שאלות ותשובות

חזון התכנית

להורדת חוברת התכנית המלאה

לעיצוב יש תפקיד רחב יותר בחברה מאשר לייצר ולמכור מוצרים. כמעצבים וכבני אדם, אנו נושאים באחריות כלפי החברה בה אנו חיים. התכנית לתואר שני בעיצוב משולב שמה דגש על עיצוב הומניסטי, המחויב לחשיבה רחבת אופקים ולשינוי חברתי. דוגמאות לעיצוב הומניסטי כוללות תכנון אקולוגי, דגש על שוויון ועל אוכלוסיות שוליים, ופתרון בעיות בקרב שכבות מוחלשות בחברה. בשימוש נכון, עיצוב עשוי להיות כלי מפתח בפתרון בעיות בתחומי הבריאות, החינוך, התחבורה- ולמעשה בכל רובד של הקיום החברתי שלנו. 

דוגמה לפרויקט מייצג של התכנית לעיצוב משולב היא מעבדת מחקר בנושא "עיצוב שירות" בשיתוף פעולה עם בית החולים וולפסון. המחקר התמקד בזיהוי צרכים שאינם מקבלים מענה בפעילות המרכז לרפואה דחופה ומציאת פתרונות יצירתיים. תהליך המחקר כלל תצפיות, ראיונות עם מטופלים ואנשי צוות, וכן הצטרפות פעילה הן לצוותים הרפואיים והן למטופלים השונים. מעבדת המחקר הונחתה על ידי ארבעה מרצים מתחומים שונים: מדענית מתחום הביולוגיה, מעצב תעשייתי המתמחה במכשור רפואי, אנתרופולוגית שליוותה את המעבדה גם מהזווית העיונית ומומחה בעיצוב שירות וניהול תהליכי חדשנות. התוצרים כללו בין השאר פיתוח אפליקציה לניהול יעיל ומותאם אישית של כל מקרה ומקרה, צמיד זיהוי אישי המקל על תקשורת רופא/ה-מטופל/ת, וסדרת מדבקות ברקוד להקלת ההתמצאות בתהליכי הקבלה וכן להפגת השעמום במהלך זמני ההמתנה הממושכים. 

ערכי הליבה של התכנית הם חדשנות, מקומיות, מחויבות חברתית ועבודת צוות. התכנית מושכת מועמדים ממגוון רחב של רקעים ומעמידה לרשותם צוות מגוון לא פחות של מרצים ומומחים. המפגש הפורה בין התחומים והדיסציפלינות השונות מוליד שיתופי פעולה מקוריים, ומזמין גם את המומחים הותיקים שבינינו להסתכל על בעיה ישנה בעיניים חדשות. 

ראש התכנית, פרופ' חנן קמינסקי: "במקום לעצב עוד כיסא, עוד דירה, עוד פוסטר, אנחנו מבקשים לעצב את החברה בה אנו חיים. את זה אפשר לעשות רק באמצעות שאילת שאלות מורכבות, חדשניות, נועזות. התכנית ללימודי תואר שני היא הזדמנות ייחודית במינה לחקירה ולימוד של מתודולוגיות Design thinking שלא מתוך מחויבות לתכתיבי השוק". 

סגל ההוראה בהובלת פרופ' חנן קמינסקי כולל מעצבים תעשייתיים, מעצבי תקשורת חזותית, אנשי ניו- מדיה, ארכיטקטים, סוציולוגים, פסיכולוגים, אנשי מנהל עסקים, יזמים, סופרים ואמנים. הסגל כולל מרצים מהפקולטה לעיצוב של HIT, כמו גם ממוסדות אקדמיים נוספים בארץ ובחו"ל.


מה זה בעצם עיצוב משולב?

עיצוב משולב מכוון להתערבות ויצירת שינוי תוך יישום של מתודולוגיות מחשבה עיצוביות, במטרה לייצר פתרון לבעיה. העיצוב המשולב פועל במקביל במספר חזיתות: תרבות, חברה ומדע. מחד, זהו עיצוב שפועל ומכוון לצרכי השעה, מתוך הבנה רחבה של הקשרים חברתיים וסביבתיים. אולם צרכי היומיום אין די בהם. עיצוב מוכוון תרבות גם הוא חלק מהמעורבות החברתית של מעצבי התכנית, שאינה מסתכמת רק בפתרון בעיות. בין אם במעבדות העיצוב, בתחומי המדיה החדשה או בכל אמצעי שעומד לרשותנו כמעצבים, העיצוב המשולב מטרתו לתרום ולפתח תרבות מקומית ועכשווית. בחזית המדעית, המכון הטכנולוגי חולון הוא היחיד בארץ הנוקט בשיטת ה-Applied Science בה תוצרים מדעיים וטכנולוגיים מיושמים באופן שיטתי ליצירת מערכות ותוצרי עיצוב מוכווני-חברה. בצורה כזו, מדע, טכנולוגיה ועיצוב פועלים יחד בדומה לנהוג בתעשיות ההייטק , אולם ללא מחויבות לשורת הרווח שמכתיבה את התנהלות החברות בשוק. לדוגמה, בשנה הקרובה תחל לפעול מעבדת מחקר חדשה בשיתוף עם רשות המחקר של המכון (R&D) שתחקור את נושא הבדידות. צוות משולב של מעצבים, פסיכולוגים וחוקרי מוח ישתפו פעולה במטרה להציע פתרונות חדשניים לבעיה שמימדיה הולכים ותופחים. דוגמא יפה לרוח העיצוב המשולב הוא פרויקט הגמר של בוגרת התכנית איילת טרלובסקי שסיימה בשנת 2018. 

הפרויקט של איילת טרלובסקי, מצע קרמי ביולוגי לקירות ירוקים:

"בעבודה זו ערכתי מחקר חומרי ובוטני, במטרה לבנות מערכת גינה מודולרית קרמית המורכבת על קיר, חיצוני או פנימי. האתגר היה למצוא חומר ומבנה המאפשרים טקסטורה תלת מימדית ומצע דל של אדמה המתאימה לגידול צמחיה בתנאים מיוחדים. אחד הפתרונות של הפרויקט הוא ניצול מי מזגן להשקיה, בעזרת צינורות המשתלשלים מעל חזיתות וקירות המבנים אל הקרקע. כך הופכת תופעה אורבנית מכוערת ורווחת למערכת ביולוגית מקיימת- בית גידול לצמחייה על קיר.


מה עושים עם זה?

חשיבה עיצובית נדרשת כיום גם בתהליכים שאינם מוכווני-מוצר, כגון התחדשות עירונית, עיצוב תהליכי שירות, עיצוב ארגוני ועוד. לימודי התואר השני בתכנית לעיצוב משולב מאפשרים לבוגרים ולבוגרות להשתלב ולהשפיע מעבר למעגל המסורתי של תחומי עיצוב. מנהלי חדשנות, מנהלי פיתוח, ראשי תחום פיתוח אסטרטגי ומנהלי צוותי עיצוב הם רק כמה דוגמאות לתפקידים שבוגרי עיצוב משולב מתאימים להם כמו כפפה ליד. בתוך עולם העיצוב הדינמי בוגרי התכנית יוכלו להשתלב כיוצרים ויזמים בתחומי התרבות והמדיה החדשה, יזמים בתחום העיצוב, אקטיביזם עיצובי ועוד. 


למי זה מתאים?

לימודי העיצוב המשולב מתאימים למגוון רחב של מועמדים: 

  • מעצבים מכל קצוות התחום שמבקשים לשכלל את מתודולוגיות המחקר והמחשבה שלהם, לרכוש כלים חדשים ולהתנסות בשיתופי פעולה מולטי-דיסציפלינריים.
  • מועמדים ללא רקע או ניסיון קודם בעיצוב המגיעים מתחומי התרבות, המדע, הטכנולוגיה והאקדמיה, בעלי מחשבה יצירתית ורצון להרחיב את ארסנל הכלים שברשותם.

 תנאי קבלה: מועמדים בעלי תואר ראשון ( BFA, BA, BDES, BSC) עם תשוקה לעיצוב. הליך הקבלה כולל הצגת תיק עבודות (עבור מועמדים בעלי רקע בעיצוב) וראיון אישי.


מה מיוחד בתכנית שלנו?

  • מונעת מתוך חזון חברתי
  • משלבת בין דיסציפלינות חוץ עיצוביות ופנים עיצוביות-בדגש על  מדע וטכנולוגיה
  • מאפשרת מפגש בין סטודנטיות/ים מרקעים שונים ופתוחה גם למועמדים ללא רקע בעיצוב

מה היא מסגרת הלימודים?

התואר השני בעיצוב משולב הוא ביסודו תואר יישומי, גם אם קיים בו היבט מחקרי מובהק. תכנית הלימודים מבוססת על שיטת (PBL (Project Based Learning. ליבת התכנית מציעה מעבדות עיצוב המציבות שאלת מחקר ורותמות כלים טכנולוגיים, עיצוביים ומדעיים לשם פתרונן. מעבדות העיצוב מלוות בסמינרים וקורסים תיאורטיים של מיטב המומחים בארץ. 

תוכנית הלימודים עוצבה תוך התחשבות בעובדה שמרבית הלומדים לתואר שני עובדים לפרנסתם במקביל. התוכנית מורכבת מיום לימודים מלא אחד במהלך השבוע ויום לימודים חלקי בימי שישי. הלימודים דורשים השקעת זמן לאורך השבוע במסגרת הזמן הפנוי של כל אחד ואחת לעבודה על פרויקטים, לימוד, מחקר ושאר מטלות הלימודים. המכון מקצה תקציבים ומלגות במטרה לסייע ולתמוך כלכלית בסטודנטים וסטודנטיות מצטיינים.