דרכים בעיצוב משולב

התואר השני לעיצוב משולב במכון הטכנולוגי חולון קיים ב 6.6.17 יום עיון בו נבחנו מגמות עכשוויות בעולם העיצוב. בכנס לקחו חלק מומחים בינלאומיים המלמדים בתכניות לעיצוב בתי ספר מרכזיים באירופה. הדיון נסוב על הגדרת תפקיד המעצב היום, ועל המוטיבציות והדרכים לשילוב בין מקצועות העיצוב השונים, ובינם לבין תחומים אחרים כגון הנדסה, מדע אמנות.

החלק הראשון של הכנס עסק במגמות של עיצוב חברתי המבוסס על :" Values not value" כפי שהגדיר זאת דניאל צ'רני, המרצה המרכזי במפגש הראשון.
צ'רני הוא מעצב, אוצר ואיש חינוך, מייסד פרויקט Fixperts הבינלאומי ושותף בחברת הייעוץ From now on. לטענתו, הרבה מהשינויים בתחום העיצוב נוסחו בתכניות תואר שני בעיצוב.

בהמשך ציין כי עבודתו היום מתמקדת בעיקר בעיצוב חברתי . לטענתו, העיצוב באופן היסטורי מחובר יותר לעולם העסקי, והשינויים כיום במבנים החברתיים והטכנולוגיות מאפשרים אסטרטגיות חדשות של עיצוב המבוסס על מודלים חברתיים, ומגיבות לשינויים בעולם ולצרכיהם של אנשים. הוא הדגיש כי בין שני הקטבים של עיצוב יצירתי ועיצוב ביקורתי מצויה הפרקטיקה של עיצוב ככלי לפתרון בעיות.

במפגש ראשון זה הציגו גם המעצבות בילי רגב ואיה בנטור מ – Fictional Collectiveקבוצה של מעצבים תיאורטיקנים ואמנים, שהתגבשה סביב תכנית התואר השני בעיצוב חברתי באיינדהובן. כיום הם פועלים כרשת בינלאומית, ממנה מתגבשת כל פעם מחדש קבוצת עבודה על פי פרויקט. רגב ובנטור דנו בהיבט החברתי של שיתוף הפעולה בין מעצבים. את המפגש הזה חתמה פרזנטציה של איתן ברטל מעצב, אמן, אקטיביסט ומורה במכון הטכנולוגי חולון שהציג פעולות חתרניות שיזם במרחב האורבני, וכן דרכי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות ככלי לאמירה חברתית.

 

 

המפגש השני דן ביחסי הגומלין בין עיצוב הנדסה וכלכלה. הדובר המרכז בו היה וולפגנג לאוברשיימר Wolfgang Laubersheimer מעצב עצמאי, שייסד את קבוצת העיצוב פנטגון.
וולפגנג מנהל את בית הספר לעיצוב בקלן KISD ועומד בראש התכנית לעיצוב משולב / טכנולוגיות ייצור. הוא טען כי לעיצוב היום השפעה כלכלית רבה, וכי העיצוב אינו עוסק רק במוצרים או בתהליכים אלא גם באינטראקציות בין אנשים ובין אנשים למכונות. הוא הדגיש שכולנו מצויים רוב הזמן באינטראקציה עם מכונות כמו הטלפונים הסלולריים, ולכן לעיצוב אינטרקציה השפעה משמעותית על חיינו

לאוברשיימר ביקש להדגיש כי מה שחשוב בפעולת העיצוב אינה תחושת הסיפוק של המעצב אלא שיפור חיי המשתמשים. בסוף דבריו הוא שאל האם כיום עדיין צריך מעצבים, או שמא זה עוד מקצוע שחולף מהעולם ומוחלף על ידי מכונות. לרווחת הקהל, השיב על השאלה הפרובוקטיבית בחיוב, וטען כי עתיד העיצוב טמון בתובנה כי זהו מקצוע רב תחומי, ועל כן המעצבים צריכים לרכוש ידע בתחומים שונים. עוד טען כי המעצב הוא זה שמופקד בצוות על צרכי הלקוח, וכי עיצוב משמעותו איתור והגדרת בעיות.

את האופן בו עיצוב פוגש בעולם העסקי ומשמש ככלי להגדרת בעיות ואף אסטרטגיות למציאת פתרונות הציג יוראי גבריאל המלמד בתכנית התואר השני לעיצוב משולב בחולון. בסוף המפגש הציגו תום מיטלמן ומיכל שטיינר, בוגרות התכנית את פרויקט הגמר שלהן ואת האופן שהמשיכו אותו אל ה"חיים שאחרי בית הספר".

 

 

המפגש השלישי והאחרון עסק בממשק שבין עיצוב ומדע. הדובר המרכזי בו היה קרלוס פרלטה Carlos Peralta מאוניברסיטת ברייטון, אנגליה ואוניברסיטת אאלטו פינלנד.
פרלטה הוא מעצב ואיש אקדמיה, מומחה לעיצוב רב תחומי החוקר את שיתוף פעולה בין מדענים ומעצבים בפרויקטים חברתיים חדשניים. הרצאתו של פרלטה עסקה בחשיבה מערכתית, ובמערכות ככלי מרכזי בעיצוב עכשווי. הוא הגדיר מערכת כשלם אשר חלקיו מתייחסים זה לזה באופן שגורם להופעת תכונות שיש להן תכלית כל שהיא.

הוא טען כי החשיבה המערכתית חשובה למעבר של שדה העיצוב מפתרון בעיות לעיצוב מערכות חיים ותרחישים עתידיים. להמחשה הוא הציג פרויקטים של שיתוף בין תחומי בין אקולוגים בוטנאים ותלמידי עיצוב בפרויקט של הכנסת הטבע לעיר בברייטון בבריטניה. בהמשך, סייפן בורגיני פיסיקאית המלמדת בתכנית קורסים במערכות מורכבות ובביומימיקרי , הציגה את המפגש בין שפת המדע ושפת העיצוב.

יעל אילת ואן אסן הציגה את הגלריה המחקרית של התואר, אותה היא מנהלת בשנים האחרונות. אחריהן שוב פגשנו פרויקט של בוגרי התכנית. גיל זבלדובסקי ורונן וולפסון שהציגו פרויקט אינפוגרפי ובו ניתוח גרפי של זרימה של ציטוטים בין חוקרים ומאמרים בין תחומים שונים. אחרונה הציגה קרן גוטליב את האופן בו פרויקט הגמר שלה שעסק במרחב האורבני של רעננה הפך לפרויקט במרחב האורבני ומשרה בעירייה. היום נחתם בדיון משותף של המרצים המורים והסטודנטים על עתיד המקצוע ודפוסי ההוראה הרצויים בתואר שני בעיצוב משולב.