עכשיו קוראים
אני רוצה את זה רומנטי – ראיון עם שקד בשן

אני רוצה את זה רומנטי – ראיון עם שקד בשן

מתי בפעם האחרונה קיימת שיח פתוח על מיניות, דימוי גוף ופגיעות מיניות? שקד בשן מציעה שיח כזה דרך המילה והאיור, ועוזרת לנו להרגיש פחות לבד.

נטע אדמון, עיצוב פנים 

שקד בשן היא קול נשי שמעודד אותנו להכיר את עצמנו ולהרגיש בנוח עם עצמנו. היא מנהלת קריירה יצירתית סביב שיח על מיניות, דימוי גוף ופגיעות מיניות, למרות (ואולי בגלל) שהפרויקט הראשון שלה התחיל דווקא מבושה.

היי שקד, ספרי לנו על עצמך

"אני שקד בשן, מאיירת, כותבת ואמנית. בעלת הטור השבועי ״שואלת בשביל חברה״ בעיתון ״הארץ״. 

סיימתי את לימודי בבצלאל במחלקה לתקשורת חזותית בשנת 2019, פרויקט הגמר שלי בהנחיית איל זקין יצא כספר הראשון שלי ״אני רוצה את זה רומנטי״, והמדור בהארץ הוא פיתוח שלו. ביצירה שלי אני עוסקת ביחסים, מיניות, גוף ובושה – ומספרת תמיד סיפורים אמיתיים, שלי או של אחרות. השפה שלי שואבת השראה מתוך עולמות הצ׳אטים, הדייטינג והאפליקציות. אני בוגרת חממת האמנים העצמאיים של צבע טרי 2024 וזוכת פרס נבון לקומיקס 2023."

שקד בשן, צילום: שני צדיקריו

צוות המגזין שלנו מורכב מסטודנטים ופונה אליהם, ספרי לנו איך את היית בתור סטודנטית.
"התחלתי את התואר נורא צעירה, רק חודשיים אחרי שהשתחררתי מהצבא, אני חושבת שהייתי די שוקיסטית, הייתי ילדה. אחרים היו גדולים ממני לפחות בשנתיים-שלוש וזה היה מורגש. הגעתי ממגמת אמנות בראש העין, את מגיעה לתואר ומרגישה שאת הכי טובה, אבל אז מתחילה השנה ואת מבינה פתאום שיש לך פער להדביק. שנה א' באמת הייתה קשוחה, אבל בשנה ב' התחלתי להתאפס על עצמי, הבנתי שמה שמעניין אותי זה התוכן והכנסתי אותו לכל הפרויקטים שלי, ככה היה לי יותר מעניין לעבוד. באופן כללי הייתי מאוד חנונית – עבדתי טוב לאורך כל הסמסטר, לא הייתי הטיפוס של לילות לבנים (אני אוהבת לישון). בסופו של דבר, אני חושבת שכמו כל דבר חדש, הייתי צריכה רגע לתפוס את זה."

"אני מספרת תמיד סיפורים אמיתיים, שלי או של אחרות." קרדיט: שקד בשן

ציינת שהיצירה שלך עוסקת ביחסים, מיניות, גוף ובושה. תמיד התעניינת בזה?

"זה תמיד העסיק אותי, אבל לא היה לי אומץ לדבר על מיניות ממש, לא בתואר ולא בחיים. היה לי קשה לקרוא לדבר בשמו. כן יצרתי סביב נושאים של נשיות במהלך התואר, למשל בקורס אריזה עיצבתי ערכה – "5 דברים שאני צריכה איתי במחזור". כבר בכותרת אפשר לראות את ההבדל מהיום – היום הייתי כנראה הייתי חושבת פעמיים אם להגיד מחזור או וסת. עוד פרויקטים לדוגמא מהתואר היו על מיסוד חוק הזנות בהולנד ומדריך DO IT YOURSELF על איך לפתוח פרופיל באפליקציות היכרות. אז כן, תמיד התעסקתי בחוויה הנשית בעולם – בלנסות להבין: מה זה להיות אישה?"

עבודה שיצרה שקד בבצלאל: קורס אריזה – "5 דברים שאני צריכה איתי במחזור". קרדיט: שקד בשן

"בפרויקט הגמר הנושאים התנקזו וקיבלו נפח. נורא התביישתי להגיד שאני עושה ספר על סקס, אז קראתי לזה מיניות נשית, או: מיניות, גוף ובושה. הבושה שלי הביאה לזה שכל הפרויקטים בתואר תמיד היו ליד, ולא הנושא עצמו. בפרויקט הגמר הרשיתי לעצמי לשאול – למה אני מתביישת לדבר על זה? הפעם נתתי לבושה את המקום. לא שמתי אותה בצד, אלא ממש הפכתי אותה לתמה המרכזית של היצירה. בספר מדובר על נושאים שיש סביבם בושה – מצד אחד אנחנו מדברות פתוח, מצד שני יש הסתייגויות, נימה מתנצלת או זהירה."

פרויקט הגמר מבצלאל בהנחיית איל זקין שיצא כספר הראשון של שקד. צילום: נטע אדמון

איך מצאת את השפה הויזואלית שלך?
"איך שאני מאיירת היום במדור שלי ב"הארץ" זה תולדה של פרויקט הגמר, אבל גם העבודה בטושים וגם העבודה בשפה קומיקסית זה משהו שעשיתי בעבר במהלך הלימודים. משנה א' עבדתי עם טושים, בהתחלה חיפשתי להישאר בריאליזם מסוים ואז יצא משהו נוקשה בעבודות, רק פרויקט הגמר הצלחתי לפצח את זה. יצרתי שפה "פרומה", הצלחתי לעשות בחירות צבעוניות יותר מדויקות. הבחירה בטוש הייתה אינטואיטיבית בשבילי – בתחילת התואר היה לנו אסור לאייר ולצייר במחשב והעבודה בטוש הייתה נגישה, קלה ומהירה. אין צורך לעבוד בשכבות, להשתמש בדבק או לערבב צבעים, יש לטושים צבע חזק והם תמיד נמצאים בקלמר. עד היום אני לא מאיירת במחשב חוץ מתיקונים קטנים, למשל בהבעה שלא יצאה מדויקת."

לתת לבושה מקום. מתוך הספר של שקד "אני רוצה את זה רומנטי", צילום: נטע אדמון

למה בחרת בצבעים איתם את עובדת?

"שאלה טובה שאני לא בטוחה שיש לי תשובה עליה חוץ מאינטואיציה.

בהתחלה עבדתי רק עם ורוד ואדום, צבעים מאוד נשיים ושילוב טרנדי. אבל רציתי לפתוח את זה, שזה לא יהיה יותר מידי GIRLY. היום, הבחורה תמיד לבושה בחולצה אדומה והגבר תמיד בחולצה תכלת. אפשר לתהות על זה ולהגיד "זה נשאר מאוד מגדרי – את לא אמורה לשבור סטיגמות מגדריות?" אבל אני חושבת שזה מתאים, כי בעצם זה שהדמויות גנריות והציורים נשארים תמימים וחמודים לא עולות שאלות על צבע מסוים או על "למה היא מתולתלת? למה היא שמנה?".  ככה אפשר לתת לתוכן את המקום ולשבור מוסכמות במקומות אחרים."

ומה לגבי הפונט?
"יצרתי את הפונט כחלק מפרויקט הגמר שלי בעזרת אתרים שיוצרים פונט מכתב יד (תחפשו בגוגל). בשלבים הראשונים של הפרויקט כתבתי הכל בכתב יד, הבנתי שזה לא הגיוני, לא קריא ולא נראה טוב. אבל עדיין רציתי שהפרויקט יראה אישי. זה היה הפתרון להכל." 

בגלל זה השפה שלך נאיבית ופשוטה?

"השפה הנאיבית מאפשרת לעכל את התוכן, לדבר על משהו בוטה בלי שהוא יהיה בוטה מדי. היא יוצרת איזון, זה חשוב בעיני בשביל לא ליצור סתם פרובוקציה. אני רוצה ליצור תחושה שהיצירות הן מתוך מעין יומן אישי, שזה חמוד ולא חצוף. סקס ומיניות הם גם דברים חמודים. בסוף כל הבחירות האלה נעשו מתוך אינטואיציה, ורק בדיעבד אני יודעת להסביר אותן ולהבין למה הן עובדות."

נראה כמו מתוך יומן אישי, הספר של שקד "אני רוצה את זה רומנטי", צילום: נטע אדמון

מה התכנונים להמשך? יש מחשבות גם על נושאים אחרים?
"
כרגע המדור ב"הארץ", שפועל כבר כמעט 4 שנים, ממשיך לדבר על מיניות, יחסים ופגיעות מיניות. חיפושים אחרי נושאים אחרים אני עושה בעיקר מחוץ למדור. למשל, בפרויקט שהצגתי ביריד "צבע טרי" 2024 – אחרי השבעה באוקטובר אפליקציות ההיכרויות הוצפו בתמונות של גברים במדים ונהיה מן סמל סטטוס למי הוא הגבר הציוני והנחשק. אספתי מאות תמונות של מילואימניקים מהטינדר וציירתי אותן. המשכתי אמנם להתעסק במיניות וברווקות, אבל פתאום המבט היה דווקא על גבריות ולא על נשיות. יכולתי לדברים גם על דברים רחבים יותר בחברה הישראלית, על ציונות ועל מיליטריזם."

פרויקט המילואימניקים מתוך "צבע טרי" 2024, קרדיט: שקד בשן

העיסוק שלך בנשיות ומיניות מגיע ממקום פמינסטי?

"מצד אחד, אני לא כותבת את המדור בהכרח ממקום אידיאליסטי, זה מגיע ממקום אישי – לחפש סיפור מעניין, לתת עצה לחברה, להתעסק במשהו שמבלבל אותי. אבל בפועל – ברור שכן, האידיאולוגיה נמצאת שם. אי אפשר ליצור דברים כאלה אם אין לך רצון להשפיע. ברור מאוד שהאג'נדה שלי היא פמיניסטית.
אני משתדלת לא ליצור מתוך מקום של חשיבות עצמית, של "מה שאני עושה עכשיו מאוד מאוד חשוב" כי לפעמים זה משתק ומונע אותנטיות."

את חושבת שנוצר שינוי בשיח סביב הנושאים שאת מתעסקת בהם?

"אני חושבת שאני השתניתי, יש בי פחות בושה. מבחינת החברה והעולם – אני חושבת שאנחנו עדיין חיות במקום שלא רואים בו מספיק נשים במרחב הציבורי. עדיין יש תגובות מאוד קשות על המדור ב"הארץ". יש עוד הרבה לאן ולהתקדם."

"אני חושבת שאני השתניתי, יש בי פחות בושה משהיתה בעבר". מתוך הספר של שקד "אני רוצה את זה רומנטי", קרדיט: שקד בשן

אמרת שאת לא רוצה לפעול מתוך מקום של חשיבות עצמית, אבל שינוי השיח הוא כן אחת מהמטרות שלך?

"המטרה שלי היא לאו דווקא להשפיע על השיח ברמה הציבורית, אלא להשפיע על בחורה אחת שתרגיש יותר טוב עם עצמה. הספר שלי לא נוצר כדי להשפיע על העולם אלא כדי לעזור לעצמי ופתאום כשבנות אחרות קראו אותו – זה עזר גם להן. זאת השפעה יותר עמוקה. הספר עוזר מעצם זה שאת מדברת על הדברים בפתיחות, את לא לבד עם המחשבות הקשות על הגוף שלך או על המיניות שלך. זה מקל."

"הספר שלי נוצר כדי לעזור לעצמי ופתאום כשבנות אחרות קראו אותו – זה עזר גם להן", מתוך הספר של שקד "אני רוצה את זה רומנטי", צילום: נטע אדמון

ספרי לנו על הפרויקט האחרון שלך עם איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית.

"איגוד מרכזי הסיוע נותנן תמיכה וליווי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ובנוסף מקדם את זכויות הנפגעות. בגלל העיסוק שלי אני פוגשת המון סיפורים של פגיעה מינית, ויצא לי בעבר להפנות נשים לעמותה.

איגוד מרכזי הסיוע פנה לקבוצת הפרסום "מקאן", במטרה לתת לבמה ולהעלות את המודעות לפוסט טראומה ולטיפול. "מקאן" הציעו את שיתוף הפעולה איתי ויצרנו ביחד – בפאנל של נשים, את הפרויקט הזה. הסיפורים שאיירנו הם סיפורים אמיתיים והיינו צריכות לברור אותם ברגישות – מה יכול להופיע במרחב הציבורי? מצד אחד, ברור שאנחנו רוצות לטלטל, שיהיה כיווץ בבטן, שהפרסום יהיה אפקטיבי. אבל מצד שני, אנחנו מתעסקות בנושא רגיש, אנחנו רוצות לקרוא לאנשים שעברו פגיעה מינית להתקשר למרכז ולא רוצה לטרגר אותם או לפגוע בהם. יש בזה המון אחריות. היו הרבה דברים שנפלו בעריכה. 


דבר אחרון ומעניין לגבי הבחירה באיך קמפיין החוצות הזה יראה – כשמפרסמים קומיקס בתחנת אוטובוס, שבה יש לך את הזמן בו את ממתינה ולכן יש לך את הזמן לקרוא – זה מייצר איזושהי מערכת יחסים עם השלט, את לא רק עומדת לידו."

שיתוף פעולה בין שקד, מקאן ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית. צילום: נטע אדמון

לפני סיום, תני עצה לסטודנטים

"תנסו לעשות דברים שמעניינים אתכם, משהו שיבוא לכם לעבוד עליו. לפעמים נותנים בריף מאוד קשה, אז תנסו להסתכל עליו כתירוץ ליצירה – תרתמו אותו לנושא או לטכניקה שמעניין אתכם לחקור. דבר שני, תנסו לנטרל את התחרותיות ואת ההשוואתיות (גם אם זה רק מתחת לפני השטח) לפעמים הם גורמים מניעים, אבל לרוב הם סתם גורמים משתקים."

לאתר של שקד

לאינסטגרם של שקד

לקבלת סיוע, תמיכה וליווי בעקבות פגיעה מינית התקשרו-

1202 – סיוע ע"י נשים
1203 – סיוע ע"י גברים

לדרכים נוספות ליצירת קשר – אתר העמותה
העמותה פעילה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.