בתערוכה 'חלון אחורי' שננעלת השבוע, מציג האמן אבי יאיר עבודות קולאז' שיצר בעשור האחרון. התערוכה עוסקת בעירום גברי ונשי, ועושה שימוש בעולם דימויים הלקוח מתוך ספרי אמנות קלאסית, אנטומיה, צילומי אירוטיקה ופורנוגרפיה.
אמיליו ולירוסו, עיצוב פנים
העיסוק בעירום מלווה את האמנות מימיה הראשונים, בין אם בציור, בפיסול או בצילום. בתערוכה מיוחדת זו בוחן יאיר את הנושא שמושך את העין, מעסיק את המחשבה, את הטאבו, המותר, האסור. בעבודתו נותן יאיר לנושא משמעות חדשה ומעמיד את הצופה מול היופי, הניצול, ההומור ומעל לכל – מול דחף המציצנות הקיים בכולנו.
יאיר יוצר קולאז'ים עשירים, עמוסים בדימויים של הגוף שמוצג דרך קומפוזיציה חדשה. בתוך אוסף הקולאז'ים המוצגים אפשר למצוא שילובים של חתיכות מתוך ספרי היסטוריה, מפות, מגזיני פורנגורפיה, כריכות קשות ורכות של ספרים ועוד. יאיר מספר שחלק מהחומרים הם אוצרות שהוא מוצא ברחוב, שמקבלים חיים חדשים בתוך היצירות.
העירום שפוגש אותנו שוב ושוב מטופל אחרת בכל יצירה. בחלקן האמן מייצר נקודת מבט אירונית וביקורתית ולפעמים דווקא מראה עירום שהוא תמים, נצחי, עירום שהוא התגלמות היופי האנושי. יאיר בוחן לא רק את העירום הנשי שהיה במוקד היצירה האמנותית משחר ההיסטוריה, אלא עוסק גם בעירום הגברי, הארוטי, ההומוסקסואלי.
כשביקרתי בתערוכה הצטייר אצלי מסר חשוב, שהעירום אינו קו שאין לחצות, אלא קו שצריך להדגיש. היופי הוא בטבע, והטבע הוא עירום. חלון אחורי מהווה קריאה לעוברי הדרך להסתכל מעבר לתפיסה הרגילה שלנו את הגוף העירום, שלנו ושל הזולת.
כל התמונות: צילום: אבי יאיר
אבי יאיר, "חלון אחורי" – Rear Window
אוצר: אופיר קשקש
גלרית אורבן, שדרות רוטשילד 51, תל-אביב
נעילת תערוכה: 8.6.22