[/column] [column]בעבודתו של הצלם הירושי סוגימוטו נתקלתי בפעם הראשונה במהלך חופשה משפחתית באמסטרדם. אני זוכרת את הצילומים היטב, איך הם מוקמו, איך האור נפל על התמונות הממוסגרות, את הגודל המרהיב של כל צילום וצילום. כשגיליתי שמוזיאון תל אביב לאמנות מציג תערוכה מצילומיו של סוגימוטו, ידעתי שאני חייבת לראות אותם שוב. הפעם גם העברתי את החוויה המפעימה למילים.
ירדן קילשטיין, תקשורת חזותית
חלק קבוע בכל חופשה משפחתית הוא הרגע בו אמא שלי מחליטה שחייבים ללכת למוזיאון. התגובה שהיא בדרך כלל מקבלת היא משהו בסגנון של: ״אבל לא להרבה זמן, בסדר?״ במהלך הביקור שלנו באמסטרדם לפני כשנתיים, מצאנו את עצמנו בתערוכת צילום בגלריה קטנה ברחוב צדדי. הפעם אמא שלי נאלצה לחכות בחוץ עד שאסיים להתרשם מצילומי הפורטרט המרהיבים של הירושי סוגימוטו.
[caption id="attachment_11320" align="aligncenter" width="750"]
על סוגימוטו לא שמעתי מעולם לפני אותה תערוכה. נחשפתי לעבודותיו בפעם הראשונה באותה גלריה הולנדית לגמרי במקרה ומאז לא שכחתי את הצילומים הללו. בתור חובבת צילום גדולה, במיוחד של פורטרטים, אני סבורה שסוגימוטו הוא אחד הצלמים הכי מרתקים שפועלים כיום. בין אם בטכניקת בימוי או בסגנון של "רגע מכונן", אין כמו עבודת צילום מדוקדקת ומודפסת בגודל מרשים שלא נותנת לך לעזוב את הצילום ולהמשיך לצילום הבא- גם הוא מעולה בדיוק כמו הראשון. כשגיליתי שמוזיאון תל אביב לאמנות מציג תערוכה של סוגימוטו היה לי ברור שאני חייבת לקפוץ לביקור נוסף. שוב מצאתי את עצמי עומדת המומה מיופי מול סדרות הצילום שלו.
הירושי סוגימוטו (Hiroshi Sugimoto) נולד ביפן ב-1948 ועבר לארה"ב ללימודי אמנות ועיצוב. הוא התחיל את קריירת הצילום שלו באמצע שנות ה-70 ומאז נודע בצילומיו בשחור לבן, המצולמים במצלמת פילם. כיום סוגימוטו הוא צלם עטור פרסים ועבודותיו הוצגו בשלל מקומות, ממדריד ועד טוקיו. לאחרונה זכה בפרס יוקרתי המוענק מידי שנה לאמנים מובילים ופורצי דרך מטעם National Arts Club, ארגון בינלאומי שהוקם ב-1898 על-ידי הסופר צ'ארלס דה קיי במטרה להנגיש אמנות לציבור הרחב.
בכל צילום סוגימוטו בוחר בדקדוק ובמסירות את פריטי הלבוש, את התאורה ואת הקומפוזיציות. עבור הסדרה של הנרי השמיני ונשותיו, הצלם נעזר בדיוקנאות שלהם מהמאה ה-16 בשילוב עם פסלים ממוזיאון 'מדאם טוסו' בצרפת, שאפשרו לו להגיע לדיוק מירבי בתיאור הדמויות ההיסטוריות. אבל איך אפשר לצלם דמות היסטורית שאיננה איתנו כבר למעלה מ-400 שנה? סוגימוטו הושפע עמוקות מהציורים המרהיבים של הנרי השמיני שצוירו בתקופת חייו, ושאל את עצמו: ״מה אם אוכל לצלם את המלך ונשותיו כאילו הם עומדים מולי?" עבודתו מצליחה להעביר את התחושה התקופתית של המאה ה-16, ויחד עם זאת יוצרת תחושה "אמיתית" יותר מהדיוקנאות שצוירו לפני מאות שנים. בשילוב בין צילום והיסטוריה, סוגימוטו יוצר מציאות חדשה ומעניק לצופה זווית מרעננת על תקופה רחוקה.
[caption id="attachment_11319" align="aligncenter" width="750"]
הירושי מביים לא רק אנשים ודמויות, חיים או מתים, הוא מביים גם בעלי חיים- מפוחלצים. סדרת בעלי החיים המוצגת בתערוכה מדגימה את חשיבותה של הקומפוזיציה ביצירה. סוגימוטו משתמש בתאורה מדויקת המדגישה את בעלי החיים, וכן בקומפוזיציית "שליש ושני שליש" שמטרתה להדגיש את המצולם אל מול שאר פרטי הרקע המופיעים בצילום. את ההשראה לצילום בעלי החיים סוגימוטו קיבל בעת ביקור במוזיאון הטבע הידוע בניו יורק (The American Museum of Natural History). מזוויות מסוימות, החיות המפוחלצות נראות כמעט מזויפות. אבל כשמסתכלים קצת יותר מקרוב, ואולי עוצמים עין אחת, מגלים לפתע שאלו חיות אמיתיות. סוגימוטו ביקש להעביר בסדרת צילומיו את אותה תחושה חזקה, באמצעות הדפסים בגודל עצום שלא מאפשרים להתעלם מהאצילות, מהחוכמה ומהחיים השופעים מבעלי החיים- פוחלצים או לא.
[caption id="attachment_11318" align="aligncenter" width="750"]
סדרה אחרת כוללת צילומים של אולמות קולנוע ותיאטרון ברחבי העולם. ההשראה לצילום מגיעה מטכניקת צילום קולנועית שנקראת "One Shot", צילום של סצנה או סרט שלם בשוט אחד ללא הפסקה. סוגימוטו מיקם את המצלמה שלו על חצובה באולם קולנוע זול באיסט וילג׳ וצילם סרט באורך שעתיים בקליק אחד (באמצעות הגדרת תריס נמוך). כשפיתח את הפילם באותו הערב, גילה שהרעיון שלו עבד. כל הצילומים בסדרה צולמו באותה טכניקה, תיאטראות ואולמות קולנוע, מפוארים וזולים, כולם מצולמים בשוט אחד.
הסדרה האחרונה היא סדרת צילומי אדריכלות שמבליטה את הכישרון של סוגימוטו. צילום מבנים יכול בקלות להראות כמו מודעת פרסומת או תמונה לארכיון. היכולת של סוגימוטו לייצר תמונה יצירתית, מעניינת, הנותנת נקודת מבט חדשה היא לא פחות ממדהימה. הסדרה מתמקדת באדריכלות מתחילת המאה ה-20, שיא עידן המודרניזם שסלל דרך מחשבה חדשה לגמרי. סוגימוטו סבור שהביטוי של המודרניזם היה חזק במיוחד באדריכלות. המבנים הללו מסמלים עבורו את הדמוקרטיזציה והחופש של האדריכלים ליצור ללא תכתיבים מגבוה. אמנות הבנייה כבר אינה שייכת למעמד הגבוה בלבד, אלא מתקיימת עבור כולם: האליטה כבר לא קובעת את החוקים. סוגימוטו השתמש במצלמת פילם והתמונות שהתקבלו יצאו מטושטשות בגלל המרחק. הוא החליט שהטשטוש דווקא תורם לתוצאה והוסיף לצלם ולחקור בניינים באותה שיטה.
[caption id="attachment_11317" align="aligncenter" width="750"]
בין אם מדובר בצילום, ציור, רישום או סתם תמונה מרחבי האינטרנט, נדיר שיש דימוי שמלהיב אותך, סוחף וגורם לך לחשוב מעבר לנתון. מפל הדימויים שמציף אותנו בעידן האינטרנט והאינסטנט מקשה עלינו לעצור מול תמונה אחת ולהתרשם. סוגימוטו מצליח במשימה. עבודותיו מרתקות צופים בכל רחבי העולם גם היום, ולהערכתי, יישארו רלוונטיות עוד זמן רב. אז מתי אתם קופצים לראות את התערוכה?
כל התמונות צולמו על-ידי אלעד שריג.
הירושי סוגימוטו
אוצרת: רז סמירה
מוזיאון תל אביב לאמנות
גלריה רב תכליתית על שם לילי ויואל משה אלשטיין
שד׳ שאול המלך 27, תל אביב
ב', ד' ושבת 10.00 – 18.00
ג', ה' 10.00 – 21.00
ו' 10.00 – 14.00
יום א' – סגור
פתיחה: 15.11.18
נעילה: 8.6.19
ליצירת קשר: ירדן קילשטיין
חפשו את ירדן בפייסבוק!
הכניסה בתשלום
[/column]