עכשיו קוראים
חמישה ספרים מומלצים לעיצוב חווית משתמש

חמישה ספרים מומלצים לעיצוב חווית משתמש

[column]

נדמה שהמילים האלו נמצאות בכל מקום בימינו: UX, UI, משתמשים, חוויות… עוזי כהן עושה לנו סדר עם סקירה מרתקת של לא פחות מחמישה ספרים על הנושא הכי חם בשוק: חווית משתמש.

עוזי כהן, תקשורת חזותית

[/column] [column] [caption id="attachment_9693" align="aligncenter" width="750"]ספרי חווית-משתמש מומלצים ספרי חווית-משתמש מומלצים[/caption]

עיצוב ואפיון חווית משתמש (UX) משלבים בתוכם ידע מתחומים רבים. בין אם המוצר הוא דיגיטלי או פיזי, כדי להפוך אותו ליעיל ונוח לשימוש צריך קודם כל להבין את המשתמש/ת המיועד/ת. מחקרי שוק, בדיקות משתמשים וארכיטקטורת מידע הם רק חלק מרשימה ארוכה של שלבי התהליך. למעשה, העיצוב הוויזואלי תופס רק נתח קטן מעבודתם של מומחי UX, ובאמתחתם ידע רב בנושאים כמו פסיכולוגיה, הנדסת אנוש, שמישות, נגישות, אסטרטגיה ושיווק.

על מנת להעמיק את הידע בתחום המרתק הזה, הרי לפניכם רשימה של חמישה ספרים מומלצים בנושא, חלקם עוסקים באופן ישיר בחווית המשתמש וחלקם בתחומים משיקים.

 

[caption id="attachment_9689" align="aligncenter" width="750"]The Design of Everyday Things The Design of Everyday Things[/caption]

The Design of Everyday Things / Don Noramn
הספר הראשון ברשימה הוא גם הוותיק שבה. המהדורה הראשונה שלו יצאה אי שם בשנת 1988 תחת השם The Psychology of Everyday Things (הפסיכולוגיה של חפצי היומיום). דונלד נורמן (Donald Norman), חוקר קוגניציה והנדסה בהכשרתו, טבע בספרו כמה מיסודות חווית המשתמש שהיוו את הבסיס להתפתחות התחום. ההוצאה המחודשת כוללת מספר דוגמאות שעודכנו לזמננו, אבל רוב העקרונות והמושגים שהופיעו במהדורה הראשונה נשארו רלוונטיים גם היום.

ודאי קרה לכם לא פעם שעמדתם חסרי אונים מול מוצר חשמלי עמוס כפתורים, בניסיון להבין כיצד להפעיל אותו. נורמן בוחן בספרו את יחסי הגומלין בין אנשים לבין מוצרים יומיומיים, כמו למשל כיורים, שלטים ומעליות. לטענתו, עיצוב טוב הוא עיצוב מוגדר מטרה שמאפשר שימוש אינטואיטיבי ונטול תסכולים. אחת הדוגמאות הבולטות למה-לא-לעשות הן ״דלתות נורמן״ (על שם המחבר): אותן דלתות מבלבלות עליהן כתובה ההוראה ״משוך״ או ״דחוף״, ולמרות הכיתוב הן תמיד יוצרות אי-ודאות אצל המשתמש/ת.

https://www.youtube.com/watch?v=yY96hTb8WgI

 

[caption id="attachment_9687" align="aligncenter" width="750"]Don't Make Me Think: Revisited Don't Make Me Think: Revisited[/caption]

Don’t Make Me Think: Revisited / Steve Krug
ספרו של סטיב קרוג (Steve Krug) ממשיך את משנתו של דונלד נורמן ומיישם אותה בעיצוב מוצרים דיגיטליים כמו מערכות תוכנה, אתרים ואפליקציות. המושג שחוזר שוב ושוב לאורך הספר הוא usability (שמישות), שמשמעותו עיצוב אינטראקציית אדם-מחשב נוחה וברורה תוך הבנת סוג המשתמש/ת, חולשותיו/ה וצרכיו/ה.

לא מדובר בספר טכני, אלא באוסף דוגמאות ממוקדות ופרקטיות של דפוסי שימוש במוצרים דיגיטליים. קרוג מנתח כמה מהסוגיות הבסיסיות שנוגעות לשמישות ועונה על שאלות רבות העולות במהלך עיצוב חווית המשתמש – מה מניע משתמשים לבצע פעולות? מה היחס הנכון בין טקסט לאלמנטים ויזואליים? איך להנגיש אתר אינטרנט עבור קבוצות אוכלוסייה שונות? קרוג נוהג לערוך השוואה בין מוצרים דיגיטליים ליישומים הקיימים בעולם הפיזי, כמו למשל בין האופן בו אנו מנווטים באתרי אינטרנט לבין האופן בו אנחנו מתמצאים במרחב העירוני.

 

[caption id="attachment_9690" align="aligncenter" width="750"]חווית המשתמש: כשמשתמשים פוגשים מוצרים חווית המשתמש: כשמשתמשים פוגשים מוצרים[/caption]

חווית המשתמש: כשמשתמשים פוגשים מוצרים \ טל פלורנטין
הספר העברי הראשון ברשימה הוא פרי עטו של טל פלורנטין, אחד השמות הבולטים בתחום חווית המשתמש בארץ, שברזומה העשיר שלו עשרות רבות של פרויקטי איפיון ואף זכייה פרס UX Award הבינלאומי. ״אתה לא המשתמש!״ הוא המשפט הפותח את הספר, והעיקרון המנחה החשוב ביותר. הוא מחייב אותנו, מאפייני ומעצבי חווית ה-UX, להכיר מקרוב את המשתמשים/ות הפוטנציאלים/יות, לערוך תצפיות ולנהל בדיקות-שמישות. פלורנטין שם דגש רב בספרו על המערכות הפיזיולוגיות, הקוגניציה והזיכרון והשפעתן על קבלת החלטות והאופן בו אנו פועלים.

מושגים ועקרונות יסוד בתחום חווית המשתמש, כמו חוק מילר, חוק היקס ועקרון הגשטאלט, מוסברים בספר בהרחבה. בנוסף, אחד מפרקי הספר מפרט שלב אחר שלב את תהליך תכנון חווית המשתמש ויצירתה – החל מהגדרת היעדים וערכי החוויה אותה נרצה להעביר, ניתוח קהל היעד, מחקר משתמשים, תכנון ועיצוב המסכים, ועד ליצירת אבות טיפוס ובדיקתם.

 

[caption id="attachment_9688" align="aligncenter" width="750"]Hooked Hooked[/caption]

 Hooked / Nir Eyal
כ-40% מהפעולות שאנחנו עושים מידי יום נובעות מהרגלים קבועים שסיגלנו לעצמנו. אפליקציות ורשתות חברתיות העושות שימוש בדפוסי עיצוב שונים, הולכות וצוברות נתח משמעותי בשגרת חיינו. כיצד חברות כמו פייסבוק, טוויטר או אינסטגרם גורמות לנו, המשתמשים, לשוב אליהן שוב ושוב? ניר אייל, יזם וחוקר הרגלים, מציע שהתשובה לשאלה זו חבויה בתהליך מניפולטיבי אותו הוא מכנה ״Hook". תהליך זה נשען על הקשר האמוציונלי המתקיים בין ממשקים לאנשים – כשאנחנו מרגישים בדידות או שעמום אנחנו ניגשים באופן אינסטנקטיבי לבדוק את הפיד בפייסבוק, למשל.

חשבו על הרגע בו עברתם שלב במשחק, או כאשר סיימתם לקרוא את כל המיילים שברשימת הדואר הנכנס. חשבו על הרגע בו גללתם בין אינספור תמונות האינסטגרם עד שנתקלתם בתמונה מוצלחת במיוחד. אותם רגעי סיפוק קטנים הם המפתח ליצירת ממשקים שיגרמו למשתמשים לשוב אליהם עוד פעמים רבות. דוגמאות נוספות מופיעות בספר והן מנותחות ומגובות-היטב בעזרת מחקרים.  

 

[caption id="attachment_9692" align="aligncenter" width="750"]מיקרו קופי המדריך המלא מיקרו קופי המדריך המלא[/caption]

מיקרו-קופי: המדריך המלא / כנרת יפרח
חלק אינטגרלי מכל אתר או אפליקציה הם המשפטים והמילים המלווים את המשתמש/ת בדרך לביצוע הפעולה. הוראות, הודעות, אזהרות והסברים, כולם בנויים ממילים המכונות ״מיקרו-קופי״. לכאורה, מדובר בפרט שולי שלא תמיד מיוחסת לו חשיבות רבה בתהליך העיצוב והפיתוח, אולם זהו גורם חשוב שיכול להפוך מוצר טכני ומשעמם לחוויה מהנה וייחודית. כינרת יפרח חושפת בפנינו נדבך חיוני בממשק שעד כה לא זכה להתייחסות משמעותית.

יפרח, עורכת לשונית ובעלת סטודיו ״נמלה״ למיקרו-קופי, מפרטת בספרה את השלבים השונים בתהליך קביעת ״סגנון הדיבור״ של המותג או המערכת האפליקטיבית. בטרם נכתבה המילה הראשונה, יש להגדיר מה הם ערכי המותג, להעניק לו אופי ותכונות אנושיות, ולנתח את קהל היעד. כל הפרמטרים שייאספו במחקר המקדים יקבעו בבוא העת אם נתנסח באופן רציני ומעונב, או שמא באופן הומוריסטי וטרנדי. הספר שופע טיפים ודוגמאות, הסברים ותצלומי מסך. פתרונות לסוגיות בעייתיות, כמו הודעות שגיאה מאיימות או דילמת הכתיבה בלשון זכר/נקבה, נידונות בו בהרחבה. במהלך קריאת הספר, מפרק לפרק, תופתעו מעוצמת כוחה והשפעתה של השפה בממשקים דיגיטליים.

The Design of Everyday Things
Norman Donald
New York : Basic Books
2013

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
7.052 NOR

 

Don't Make Me Think, Revisited : a Common Sense Approach to Web Usability
Krug Steve
San Francisco, California : New Riders, Peachpit, Pearson Education
2014

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
766:681.324.61 KRU

חווית המשתמש: כשמשתמשים פוגשים מוצרים
פלורנטין טל
הוצאה עצמית, תל אביב
2017

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
‪658.51 פלו

מיקרו-קופי: המדריך המלא
יפרח כנרת
נמלה – סטודיו למיקרו קופי (חולון)
2016

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
‪681.3.015 יפר

 

Hooked : How to Build Habit-Forming Products
Eyal Nir
London : Portfolio/Penguin
2014

בספריית המכון הטכנולוגי חולון
658.624 EYA

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.