עכשיו קוראים
גוזרים ונהנים

גוזרים ונהנים

אנחנו רגילים לחשוב על נייר כרקע, תפאורה, כלי- אבל מגזרות הנייר הופכות כל דף לעולם ומלואו. מגזרות הנייר הן צורת אמנות ותיקה, עוד מהמאה ה-4, שזוכה לאחרונה לעדנה מחודשת. תפסנו את יהלי זיו, יוצרת ומאיירת, לראיון בנושא.
נועה דישון וגל בן הרוש, תקשורת חזותית

מגזרות הנייר הן צורת אמנות ותיקה, עוד מהמאה ה-4, שמופיעה בתרבויות רבות. בסין חוגגים את פסטיבל האביב עם מגזרות נייר. בתרבות היפנית צורת האמנות הזו מוכרת בשם Kirigami, אמנות הנייר החתוך. במקסיקו קוראים לזה Papel Picado: נייר רקמות נחתך במספריים או באיזמל ליצירת כרזות ארעיות שנתלות בכל החגים הגדולים, וכן בחגיגות כמו חתונות והלוויות. באמנות ההודית חיתוכי הנייר נקראים סנג'י, והנייר משמש כשבלונה על הרצפה בה מונחים צבעים ליצירת רנגולי. אצלנו, בתרבות היהודית, חיתוך ניירות הוא אמנות עממית מסורתית, המשמשת לרוב ליצירת אמנות סמלית לטקסים דתיים ולקישוט.

במשך מאות שנים מגזרות הנייר נחשבו לתחביב של נשים, ובשל כך עבודתן של אמניות מבריקות רבות נעלמה ללא שזכתה להכרה, וסיפורן אבד בהיסטוריה. כיום, חיתוך נייר פופולרי מאוד ומשתמשים בו אנשים מכל המינים ברחבי העולם. בחרנו לראיין את יהלי זיו, אמנית ויוצרת, שמספרת לנו על אהבתה למגזרות נייר. 

Paper Cut Playground

ספרי לנו קצת על עצמך.

שמי יהלי זיו, מאיירת עצמאית בת 30, ואני גרה בתל אביב עם בן הזוג שלי והחתול שלנו. למדתי במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, בכיתת איור. ציירתי מגיל מאוד צעיר והלימודים בשנקר אפשרו לי לקחת את האהבה הראשונה שלי ולהפוך אותה למקצוע. אני עובדת עם הוצאות ספרים, משרדי פרסום, מותגי עיצוב שונים ולקוחות פרטיים, ובמקביל לעבודה הזו מאוד חשובה לי גם היצירה האישית והעצמאית שלי. אני מרגישה שהיא חלק בלתי נפרד ממי שאני.

עיצוב לשמיכה

איך גילית את הטכניקה של חיתוכי נייר ומתי התחלת להשתמש בה?

התחלתי לעבוד בטכניקה הזו במהלך הלימודים. חיפשתי טכניקה שתאפשר לי ליצור סגנון אישי משלי, ושתשלב בין האהבה הגדולה שלי לצבעים וצורות. תוך כדי השנים בדקתי כל מיני דרכים לעבוד בטכניקה הזו- עם ניירות צבעוניים קיימים או לחילופין לצבוע ולהכין את הניירות בעצמי, שימוש בפלטה צבעונית מצומצמת לעומת מנעד רחב, עבודה עם עפרונות על גבי הנייר וכו׳.

מה מושך אותך בטכניקה?  

אני אוהבת לעבוד באופן מופשט ופשוט, לנסות לזקק את הדימוי שאני רוצה ליצור דרך צורות בסיסיות ומצומצמות. תמיד עניין אותי להתייחס לאיור ולסיפור שהוא מספר באופן מדויק וממוקד: איך אפשר להגיד (או לגזור) מעט ולהביע הרבה.

״גזרתי לי שדה פרחים״, מתוך פסטיבל אאוטליין

מהם מקורות ההשראה שלך?

ההשראה שלי מגיעה משלל תחומים שקשורים בארץ בה אני חיה- אמנים שמעניינים אותי, טקסטים מסוגים שונים, אופנה, טקסטיל, טבע מקומי, סביבה עירונית, ובעיקר אנשים. אני אוהבת לחפש מסביבי שילובי צבעים מעניינים וסיפורים שארצה לספר.

איך את מתאימה טכניקה לפרויקט שאת מקבלת?

אני עובדת בכל מיני טכניקות ופורמטים. היצירה האישית שלי בתקופה האחרונה היא בעיקר רישום או מגזרות נייר. העבודה המסחרית שלי היא לרוב איור דיגיטלי, שמאפשר לי גמישות ותכנון מקדים רב יותר בעבודה על פרויקט מול לקוח.

מתוך פרויקט הגמר ״ארנב, שועל ותרנגול- סיפור עם רוסי״

איך את מצליחה לשלב את הטכניקה הידנית בעולם הדיגיטלי?

גם כשאני עובדת על איור דיגיטלי, החוקיות והסגנון שלי ממשיכים את העבודה הידנית עם המגזרות. הסגנון שלי גרפי ומינימליסטי, ואני בדרך כלל בוחרת לעבוד עם פלטה צבעונית מצומצמת יחסית. אני מתייחסת לצורות שאני יוצרת במחשב דרך אותה מחשבה פשוטה ומזוקקת, ואותה גישה שבה אני עובדת עם המספריים.

מתוך הספר ״לימפופו״

לאחרונה את מעבירה סדנאות על טכניקת מגזרות נייר. איך מרגיש להעביר את זה הלאה?

בחודשים האחרונים התחלתי ללמד במכינת ״פושפין״ ובמקביל אני מעבירה סדנאות יחד עם חברתי המאיירת עדי ארדון. אני מאוד מתרגשת להעביר הלאה את האהבה שלי למגזרות נייר ולספר את הסיפור שלי ושל העבודות שלי דרך הטכניקה הזו. אני מתרגשת לראות איך הנייר מאפשר לאנשים ליצור, גם אם אין להם ידע או נסיון קודם בטכניקה. הנייר מאפשר להשתחרר מהמחשבה על מה מדוייק ונכון, ולהתמקד בהפשטה ובחשיבה על צבע וצורה.

In process

כל העבודות צלמו על-ידי יהלי זיו.

תגובות

כיתבו תגובה

Your email address will not be published.