
מה שהתחיל כאוסף תיקיות עמוסות דימויים נדירים, הפך למרחב מחקר, יצירה והשראה למעצבים, סטודנטים ואמנים. סיפור הקמתה של ספריית העיצוב בבית אריאלה.
לירון לוין, עיצוב תקשורת חזותית
כל סטודנט וסטודנטית בפקולטה לעיצוב HIT עברו דרך ספריית העיצוב והמידע החזותי בבית אריאלה. החדר הקטן בולט בנוף הספריות בארץ – מה שהחל כרעיון צנוע התפתח לשימוש בידי קהילה חיה של מעצבים, אמניות וסטודנטים שמוצאים בה השראה, ידע וחיבור בין אישי. נפגשתי לשיחה עם מקימת הספרייה, ציפי סובר, ועם מיכל אפרתי, הספרנית הנוכחית, כדי לשמוע איך הכל התחיל ומה מתוכנן לעתיד.
בחזרה להתחלה
הרעיון ליצירת מרחב המיוחד לספרי עיצוב ותרבות חזותית נולד לפני 8 שנים. ציפי סובר ניהלה אז את אוסף התמונות – מדור שהכיל חומרים ויזואליים ייחודיים.

שאלה פשוטה של מעצבת, ששאלה למה אין בספרייה ספרי עיצוב, הובילה להבנה שהחוסר הזה משאיר קהל שלם ללא מענה. במשך שנתיים בדקו בבית אריאלה את הרעיון: בחנו ספריות עיצוב בבתי הספר הגבוהים לעיצוב ברחבי הארץ ובעולם ודיברו עם קהלי יעד של הספרייה, שהשיבו שישמחו לחומרי השראה לצד מרחב נעים לעבודה וליצירת שיתופי פעולה והחלפת רעיונות.
ב-2019 נחנכה הספרייה רשמית, עם אוסף מגוון שממשיך לגדול כל הזמן. כחלק ממרחב מאפשר לאמנים, הותקנו בחלל מחשבים, סורקים איכותיים ומקום לתערוכות מתחלפות, בו מוצגים פרוייקטי גמר ועבודות נוספות. לצד ספרים וקטלוגים, החומרים הפיזיים עוברים דיגיטציה, וכל שאלה או חיפוש שמתבצע במקום מתועד. היום, הספרייה לא רק מספקת מידע, אלא גם מהווה נקודת מפגש לאמנים, אוצרים, חוקרי אופנה, סטודנטים, מעצבים ויוצרים מכל התחומים—מרחב חי ונושם שממשיך להתפתח יחד עם הקהילה היצירתית שסביבו.

כדי להשרות את האווירה הזו, האדריכלית גנית מייזליץ-כסיף הקנתה שטח עבודה גדול משטח הספרים, שמזמין עבודה אישית וקבוצתית. התקרה פתוחה אל האור הטבעי, שמקנה לחלל תחושת רוגע ומזמין את המבקרים והמבקרות להישאר זמן ממושך. בשולי החלל המרכזי ניצבים שני חדרים קטנים מלאי תיקיות וידע חזותי לפי נושאים. "הספרייה הפכה ממקום של ספרים לבית שרואה את האנשים ואת הצורך שלהם בידע ובתרבות", מספרת סובר.
מה שהפתיע את צוות הספרייה הוא הניגוד בין שני אלמנטים מרכזיים. מצד אחד, למרות שפע המידע שמוצע בכל מקום, הספרייה ממשיכה להיות מקום שבו מבקרים מכל הגילים והרקעים מוצאים חוויה אישית – מפגש עם מאגרי ידע עצומים וחומרים נדירים, אווירה נוחה ללמידה ותצוגת ספרים מתחלפת שמספקת הפוגה קצרה מהעבודה לקהל מכל התחומים.
מצד שני, העושר הרב והמורכבות של המאגרים שהספרייה מציעה מציבים אתגר מיוחד: המבקרים לעיתים נתקלים בקשיים בניווט בתוך עולם המידע העצום שמצטבר כאן. המורכבות הזו מדגישה את הצורך בהכוונה וסיוע מקצועי, כך שהידע הרלוונטי לא ילך לאיבוד בתוך ים המידע. לכן הצוות שם דגש על החינוך וההנחיה – לא רק להגיש תשובות, אלא גם ללמד את המבקרים והמבקרות כיצד לחפש ולברור בין ריבוי האפשרויות.
יותר מספרייה: אירועים, מפגשים והשראה
אחת הדרכים לחיזוק הקהילה שנבנתה סביב הספרייה, היא קיום אירועי תרבות במגוון נושאים, ממפעלי הקרמיקה בשנות קום המדינה ועד לסטודיו עכשווי למיתוג. חלק מהדוברים מגיעים מבקשות הקהל, וחלק מגיעים מתוך מגמות שקורות עכשיו: "התפקיד של ספרנית בין היתר זה לא רק להבין מה הביקוש ולתת אותו לאנשים, אלא גם לייצר עולם תוכן שהקהל לא בהכרח חשב עליו" מסבירה מיכל אפרתי, הספרנית הנוכחית. היא מוסיפה כי האירועים מכניסים את הספריה לשיח המקומי, ומושכים אליהם קהל מגוון – יש קהל שמגיע בתחילה רק לאירועים, וזה גורם לו להגיע גם ביום-יום. עלות ההרצאות נגישה, מה שמבטיח את יכולת ההגעה לכל מי שמתעניין ומחפש השראה, ומבססות את הספרייה כמרחב חברתי תרבותי אמיתי.

גשר לעולם המחקר
בנוסף לפעילות התרבותית, הספרייה ממצבת את עצמה ככלי עזר המחבר בין עולם העיצוב לאקדמיה, ומסייעת לסטודנטים לנווט בכמות עצומה של מידע. הקשר של הספרייה עם הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון התחיל עם הקמתה בשנת 2019 ומאז נערכות תערוכות והגשות של המחלקה לתקשורת חזותית בחללי הספריה.

כדי להכיר את הספרייה לקהל הרחב, הזמין צוות הספרייה את המחלקות לתקשורת חזותית משלל המוסדות בארץ. בביקור נלמדים היסודות לחיפוש ויזואלי וטקסטואלי ונערכת היכרות עם שלל המדורים הרלוונטיים. הקשר מתהדק משנה לשנה ומגיעים לבית אריאלה סטודנטיות מכל השנים כדי ללמוד ולהיעזר בחומרים הנמצאים.
"מידע זה מפחיד, במיוחד לאלו מכם שמגיעים מרקע ויזואלי," מודה מיכל, "אבל חשוב לא להיבהל ממנו." היא ממליצה להתקדם צעד-צעד, לחקור בעצמנו דברים שמעניינים אותנו ותמיד לחשוב איך הנושא שאנחנו חוקרים רלוונטי גם היום.