עכשיו קוראים
ההיסטוריה של העיטור

ההיסטוריה של העיטור

כריכת הספר ״Histories of Ornament"
[column]

הספר "ההיסטוריה של העיטור", מאת גורלו נסיפוגלו ואלינה פיין, סוקר את מקומו של העיטור בעולם העיצוב והאמנות לאורך השנים. הוא עומד על הקשר המרתק בין העיטור באמנות ימי הביניים ובין המודרניזם המוקדם, ומציג היבטים בין-תרבותיים מפתיעים לאורך ההיסטוריה שהביאו לא מכבר לתחיית מלאכת העיטור בעולם הגלובלי של ימינו.

ירדן דותן, עיצוב תקשורת חזותית

[/column] [column]

אדולף לוס, מתנגד העיטור הגדול, פעל בתחילת המאה ה-20, ובהשפעתו נתפס העיטור במשך שנים ארוכות כבזבוז זמן. אדריכלים ומעצבי פנים רבים ראו בעיטור לא פעם קלות דעת ואף חוסר טעם. לא לחינם הוטמע הביטוי "עיטור הוא פשע" ורווח במשך שנים בעולם העיצוב והאמנות. אף על פי כן, בשנים האחרונות ירדה קרנה של גישה זו ומלאכת העיטור שבה למעמדה וזכתה לביטוי מחודש באמנות בכלל ובאדריכלות בפרט.

Histories of ornament: from global to local מספק תמונת רוחב מרתקת על ההיסטוריה של העיטור. הספר נפתח בפרק אודות העיטור באדריכלות עכשווית ומציג התייחסות רחבה לשימוש בעיטור באדריכלות בעידן הדיגיטלי ולשינויים שחלו בשיטות וסוגי העיטור מימי הביניים ועד היום.

[caption id="attachment_5600" align="aligncenter" width="750"]עיטור באדריכלות עכשווית - אצטדיון הלאומי בבייג'ינג. עריכת תצלום: הרצוג ודה מרון עיטור באדריכלות עכשווית – אצטדיון הלאומי בבייג'ינג. עריכת תצלום: הרצוג ודה מרון[/caption]

בשנת 2002 יזמה ממשלת סין תחרות אדריכלים בינלאומית לתכנון האצטדיון הלאומי בבייג'ינג עבור האולימפיאדה שנערכה בעיר בשנת 2008. הזוכים בבניית היו האדריכלים הרצוג ודה מורון, שחזונם התמרד כנגד העיצוב המסורתי הנקי. הם עצבו מבנה עיטורי, שהושפע מהטבע וכונה גם ״קן הציפור״, שכן שימוש בשם זה בסין נקשר למעמד הגבוה וליוקרה.

[caption id="attachment_5602" align="aligncenter" width="750"]עיטור על קבר שירין ביקה אקה מתקופת ימי הביניים באוזבקיסטן עיטור על קבר שירין ביקה אקה מתקופת ימי הביניים באוזבקיסטן[/caption]

בפרק אודות העיטור בימי הביניים ישנה סקירה רחבה על סגנונות עיטור מסורתיים, החל בעיטור הגותי האירופאי וכלה בעיטור המסורתי של מרכז אסיה. העיטור בימי הביניים נחשב יוקרתי, ושימש בעיקר לפאר מבני מלכות. ממצא ארכאולוגי מתקופת ימי הביניים נמצא באוזבקיסטן, בעל עיטור פסיפס מרהיב וקליגרפיה ערבית מרשימה, שתורגמה ונלקחה מטקסטים של הפילוסוף היווני סוקרטס.

[caption id="attachment_5598" align="aligncenter" width="750"]עיטור אריגים עות׳ומאנים שנמצאו באיסטנבול עיטור אריגים עות׳ומאנים שנמצאו באיסטנבול[/caption]

פרק נוסף מתייחס למאבקים מודרניים מוקדמים והצגת העיטור כחלק בלתי נפרד ממאבקים היסטוריים בין תרבויות. בדגש על תקופות שונות כגון התקופה עות'מאנית, הבארוק והמאה ה- 18. בגדים ואריגים מסורתיים עות׳ומאנים עשויים מטקסטיל, חוטי משי וכסף, התגלו בעיר איסטנבול. טקסטיל זה מאופיין בעיטור צורני, הממחיש את האסתטיקה השונה והחושנית של תקופה זו. הצבעוניות של דפוסים אלו הושפעו מהטבע, צבעים עזים ורווים על מנת לייצר השפעה חזקה וראייתם ממרחק רב.

[caption id="attachment_5605" align="aligncenter" width="750"]שנהב מגולף, המאה ה-11. צילום מתוך מוזיאון לאמנות האיסלאם בברלין שנהב מגולף, המאה ה-11. צילום מתוך מוזיאון לאמנות האיסלאם בברלין[/caption]

בפרק אחר דנים במחזוריות העיטור, מדגימים את השימוש בתבניות חוזרות כחלק מהעיצוב והמחשת החזרתיות בתחומי האמנות והאומנות השונים לרבות ארכיטקטורה, פיסול, ציור ואריגה. העיטור באמצעות חזרתיות בא לידי ביטוי בעבודת הגילוף המרהיבה על שנהב טבעי, המשויך למאה ה-11. ניתן לראות בעיטור זה את השפעת עולם החי ועולם הדמיון.

[caption id="attachment_5603" align="aligncenter" width="750"]עיטור שטרות 500 דולר, בנק נהר הפובו, ארה״ב, 1862 עיטור שטרות 500 דולר, בנק נהר הפובו, ארה״ב, 1862[/caption]

הפרק הנועל את הספר מציג את העיטור לצד ההפשטה בתקופה המודרנית, כלומר עיטור בעולם מתועש, שימוש בתבניות חוזרות בתהליך היצור והפיכת העיטור לנושא רווח ובעל ערך כלכלי.

הספר גדוש גישות שונות ומרתקות ביחס לעיטור, ומומלץ בחום לכל אוהבי העיצוב באשר הם, במיוחד לאלו המתעניינים בפעולות כנגד המוסכמות והכללים הנוקשים שרווחו כנגד עיטור. שהרי, העיטור הוא חלק משמעותי וחשוב בתרבות, באמנות ובעיצוב וכבר מזמן איננו תופשים אותו כ"פשע".

[caption id="attachment_5599" align="aligncenter" width="750"]כריכת הספר ״Histories of Ornament" כריכת הספר ״Histories of Ornament"[/caption]

Histories of ornament: from global to local

Edited by: Gulru Necipoglu and Alina Payne

With contributions by: Michele Bacci, Anna Contadini, Thomas B.F. Cummins, Chanchal Dadlani, Daniela del Pesco, Vittoria Di Palma, Anne Dunlop, Marzia Faietti, Maria Judith Feliciano, Finbarr Barry Flood, Jonathan Hay, Christopher P. Heuer, Remi Labrusse, Gülru Necipoğlu, Marco Rosario Nobile, Oya Pancaroglu, Spyros Papapetros, Alina Payne, Antoine Picon, David Pullins, Jennifer L. Roberts, David J. Roxburgh, Hashim Sarkis, Robin Schuldenfrei, Avinoam Shalem, and Gerhard Wolf

Published by: Princeton University Press, Princeton and Oxford. 2016

 בספריית H.I.T:
7.048 HIS

 

 

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.