עכשיו קוראים
כנס הצילום של ישראל: 2018

כנס הצילום של ישראל: 2018

[column]

כנס הצילום הגדול של ישראל התרחש ב21/11 בהיכל התרבות בתל אביב. באירוע בהנחייתו וניצוחו של צלם הטבע המוערך רועי גליץ נכחו אלפי צלמים חובבים ומקצועיים ועל בימת האירוע דיברו כמה מגדולי הצלמים מהארץ ומהעולם.

כתיבה: רתם מטרסו, תקשורת חזותית
צילום: שי אלוני,  תקשורת חזותית

[/column] [column]כנס הצילום הגדול של ישראל התרחש ב21/11 בהיכל התרבות בתל אביב. באירוע בהנחייתו וניצוחו של צלם הטבע המוערך רועי גליץ נכחו אלפי צלמים חובבים ומקצועיים ועל בימת האירוע דיברו כמה מגדולי הצלמים מהארץ ומהעולם.

בנובמבר האחרון התקיים בתל אביב כנס הצילום של ישראל המופק מדי שנה על ידי בית הספר לצילום גליץ, זו השנה ה-11 ברציפות. האירוע המפואר משך אליו למעלה מאלפיים צלמים, חובבים כמקצוענים, שהגיעו כדי לשמוע את הדוברים והדוברות ולטעום מהמגמות החדשות בעולם הצילום.

[caption id="attachment_11155" align="aligncenter" width="750"] כנס הצילום של ישראל- החלל המרכזי[/caption]

האירוע המרכזי נפתח בשעה 18:00 כאשר היכל התרבות התמלא עד אפס מקום, אז עלה לבמה בחליפה וחיוך כובש רועי גליץ, אחד מגדולי הצלמים הישראלים בעשור האחרון ומי שאמון על הפקת האירוע. למרות שרשמית גליץ לא היה אחד מדוברי הכנס, אלא המנחה, בכל פעם שעלה לבמה זכה לפרץ מחיאות כפיים. את מרבית השנה האחרונה בילה בצילום חיות בר נדירות בקוטב הצפוני ובאנטארטיקה מטעם חברות ענק כמו ה-BBC ונשיונל ג׳אוגרפיק. כל הנוכחים באולם חיכו לקבל הצצה לחוויותיו של גליץ במהלך השנה המסעירה שעברה עליו והוא כמובן לא איכזב, ושיתף כמה מהתמונות האיקוניות ביותר שלו שזכו לתפוצה רחבה במדיות החברתיות. בדבריו נתן סקירה קצרה על השינויים שעובר עולם הצילום בשנים האחרונות, ובפרט הדגיש את עולם הרחפנים שפתח בפני צלמים זוויות צילום חדשות שעד לפני שנתיים היו שמורות רק לצילומים יקרים שבוצעו ממסוקים. באמצעות מקבץ של תמונות מדהימות משפיצברגן שבקוטב הצפוני ומקצ׳אטקה שבסיביר הרחוקה, גליץ הדגים לכל הנוכחים כיצד תחומי צילום הטבע (Wildlife) והצילום הגיאוגרפי משנים את פניהם וכוללים גם צילום אבסטרקטי וסוריאליסטי.

חפשו את רועי גליץ באינסטגרם: @roiegalitz

[caption id="attachment_11154" align="aligncenter" width="750"] רועי גליץ- בכיר הצלמים הגיאוגרפים בישראל כיום מנחה את האירוע[/caption]

רשימת הדוברים כללה צלמים מרתקים, כל אחד ואחת מהם נחשבים לגדולים בתחומם. הראשון בליינאפ היה צלם האקסטרים הישראלי עדן רם, שמתמחה בצילום גלים וגלישה. רם אמנם רק בן 28 אך כבר הספיק לטייל ב-60 מדינות ברחבי העולם, לצלם כמה מהתחרויות הגדולות בתחום ולעבוד עם מותגים כמו Rip Curl ו-GoPro. צלמים הם אנשים שאוהבים את מה שהם עושים, ואת התשוקה הבלתי נגמרת של רם למקצוע אפשר להרגיש בכל מילה שיוצאת לו מהפה: ״הצילום הוא לא רק מקצוע״ הוא אומר. ״המצלמה שלי מאפשרת לי להתפתח כבן אדם דרך התשוקות שלי והדברים שאני אוהב. אני יכול לחבר בין אנשים, בין מקומות ובין רגעים קסומים. הבנתי את זה ברגע שהפסקתי לפחד משאלות כמו 'מתי', 'כמה' או 'איך' ופשוט התחלתי לעשות את הדברים שאני אוהב". הוא מסיים את הרצאתו במשפט אותו קיעקע על זרועו ("Do more”) ויורד מהבמה לקול תשואות רמות.

חפשו את עדן רם באינסטגרם: @eddenram

הדובר הבא שעלה לבמה הוא מיכאל צוקרן, אחד מגדולי הצלמים האסטרונומיים בארץ. הרצאתו הקצרה השאירה מאות פיות פעורים לנוכח תמונות אפיות של החלל החיצון, של ערפיליות וכוכבים בחשיפות ארוכות שנמשכות שעות ולפעמים גם ימים. בהרצאתו התייחס לאתגרים הקשים בצילום כוכבים, בין השאר ללילות הארוכים ללא שינה שמתלווים לתפעול תקלות במצלמה.

בקרו באתר של מיכאל צוקרן: https://www.michaelastro.com

הדובר השלישי היה קלאודיו פיקולי האיטלקי (Claudio Piccoli) שהתמחותו היא צילום בעלי חיים, בדגש על חיות מחמד ואנשים. זו הייתה אחת ההרצאות המפתיעות והמרגשות בכנס, במהלכה חלק פיקולי כמה מסודותיו המקצועיים וסיפר בגאווה על ארבעת כלבי הבורדר קולי שהוא מגדל בביתו: ״בתור צלם חיות, ובעיקר חיות מחמד, אתה קולט במצלמה רגעים שאף אחד לא רואה. הכלבים שלי הם הקולגות שלי״. מהתמונות שליוו את ההרצאה, עושה רושם שהוא ביחסי עבודה נהדרים עם כל הקולגות שלו. לאחר שנות עבודה רבות הוא מבין כי ״כלבים חיים את הרגע, הם לא חוששים מהעבר ולא פוחדים מהעתיד. כלב לא יודע מתי הוא מזדקן, הוא פשוט חי את הרגע וזה נותן לו את הפריבלגיה להיות מאושר מכל רגע ורגע. תחיו את הרגע ביחד עם הכלבים שלכם ותראו כמה תוכלו ללמוד מהם״.

חפשו את קלאודיו באינסטגרם @claudiopiccoliphotographer

את הסשן הראשון חתם אחד הצלמים הידועים בארץ, ולבטח הגדול בתחומו: צלם האוכל דן פרץ. ההרצאה שלו גרמה לאלפי אנשים בקהל להזיל ריר אך באותה נשימה גם להיות מוקסמים. ״צילום אוכל הוא ברובו עניין מסחרי. כמעט תמיד יש לקוח בצד השני, אבל דעו לכם שצילום מזון מתנקז להרבה יותר מרק אוכל. יש אנשים, יש תרבויות, יש סיפור מאחורי האנשים האלה שיוצרים את האוכל ויש סיפור מרתק אפילו יותר בדרך בה הם מכינים אותו. יש עניין כמעט אנתרופולוגי בצילום בעלי מלאכה שיוצאים לשדה לקטוף את המרכיבים ויוצרים אוכל״. אני יכול לומר בכנות שבשלב הזה, רמת הריכוז של חברי המערכת שאפה לאפס מהסיבה הפשוטה שפרץ עורר לנו את התיאבון ברמה שלא הצלחנו לחשוב על שום דבר אחר. כל דוכני האוכל ומסעדות המזון המהיר ברדיוס של קילומטר מכיכר הבימה לא היו ערוכים לנחיל האנשים המורעבים שהגיעו אליהם לאחר ההרצאה.

חפשו את דן פרץ באינסטגרם: @danpdanp

[caption id="attachment_11148" align="aligncenter" width="750"] ההמבורגר של BBB דרך העדשה של דן פרץ, יצירת אמנות של ממש[/caption]

את ההרצאה הטובה של הערב סיפקה צלמת האופנה הבינלאומית לינדזי אדלר (Lindsey Adler), הנחשבת לאחת הצלמות המשפיעות בתחום כיום. אדלר דיברה על חשיבותו של האינסטגרם בתוך עולם הצילום העכשווי ועל היכולת לבלוט שם. בתור צרכנים ברשתות חברתיות, אנחנו עשויים להחשף ליותר מעשרת אלפים תמונות ביום תוך כדי גלילה באפליקציה. בתור צלמ/ת, המטרה היא לגרום למשתמש/ת לעצור לרגע, להצליח לבלוט בתוך בליל התמונות האינסופי. אדלר רואה חשיבות עליונה בייחודיות ובחותם אישי, כך שאפשר יהיה לזהות את היצירות שלה גם מבלי לדעת שהיא צילמה אותן. ״אף אחד לא זוכר את הצלמים המזדמנים (היא קוראת להם בשם החביב "everybody photographer"), כשאין לך ייחוד ברור אנשים מסתכלים על התמונה ולא יודעים לומר שהיא שלך, והם כנראה גם לא יזכרו אותה". היא משחזרת את ראיון העבודה הראשון שלה לאחר שסיימה את לימודי הצילום, כאשר המראיין שישב מולה העיף מבט בפורטפוליו ואמר בקול קר: "את צריכה להתחיל מההתחלה. תבני את תיק העבודות שלך מאפס״. הערכים שמובילים את האישה מעוררת ההשראה הזו הם צבעוניות, גרפיות, תעוזה ונקיון, והם ברורים כשמש בתמונות המרהיבות המלוות את הרצאתה. רובן צולמו בסטודיו של אדלר, והן מתאפיינות בצבעוניות עזה, משחקים של אור וצל וגרפיות בולטת שהפכו לסימני ההיכר שלה.

חפשו את לינדזי באינסטגרם: @lindseyadlerphotographer

האחרונים לעלות לבמה היו רומן בוצ׳אצ׳קי ואמילי גארת׳וייט (Emily Garthwaite). בוצ׳אצ׳קי הוא המוח מאחורי הארט המופתי בקליפים של עברי לידר וסטטיק ובן-אל. מדובר ביוצר בחסד עליון שפרץ לתודעה הישראלית בשנתיים האחרונות. בתור הנציג היחיד של עולם הוידאו בכנס הרבה היה מונח על כתפיו והוא שיתף באתגרים ובדרכים לעשות ארט גם בתקציבים צנועים יחסית. גארת׳וייט, מצידה, אמנם רק בת 25 אבל כבר הספיקה לצלם בהמון מקומות בעולם. רוב המקומות שהיא מצלמת בהם לא זוהרים במיוחד ולא נתפסים כמקומות שהיית רוצה לבקר בהם, אבל הפנים והסיפורים שהיא נותנת לתמונות שלה הם לא פחות ממדהימים. במהלך הרצאתה הציגה את הפרויקט האחרון ממנו חזרה ממש לאחרונה: מסע בן שבועיים וחצי בעיראק.

חפשו את אמילי באינסטגרם @emilygarthwaite

במהלך הכנס הוענק פרס הוקרה מטעם קהילת הצילום הישראלית לורדי כהנא, אחת מצלמות הפורטרטים החשובות בתרבות המקומית שצילמה עשרות אייקונים תרבותיים ופוליטיים במשך השנים. ורדי הנרגשת והלא כל כך מבוגרת קיבלה את מדליית ההוקרה והוסיפה: ״אני מעדיפה להתייחס לזה כפרס אמצע חיים ולא כמפעל חיים. יש לי עוד שנים רבות של אמנות להציג״.

כנס הצילום השנתי של ישראל היה מרשים ומעורר השראה, ומומלץ בחום לבוא לבקר בכנס הבא שייערך ב-2019. גם אם עולם הצילום הוא לא מושא התשוקה האולטימטיבי שלכם, הכנס הזה הוא הזדמנות לקבל כמות אדירה של השראה ולשמוע ישירות מאנשים ששווה ללמוד מהם.

[/column]

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.