אתגר העתיד: היום שאחרי הקורונה

בתחילת מאי, מרכז היזמות והחדשנות של המכון הטכנולוגי בחולון, Future HIT, קיים האקתון ראשון מסוגו: The FUTURE Challenge. סטודנטים/ות מהמכון הטכנולוגי חולון בשיתוף עם סטודנטים ממכללת תל-חי חקרו הזדמנויות ב”שגרה החדשה” ביום שאחרי משבר הקורונה, בעולמות של חינוך ותעסוקה.

שירה באום, המרכז ליזמות וחדשנות HIT
גלית קול, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית HIT

בתחילת מאי, מרכז היזמות והחדשנות של המכון הטכנולוגי בחולון, Future HIT, קיים האקתון ראשון מסוגו: The FUTURE Challenge. במהלך ההאקתון, סטודנטים וסטודנטיות מהמכון הטכנולוגי חולון בשיתוף עם סטודנטים/ות ממכללת תל-חי חקרו הזדמנויות ב”שגרה החדשה” ביום שאחרי משבר הקורונה, בדגש על עולם החינוך-הוראה ועל עולם העבודה-תעסוקה. את הסטודנטים/ות ליוו מנטוריות ומנחים מובילים, במטרה להפוך את ימי האתגר לחוויה ייחודית וליצור סל כלים מותאם לכל משתתפ/ת. ההאקתון הדיגיטלי היווה הזדמנות לסטודנטיות וסטודנטים המשתתפים, לייצר חדשנות תוך אינטראקציה עם אנשים מדיסציפלינות שונות, וליישם מתודולוגיות לפיתוח מוצרים, כגון מחקר, זיהוי בעיות, חשיבה יצירתית ומציאת פתרונות.

THE FUTURE challenge

את התחרות יזמו והובילו טלי מלאך, ראש מרכז היזמות ב-HIT, ושירה באום, מנהלת תוכנית האקסלרטור HandZone במרכז. כך הן מציגות את האתגר הראשון שהציבו למשתתפות/ים: “השיח לגבי מידת הרלוונטיות של מערכות החינוך וההוראה, הניצבות מול אתגרי העולם המתחדש גובר בעיקר בעת הזו, בה אנו רואים ירידה באמון במערכות אלה והסטה למסגרות אלטרנטיביות. מבחינה תשתיתית, חסרה פלטפורמה טכנולוגית אחידה, יציבה ומגוונת. בהיבט הפדגוגי – חלק ניכר מהמורים והמורות חש חוסר עצום בכלים ובהכוונה, וחלקם/ן חווים מחסום בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת. האתגר שהצבנו במסלול החינוך וההוראה הוא ליצור פתרונות בנושאי חווית הלמידה, בדגש על כלים ופלטפורמות ייעודיות לחינוך במטרה להביא לשינוי חיובי בתכני ודרכי הוראה”.

בנוגע למסלול העבודה והקריירה, טלי ושירה מסבירות: “מרחק פיסי יהיה חלק בלתי נפרד משגרת הפוסט-קורונה, לצד טכנולוגיה מתקדמת (AI ורובוטיקה) שמעלה את השאלות: עד כמה באמת דרושים בני אדם בכוח העבודה? אילו מקצועות יעלמו ואילו חדשים יתפתחו? האתגר במסלול זה הוא הצגת שיטות ניהול לעולם העבודה החדש, ניהול עובדים מרחוק, יצירת כלים מתקדמים יותר לניהול זמן שיקלו על ההפרדה בין עבודה ובית, שיטות לגיוס ומיון עובדים וכיוצא בזה”.

שיחת מוטיבציה בבוקר האחרון לאתגר

ההאקתון הניב כעשרה מוצרים ופתרונות בשני עולמות התוכן להם הוקדש. שלושה מהמיזמים עסקו בפתרונות שונים להפוך למידה מרחוק ללמידה אקטיבית ודינמית דרך משחק, בדגש על חוויה אינטראקטיבית בתמיכת יכולות VR. שלושה מיזמים נוספים עסקו בהעצמת היכולות של בעלי העניין בסיטואציית חינוך והוראה: יצירת מערכת שמאפיינת כל תלמיד ובונה מערך לימוד מותאם ליכולות ולהעצמת התלמידים תוך מתן סביבת לימודים מאפשרת; לצד פלטפורמה למורה לניהול מערכי שיעור דינמיים. אחד המיזמים עסק בהחזרת האמון למבחנים מרחוק; ומיזם נוסף עסק בבניית סביבה המאפשרת רגיעה בשגרת היום העמוסה של עובדים ו/או סטודנטים.

המיזם הזוכה, עסק בבעיה הנוצרת בשיחות וידאו: כל משתמש/ת בזום יודע/ת שהתקשורת הלא-מילולית (בדגש על שפת גוף) הולכת לאיבוד ויוצרת קשיים ופערים בתקשורת הכוללת. המיזם הזוכה מציע פתרון באמצעות טכנולוגיות מתקדמות אשר יוכל להיות שמיש הן ככלי למנהלי מכירות, הן לניהול עובדים במספר מקומות במקביל, ואפילו ככלי עזר לראיונות עבודה. סקרנים? תצטרכו לחכות ולראות מה התוצאה הסופית!

סיעור מוחות מקוון

גלית קול, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית ב-HIT, מספרת על החוויה:
“במסגרת אחד הקורסים שלי, הסטודנטים/יות מתחלקים לקבוצות, בוחרים רעיון יזמי, וכותבים תכנית עסקית לרעיון. השנה, ביקשתי שהנושא היזמי יהיה רלוונטי לעידן הקורונה/פוסט קורונה. היו רעיונות נהדרים וכשפורסם ההאקתון, הצעתי ל-3 קבוצות שכתבו עבודות שהתאימו לאתגר להצטרף. מתוכן שתי קבוצות נרתמו לאתגר, וצורפו אליהן סטודנטים/יות נוספים מפקולטות אחרות. אני הנחיתי את צוות מספר 2, שזכה במקום הראשון.”

ובמקום השני….

“כיזמת בעולם העיצוב, אני מלמדת ומנחה מעצבים רבים בשנים האחרונות (בין השאר הקמתי את אקסלרטור המעצבים הראשון בארץ) , ואני מאמינה מאד ש”שפת היזמות” היא השפה של העולם החדש שנחתנו בו בחודשים האחרונים. חשיבה מחוץ לקופסא, פרואקטיביות במקום תגובתיות, חשיבה יצירתית ותהליכי חדשנות: כל אלו הם בעיני הכישורים החשובים ביותר כיום, לכולם, כדי להצליח בעולם החדש”.

מפגש סיום והכרזה על הזוכים

“ההאקתון נמשך יומיים וחצי והיה אינטנסיבי ביותר. הצוותים קיבלו דדליינים שהיה מאוד מאתגר לעמוד בהם, וכל זה לצד הלימודים וההגשות בפקולטות השונות. המשתתפים בקושי מצאו זמן לאכול ולישון, הם היו מגויסים לגמרי ועברו מסע מטורף. כמנחה, התבוננתי בהם עוברים רגעי משבר כקבוצה וכיחידים, עם שלל חילוקי דעות, רגרסיות, עליות ומורדות. בין הקשיים צפו דברים נהדרים תוך כדי התהליך: כישורי הנהגה, כישורי עבודה בצוות, עבודה תחת סטרס גדול, יכולות ארגוניות מופלאות, שיחות עם מנטורים, התגבשות לכדי רעיון, הבנה שצריך לשנות אותו וכמה חשוב להיות גמישים… אלו כישורים וניסיון שהם בבחינת מתנה לחיים, חיי עבודה וחיים אישיים. כמובן שהזכייה של הצוותים בהנחייתי במקום הראשון (והשני…) היתה מתוקה מאין כמוה. הסטודנטים גאים ומגובשים, ואנחנו לגמרי ממשיכים בדרך שהתחילה בהאקתון כי אכן יש פה נושא חשוב ורלוונטי”.

נתראה בהאקתון הבא!

“לסיום, תודה ענקית לצוות THE FUTURE: שירה באום, טלי מלאך בנאים וארז גביש כתגבור משמעותי- על הפקת האקתון וירטואלי, הראשון שאני נתקלתי בו, בסדר גודל וארגון מופתיים ומעוררי השראה. אין ספק שהם הביאו את העתיד לכאן”.

הרעיונות שפותחו במסגרת הפעילות עברו לבחינת צוות השופטים:

פרופ’ גילה קורץ, דיקן הפקולטה לטכנולוגיות למידה, HIT.
פרופ’ דודי ראב”ד דיקן הפקולטה לעיצוב, HIT.
גב’ יעל ארד, אלופה אולימפית, יזמית ואשת עסקים.
ד”ר עירית ששון, ראש החוג לחינוך, מכללת תל חי.
גב’ פטריסיה להי-אנגל, מנהלת פיתוח חברתי-ציבורי ברשות לחדשנות.
מר ארז ירושלמי, יזם.

לאתר The FUTURE Challenge

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *