Pretty Much Everything

ארון דרפלין הוא אחד המעצבים הגרפיים העסוקים בתעשייה העולמית. בספר החדש שלו, מתברר שמדובר בבחור צעיר, די מגניב, עם אובססיה לעיצוב לוגואים ומיליון טיפים שימושיים למעצבים מתחילים.

עוזי כהן, תקשורת חזותית

אל תתנו לזקן העבות, כרס הבירה ומעיל הג׳ינס השחוק להטעות אתכם. מאחורי החזות המחוספסת הזו תמצאו את ארון דרפלין (Aaron Draplin) אחד המעצבים המגניבים והמצליחים שפועלים כיום. בספרו החדש "Pretty Much Everything", חולק דרפלין את מסעו החל בימי ילדותו בעיר דטרויט שבמישגן, דרך לימודי העיצוב בקולג׳ וערבות אלסקה המושלגות, ועד לפסגת הקריירה המקצועית שלו. מעבר לסיפורו האישי ומעורר ההשראה, הספר מספק הצצה לאינספור עבודותיו, ביניהן שיתופי פעולה עם חברות ענק כמו ׳נייקי׳ או מבחר עצום של לוגואים שעיצב ללקוחות קטנים יותר.

מקצת מהלוגואים בעיצובו של דרפלין.

מקצת מהלוגואים בעיצובו של דרפלין.

כבר בתחילת הקריאה אפשר לקבל מושג על אופיו המיוחד של דרפלין. הכתיבה הצינית והמשעשעת שלו, לצד התמונות של אוספי הצעצועים ומחברות הסקיצה, רומזים על הסגנון הייחודי של המעצב. דרפלין לא מתעכב בספרו על ניתוחים עיצוביים יבשים, אלא מעדיף להציג את הפרויקטים ומקרי הבוחן השונים בדגש על הלבטים, חוסר הוודאות וההנאה שכרוכה בעבודת המעצב הגרפי. האנקדוטות האישיות כוללות, בין השאר, את התקופה בה חסך דרפלין כל פרוטה כדי לקנות לעצמו מחשב חדש או את העבודות המזדמנות שנאלץ לקחת בעבור שכר זעום רק כדי לממן את לימודיו.

ארון דרפלין.

ארון דרפלין.

במידה מסוימת נדמה שדרפלין כתב את ספרו במיוחד בשבילנו, הסטודנטים לעיצוב. מבחני הכניסה לאקדמיה והכורח לקחת כל עבודה, גם כזו שלא תוכל להיכנס לתיק העבודות, הם רק כמה מרגעי ההזדהות שמזדמנים במהלך הקריאה. יותר מהכל, דרפלין מדבר על התשוקה האדירה שלו, שמניעה אותו בכל מה שעשה. זהו אחד הטיפים הטובים שאפשר לקחת מהספר: גם אם התשלום לא מספק או לוח הזמנים צפוף, תמיד כדאי לקחת עבודות מהסוג שחלמתם לעשות. דרפלין מספר שהיה נוהג ליצור לעצמו לקוחות מדומיינים ולעצב בהשראתם מיתוג שלם. אחד מפרקי הספר,"Logos That Didn't Make Me a Cent", מוקדש לנושא ומכיל את שלל הלוגואים המרהיבים שיצר בחינם, לעצמו או לחברים קרובים.

עיצוב של דרפלין לאריזת תקליט.

עיצוב של דרפלין לאריזת תקליט.

אותה תשוקה שדרפלין מזכיר לעיתים קרובות באה לידי ביטוי בפרויקט הצד שלו, 'Field Notes'. המעצב מעיד על עצמו שהוא צרכן כפייתי של מחברות סקיצה. עוד מימיו בחטיבת הביניים, הוא לא יוצא מהבית מבלי להצטייד במחברת אחת לפחות. עם הזמן, כאשר דרפלין הרבה לצאת לטיולים ארוכים, הוא החל לייצר בעצמו מחברות קטנות שיתאימו לכיס המעיל. המחברות הקומפקטיות שעיצב וכרך במרתף ביתו זכו להתעניינות רבה והוא החל למכור אותן לכמה מחבריו. כיום, כעשור מאז שיצר את המחברת הראשונה, Field Notes היא חברה של ממש עם עשרות סניפים, מאות עובדים וליין מוצרים רחב ומרשים.

ייצור עצמי של מחברות סקיצה הפך מפרויקט קטן לחברה של ממש.

ייצור עצמי של מחברות סקיצה הפך מפרויקט קטן לחברה של ממש.

באותו מרתף עצמו, יצא דרפלין לדרכו העצמאית והקים את הסטודיו שלו, 'Draplin Design Co'. בתחילת הדרך הוא סיפק לעצמו את מרבית העבודה, כשעיצב פוסטרים למקומות בהם ביקר או סטיקרים לסקייטבורד שלו. כעבור חודשים בודדים דרפלין החל לקבל הצעות מחברות ענק, ביניהן ׳טארגט׳ ו׳פורד מוטורס׳. אפילו ברק אובמה והמועמד הדמוקרטי לנשיאות, ברני סנדרס, שכרו את שירותיו. במקביל, הוא הוזמן להרצות בבתי ספר לעיצוב בכל רחבי ארצות הברית והעביר סדנאות למעצבים צעירים. דרפלין זכה להצלחה מסחרית אדירה, אבל גם בתקופות העמוסות בהן עבד עם חברות גדולות על פרויקטים עתירי תקציב, ניכר שהוא תמיד יצר מתוך אהבה אמיתית לעיצוב.

דרפלין יצר לעצמו פרויקטים, בין השאר עיצוב פוסטרים למקומות בהם ביקר.

דרפלין יצר לעצמו פרויקטים, בין השאר עיצוב פוסטרים למקומות בהם ביקר.

נקודה מעניינת במיוחד היא השימוש התדיר שדרפלין עושה באינטרנט על מנת לקדם את עבודתו. אחד הקשיים הניצבים בפני כל מעצב/ת מתחיל/ה הוא הקושי להתבלט ולהשיג פרויקטים כדי לצבור מוניטין. כיום, הרשתות החברתיות הן הפלטפורמה אליה פונים המעסיקים והיא הבמה הטובה ביותר עבור מעצבים להציג את עבודתם. ללא ספק, האתר של דרפלין וסרטוני היוטיוב הרבים בהם הוא מסביר על כמה מהלוגואים שעיצב, תרמו רבות לקריירה המצליחה שלו. ואולם, דרפלין מדגיש שדווקא בעידן הזה, בו כל דימוי ויזואלי ניתן לשליפה מהירה במנוע חיפוש, ישנה חשיבות עצומה לחומר ולמוצרים פיזיים. יעידו על כך האוספים הרבים שלו, כמו אוסף ההזמנות שצבר בזמן לימודיו בקולג׳, טלאים שנהג לתפור לבגדיו, סטיקרים או סתם גלויות וינטג׳. באופן כללי, דרפלין מתגלה כסוג של אספן כפייתי, והוא מפציר בכל אחד מקוראיו לשמור על כל עבודה, סקיצה או סתם חפץ מגניב שנקרה בדרך.

אוסף לוחות מתכת, מתוך מגוון האוספים של דרפלין.

אוסף לוחות מתכת, מתוך מגוון האוספים של דרפלין.

אין ספק שאהבתו הגדולה ביותר היא עיצוב לוגואים, נושא לו הקדיש פרק שלם. דרפלין מאמין שלוגו טוב צריך להיות על-זמני, ולכן כשניגשים לתהליך העיצוב חשוב לנסות ולהתעלם מטרנדים חולפים. לשיטתו, לוגו צריך להיות מורכב מצורות פשוטות בצבעוניות בסיסית. גם במהלך העיצוב וגם בעת הצגת הלוגו ללקוח, חשוב לבחון כיצד הלוגו מגיב לחומרים ולסביבות שונות: דרפלין נוהג להדפיס את הלוגו על חולצות או לרקום אותו בטלאים, לבחון כיצד הוא נראה על רכב או סתם כמדבקה על הקיר. את הפרק חותם טיפ שימושי במיוחד: תהליך עיצוב של לוגו מבוסס פעמים רבות על ניסוי וטעייה, ובמקרים רבים שלב קודם יתגלה דווקא כמוצלח יותר מהפיתוח שלו. מסיבה זו, דרפלין מציין שבזמן העבודה חשוב לשמור את כל שלבי העיצוב השונים שהלוגו עובר ולא "לדרוס" את העיצוב הקודם.

ממגוון הפוסטרים שעיצב.

ממגוון הפוסטרים שעיצב.

הספר עב הכרס מגולל את סיפור חייו המרתק של המעצב המצליח, ונותן את התחושה שעבודת העיצוב חייבת לבוא ממקום של סיפוק והנאה. מלבד זאת, ניתן למצוא בו גוף ידע מהוקצע ואינספור טיפים פרקטיים של ממש, כמו איך לארגן פרזנטציה או תיק עבודות. אפשר גם פשוט לעלעל בין דפי הספר העמוסים בשלל הרב שעיצב דרפלין, ולשאוב השראה עצומה מאישיותו המיוחדת.

Pretty Much Everything כריכת הספר

Pretty Much Everything כריכת הספר

Draplin Design Co.: Pretty Much Everything

Aaron Draplin
New York, NY : Harry N. Abrams

2016

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
766-051(73) DRA

כל התמונות בכתבה צולמו על ידי עוזי כהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *