מה אנחנו צריכים לדעת כמעצבים צעירים שיוצאים אל עולם העיצוב הישראלי? ומהו פרויקט אינדקס המעצבים מתקופת המלחמה? ראיון עם מקימות המגזין ARE.
עדי עבו, עיצוב תעשייתי
נפגשתי עם האחיות עמית ורעות זאנטקרן שהקימו את המגזין ARE – מגזין ישראלי לאופנה, תרבות וקיימות. המגזין שם לו למטרה לתת במה למותגים וליוצרים מכל התחומים בארץ, ולפתח את תעשיות העיצוב והאופנה המקומיות.
שלום עמית ורעות, ספרו לנו על עצמכן ועל המגזין שייסדתן
״קוראים לנו עמית ורעות זאנטקרן. אנחנו אחיות והקמנו את מגזין are, מגזין האופנה הישראלי הראשון, לפני כ-6 שנים. זהו מגזין עצמאי לאופנה, תרבות וקיימות שמטרתו לייצר פלטפורמה בה יוכלו מותגים ויוצרים מכל התחומים לקבל חשיפה, ללמוד על קיימות ולפתח את תעשיית העיצוב והאופנה המקומית יחד. לקוראים הוא חינמי לגמרי כדי שכל אחד יוכל להגיע וללמוד על התעשייה המופלאה הזו בנוחות וקלות.״
מה הוביל אתכן לפתוח את המגזין?
״הקמנו את המגזין במטרה ליצור חלל שלא היה קיים עבור קהל צעיר. חלל בו יוכלו המשתתפים להביע את עצמם בחופשיות, לייצר שיח וגם לקדם אג'נדות הקרובות לליבם. בין כתבות הדעה, התרבות, ההמלצות והפקות אופנה תוכלו ללמוד גם על ערכי הליבה של המגזין – קיימות, אופנה ויצירה מקומית.״
מה הראיונות הכי מהנים שלכן?
״אנחנו הכי נהנות לראיין אמנים, מעצבים ויוצרים צעירים. לשמוע איך התחילו ומה היו ההשראות שלהם, ועל התשוקה ליצור דברים חדשים שלא נראו עוד בתעשייה. לשמוע כמה הם נרגשים מהיצירה והעשייה זה פשוט מדבק. ועוד יותר משמח לראות אחר כך את התהליך שהם עוברים ואיך הם מתפתחים. לדעת שאנחנו יכולות לעזור – לתמוך בהם ולהציג אותם לקהל הקוראים שלנו.״
מרואיין מהחלומות?
עמית: "אם הייתי צריכה לבחור אדם שחלום שלי לראיין זה לדעתי היה ג'ון גליאנו. להבין מאיפה נובע הטירוף."
מה אנחנו לא יודעים על עולם העיצוב הישראלי?
״הוא עולם מאוד קשה. במדינה כמו שלנו, עם כל הבעיות והמלחמות, העיצוב והאופנה תמיד ידחקו לסוף הרשימה. אם במדינות אחרות יש תקציבים ותמיכה לתעשיית האופנה, פה היא עומדת ממש בזכות עצמה. אבל אנחנו יודעות שיש ביקוש ושאנשים לאט לאט מבינים את החשיבות של עיצוב ואסתטיקה. הם יותר מתעניינים ונפתחים לרעיון של עיצוב מקומי. אנחנו רואות את זה כל יום אצלנו במגזין כאשר אנחנו מקבלות עוד ועוד הודעות שמתעניינות בנושאים שלנו.״
מה השתנה בשנים האחרונות?
״אחרי 6 שנים בתעשייה והמון כתבות בנושאי הקיימות אנחנו יכולות להגיד שיש יותר רצון לקנות מקומי וירוק. חשוב מאוד לדעתנו שכל מעצב או מותג יחשוב איך הוא תורם לסביבה ומביא ערך מוסף ללקוחות. הקונים מחפשים דברים עם ערך, עם סיפור ואג'נדה, ולא סתם עוד מוצר בבית שלהם.״
ספרו לי על פרויקט אינדקס המעצבים שהקמתן בתקופת המלחמה?
״אנחנו כבר המון שנים חושבות, מתכננות וחולמות על אינדקס שכזה. אינדקס שכל אחד יוכל למצוא בו מעצבים ישראלים ולקנות כחול לבן וייצור מקומי. כשהתחילה המלחמה הבנו את הצורך האדיר בתמיכה של העם בעסקים ישראליים. החלטנו להרים את הכפפה וסוף סוף להפוך את החלום למציאות. ישבנו ימים ולילות והכנסו מעצב מעצב. יש לנו עוד המון מעצבים להכניס לאינדקס, שמחכים בתור בסבלנות רבה (אם זה אתם לא שכחנו אתכם.)״
לסיום, איזה טיפ תתנו למעצבים בראשית דרכם?
״הכי חשוב לנו להגיד למעצבים צעירים שיוצאים אל העולם – להישאר נאמנים לעצמכם. זו קלישאה אבל זה נכון. אנחנו מכירות המון מעצבים שרק רוצים למכור ולהיות חלק מהטרנדים הבינלאומיים. אולי הם חושבים שאם זה לא טרנדי או מיינסטרים לא יקנו מהם, או לא ישתמשו בשירות שלהם. אבל אחרי עשור בתעשייה אנחנו ממש רואות שהמעצבים שנשארו נאמנים לעצמם, אלו שיצרו ועיצבו לפי הטעם שלהם והביאו לעולם דברים חדשים, הם האנשים שמצליחים לטווח רחוק. הקונים יודעים לזהות עיצוב לא אותנטי או לא כנה, והם לא מתרגשים ממנו.״
רשתות חברתיות:
אינסטגרם:
rzantkern
azantkern
אתר המגזין:
צילום תמונה ראשית: RBCO חן אור ורואי בוקובזה