ידעתם שפלאפל יכול לסמל רגשות? ואפילו לעודד שמחה ותקווה בקרב בני נוער? ידעתם שהוא יכול להיות חומר גלם נפלא לסדרת טיפוח מרשימה ונחשקת המיועדת לתיירים? והאם דמיינתם שהוא יעורר מחלוקות סוערות שיובילו למלחמה אמיתית בעולם הגיימינג? הבאנו לכם כמה טעימות מההגשה. בתאבון!
לי-אב יצחק, תקשורת חזותית
[/column] [column]כמדי שנה, הגיע תור הסטודנטים/יות של שנה ג׳ במחלקה לעיצוב תקשורת חזותית להתעמת עם התרגיל הידוע לשמצה: ״הפלאפל״. מדובר בתרגיל שהפך למסורת בשנים האחרונות, ומאתגר אותנו להפיק את המירב מהמועט. כי מה כבר אפשר להגיד על קציצת החומוס, פול, חומוס-פול הזאת, שלא נאמר? איזה ערך יכול להיות לה? מסתבר שלא מעט. גם אנחנו בתורנו גילינו שהפלאפל, שהוא במקור מצרי, עשה עלייה למדינתנו בדרכים עקלקלות ולימים התברג כמאכל הלאומי של ישראל. זהו מאכל שנושא איתו קשת ערכים רחבה יותר ממה שרואים במבט ראשון, ובעיצוב כמו בעיצוב, כל סטודנט/ית פרח/ה לכיוון אחר והתרגיל הפיק תוצרים רבים ומגוונים.
״שמעלאפל", לי גואטה
לי גואטה עיצבה אפליקציית מציאות רבודה המעניקה חוויה מהנה לחרשים, ומראה להם את מה שהם לא שומעים. ״נקודת המוצא שלי הייתה הרצון לעזור לחרשים לתקשר בעת הזמנת הפלאפל, ואז הבנתי שאולי זה לא מה שהמשתמשים שלי צריכים. אולי מה שיהיה יותר נכון עבורם זה לייצר חוויה שתעניק תחושת שייכות והנאה. אני בוחרת לשים את החולשה בצד ולשפר את החוויה באמצעות חוש הראיה".
Holly falafel – יונתן מנצור
יונתן מנצור יצר מארז פרסומי לפסטיבל שבו שלושה גיפים לפרסום בתכנים דיגיטליים, ולוגוטייפ ליריד "הולי פלאפל". הגיפים מייצרים חיבור בין סצנות נבחרות מסיפורי ישו למאכל הלאומי בישראל- פלאפל. קהל היעד הם תיירים נוצרים שמגיעים לישראל על מנת לחוות את "אדמת הקודש", ה-״הולילנד״, ומחפשים להתרגש מהחוויה הרוחנית של הנצרות בפסטיבל שיוקם במתחם תיירותי בירושלים ובו דוכני פלאפל. חומרי הגלם של השפה העיצובית הן האותנטיות הישראלית והתיירות הנוצרית, והתוצר של המפגש ביניהן- ישו בדמות פלאפל. העבודה מציגה שפה חדשנית ומעט קומית המאפשרת לדבר יותר בקלות לקהל היעד ויוצרת מראה מרענן אך עדיין אותנטי.
״יש טעם בפלאפל״, שחר קרן
קמפיין כרזות הקורא לישראלים לצרוך פלאפל כאקט פטריוטי. הפלאפל הפך במרוצת השנים לאייקון תרבותי שורשי ומזוהה. הצבתו ביחד עם אושיות תרבות כמו רבין, הרצל ובן גוריון, בשילוב הכותרות, יוצר רגע עיצובי מעורר מחשבה.
״המדריך לפלאפליסט על הירח״, נוי נשר
נוי נשר יצרה סרטון הדרכה שמכין את בני האדם מכדור הארץ לחוויה החדשה והיחודית של אכילת פלאפל על הירח.
״מפלגת הזיות הפלאפל״, אורן אלמגור
מפלגת "הזיות הפלאפל" היא מפלגה פיקטיבית שמטרתה לחזור לערכי העבר ולהעיף את הפוליטיקאים המושחתים של היום מהשלטון. אורן אלמגור עיצב באנר הומוריסטי מטעם ״המפלגה״ שמשתלט על אתר חדשות, משתגע והורס את המסך במטרה לתפוס את תשומת לב הצופים. ברמה המטאפורית, הבאנר הזה אמור להפריע לנו כפי שאותם פוליטיקאים מפריעים לנו בעולם האמיתי. בסופו של הסרטון הצופים מוזמנים להתפקד למפלגה ולעשות שינוי של ממש.
״הפלאפל הנודד״, נעה לוי
"הפלאפל הנודד" היא אפליקציית יומן מסע שנועדה לתרמילאים ישראלים. האפליקציה מייצרת יומן קולקטיבי המורכב מחוויות והמלצות של מטיילים ברחבי העולם. מלבד האפליקציה עצמה, נעה לוי עיצבה גם סדרת גלויות שיווקיות לקידום המוצר.
״מחרוזות״, נטלי בניסטי
נטלי בניסטי עיצבה שרשראות טיפוגרפיות מהמשפטים הקבועים של מוכרי הפלאפל, במטרה להפוך אותם לאייקון תרבותי מחד ולמוצר שנרצה לענוד על הצוואר שלנו מאידך, כמעין סמל של ישראליות.
״קרבות הפלאפל״, דניאל גבאי
דניאל גבאי יצר חוויה אינטראקטיבית כוללת המעניקה למשתמש התנסות ורכישת מיומנויות צבאיות, תוך שימוש בחומר גלם תמים ולא אלים.
״קעקועים״, אריה קופרשמידט
סדרת הקעקועים משלבת בין הפלאפל לבין איורי קעקועים מז׳אנר ה"אולד סקול", ז׳אנר שאינו ישראלי ואינו מנסה להיות כזה. החיבור בין סגנון זה לכדורי הפלאפל מייצר דימוי חדש למאכל הלאומי שלנו, ומכניס השפעות זרות לסמל תרבות מקומי מובהק.
"פלאפeeל", חן קליינר
"פלאפeeל" היא אפליקציה שמעודדת חשיבה חיובית בקרב בני נוער באמצעות ניתוח הרגלי שימוש באימוג׳יז. בהתאם לנתונים, האפליקציה מדרגת את המשתמש/ת ביחס למשתמשים אחרים: אם נתוני השימוש באימוג׳יז "חיוביים" גבוהים מספיק, אפשר לזכות במגוון הטבות בפלאפליה הקרובה לבית הספר, מידי יום ביומו.
״הקרב על הפלאפל״, ענבר פרץ
ענבר פרץ עיצבה משחק אסטרטגיה, בו כל שחקן או שחקנית בוחרים את מוכר הפלאפל מהפלאפליה האהובה עליהם. בין הפלאפליות המשתתפות במשחק: פלאפל דבורה, מרכז הפלאפל התימני, שלום פלאפל ופלאפל הזקנים. לכל מוכר יש כלים אופייניים לדוכן שלו ואלה הנשקים במשחק. המטרה היא כמובן להביס את הפלאפליות האחרות, ולהוכיח אחת ולתמיד מי כאן מלך הפלאפל!
״בלדה לפלאפל״, אבי יצחק
"בלדה לפלאפל" הוא פרויקט פרפורמנס שהנחת היסוד שלו היא שאוכל מייצג הרבה יותר מרק אוכל, הוא מייצג מערכות יחסים. אבי יצחק בחר להראות את הפלאפל כמקור אפשרי ליחסים של דו-קיום בישראל, באמצעות סיפור דמיוני על בחור ישראלי, ירושלמי, שאוכל באופן קבוע בדוכן פלאפל ערבי במזרח ירושלים. בעקבות הסלמה ביטחונית נמנע ממנו הגיע לדוכן האהוב שלו, והוא מחליט לכתוב את שעל ליבו. כך נוצרה ה"בלדה לפלאפל״.
״געגועים לפלאפל״, ניב סגל
ניב סגל עיצב אפליקציית צביעה לחבר'ה צעירים שנמצאים בחו"ל ומתגעגעים לבית, לפלאפל ולאווירה הישראלית. באפליקציה אפשר לצבוע סיטואציות יומיומיות מדוכני הפלאפל הישראלים הטיפוסיים, ולשתף עם חברים.
״fight lafel״, יואב אבנד
יואב אבנד יצר משחק קרב בין מאכלי העולם השונים: בגט, פיצה, סושי, פלאפל ועוד. מי ינצח? מי יזכה בתואר המאכל הטוב ביותר בעולם?
״לאפליין״, עומרי חי שרעבי
הפרויקט של עומרי חי שרעבי הוא הצעת מיתוג לחברת הקוסמטיקה 'לאפליין', המייצרת חומרים על טהרת הפלאפל הישראלי. הפרויקט כולל עיצוב ליין למוצרים העשויים 100% רכיבים טבעיים: פילינג לגבר מעמבה שנקטפה בשדות מוקשים בהרי הגולן, סרום טחינה שנשאבה ממעיינות הארץ ועוד ועוד…
"ה'סחלה' הקדוש", נוי אבזיז
'סחלה' הוא מתקן שמירה בתכנונו של נוי אבזיז, שכל מטרתו היא לשמור על שמן הפלאפל הקדוש. המתקן מיועד לקהל יעד של תיירים יהודים, שמקדשים את המורשת והתרבות הישראלית. ה'סחלה' כולל מערכת חיישנים מתקדמת שמפעילה אזעקה בכל פעם שמישהו מעיז להתקרב למתקן.
ספיר לויטיקוס- "הפלאפל עוזב"
עבודתה של ספיר לויטיקוס עוסקת בנושא הירידה מהארץ. כדור הפלאפל אינו מרוצה ומחליט לחפש מקום אחר לגור בו. הוא אינו מרגיש שייך לשום מקום. בסופו של דבר הוא מבין כי למרות הכל, המקום הכי טוב עבורו היא הפיתה שהשאיר בבית.
ספיר לויטיקוס, "הפלאפל עוזב"
[/column]