עכשיו קוראים
אדריכלות שקופה

אדריכלות שקופה

[column]

הספר "Transparent Architecture" לוקח אותנו למסע מופלא בין שלל פרויקטים שמשלבים אלמנטים שקופים בצורות חדשניות. איך אפשר להשתמש בחומר סופר-מודרני כמו זכוכית דווקא כדי להדגיש אלמנטים מסורתיים וטבעיים? הספר חושף את התהליך העיצובי שעומד מאחורי המוצר המוגמר.

מורן זיסהולץ, עיצוב פנים

[/column] [column]

ארכיטקטורה היא אחד המקצועות הוותיקים בעולם. משחר ההיסטוריה, היא חלק בלתי נפרד מכל חברה אנושית: מבנים מפוארים בעלי תכונות יוצאות דופן, צורניות מרשימה שמותירה פיות פתוחים וצבעוניות שמחוברת לתרבויות ומשאירה חותם על חברי הקהילה. אנשים מרקעים שונים נחשפים למבנים היסטוריים מפורסמים, החל מהמקדשים באתונה שהרקע לבנייתם הוא דתי, וכלה בארכיטקטורה מודרניסטית כמו "הבית על האשד" (Fallingwater) של פרנק לויד רייט. האדריכל רואה בעיני רוחו את המבנה בצורתו הסופית עוד לפני שהונח עמוד הקונסטרוקציה הראשון, דבר שדורש יצירתיות וראש מדהים לתכנון וחשיבה מורכבת.

[caption id="attachment_9079" align="aligncenter" width="750"]מתוך הספר - 'אדריכלות שקופה' מתוך הספר – 'אדריכלות שקופה'[/caption]

כאשר לקחתי את הספר מהמדף בספריה והסתכלתי על הכותרת, בלט לי החיבור של שתי המילים: 'אדריכלות שקופה'. הנחתי שהספר יעסוק באדריכלות עכשווית ויציג מבני זכוכית גדולים, מיצגים שקופים ועיצוב מודרני בסגנון האדריכל המפורסם לה קורבוזייה. אך להפתעתי, מחבר הספר גורדון גילברט (Gordon Gilbert)  עשה שימוש שונה למדי במילה 'שקוף'. מקור המילה בשפה הלטינית: 'trans+parere' ומשמעותה היא להראות מבעד. גילברט מסביר שהמחקר שערך מצביע על התפתחות ההיסטורית של תהליכי העבודה האדריכליים, שהתחילו כציורים מושגיים ועם הזמן הפכו לפרויקטים של בנייה.

[caption id="attachment_9076" align="aligncenter" width="750"]שילוב של סקיצה ידנית עם צילום של הפרויקט הבנוי המראה את החיבור של הסקיצות והתוצאה הסופית. שילוב של סקיצה ידנית עם צילום של הפרויקט הבנוי המראה את החיבור של הסקיצות והתוצאה הסופית.[/caption]

גילברט, אדריכל שנולד בוושינגטון וגדל באמריקה הלטינית, הוא חבר ומייסד של המכון למחקר ארכיטקטורה ניסיונית, וידוע בעבודותיו ומחקריו הקונספטואליים. מתחילת הקריירה שלו, תמיד הסתכל על העולם באופן אומנותי וניסח את החזון האדריכלי שלו בפרויקטים שונים ומיוחדים בכל רחבי ארה"ב. בספרו, גילברט מסביר איך עבודת האדירכל/ית משלבת השראות ורעיונות בכל מיני דרכים, ובאורח פרדוקסלי הופכת להיות משהו ייחודי וחדשני בו זמנית. לעיתים, מבנים אדריכליים יכולים להיראות פשוטים מאוד, אך גילברט מנסה להראות את התוכן הרעיוני המורכב שעומד מאחוריהם. בתהליך התכנון והבנייה יש מחשבה רבה ורגישות סימבולית, שמכוונת ליצור תחושה מאוד ספציפית כאשר נכנסים לתוך המבנה.

[caption id="attachment_9077" align="aligncenter" width="750"]זווית חד מגוזית שמראה את הזרימה של המבנה. זווית חד מגוזית שמראה את הזרימה של המבנה.[/caption]

הספר מציג פרויקטים של אדריכלים שונים, ומציע את הפענוח והפרשנות של הכותב. אם מדובר בסקיצה רנדומלית שהפכה לקו מנחה חשוב במתווה של קיר מרכזי בבניין, או  בתכניות בנייה עם צורניות מיוחדת שמתכתבת עם האזור הטרופי בו נבנה המבנה. גילברט מראה איך קירות עבים של קונסטרוקציה יכולים ליצור סוג של חסימה מהסביבה הטבעית וניכור לצבעוניות של הטבע. לעומת זאת, אפשר לעשות בהם גם שימוש הפוך שמייצר המשכיות והרמוניה עם הסביבה, למשל באמצעות פתחים לרוחב המבנה או טקסטורה ייחודית של הקירות החיצוניים שיוצרים תחושת חיבור לטבע הפראי.

[caption id="attachment_9081" align="aligncenter" width="750"]פנים וחוץ: זוויות עיקול שיוצרות מבנים ייחודיים. פנים וחוץ: זוויות עיקול שיוצרות מבנים ייחודיים.[/caption]

פרוייקט מעניין במיוחד הוא בית מגורים שנבנה על שפת אגם אקו שבקנדה. השימוש בחומרים טבעיים כגון עץ, אבן והרבה אור טבעי, יוצר חיבור קסום בין מבנה מעשה ידי אדם לטבע הפסטורלי שמסביב. הבית מלא בחלונות זכוכית גדולים המכניסים אור טבעי לתוך הבית ויוצרים שקיפות שמחברת את האגם עם הבית. אפילו הריהוט בסלון מתייחס אל צבעי הסביבה: הספה הירקרקה נבחרה כחלק מדו-השיח שהפרוייקט מנהל עם סביבתו הטבעית.

[caption id="attachment_9078" align="aligncenter" width="750"]כריכת הספר: חזית הפרויקט על אגם אקו כריכת הספר: חזית הפרויקט על אגם אקו[/caption]

חלל הבית פתוח ואין אזורים מבודדים. הגג בנוי בשיפוע מיוחד ופונה לכיון ספציפי במטרה ליצור זרימת אוויר טבעית לכל חלקי הבית. אפשר לראות את החישוב המדויק של האדריכל, את ההבנה המעמיקה של השטח ואיך כל שלב בביצוע תוכנן לפרטי פרטים. לצד התמונות המרשימות של חללים שונים בבית, מופיעות הסקיצות והרישומים שנוצרו בשלב שקדם לתחילת הבנייה, חלקם שורטטו בעט או עיפרון וחלקם הדמיות תלת-מימד. ההצבה זה לצד זה של שלבי הפרויקט היא מיוחדת, ואפשר לראות איך הרישומים האלו היו בעצם השורשים הראשונים של המבנה המרשים.

[caption id="attachment_9080" align="aligncenter" width="750"] סקיצות השראה ראשוניות שדרכן התפתח הפרויקט.[/caption]

הספר הקטן נכתב בצורה מדויקת ומצומצמת: הוא לא מחולק לפרקים אלא מתאר פרויקט אחר פרויקט, ואת השפה העיצובית המייחדת אותו. הנגיעה האישית של כל אדריכל/ית היא דגש חשוב בספר, חלק מהתהליך של כל פרויקט עד לתוצאות המרשימות שמתקבלות בסופו.

"At the perimeter, the black slashes and cuts are seen as void in the earth, empty of content. Dangerous and dark, they circumscribe the edge of the dance. Black shadows and ghost forms, imperceptible, undocumentable, a hole in what is object for a dance set and the pull of dream-like reconfigurations.”

(ציטוט מתוך "Transparent Architecture", גורדון גילברט, 2017)

Transparent Architecture
Gordon Gilbert editor; Sorkin, Michael author; Hecker, Zvi author; Woods, Lebbeus author; Thomsen, Christian W.

ORO editions
2017

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
72.036 TRA

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.