עכשיו קוראים
היופי שבארעיות

היופי שבארעיות

[column]

התערוכה "היופי שבארעיות" המוצגת במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה חוקרת את השאיפה הנצחית של האמנות היפנית לתפוס את הרגע החולף. היצירות המוצגות בתערוכה מסודרות בסדר מעגלי המקביל למחזור העונות, ועושות שימוש בשפה מעודנת של סמליות המושרשת בתרבות היפנית. התערוכה המיוחדת הזו היא הזדמנות מעולה להכיר לעומק את משמעות הטבע בתרבות היפנית.

ברטה שפירו, תקשורת חזותית

[/column] [column]

כדי להבין את ערכה של התערוכה "היופי שבארעיות", המוצגת בימים אלו במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה, צריך קודם כל להבין את התפיסה היפנית של הטבע. התערוכה מחולקת לארבעה חלקים לפי עונות השנה, והיצירות מוקמו ברצף מעגלי המתאר רגעים חולפים בטבע. התרבות היפנית מקדשת את הטבע ורואה בו כוח איתני, המשתנה ללא הרף ומשפיע על חיי האדם בהתאם. עונות השנה נמשלות למחזור חיים: האדם נולד באביב, חי בקיץ, מזדקן בסתיו ומת בחורף. כתוצאה מכך לכל רגע חולף בטבע יש חשיבות עצומה בתרבות היפנית, עקרון שבא לידי ביטוי ביצירות המוצגות בתערוכה ובעקרון המארגן שלה.

[caption id="attachment_11471" align="aligncenter" width="750"] נישיג'ימה קאטסויוקי. "בית פרטי בקיאמאצ'י, קיוטו"[/caption]

האמנות היפנית עושה שימוש בשפה סימבולית מעודנת, שרק מי שמכיר את התרבות היפנית יכול לזהות ולהבין. עץ השזיף הוא הראשון ללבלב בעונת האביב, עוד כשיש שלג על הענפים. פריחת השזיף מסמלת לידה ואת תחילתה של השנה חדשה עם בוא האביב. זהו הסימן להתחיל בעבודת החריש, השתילה ועיבוד האדמה לקראת השנה הקרובה. כך גם נפתחת התערוכה, עם יצירתו של נישימוטו אקיאו (Nishimoto Akio) "שלג על פריחת השזיף". הצילום מתאר את תחילת הלבלוב של סוף החורף, ומלווה בשיר יפני מסורתי המשלים את הפואטיקה בעבודתו של אקיאו.

 

[caption id="attachment_11472" align="aligncenter" width="750"] נישימוטו אקיאו. "שלג על פריחת השזיף"[/caption]

ההערכה שרוחשים היפנים לטבע והשפעתו על חייהם ניכרת במיוחד בתקופת פריחת הדובדבן, המתרחשת בשיא האביב ונמשכת עשרה ימים בלבד. הפריחה כה עדינה שלעיתים היא נמשכת אף פחות מזה, במידה ויורד גשם והפרחים נהרסים. היות ופריחת הדובדבן היא כה רגעית וברת- חלוף, התרבות היפנית יוזמת עצירה של שטף החיים ומזמינה לעמידה שקטה, התבוננות ופליאה. אנשים לוקחים חופש מהעבודה ומבתי הספר כדי לצאת לפארקים, לשבת מתחת לעצים ולצפות בלבלוב פרחי הדובדבן. המקום המרכזי שפריחת הדובדבן תופסת בתרבות ניכר בכמות התיעודים שלה באמנות היפנית. דוגמה לכך היא הדפס העץ של מיקי סויזאן (Miki Suizan) "פריחת הדובדבן באומורו", שמציג זוג היושב על ספסל ומתבונן בפריחת העצים.

 

[caption id="attachment_11475" align="aligncenter" width="750"] מיקי סויזאן. "פריחת הדובדבן באומורו"[/caption]

מאז ומעולם, מחזורי הטבע והשינויים החלים בין העונות היו משמעותיים בחיי היפנים. מדובר בתרבות שהייתה מורכבת ברובה בחקלאים, כך שכל שעה נוספת של שמש הייתה חיונית לצמיחת היבולים. החלק בתערוכה שמוקדש לעונת הקיץ ממחיש את התלות הרבה של סגנון החיים היפני במחזורי הטבע. ביצירתו של אוטאגאווה הירושיגה (Utagawa Hiroshige), "גשם פתאומי מעל גשר אוהאשי, אטאקה", מתואר מטח גשם פתאומי ביום קיצי. האנשים על הגשר, קטנים אל מול הטבע האיתן, רצים לתפוס מחסה.

 

[caption id="attachment_11474" align="aligncenter" width="750"] אוטאגאווה הירושיגה. "גשם פתאומי מעל גשר אוהאשי, אטאקה"[/caption]

כעת מגיע תורו של הסתיו היפני, המזוהה עם הזדקנות וקמילה. זוהי עונה בעייתית ביפן בכל הקשור לתופעות טבע, והיא מתאפיינת בהצפות ובטייפונים. היצירות היפניות העוסקות בסתיו מציגות לרוב סימנים לתחילת החורף, שמסמל את המוות המתקרב. ביצירתו של אוטאגאווה קוניושי (Utagawa Kuniyoshi), "אווזים שבים הביתה בקאנאזאווה", מצוירת אישה מטאטאת את עלי הסתיו בעודה מתבוננת בקבוצת אווזים נודדים, המסמלים את תחילת החורף. היצירה מוצגת לצד שירה של המשוררת קאגה נו צ'יו (Kaga no Chiyo) המתאר את נדידת האווזים כסימן לסוף המתקרב.

 

[caption id="attachment_11470" align="aligncenter" width="750"] אוטאגאווה קוניושי. "אווזים שבים הביתה בקאנאזאווה"[/caption]

לחורף היפני המושלג יש השפעות מרחיקות לכת על צורת החיים היפנית. באיזורים מסויימים הקור עשוי לרדת עד 25 מעלות מתחת לאפס, כך שכל הצמחים מתים והמקומיים נאלצים להסתגר בבתים ולשרוד עם התבואה שאספו לאורך השנה. העוצמה הקיצונית של החורף היפני מתבטאת ביצירתו של נישימוטו אקיאו (Nishimoto Akio), "שלג השנה החדשה". ביצירה מצולמות שלוש בקתות קבורות עמוק בשלג, בכפר הממוקם גבוה בהרים. בכל חורף השלג בכפר נערם לגובה של שלושה מטרים, ובמשך שלושה עד ארבעה חודשים התושבים פחות או יותר לכודים בבתיהם. זוהי צורת חיים המחוברת להר ולמחזוריו ותלויה לחלוטין בטבע.

 

[caption id="attachment_11476" align="aligncenter" width="750"] נישימוטו אקיאו. "שלג השנה החדשה"[/caption]

ממש כמו בטבע, עם סיום עונת החורף גם התערוכה שבה לתחילתה עם עונת האביב ופריחת השזיף שמחברת אותנו למעגליות של חיי האדם והעולם. הביקור בתערוכה נותן לנו הצצה לעולם הסמלים המעודן של התרבות היפנית. תוך הקפדה עצומה על אסתטיקה ומלאכה מדוייקת, האמנים חושפים בפנינו תרבות שחיה לצד וביחד עם הטבע ומעריכה את עוצמתו בהתאם.

כל הצילומים בכתבה באדיבות מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית.

אוצרת: ד"ר אילנה זינגר בליין

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית
שבתאי הנשיא 89, חיפה

א'-ה' 10:00-19:00

ו' 10:00-13:00
ש' 10:00-19:00

פתיחה: 18.08.18
נעילה: 13.01.19

עלות כניסה: 35 ש"ח

ליצירת קשר: ברטה שפירו

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.