אחת התחנות בדרכם של סטודנטים לעיצוב פנים היא בפרוייקט החברתי-קהילתי המתקיים בשיתוף פעולה עם דיזינגוף סנטר. חוויות מקורס בלתי שגרתי וראיון המנחה, אדר' ברכה קונדה.
טניה גרשמן, עיצוב פנים
[/column] [column]את הסמסטר פתחנו במפגשים שכבתיים חוויתיים בהנחיית תומר בן-עמי מ״הקיימנים״ המלווה אותנו בקורס כמנחה ויועץ חברתי, לצד צוות מנחים מקיף שכולל גם את אדר׳ אסתי כרמון, אדר׳ ד״ר אליאס מסינס, אדר׳ נתנאל ללום והמעצבות מיכל צרפתי-כהן וצמרת הראל-כנות. בהנחיית הצוות, התחלנו בתרגיל ״שוטטות״ במרחבי הסנטר שכלל הקשבה והתבוננות אישית והמשכנו בחקר המכוון לזיהוי, מפגש ושיחה עם אנשים ובעלי עניין השוהים ופועלים בסנטר.
אחת מהתנסויות הייתה אירוע ״קפה עולם״, אירוע שבו יצרנו מרחב שיחה חוויתי עם המבקרים בסנטר, לטובת העלאת רעיונות, תובנות, צרכים ופנטזיות בהתייחסות לסוגיות הכרוכות ב״עשיית מקום״. האירוע אפשר מבט ממוקד ובגובה העין עם קבוצות משתמשים פוטנציאליים רבים. הוא דרש מאיתנו לעצב מתוך הקשבה, מפגש ותקשורת ומכוון לזיהוי צרכים והזדמנויות ברמה הקהילתית. בשיחה עם קונדה, היא הגדירה את האירוע כ"כלי דינמי ופרקטי ליצירת שיח השתתפותי – לטובת ליקוט ידע ותוכן ולעידוד תהליכים להעצמת זיקת תושבים למרחב הציבורי". שאלתי אותה כמה שאלות.
[caption id="attachment_3929" align="aligncenter" width="750"] אירוע "קפה עולם" בדיזינגוף סנטר[/caption]ברכה, אשמח שתספרי איך הגעתם לשיתוף הפעולה עם דיזינגוף סנטר?
יוזמת השת״פ נועדה לעדכן ולרענן את הסטודיו החברתי במחלקה כך שיאפשר התנסות בעיצוב מתוך גישה אמפטית הדורשת התבוננות, הקשבה ותקשורת עם קהילות ואנשים שמחוץ לאקדמיה. על רקע זה השת״פ נרקם לאורך השנה האחרונה בשיח ותיאום שלי, כמרכזת הקורס, עם בעליי הסנטר והמנכ״ל חיים ריפטוב, עם צוות המנחים המסור ועם ראש המחלקה אדר׳ ניני ורשבסקי.
למה דווקא במרכז קניות?
מעבר להיותו של הסנטר מוקד עירוני מגוון, ייחודי ומרתק כשלעצמו, בעליו ומנהליו מובילים בו בשנים האחרונות מהלכים הנוגעים בספקטרום רחב של תחומי קיימות, כמו למשל: העסקה ישירה של עובדי הסנטר בשרות, תחזוקה ובטיחות (במקום העסקתם כעובדי קבלן), פיתוח פרויקטים של חקלאות עירונית, כוורות דבורים ו״תינוקיית״ עצים על הגגות, מיחזור וניצול אנרגיה. על כל אלה ועוד זכה הסנטר בשנה שעברה בפרס ״הגלובוס הירוק״.
יחד עם זאת, הסנטר הוא במהותו מרכז קניות המזין צרכנות המונית המהווה גורם מכונן במשברי הסביבה, הכלכלה והחברה. חשוב שבתכנית הלימודים שלנו נתמודד עם הקונפליקט המובנה והמורכבות הזאת המאפיינת גם את שדה העיצוב בכללותו בעת הזאת.
סטודיו עיצוב חברתי מהווה הזדמנות מבחינתנו להציע לסנטר לפתח ולהוסיף לאג׳נדה שלו גם תהליכים של ״עשיית מקום״ – כלומר – עיצוב מרחב ציבורי לטובת מפגש, בילוי, השתייכות, ביטוי, העצמה, וחוויה שאינה כרוכה בהכרח בשופינג. הסנטר מצידו מציע לנו במה ו״מעבדה״ דינאמית לטובת זאת – בתוך תמיכה והשתתפות בתהליך. כך שיש כאן הזדמנות וחיבור בעל ערך לכל הצדדים.
[caption id="attachment_3931" align="aligncenter" width="750"] מבקרות באירוע "קפה עולם" בסנטר[/caption]האם "קפה עולם" ענה על הציפיות שלכם?
אירוע ״קפה עולם״ היה חלק מפתיחה לתהליך סמסטריאלי – והוא אפשר חוויה שונה מהרגיל. קשה להעריך כרגע איך והאם האירוע עצמו תרם להתפתחות האישית של הסטודנטים, אבל המהלך הלא שגרתי הכניס לרוח הדברים, תרם לזיהוי תכנים, קהלי יעד וקהילות והציף גם סוגיות ואתגרים ספציפיים הנתונים לפיתוחם של סטודנטים לעיצוב פנים בפרויקטים שלהם, כמו למשל: איך מובילים אנשים לעצור לרגע, להיפגש ולשהות במרכז מסחרי דינאמי שמהותו סובבת תנועה, צרכנות וסידורים?
בסוף הסמסטר תתקיים תערוכה שתביא את כל אלו לידי ביטוי. התערוכה בסנטר תהיה כשלעצמה סוג של פרויקט חברתי – שכבתי – משותף והשתתפותי, המוגדר כחלק מדרישות הקורס. זו הזדמנות לסטודנטים לשתף פעולה, לקבל במה, לבטא עמדה, לעצב ולהפיק תערוכה בה יוצגו מיטב העבודות בקורס.
את כבר יודעת איך היא עתידה להראות?
אני מדמיינת תערוכה מרהיבה, מסקרנת ונגישה. כזאת, שתצליח לגרום לעוברי אורח להאט רגע, לצרוך חוויה במקום דברים, ולהיחשף לעיצוב מקומות וחוויות שיציעו הסטודנטים שלנו לפתח במרחבי הסנטר בעת הזאת.
[/column]
מדהים. לא להאמין שאלו סטודנטיות בשנה ב בלבד 🙂