות של הפקולטה לעיצוב: מאי ברנדר, ליאור בלוך, יעל טופורוביץ, נופר כהן, נדב מאיר, בר סהר, בר קשת, רועי שלם ומרוה תובל. הסטודנטיות/ים היו שותפים למכלול ההיבטים של התערוכה: אוצרות, עיצוב החלל, נראות גרפית, הפקה, יח"צ ועוד. 

זוהי הפעם הראשונה שתערוכה ישראלית מציגה בפסטיבל העיצוב בסיאול. בקוריאה יש סצנת עיצוב חמה ובועטת, הן בעולם הטכנולוגיה וההייטק והן בעולם העיצוב הצעיר והמסקרן. זו הייתה הזדמנות נדירה להציג מהמתרחש בסצינה הישראלית לקהל בינלאומי, במקום בו עיצוב הוא חלק גדול ושוקק מהתרבות. התערוכה הייתה בראש ובראשונה תערוכה של הפקולטה לעיצוב, בשיתוף פעולה עם ראשי שלושת המחלקות. פנינו לסטודנטים, בוגרים ומרצים מכל המחלקות, כשהדרישה היחידה הייתה עבודה באיכות גבוהה והתאמה לקונספט שנבחר. כל פורמט התקבל בברכה ואכן העבודות שנבחרו כללו בין השאר אובייקטים תלת ממדים, פוסטרים, צילומים וסרטונים. 

עבודה של המעצב אילון ערמון בתערוכה

עבודה של המעצב אילון ערמון בתערוכה

הקונספט של התערוכה, והשם שנבחר לה (״High Contrast״) נועד לייצג זווית ספציפית במציאות ובתרבות הישראלית. קבוצת הסטודנטים שהיו אחראים על האוצרות (בהנחייתו של איתי), חיפשו ובחרו עבודות המפגינות "ניגודיות גבוהה" בין אם חומרית, טכנולוגית, תרבותית, קונספטואלית וכו'. היה לנו חשוב להציג מנעד רחב של עבודות מכל המחלקות, במטרה להראות כמה שיותר ממה שנעשה בפקולטה. מעבר לעבודות של הסטודנטים/יות, רצינו לשלב עבודות מוכרות יותר של מעצבים מקומיים, כמו אלה של הילה שמיע לדוגמה. בסוף התהליך, כ-45 עבודות נבחרו לתערוכה, חלקן נכללו בסיבוב הקודם של התערוכה בטאייפיי וחלקן צורפו במיוחד עבור המסע לסיאול.

להרים תערוכה זה תמיד פרויקט מאתגר. הצורך לתאם בין גורמים אנושיים רבים, חלל, הפקה ותקציב מוליד אתגרים רבים. כשמדובר בתערוכה בינלאומית שמערבת בתוכה הבדלים תרבותיים, תקשורת בשפה זרה, עבודה מול שגרירויות וספקים, משלוח ימי, מכס ושלל אתגרים הפקתיים, הסיפור רק הולך ומסתבך. בסופו של דבר ולמרות הקשיים, הסיוע שקיבלנו בפקולטה ומחוץ לה והניסיון הקודם בניהול תערוכות הובילו לתהליך מקצועי ונעים, ולהשלמתו של הפרויקט בצורה יפה ומכובדת.

אינטרקציה בתערוכה

אינטרקציה בתערוכה

תערוכת ״High Contrast" הייתה שונה בנוף התערוכות שהוצגו בפסטיבל העיצוב. עיצוב החלל שלנו כלל פודיומים שחורים ענקיים, שגובהם נע בין כמה עשרות סנטימטרים בודדים ליותר משני מטרים, לצד משטחים לבנים עליהם הוצגו העבודות הצבעוניות. השילוב בין חלל התערוכה לקונספטים החזקים והשפה החזותית הייחודית של הפרויקטים השונים, משך תשומת לב וקהל רב שהתעניין במיצגים.

חלל התערוכה

חלל התערוכה

בעזרתו האדיבה של ג׳יימי, סטודנט קוריאני מקסים שהתלווה אלינו לאורך כל ימי התערוכה ושימש כמתורגמן, הצלחנו להעביר את סיפורה של התערוכה ושל המייצגים לקהל המקומי שהגיב בהתלהבות רבה. אחד המעצבים הבולטים בקוריאה, פרופסור קן נה, הגיע במיוחד לסיור פרטי בתערוכה שלנו והביע התלהבות רבה מהיצירה הישראלית.
תערוכות בין-לאומיות הן פלטפורמה מצוינת לקידום עיצוב ומעצבים ישראלים וליצירת קשרים אקדמיים ועסקיים. התערוכה המוצלחת בסיאול היוותה פתח לשיתופי פעולה עתידיים, שאנו מקווים שיניבו פרי עוד בשנה הקרובה. קורס התערוכה, שמתקיים פעם בשנה בפקולטה, הוא הזדמנות חד פעמית לסטודנטים להתנסות בפרויקט בינלאומי אמיתי, לקחת חלק בתהליך מרתק ובחוויה בלתי נשכחת.

קהלה תערוכה 1

קהלה תערוכה 1

קהל התערוכה 2

קהל התערוכה 2

בפן הסטודנטיאלי, בר סהר וליאור בלוך מספרות על העיצוב הגרפי של התערוכה:

בתחילת חודש דצמבר, טסנו לסיאול על מנת להקים את התערוכה. זה היה רגע השיא בתהליך ארוך של עיצוב גרפי כולל, מא' ועד ת', עבור תערוכה שתוצג בפלטפורמה בינלאומית. ללא ספק, זו הייתה חוויה מעשירה ביותר.

כשנרשמנו לקורס בהנחייתו של איתי אהלי, לא באמת הבנו את המשמעות של מה שנעשה בחודשים הקרובים. התברר שמדובר בהזדמנות להיות חלק אינטגרלי בהקמת תערוכת עיצוב, ועוד אחת שהיא בינלאומית… קשה לסרב.

מבקרים בתערוכה

מבקרים בתערוכה

הקבוצה שהקימה את התערוכה בשנה שעברה הייתה מורכבת מסטודנטים לעיצוב תעשייתי בלבד. השנה השתתפו בקורס סטודנטים וסטודנטיות מכלל המחלקות, במטרה לייצג מנעד רחב יותר של תחומים ויכולות. בשנה שעברה הסטודיו של קרן וגולן גפני הופקד על הגרפיקה, וצחי דינר עיצב את האתר. היות והשנה הייתה נוכחות של עיצוב תקשורת חזותית בצוות, קיבלנו את המושכות לידינו.

ללא ספק, נכנסנו לנעליים עצומות. קיבלנו על עצמנו את המשימה בהתלהבות רבה: זו הייתה הפעם ראשונה שניתנה לנו ההזדמנות לעצב מאפס עיצוב גרפי של תערוכה. זה התחיל בקונספט העיצובי הכללי, שנולד בעקבות עיצוב החלל של התערוכה שעליו היו אחראים חברינו מהצוות. ייצרנו את הלוגו, את השפה, את הפוסטרים, את הקטלוג של התערוכה ואת האתר שלה. עבדנו על הכל, מהדברים הגדולים ועד לדברים הכי קטנים כמו הלייבלים שהציגו את העבודות או הסיכות שחולקו בפתיחת התערוכה.

STD התערוכה, עיצוב: ליאור בלוך ובר סהר

STD התערוכה, עיצוב: ליאור בלוך ובר סהר

תהליך העיצוב עצמו היה מאתגר ובעיקר מאוד רוחבי. היינו צריכות לעבוד על כל הפריטים בו זמנית, שזה קצת יותר מורכב ממה שהכרנו עד היום בלימודים. מדובר בתהליך עבודה מאוד נפוץ ונכון לפרויקט בסדר גודל כזה. בתחילת הפרויקט היינו מפוזרות גם מבחינה עיצובית וגם מבחינת תהליכי עבודה. ההרגשה הכללית שלנו הייתה: "איך לגשת לזה"? מי שעזר לנו וכיוון אותנו בתחילת תהליך העיצוב ובניית הקונספט הגרפי היה בוב אוראל, מרצה במחלקה לעיצוב תקשורת חזותית. בוב פינה מזמנו בשביל להתוות לנו את הנתיב הנכון להתחלה של הפרויקט (תודה בוב!)

בין השאר, היה לא פשוט לשלב את שלבי הסיום של הפרויקט עם שאר המחויבויות של הסמסטר הראשון של שנה ד', אך בסופו של יום, זה היה שווה את הריגוש של הטיסה לסיאול וההקמה של התערוכה. החלק הכי טוב היה לראות את התגובות של הקהל הקוריאני לתערוכה בכלל, ולעיצוב הגרפי בפרט.

פליירים מהתערוכה

פליירים מהתערוכה

ביתן התערוכה שלנו היה מאוד מובחן ביחס לשאר התערוכות בשבוע העיצוב. העיצוב הגרפי, עיצוב החלל וגם העבודות עצמן בלטו. הקוריאנים מאוד מתקדמים מבחינה טכנולוגית, ופתאום בתוך השטף הטכנולוגי-מסחרי, צצה לה תערוכה שמביאה עיצוב מנקודה מבט של אמנות. הייתה התעניינות גדולה מצד הקהל בביתן שלנו. הם התלהבו מהעבודות, מהעיצוב הגרפי ומהעובדה שמדובר בתערוכה ישראלית. באופן כללי אפשר לסכם ולומר שהחוויה הייתה מאתגרת, מקצועית ומעוררת גאווה.

תגיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *