עכשיו קוראים
חגיגה של עיצוב: פסטיבל העיצוב של מדריד והמורשת של מיגל מילה

חגיגה של עיצוב: פסטיבל העיצוב של מדריד והמורשת של מיגל מילה

פסטיבל העיצוב של מדריד הוא אירוע שנתי המקיף את כל דיסציפלינות העיצוב. בין שלל האירועים והתערוכות שהתקיימו במהלכו, בלטה התערוכה המוקדשת למיגל מילה (Miguel Milá), אחד המעצבים הגדולים בספרד.

איה בורשטין, עיצוב תעשייתי, מדריד

MDF24, פסטיבל העיצוב הידוע במדריד, התקיים השנה מפברואר עד מרץ, וכלל למעלה מ-200 פעילויות, תערוכות, סדנאות ושיחות שהתקיימו ברחבי העיר. בפסטיבל הוצגו תחומי עיצוב מגוונים, מאדריכלות ועד עיצוב גרפי דרך עיצוב תעשייתי ועיצוב פנים.

שער המגזין EL PAÍS המוקדש לפסטיבל העיצוב של מדריד. מקור: EL PAÍS

אירועי הפסטיבל לא רק הדגישו את המורשת התרבותית העשירה של מדריד אלא גם יצרו דיאלוג בין מסורת לעיצוב חדשני, עם התמקדות בקיימות ובהשפעות של עיצוב ברמה הפרטית והגלובלית. אמנים.ות ומעצבים.ות מלמעלה מ-30 מדינות לקחו חלק פעיל בפסטיבל, ביניהם סטודנטים.יות לעיצוב וגם סטודיות וחברות בעלי שם עולמי כמו IKEA ו- Andreu World.


במהלך הפסטיבל נערכו ארבעה ימים של הרצאות ומפגשים עם דמויות מובילות מעולם העיצוב הספרדי והבינלאומי, שמרביתן נגעו בנושאים הקשורים להתמודדות עם אתגרים עכשוויים בעיצוב ובסוגיות אקולוגיות.

פאנל בנושא "מה עושות חברות למען אנשים וכדור הארץ?" בנוכחות נציגים מחברות BBVA, Amazon, Iberdrola ,L'Oréal ו- Andreu World. צילום: איה בורשטין

מרכז ILE במדריד (Institución Libre De Enseñanza) הוקדש כולו לפסטיבל, ומלבד אירוח הרצאות, רוב הקומות והחדרים במתחם הוסבו לחללי תצוגה. החללים הציגו מגוון רחב של עבודות, חלקן הציגו מוצרים או קולקציות חדשות של חברות גדולות וחלקן עסקו באופן יותר ספציפי בסוגיות הקשורות לעיצוב.

באחד החללים הוקמה תערוכה של בית הספר לעיצוב IED במדריד בשם "deZign: Design driven by GenZ" (עיצוב המונע ע"י דור ה-Z), אשר הציגה עבודות של סטונדטים.ות המתייחסות לשינויים העתידיים בחוויות החיים, הבריאות, תרבות, דיגיטל והצריכה בעקבות דור ה-Z, ההולך להוות חלק גדול יותר ויותר גם בקהילת המעצבים.ות וגם בקבוצת המשתמשים.

מתוך התערוכה "deZign: Design driven by GenZ". צילום: IED Madrid

מיגל מילה, מעצב (קדם) תעשייתי Miguel Milá. Diseñador (pre)industrial

אחת התערוכות הבולטות בפסטיבל הוקדשה לעבודתו של המעצב הספרדי הוותיק מיגל מילה.
התערוכה חגגה את הקריירה בת שישה העשורים שלו והציגה אוסף מרשים של יצירותיו האיקוניות של מילה, כולל מנורות מפורסמות שעיצב. התערוכה לא רק הדגישה את תרומתו של מילה לעיצוב מודרני אלא גם הדגישה את מאמציו החלוציים בפרקטיקות עיצוב בר קיימא הרבה לפני שהפכו למיינסטרים. באמצעות סקיצות מפורטות, אבות טיפוס ומוצרים מוגמרים, היה ניתן לקבל תמונה מקיפה על תהליך היצירה של מילה ועל השפעתו על עולם העיצוב.

מיגל מילה, מעצב (קדם) תעשייתי. צילום: Mercedes Peláez ו- Bajo El Azur

"בעבודתי, אני שואף לשפר את חיי המשתמש, במטרה לפשט אותם. יחד עם זאת, אני מבקש ללוות וליפות אותם. אני מתייחס לכל זה כנוחות." מיגל מילה

מיגל מילה, יליד 1931, נחשב לדמות מרכזית בהיסטוריה של העיצוב הספרדי. הוא מכונה לעתים קרובות חלוץ העיצוב התעשייתי בספרד, אם כי עבודתו נטועה עמוק במסורת האומנותית והקדם-תעשייתית. העיצובים שלו, הידועים בפשטות, בפונקציונליות ובאלגנטיות שלהם, מילאו תפקיד מכריע בהגדרת האסתטיקה הספרדית המודרנית.

מילה היה ידוע בכך שהוא שם את המשתמש והפונקציה במרכז, והרבה מיצירותיו האייקוניות נולדו מצרכיהם של האנשים סביבו. לדוגמא, מנורת ה-TMM, שנחשבת לאחד העיצוב המפורסמים ביותר של מילה, עוצבה במקור עבוד חדר העבודה של דודה שלו. העיצוב המקורי משנת 1956 נקרא TN (דודה נוריה tía Núria) והוא הגדיר את הבסיס לשאר הקולקציות המפורסמות שהגיעו בעקבותיו – מנורה המחוברת לתושבת המחליקה מעלה ומטה על מוט ברזל כך שדודה נוריה יכלה להשתמש בה גם ליד שולחנה וגם בעת ישיבה על כורסה.

מנורת TMM, זכתה בפרס ADI FAD (פרס המבקרים), ברצלונה 1962. צילום: Santa & Cole

סקיצות של המנורה TMC השמות דגש על מנגונן התזוזה של האהיל. צילום: איה בורשטין


דוגמא נוספת היא ה"אספנטמוסקה" (espantamoscas). בסרט התיעודי על הקריירה של מילה, שיצר פולדו פומס, אמר מיגל מילה שאשתו התביישה באספנטמוסקה (מחבט להרחקת יתושים וזבובים) שהוא נהג להשתמש בו, אז הוא אמר בתגובה: "אני אצור אספנטמוסקה אלגנטי כדי שלא תוכל לבקר אותי".
מילה יצר עיצוב פשוט ואלגנטי המבוסס על קנה עשוי מבמבוק וחתיכת עור. בעיצוב זה ניתן גם לראות את השימוש של מילה בחומרים ובטכניקות מסורתיות.

מיגל מילה בביתו, מחזיק את ה"אספנטמוסקה" מחבט היתושים שעיצב עבור אישתו. צילום: Salva Lopez

"יום אחד ברחוב ראיתי בחור מבוגר שנאבק לקום מספסל נמוך מדי. לקחתי את זה לתשומת ליבי, ותכננתי אחד שיאפשר לקשישים לקום ממנו בכבוד." מיגל מילה

אמנם מילה ידוע במנורות וברהיטים שהוא עיצב לבית, אבל הייתה לו השפעה רבה גם בתחום הריהוט העירוני והציבורי. מילה הציב סטנדרטים חדשים בעיצוב אורבני ששיקפו את מחויבותו לעיצובים פונקציונליים, אסתטיים וידידותיים למשתמש.

הגישה של מילה לריהוט ציבורי הייתה מעוגנת תמיד בעקרונות של פשטות, קיימות ועיצוב ממוקד אדם. אחת התרומות הבולטות ביותר של מילה לריהוט הציבורי היא ספסל ה"ניאו-רומאנטיקו", שהפך למרכיב עיקרי בנופים עירוניים ברחבי ספרד. הספסל עוצב להיות נוח ועמיד, מאפשר ישיבה ארגונומית ועשוי מחומרים עמידים המתאימים לתנאי חוץ, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור חללים ציבוריים.

מדור בתערוכה המוקדש להשפעה של מילה על עיצוב המרחב הציבורי והעירוני במדריד ואירופה. צילום: Mercedes Peláez ו- Bajo El Azur

הגישה של מילה משלבת אומנות מסורתית עם טכניקות ייצור מודרניות, וכתוצאה מכך עיצוביו נצחיים ועכשוויים כאחד. היצירות האייקוניות שלו, כמו מנורות TMC ו- TMM, ומנורות Cesta ו-Cestita, הפכו לאמות מידה בעולם העיצוב בזכות השימוש החדשני שלהן בחומרים, והאסתטיקה הפשוטה והאלגנטית.

התערוכה לא הייתה רק חגיגה של הקריירה ארוכת השנים של מילה, אלא גם עסקה בשאלה: מהם העקרונות המגדירים עיצוב טוב. דרך עבודותיו של מילה ניתן היה ללמוד על החשיבות של פשטות, פונקציונליות וקיימות, וגם על החשיבות של שימור טכניקות מסורתיות יחד עם טכניקות תעשייתיות מודרניות.

בתמונה בראש הכתבה: יצירות איקוניות של המעצב הספרדי מיגל מילה מהתערוכה 'Miguel Milá. Pre-industrial designer' צילום: Poldo Pomes

Miguel Milá. Diseñador (pre)industrial
אוצרות: קלאודיה אוליבה וגונסאלו מילה
מרכז העיצוב על שם פרננדו גומז (Fernán Gómez Centro Cultural de la Villa)
Pl. de Colón, 4, Salamanca, 28001 Madrid, Spain
התערוכה התקיימה בפברואר-מרץ 2024.

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.