מגילת רות גרסת 2020

יוסי למל, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית, HIT

מה קורה כאשר לוקחים 38 אמניות ומבקשים מהן לפרש פסוקים ממגילת רות באמצעים חזותיים? התוצאה המפתיעה היא פרויקט מדהים המחבר בין סיפור נשי מהתנ״ך והמקום בו הוא פוגש אותנו היום.
סתו טפלא, תקשורת חזותית

לקראת חג שבועות האחרון החליטה אחינעם תמר וירט, יוצרת צעירה וסטודנטית לעיצוב תעשייתי בבצלאל, לחבר באורח בינה לבין עוד 37 נשים יוצרות ולתת פרשנות חדשה, מודרנית וחתרנית למגילת רות. הדגש היה על יצירה נשית, ועל הפרויקט עבדו יוצרות מכל קצוות הארץ והקשת הדתית והמגדרית. גם אני- חילונית גמורה-  נעניתי לאתגר והשתתפתי בפרויקט. גיליתי עולם שלם ומעניין שלא בהכרח קשור ליהדות ולתנ״ך, אלא לחברות איתנה ו-Girl Power אמיתי. ישבתי עם אחינעם לשיחה צפופה ויחד נזכרנו בתהליך היצירה וההפקה ובכל מה שהוביל אותה ליצור את הפרויקט.

כריכה קדמית. צילום: אחינעם תמר וירט


ספרי לנו על עצמך בכמה מילים.

קוראים לי אחינעם, אני בת 25 וגרתי בתל אביב למשך 5 שנים. לפני חצי שנה עברתי לירושלים והתחלתי ללמוד עיצוב תעשייתי בבצלאל. התחלתי את דרכי האמנותית כתופרת בגדים, והיום אני גם כותבת ואוהבת להתעסק בטקסטים ובשילוב שלהם עם דימויים חזותיים. עד לפני תחילת הלימודים יצא לי להפיק מספר פרויקטים שיזמתי או שהפקתי עבור חברים שיצרו בעצמם. אני דתייה לשעבר, חזרתי בשאלה בגיל 16 אבל העולם התרבותי הדתי עדיין נמצא בתוכי ואני נשענת עליו מאוד כשאני יוצרת, זה מקור השראה אדיר בעיניי.

״ותאמר לה נעמי חמותה בתי הלא אבקש לך מנוח אשר ייטב לך”. איור דיגיטלי: סתו טפלא


איך נולד הפרויקט? ממה הוא מורכב?

הפרויקט נולד בשיא הסגר הראשון, בליל הסדר. היינו יחד בבית בערב פסח, אני, שותפים ושכנים מהבניין. בזמן קריאת ההגדה פתאום חשבתי לעצמי עד כמה הסיפורים מעוררים השראה לעשייה. אבל אז חשבתי שוב והבנתי שאין בכל ההגדה של פסח דמות אחת שהיא כמוני, שאני מזדהה איתה. ניסיתי לחשוב באיזה סיפור תנ״כי כן יש לי את התחושה הזאת, וישר קפצה לי מגילת רות. זה סיפור שמדבר על נשים, הגיבורות הראשיות הן חזקות ופמיניסטיות ואפילו קצת חצופות. ואז עלה לי הרעיון לנסות ליצור פרשנות חדשה ומודרנית לסיפור המגילה. לקח לי זמן להאמין ברעיון הזה, במיוחד כי בהתחלה חשבתי שאעשה אותו לבד. לאחר שהבנתי שזה לא יהיה מספיק מעניין בשבילי החלטתי לצרף אליו כמה מחברותיי שיוצרות במדיומים שונים- ציירות, מאיירות, צלמות וכותבות. בנוסף פרסמתי קול קורא, דרכו הגיעו אליי עוד יוצרות שהתעניינו בפרויקט. מפה לשם התאספנו בזום 38 נשים, שכל אחת שונה מהשניה מקצה לקצה, לקריאה משותפת וחקירה של הסיפור. כך יצא שחילקתי את המגילה ל-37 קטעים, כל אחת קיבלה קטע ופירשה אותו חזותית. בסופו של דבר היו לנו 50 ימים בדיוק מערב פסח לערב שבועות (שזה במקרה גם ספירת העומר) לעבור יחד תהליך משותף וליצור פרשנות משלנו לסיפור כל כך ישן. 

״ותאמר אליה כל אשר תאמרי אעשה”. צילום: תמר לנדא

מה מניע אותך ליצור?

תקופת הקורונה מפרידה אותנו מהחיים ואחת מהשניה. אין מסגרת, את בבית רוב היום ודי מבודדת מהעולם החיצון. רציתי ליצור משהו שהוא ביחד, לנהל שיח שנוי במחלוקת על נושאים שלא מדברים עליהם ביומיום, כמו למשל לתת פרשנות מודרנית, ועוד נשית, לסיפור תנ״כי. אני אוהבת הפתעות, אם הייתי יודעת מראש איך תיראה המגילה לא הייתי בכלל נכנסת לפרויקט. כל אחת הביאה את העולם שלה לתוך הקטע שהיא קיבלה מהמגילה ומכיוון שהיו כל כך הרבה תפיסות ופרשנויות נוצרה תחושה של שפע. למדתי המון מיוצרות אחרות בתהליך.
אני אוהבת ליצור ממקום של שיתוף, לנסות להבין אם מה שמעניין אותי יעניין גם אחרים, וזה מה שכיף בשיתופי פעולה. יש בי תשוקה שיהיו דברים חדשים בעולם, שלמישהו יזיז משהו. ואם לא ניצור, איך זה יקרה?

כפולה מתוך המגילה. יוצרות מימין לשמאל: עתליה בן חיים, צפיה פלסר

איך היו התגובות?

ציפיתי שאמא שלי תקנה 10 עותקים, נחלק עותק לכל משתתפת ונסגור את הסיפור ב-50 עותקים מודפסים של המגילה. מפה לשם מכרנו מעל 250 עותקים מודפסים ועוד כ-70 עותקים דיגיטליים. בשביל פרויקט עצמאי לגמרי זה מרגיש כמו הישג אדיר. קיבלנו תגובות מדהימות ומפרגנות. מאוד ריגש אותי שאנשים רכשו לעצמם עותק מודפס ושילמו על משלוח שיגיע אליהם עד פתח הבית. בזמן מגיפה עולמית זה מה שעניין אותם וזה מה שהיה להם רלוונטי באותם רגעים. כאן ההצלחה מבחינתי. היו גם תגובות יותר קשות של אנשים שהיה להם קשה שלקחנו טקסט תנ״כי וחידשנו אותו. על פי הדת זה אסור בעיקרון- מה שיש זה מה שיש ולא מתערבים יותר מידי. בעיניי אנחנו מוסיפות מחשבות למסורת והופכות אותה לשלנו.

עותקים מודפסים. צילום: אחינעם תמר וירט


ולשאלת השאלות, נשארו עותקים?


כן! המגילה עוד זמינה למכירה. ייתכן אפילו שלקראת שבועות הקרוב, (כבר לא עוד כל כך הרבה זמן) נרים שוב את הפרויקט.

לאתר הפרויקט 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *