מלאכת הטיפוגרפיה היא אמנות עדינה המתחשבת בפרטים הקטנים ביותר. כל מילימטר נחשב, ולכן היא לעתים נחשבת למתמטיקה של העיצוב. שיחה עם ענת סאקס, מעצבת טיפוגרפיה ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית ב-HIT.
מאי פלג, תקשורת חזותית
ענת סאקס היא מעצבת גרפית, אמא לארבעה בנים, בעלת הסטודיו לעיצוב A designstudio ומרצה מעל 20 שנים, בין השאר במחלקה לתקשורת חזותית ב-HIT.
בשביל סאקס הטיפוגרפיה היא כלי שמאפשר לצאת לדרך ולהגיע למקומות מופלאים.
מהי טיפוגרפיה טובה? מדובר בשאלה פתוחה ללא תשובה מוגדרת מראש. הרי לא קיים ספר חוקים, אין עשה ואל תעשה. טיפוגרפיה היא מערכת צורנית, קריאה, באמצעותה אנחנו מבינים מסרים בשפה מסוימת.
אומרת ענת: ״ראשית תפקידה של הטיפוגרפיה היא לעזור לנו לקבל מידע ולהעביר מידע. אנחנו צריכים להיות מסוגלים לקרוא את מה שאנחנו רואים. זה המובן מאליו, אך האם קריאות בלבד קובעת אם טיפוגרפיה היא טובה או לא?"
ניתן להגיד שטיפוגרפיה טובה משרתת נכון את המטרה ועושה זאת בצורה המעוררת את הרגשות המתאימים למסר: ״לפעמים אנחנו נתקלים בשפה זרה ועדיין יכולים להרגיש משהו כלפיה. מעבר לקריאות, טיפוגרפיה היא מערכת צורות שמעוררת רגשות. בהסתכלות על אות עגולה לעומת מרובעת, או סריפית לעומת סאנס סריפית אנחנו נפתח רגש מסוים״.
אמנם לימודי טיפוגרפיה לא מתחילים בקריאת חוקים, אבל הם דורשים הבנה של סדר וארגון על מנת שנצליח להבין ולהסיק מסקנות. ״העיסוק באותיות מחייב למידה של שפה חדשה עשירה, לראות את כל הפרטים הקטנים ברמת הצ׳ופצ׳יק הקטן, החלל הפנימי, הנקודה, הפסיק והרווח. אנחנו מדברים על דברים נורא קטנים אבל ביחד הם ענקיים״.
גריד כרשת ביטחון
העיצוב אינו עומד לבדו. פעמים רבות הוא נשען על גריד – רשת קווי עזר שמנחים אותנו מתחת לפני השטח. את הגריד אנחנו לא אמורים לראות, אלא להרגיש את הנוכחות שלו. העיצוב מונח בתוך חלל, אותו אפשר ׳לסדר׳ בדרכים רבות. על כך ענת אומרת: ״במקרה של עיצוב תוכן מורכב כמו ספר, אי אפשר להמציא כל כפולה מחדש. לשם כך, יוצרים שיטה שהיא הגריד״.
ברגע שיודעים להניח עיצוב על רשת מוגדרת, יודעים גם לשבור אותה: ״אי אפשר להנות מהשבירה אם אתה לא מבין מה שברת, אחרת זה סתם כאוס. למרות שגם כאוס הוא דבר מאורגן".
מבסיס לעשייה
ברגע שפיענחנו את אמנות הרטוריקה העדינה שהיא טיפוגרפיה ושימוש בגריד – אפשר לצאת לדרך. ענת משתפת במתודת העבודה האישית שלה: ״בעבודת מיתוג נרצה להמשיך להקפיד ולדייק בכל הפרטים הקטנים. לרוב אתחיל מעיצוב הלוגו או הלוגוטייפ, משום שבבחירה של אות כסימן אני כבר מצליחה לתקשר קריאות וצורניות. הטיפוגרפיה היא הבסיס לתחושה שאנחנו יכולים לתת, אליה מצטרפים צבעוניות, דימויים ושפה ויזואלית מהם אנו מרכיבים את המותג״.
סאקס סיימה לאחרונה לימודי אוצרות לעיצוב בתוכנית הבינלאומית לאוצרות בשנקר והיא מדגישה את אמנות קבלת ההחלטה: ״צריך לדעת להסתכל על התמונה הגדולה, מה נכנס ומה לא. הבחירה וההחלטה הן שלנו, המעצבים. להיות מעצב זה לדעת לקבל החלטות, לבחור. זה סוג של אוצרות״.
עולם העיצוב שינה את פניו יחד עם התקדמות הטכנולוגיה, מעולמות הפרינט למדיה, ועל כן יש צורך להתאים את העיצוב כדי שידבר את מה שנכון לכאן ועכשיו. ״מיתוג היום הוא הרבה יותר ורסטילי וחי בהמון עולמות, הוא חייב להגיב ולהשתנות וכמובן לכלול גם פתרונות דיגיטליים כמו אתר או סושיאל מדיה, לוגו לא נמצא רק על כרטיס ביקור כמו בעבר״.
בשביל להצליח לייצר מערכת כל כך ורסטילית, חייבת להיות שיטה מדויקת. צריך לחשוב על כל אספקט קטן, באילו פלטפורמות ומדיומים הוא יתקיים.
מסר לסטודנטים/ות לסיום:
״תקופת הלימודים היא תקופה שלא חוזרת – תאפשרו לעצמכם להיות סטודנטים.. להיות בלמידה, בחקר, בהתנסות! חבל לבזבז את ההזדמנות הזאת רק במחשבות על עבודה מסחרית. זה כבר יגיע בהמשך החיים. סוג כזה של לימודים יש רק באקדמיה״
רשתות חברתיות:
@_a_designstudio
https://www.instagram.com/a_designstudio_/?igshid=YmMyMTA2M2Y