בית הספר הבאוהאוס יחגוג 100 שנים רק בעוד שנתיים, אך ברחבי העולם כבר החלו בהכנות לציון יום הולדתו של בית הספר המהפכני שהפך לאחד הזרמים המשפיעים ביותר בעולם העיצוב.
אפרת בן יצחק ושיר ברק, תקשורת חזותית
[/column] [column]מוזיאון תל אביב הצטרף לחגיגה כבר באוקטובר האחרון, אז נפתחה תערוכת "באוהאוס: הכל עיצוב". התערוכה הנודדת מגיעה אלינו הישר משוויץ שם הוצגה לראשונה במוזיאון "ויטרה" של חברת הרהיטים בעלת אותו השם. במוזיאון תל אביב התערוכה מוצגת בשתי גלריות ומציגה כמעט 500 פריטים המשקפים את כל תחומי הפעילות של הבאוהאוס, החל מכיסאות הצינור המפורסמים, דרך משחקים ודוגמאות לאריגים ועד לחדרים שלמים מעוצבים.
[caption id="attachment_5587" align="aligncenter" width="745"] יוהנס איטן – ספירת צבעים בשבעה ערכי אור ו־12, גוונים 1921[/caption]לצד מוצרים מוגמרים מהתקופה מוצגים גם פריטים עכשווים אשר נוצרו בהשראת מסורת הבאוהאוס: מסמכים, תוכניות לימוד, קטלוגים ואפילו פלטת הצבעים המפורסמת של יוהנס איטן.
זרם הבאוהאוס נקרא על שם בית הספר לעיצוב שהוקם בגרמניה ב- 1919 על-ידי ולטר גרופיוס. תוכנית הלימוד כללה לימודים תיאורטים של צבע, צורה ומרחב, לצד עבודה בסדנאות ורכישת התנסות מעשית תוך יצור ומכירת העיצובים. גישה זו, אשר הייתה מהפכנית וחדשנית לתקופתה מהווה עד היום את הבסיס לתוכניות הלימוד ברוב בתי הספר.
[caption id="attachment_5586" align="aligncenter" width="745"] אדריאן זאואר – מגורי מנהל הבאוהוס ולטר גרופיוס, מבוסס על תצלום צבע (אגפא), 2015[/caption]סגנון הבאוהאוס התפרסם יותר מכל באדריכלות האיקונית שלו, אך תחום זה אינו מקבל כאן יצוג נרחב הרבה יותר משאר תחומי העיסוק של הבאוהאוס. יחד עם זאת, התערוכה מכילה כמה פרטים מעניינים כמו למשל סדרת תצלומים צבעוניים של חדרי באוהאוס, בין השאר של מגורי מנהלו הראשון גרופיוס. התצלומים שנמצאו בארכיון ברלין ועברו עיבוד וצביעה לפי מידע מהתצלום המקורי, מודפסים בפורמט גדול במיוחד ומעניקים הצצה מרעננת למרחב מחייה שכולו באוהאוס, לא כפי ששוחזר חלקית במוזיאון, אלא כפי שנראה בחיי היומיום.
[caption id="attachment_5589" align="aligncenter" width="745"] מתוך תערוכה באוהאוס במוזיאון תל אביב. משמאל לימין – מרסל ברוייר, 1926. קלמנס וייסהאר, ריד קראם, כיסא R18 Ultra 2012.[/caption]אין ספק שסגנון הבאוהאוס הינו אחד מהזרמים המשפיעים ביותר בתולדות העיצוב וכמעט ולא ניתן לעבור יום מבלי לראות או להשתמש במוצר שעוצב בהשפעת הבאוהאוס. התערוכה מדגישה את הקשר שבין עיצובים מקוריים לבין מוצרים עכשווים, דבר שניתן לראות במיוחד במגוון הרחב של כיסאות בתערוכה. כסאות ישנים מוצגים לצד חדשים וממחישים עד כמה גישת הבאוהאוס לחומרים ודרכי יצור עדיין רלוונטית כיום.
[caption id="attachment_5582" align="aligncenter" width="745"] הרברט באייר, קטלוג דוגמאות 1925 – דפוס בלט על נייר מיוחד (כאן בהדפס דיגיטלי)-2.[/caption]מעניין במיוחד לראות לכל אורך התערוכה לא רק פריטים מקוריים אלא גם מסמכים, תמונות ורישומים מקוריים, המספקים מעין הצצה אל "מאחורי הקלעים" של הבאוהאוס. למשל, לצד מספר כיסאות מוצגות גם תמונות המתעדות את תהליך היצור וההרכבה של הכיסא. על קיר אחר ניתן למצוא עמודים מתוך קטלוג מוצרים אשר יוצרו בסדנאות בית הספר ונמכרו ללקוחות חיצונים כמקור הכנסה נוסף לבית הספר. מסמכים אלו ממחישים יותר מכל את תפקודו הכפול של הבאוהאוס – גם כמוסד אקדמי אבל גם כגוף מסחרי לכל דבר.
[caption id="attachment_5581" align="aligncenter" width="745"] הרברט באייר, קטלוג דוגמאות 1925 – דפוס בלט על נייר מיוחד (כאן בהדפס דיגיטלי)[/caption]חבל שיוצרי התערוכה לא יישמו את ההשוואה הזאת גם בעיצובים הגרפיים שמוצגים בתערוכה. במבט ראשון ברור לעין שישנו ייצוג רחב מאוד של מוצרים גרפיים לכל אורך התערוכה, החל מגלויות ופוסטרים ועד ספרים וניסיונות טיפוגרפיים שונים, אבל לאחר התעמקות קלה נראה שאין חוט ברור המקשר ביניהם. ההרגשה הכללית היא שההשקעה התבטאה בכמות יותר מאשר בחידוש כלשהו בתחום, מעבר למה שחובבי הבאוהאוס כבר יודעים.
[caption id="attachment_5583" align="aligncenter" width="745"] פליירים בכניסה לתערוכה במוזיאון תל אביב[/caption]לסיכום, אמנם ישנם כמה תחומים שיכלו להיות מיוצגים באופן יותר מעמיק, אבל בסופו של דבר העושר והמגוון של הפריטים המוצגים בתערוכה, בין אם העיצובים המקוריים, הפריטים העכשווים או אפילו המסמכים והסקיצות הנלווים, יוצרים אצל המבקר תחושת הערכה והתרשמות גדולה מהסגנון ומהשפעתו על חיינו עד היום.
הבאוהאוס בגילו המופלג, ולמרות שבפועל התקיים זמן קצרצר, משפיע על עולמנו כמעט בכל אספקט, משתלב ללא מאמץ במציאות הטכנולוגית דיגיטלית של היום ומצליח להישאר רלוונטי מתמיד.
תערוכת "באוהאוס: הכל עיצוב"
מוזיאון תל אביב, עד ה-7 לינואר, 2017.
שד’ שאול המלך 27, תל אביב
ב’, ד’ ושבת 10:00-18:00,
ג’, ה’ 10:00-21:00,
ו’ 10:00-14:00,
א’ – סגור
כל התמונות בכתבה צולמו על-ידי שיר ברק
[/column]