עכשיו קוראים
יישום עיצוב

יישום עיצוב

[column]

תכננתם פרויקט, הוצאתם אותו לפועל. הוא יצא נפלא. בתערוכה אתם מקבלים תגובות נלהבות. אבל מה הצעד הבא? יחידה חדשה במכון הטכנולוגי חולון, מיוזמתו ובניהולו של ד"ר ויקטור פרוסטיג, פועלת במטרה לקדם יישום פרויקטים של סטודנטים הלומדים בפקולטה לעיצוב.

ויקטור פרוסטיג, הפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון HIT

[/column] [column]

כולם משבחים את הפרויקט, בטוחים בפוטנציאל הטמון בו.
מוחאים כפיים, ההגשה הסתיימה, יש לפנות את המקום לבא אחריך.
הפרויקט נלקח הביתה, מונח בצד, מפנטזים על ההצלחה שהייתה יכולה להיות… אם רק היה לך מושג איך לעשות את הצעד הבא. לצערי זה התרחיש השכיח בפקולטה לעיצוב – פוטנציאל נהדר שלא ממומש. ולמה?

כי הדלת סגורה. המכון שותף בבעלות על הפרויקט, והפקולטה אינה עוסקת ביישום כחלק אינהרנטי לעיצוב. אינך רואה את הדרך אל היישום אך זה אינו חייב להיות כך, ויותר מזה, לא רצוי שזה יהיה כך. מעצבים מצליחים הינם מעצבים השולטים בתהליך יצירת העיצוב, בטכנולוגיה שנדרשת לייצורו ומסוגלים לקדם את יישומו בפועל בסביבה, בחברה ובתרבות בה הם פועלים. יצירת האובייקט היא חסרת ערך באם אינה מגיעה ליעדה. יזמות הינה אינהרנטית למעשה העיצוב, שכן עיצוב הוא הצעה לשינוי המציאות. לכן, עצירה ברגע הקריטי חוטאת למטרה. האמצעי לשינוי, האובייקט, עוצב. עכשיו יש לעשות את הצעד המשמעותי – עיצוב שלם הוא עיצוב המשנה בפועל את המציאות.

[caption id="attachment_9946" align="aligncenter" width="750"]Figure 1 Nisnas Industries Figure 1 Nisnas Industries[/caption]

יש לפתוח את הדלת ולהתחיל לצעוד– להגיע לרגע שבו עבודה שלך יוצאת לאור ופוגשת את יעודה. זה הרגע שאליו מעצבים מכוונים. זו דרך מרתקת, מאתגרת ומספקת. יש אלף סיבות להצדיק פסיביות, לוותר ולקבור את הפרויקט בארון, (כדאי לשים אותו לפחות בתיק העבודות להמשך הדרך). אך יש הרבה יותר סיבות לקום ולעשות, להתנסות בתהליך וללמוד מה קורה לעיצוב שלנו ולנו, כשמתמודדים עם המציאות. האם העיצוב באמת מוצלח? מה היה משפר אותו? ולעיתים, אפילו ללמוד מדוע נכשל. בפעם הבאה נדע לעשות זאת טוב יותר, ובתיק העבודות תהליך כזה יזכה להערכה רבה.

הקמת היחידה ליישום עיצוב:
מציאות זו של פוטנציאל לא ממומש הניעה אותי להקים את היחידה ליישום עיצוב, ובאנגלית: Design Implementation, או DI (שהם גם ראשי התיבות של Do it). המטרה מאחורי הקמת היחידה היא להתניע את הפוטנציאל ולהביאו למימוש. סיבה נוספת היא השתנות המציאות, המאפשרת היום מה שאתמול היה בלתי אפשרי. המציאות משתנה בקצב אדיר ופותחת אפשרויות יישום מגוונות מאי פעם.

הצעתי את הרעיון להנהלת מכון. ההצעה זכתה להסכמה, להתלהבות ולנכונות להשקיע בהקמת יחידה עצמאית שתפקידה לקדם וליישם פרויקטים בפקולטה לעיצוב. מיותר לציין שהיחידה לא נועדה להשיג רווח כספי למכון על חשבון הסטודנטים, אלא לקדמם ובכך לקדם את המכון. הפרויקט קיבל אור ירוק, ותודה אישית מגיעה לנשיא המכון פרופ' יעקובוב.

תכנית היחידה
הבעיה הראשונה שנתקלתי בה הייתה העובדה שהתקנון לקניין רוחני (שכל תלמידי הפקולטה חתומים עליו) קובע שלמכון חלק בבעלות על הפרויקטים שנעשים במסגרת הלימודים. לא אתיש את הקורא/ת בכל ההשתלשלות הביורוקרטית: התוצאה הסופית היא שהמכון מוותר על חלקו בבעלות וכל סטודנט שיבקש שחרור יוכל לקבל אותו בהליך מקוון ופשוט. כל זאת, תוך התחייבות להוגנות כלפי המכון – לציין את שמו בפרסומי הפרויקט המשוחרר, ולאפשר את פרסום הפרויקט בפרסומי המכון שלא למטרות רווח. את מלוא הפרטים וטופס הבקשה ניתן למצוא באתר היחידה dihit.org.

[caption id="attachment_9947" align="aligncenter" width="750"]Figure 2 Nisnas Industries Figure 2 Nisnas Industries[/caption]

משמעות הדבר היא שכל סטודנט שרוצה לקדם וליישם את הפרויקט שלו יכול היום לעשות זאת. כל שיש לעשות הוא למלא את הבקשה כנדרש, ולקבל את כתב השחרור. מכאן כל דרך שתבחרו, פנויה. כל אחד יכול לקדם את הפרויקט באופן עצמאי או עם שותפים לבחירתו. אך בזאת לא תמה תרומת המכון – היחידה ליישום עיצוב מציעה תכנית הכשרה ופעולה כדי לתת מענה לחוסר הידע בתחום ולשאלה כיצד לקדם וליישם מוצרים בשוק.

מטרתה של תכנית היחידה היא לעזור לסטודנטים בקידום ויישום הפרויקט. נכון לעכשיו, התכנית פתוחה לכ-20 פרויקטים בשנה שייבחרו על ידי הצוות המקצועי. הפרויקטים שייבחרו יעברו תהליך של התווית תכנית לקידום ויישום הפרויקט, תוך הכרת המרכיבים העיסקיים והכנת פרזנטציה המותאמת להצגה בפני משקיעים, יזמים וגופים שעשויים לממש את הפרויקט. את עיקרי התכנית ניתן לראות באתר.

מגוון הפרויקטים שיזכו לקידום יכלול למעשה את כל ספקטרום הפרויקטים הנעשים בפקולטה במחלקות השונות, בכל שנות הלימוד. עיצוב מוצרים שהם אובייקטים, פיזיים או וירטואליים, עיצוב מקומות ומערכי שירות, כל אלו הם פרויקטים שיישומם הינו בעל ערך. יישום מוצלח של פרויקט עשוי לתרום לחברה, לסביבה ולתרבות, וכמובן, יש בו גם פוטנציאל מסחרי. בתמצית, הקריטריונים הבסיסיים הם פוטנציאל היישום של הפרויקט והמוטיבציה של הסטודנט/ית. חשוב להדגיש שכל פעילות היחידה ניתנת בחינם ללא דרישה לתמורה מצד המכון.

היחידה תרכז את המידע הנחוץ לקידום ויישום הפרויקטים מהצד המשפטי (חוק העיצובים שייכנס לתוקף בקרוב, שמירת זכויות CCL), האפשרויות המוסדיות (הרשות לחדשנות, מפעל הפיס), ריכוז הגופים העוסקים בקידום פרויקטים, קשרים עם חברות, רשויות, חממות, אקסלרטורים, וכן אמצעים כמו גיוס המונים וחנויות וירטואליות. היחידה תנהל צוות של יועצים פנימי וצוות חיצוני של יועצים מומחים בתחומם, כך שמי שירצה יוכל לעמוד בכבוד מול כל ה'כרישים' הנכבדים הללו.
כל זה נועד לעזור לך, אם תקום/י ותאמר/י לעצמך Do it.

Nisnas Industries: דוגמה לבוגר שהצליח

[caption id="attachment_9948" align="aligncenter" width="750"]Figure 3 Nisnas Industries Figure 3 Nisnas Industries[/caption]

מקס צ'פרק, בוגר עיצוב תעשייתי, הקים יחד עם שותף חברה שנקראת Nisnas Industries, במסגרתה הם מפתחים, מייצרים ומשווקים מוצרים שעיצבו. את הדרך התחילו באתר קיק-סטרטר, דרכו גייסו עשרות אלפי דולרים ופיתחו מערכת שיווק אינטרנטית. בתחילה הם ייצרו בעצמם והיום הם מייצרים באמצעות קבלי משנה. חיים מזה? שאלתי את מקס. חיים טוב, הוא עונה.

את הסיפור של Nisnas Industries תוכלו לקרוא באתר DesignZoom

גיוס ההמונים האחרון בקיק-סטרטר  השיג פי 6 ממה שביקשו.

את הסרטונים של מקס תוכלו לראות ב-Vimeo, ביניהם גם פרויקט הגמר שלו.

מקס ושותפו יוזמנו לשתף מניסיונם בסדנת 'יישום עיצוב' שתערך בקיץ.

[caption id="attachment_9949" align="aligncenter" width="750"]Figure 4 Nisnas Industries Figure 4 Nisnas Industries[/caption]

מה ניתן ללמוד מהצלחתו של מקס?
ראשית חשוב למצוא שותפים לדרך. שותף טוב התורם, משלים ותומך הינו בסיס טוב להצלחה.
החברה שמקימים צריכה להיות ממוקדת ומוגדרת היטב כך שהיעדים שלה יהיו ברורים הן למנהליה והן לקהל שלה. יש חשיבות רבה במיצוב הפעילות לקהל פוטנציאלי, עיצוב מוצרים המותאמים לקהל, הנמכרים במחירים תואמים, בפלטפורמת שיווק ויחסי ציבור תואמים. כאשר פועלים בחכמה, ההשקעה הכספית הראשונית אינה גבוהה והתמורה מגיעה אם מתמידים בפעילות עקבית לאורך זמן.

סיפורו של מקס מציג רק דרך אחת, אך יש עוד דרכים רבות לקידום ויישום עיצוב. עוד על כך- בפעם אחרת.

Do it!

[caption id="attachment_9950" align="aligncenter" width="750"]יישום עיצוב, לוגו התכנית יישום עיצוב, לוגו התכנית[/caption] [/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.