סדנת הדגמים מלווה את הסטודנטים.ות לכל אורך התואר, ומהווה בית שני לכל העוסקות.ים בעיצוב. באופן מסורתי הסדנה של שנה א' הוקדשה לבניית צעצועים, החל משלב השרטוט ועד למוצר המוגמר. השנה הוחלט לנער את הקונספט שהתיישן ולתת לסטודנטים.ות לבחור בעצמן.ם את התוצר הסופי.
יובל גולדשטיין וג'אבל נאקאש, עיצוב פנים
הסמסטר הראשון של שנה א' מתחיל בסדנה עם איציק נאור, מנהל הסדנה, שמכיר לנו את הכלים השונים ואת טכניקות העבודה. עבור רובנו זהו מפגש ראשון עם כלים מסוג זה, ובעזרתו של איציק אנחנו נחשפים לעולם חדש של יצירה.
ההנחיה הייתה ליצור מנגנון מסוג כלשהו, שיפעל ויפיק צליל. כל השאר תלוי ביצירתיות של כל סטודנטי.ית. בסוף הסמסטר התקבלה שורת מכונות מגוונת, מיוחדת ועשירה. בחרנו להציג ארבע מתוכן.
גליה בולקוביץ
המנגנון:
בחרתי ליצור מנגנון דיסק מתנדנד שמנגן על מיתרי גיטרה בצורה מיוחדת. אני חווה תופעה שנקראת סיניסתזיה, שפירושה ערבוב חושי: כשאני שומעת צליל זה מתקשר אצלי לצבע מסוים. מכאן קיבלתי את ההשראה לשלב בין צלילי הגיטרה לצבעים.
תהליך העבודה:
בהתחלה הכנתי כל חלק בנפרד. לקח לי הרבה זמן להבין איך לחבר אותם כך שהכל יהיה במקום הנכון והמנגנון יעבוד. בחרתי להשתמש בעץ בהיר כדי שהצבעים של הפרספקס יבלטו יותר. אחרי שחיברתי את הכל יחד, הוספתי את התאורה ומיתרים – זה החלק שהכי אתגר אותי.
מה למדתי?
הפרויקט פתח בפניי את עולם הנגרות. זאת הייתה הפעם הראשונה שעבדתי בסדנה וגיליתי שאני אוהבת להשתמש בידיים ולבנות דברים.
למדתי שחשוב להיות מדויקת ולסדר דברים מראש. למדתי איך לחפש השראה במקומות לא צפויים ולחשוב בצורה יצירתית. קיבלתי הזדמנות לשלב מספר נושאים שונים ולמצוא את נקודות החיבור ביניהם.
אתגרים בדרך:
לקח לי הרבה זמן להגיע לרעיון הזה ואפילו הכנתי מספר מנגנונים אחרים לפני שהתחלתי לעבוד על המנגנון הסופי. בסופו של דבר מצאתי את הרעיון של הדיסק המתנדנד ומשם ניסיתי לחבר אותו לדברים שאני אוהבת כמו החלל וצבעים.
דוד דהרי
המנגנון:
בחרתי לייצר מנגנון שמנגן בקערה טיבטית, כלי מיוחד שנחשפתי אליו בטיול במזרח.
תהליך העבודה:
בהתחלה הייתי צריך להבין את הכלי עצמו ובאילו דרכים נוספות הוא יכול לעבוד – מה יסתובב סביב מה ואיך? באילו תנאים הצליל מתקיים? אחרי שפתרתי זאת, יכולתי להתקדם ולחשוב איך לעצב את המנגנון שכבר עובד. היה לי ברור שאני רוצה להישאר בשפה הטיבטית וככה בחרתי חומרים, גוונים וצורניות.
מה למדתי?
העבודה לימדה אותי המון על העץ, על עצמי ועל עצמי בעבודה עם עץ. הרגשתי סיפוק גדול כשהצלחתי ליישם את המחשבה ו"לשים אותה על השולחן" – הדרך לא פשוטה בכלל אבל מלמדת. הפרויקט והצוות בסדנה לימדו אותי שאם אתה מצליח לראות את התוצר, אתה מצליח ליצור אותו! גם כשלא הולך, פשוט לא להוריד את העיניים מהמטרה. איציק עודד בנו את הדמיון והתשוקה ליצירה והאסיסטנטים/ות בסדנה עזרו לקרב בין הדמיון למציאות.
אתגרים בדרך:
התקשיתי למצוא את היחס הנכון בין המקל לקערה על מנת ליצור את הלחץ שמפיק את הצליל. כשזה נפתר הגיע המשטח – שם הייתי צריך להבין איך ליצור את הצורות בשביל הדוגמה ויותר מזה איך להדביק את החלקים בכדי לקבל משטח אסתטי ואחיד. העיקר היה לא להתייאש, להמשיך ולנסות עד שהצלחתי.
אביגיל לוי
המנגנון:
בחרתי ליצור מנגנון ובו ארבעה גלגלי שיניים שמסובבים אחד את השני. קיבלתי השראה מכמה עבודות אמנות והחלטתי שהטכניקה שאני הכי מתחברת אליה היא כזו שבה הגלגלים ממוקמים אחד מאחורי השני ויוצרים אשליה.
תהליך העבודה:
יצרתי בהתחלה סקיצה של המנגנון מ-MDF, ולאחר מכן עברתי לעצים מורכבים יותר. ליצירת שני הגלגלים הגדולים השתמשתי בעץ מסוג אגוז אפריקאי, עץ מאוד עדין ושביר שגרם להרבה בעיות. כדי לשמור על האסתטיקה של העבודה החלטתי להשאיר את השברים ולמלא את החסר בנחושת, שלדעתי הוסיפה מאוד לפן העיצובי של המנגנון. הגלגלים הקטנים עשויים מפרספקס שעבר התזת חול והמשטח האחורי מורכב מחתיכות עץ טיק שמודבקות בצורה גיאומטרית, כדי להשאיר את העבודה מאווררת.
מה למדתי?
העבודה על הפרויקט פתחה לי עולם של חומרים ובייחוד עצים מסוגים שונים ובעלי תכונות שונות. התנסיתי בעבודה עם כל המכונות בסדנה, והיום אני יודעת לתפעל אותן לפרויקטים הבאים.
מהתהליך האינטנסיבי של העבודה על המנגנון עצמו למדתי שגם כאשר המצב נראה רע ונדמה שאין מוצא, תמיד אפשר למצוא עוד פתרון. אולי זה לא תמיד יהיה מה שתוכנן מראש אבל יכול לצאת לא פחות טוב ולפעמים אפילו מוצלח יותר.
אתגרים בדרך:
החלק האחרון היה הקשה ביותר, למצוא את הגובה המדויק שאני צריכה לכל גלגל כדי שמצד אחד יסובב גלגל אחר ומצד שני לא יגע בשאר הגלגלים. את הגובה יצרתי באמצעות עיגולי עץ חבויים מתחת לכל גלגל: חתכתי עיגולים בעובי משתנה ובדקתי איזה מהם הכי מתאים לכל גלגל. זו עבודה שדרשה הרבה זמן אבל כשמצאתי את המידה הנכונה חשתי סיפוק גדול.
שגיא שחף
המנגנון:
בחרתי ליצור מנגנון בסגנון ״גלגל המזל״ המחלק את מטלות הסדנה לסטודנטיות.ים. המנגנון שלי מבוסס על מנגנון הפעלה של אקדח המשתלב בגלגל שיניים גדול בעת לחיצה על ההדק.
על גלגל השיניים ניצבים שנים-עשר קודי QR, כל אחד מהם מוביל לדף שמגלה מה הוגרל וארכיון המאפשר לראות איך סטודנטיות.ים בחרו לבצע את המשימה בשנים הקודמות.
תהליך העבודה:
תהליך העבודה שלי התחיל ביצירת אבטיפוס כדי להוכיח היתכנות. בשלב פיתוח הקונספט הבנתי שאני רוצה לעצב מנגנון בו באות לידי ביטוי טכניקות עבודה מכל שיעורי הסדנה שלמדנו הסמסטר: עבודה בעץ, ריתוך ברזל, כיפוף פרספקס, יציקות אפוקסי ועוד…
מה למדתי?
במבט לאחור, העבודה על המנגנון לימדה אותי המון על צורות שימוש בחומר, על מכניקות ויחסים בין חלקים במנגנונים ועל דרכים מעניינות לרתום אנרגיה לטובתי. מעבר לזה, גיליתי את אהבתי לעבודות הסדנה והכרתי יותר לעומק את הצוות המדהים שעובד שם.
אתגרים בדרך:
הקושי הגדול ביותר בעיצוב המנגנון נבע מתכונות גלגלי השיניים המשולבים, הם תמיד יניעו אחד את השני עד שאחד יעצור, מה שיביא לעצירת המערכת כולה. הפתרון לבעיה הגיע מהתבוננות במכניקות של אקדחים וצורות התפקוד של חצאי גלגלי שיניים במנגנונים.
סרטוני וידאו: סדנה קלה המכון הטכנולוגי
אסיסטנטים.ות: ורוניקה, רז ופיטר