עכשיו קוראים
משנים את התמונה

משנים את התמונה

איתמר ממון, מעצב ובוגר מנשר לתקשורת חזותית, מספר לכולעיצוב על הדרך שעבר בין צילום לעיצוב, על שיתופי פעולה מכוננים, תהליכי עבודה ושאיפות לעתיד. "עיצוב בשבילי הוא לא רק מקצוע, אלא דרך להעביר מסרים וסיפורים שחשובים לי."

רותם ספאחי, תקשורת חזותית

תחילת הדרך: מהמצלמה הראשונה לעיצוב חזותי

"אני איתמר ממון, בן 31, מעצב בוגר מנשר, כיום עובד בסטודיו "OPEN".

המסע שלי התחיל בכלל בצילום. המצלמה הראשונה שלי הייתה מצלמת פילם ישנה שקניתי בשוק הפשפשים בעשרה שקלים. זה היה ספונטני, בלי שום מטרה ברורה – פשוט לצלם, לפתח ולהתנסות. לאט לאט זה הפך למשהו משמעותי יותר עבורי.

גם בתקופת התיכון תחומי היצירה היו נוכחים מאוד בחיי. למדתי קולנוע, ושתי האחיות שלי עסקו בתחומים קרובים לעיצוב, כך שתמיד היה סביבי משהו יצירתי. כשחברים אמרו שהעיצוב מתאים לי באופן טבעי, הבנתי שזה כנראה היה שם כל הזמן – אני פשוט הייתי האחרון שקלט את זה.

המפנה הגדול התרחש כשנרשמתי ללימודים במנשר. זה היה המקום שבו התחברתי לעיצוב כתחום שלם – הרבה מעבר לצילום בלבד. העולמות של פרינט, גרפיקה דיגיטלית, וכל האפשרויות היצירתיות נפתחו בפניי."

פורטרט עצמי של איתמר ממון

תהליכי עבודה: מהתלבטות לחזון ברור

"בתקופת הלימודים הקצב היה שונה לגמרי. הייתי עובד על פרויקט במשך שבועות, מתלבט בין רעיונות, ובסוף מתחיל לעבוד ממש ברגע האחרון. זה היה מתסכל, אבל גם מאוד מספק – כי בסוף יצאתי עם תוצאה שלא תמיד צפיתי מראש.

היום, בעבודתי בסטודיו, הקצב אחר לחלוטין. אין זמן להתלבטויות ארוכות. כל פרויקט דורש קבלת החלטות מהירה וממוקדת, וזה מלמד אותך המון. אתה לומד למצוא פתרונות יצירתיים תוך כדי תנועה וגם לעמוד מאחורי הבחירות שלך, גם אם הן לא תמיד מושלמות.

בפרויקטים מול לקוחות אני מתמקד בדיאלוג כדי לדייק את המסר. למשל, אם אני מצלם, אני שואל את הלקוח על המילים שהוא רוצה שהעבודה תשדר – דרמטי, מסתורי, אפל. המילים האלה מניעות אותי לפעולה."

פוסטר שעוצב על ידי איתמר ממקום של כיף והשראה
כרזה שעיצב איתמר במסגרת הלימודים בקורס עיצוב פונט.

שיתופי פעולה: פרויקט אופנה שהפך לרגע מכונן

"אחד הרגעים הזכורים ביותר עבורי היה שיתוף פעולה בשנה ב' עם סטודנט לעיצוב אופנה משנקר. הוא עבד על פרויקט שעסק בבגדי גוף לגברים, ואני הייתי אחראי על הצילום. הצילומים התקיימו אצלי בדירה, בתנאים הכי פשוטים שיש. זה היה פרויקט מאוד אישי, ונתן לי הזדמנות להתנסות ביצירה אינטימית ומדויקת.

העבודה על התמונות הייתה תהליך מרתק. רציתי לתת להן אפקט גרנג'י ייחודי, אז אחרי שצילמתי ופיתחתי אותן, שמתי אותן בכיס מקופלות למשך שבוע. כשהוצאתי וסרקתי אותן, הן קיבלו את המרקם המחוספס שחיפשתי. התוצאה הייתה יותר טובה ממה שדמיינתי.

התמונות מהפרויקט הזה פורסמו במגזינים בינלאומיים וקיבלו פידבקים חיוביים. זה היה רגע מכונן עבורי. פתאום הבנתי איך שיתוף פעולה נכון יכול לפתוח דלתות ולחבר בין עולמות יצירה שונים."

Games of adolescents: התמונה שכבה מקופלת בכיס שבוע ויצאה במרקם מדויק. צילום: איתמר ממון.

השראה והשפעות: לשאוב מהעולם ולתת לו בחזרה

"אני שואב השראה ממגוון רחב של מקורות. קולנוע, קליפים מוזיקליים, אקטואליה – כל דבר שיכול לספר סיפור או לעורר תחושה חזקה. אני מאוד מתחבר לעבודות עם מסר ברור ועומק רגשי.

חשוב לי שהעבודות יהיו רלוונטיות, משהו שכולם יכולים להתחבר אליו. כך למשל, בפרויקט הגמר שלי, עבדתי על קמפיין שמטרתו להחזיר שליטה על דאטה אישית לידי המשתמשים. זה היה שיתוף פעולה שהצריך חשיבה פילוסופית לצד פתרונות חזותיים. הרעיון התבסס על כך שאדם ממוצע מייצר כ-90 טרה-בייט של דאטה במהלך חייו. עם זאת, הוא לא עושה בו שימוש ישיר או מחליט מי יעשה בו שימוש ולאילו מטרות. למעשה, המשאב הזה כלל לא נמצא בבעלותו. התנועה לשחרור הדאטה היא הצעה להתאגדות ציבורית, שמטרתה מתן כוח לציבור ולפרט להחליט איך נאספים עליהם נתונים ואיזה שימוש יעשה בהם. התנועה מניחה מתווה חדש לאיסוף ושימוש בדאטה באופן שמיטיב עם הפרט והציבור, יוצאת בקמפיין להעלאת המודעות ומשיקה מוצר קונספט: שרת ביתי לאיסוף עצמי של דאטה.

שרת ביתי לאיסוף עצמי של דאטה.

בעבודות האישיות שלי, אני אוהב לגעת בנושאים אקטואליים ולחבר אותם לעולם העיצוב. אני מאמין שלעיצוב יש כוח להשפיע על הדרך שבה אנשים רואים את העולם. זה כלי שיכול להעביר מסרים גדולים דרך פרטים קטנים.

דמוקרטיה: פוסטר שעוצב בתקופת המהמפכה המשפטית.

קריירה ועתיד: לצמוח, ללמוד ולהשפיע

"למרות ההישגים שלי עד היום, אני מרגיש שאני רק בתחילת הדרך. החלום שלי הוא להרגיש שאני טוב במה שאני עושה, לא משנה אם זה פרויקט קטן או גדול. העיקר הוא להיות שלם עם העבודות שלי ולהרגיש שהן משפיעות על אנשים.

העצה הכי טובה שלי למעצבים צעירים היא פשוט להתחיל. אל תפחדו לנסות, לטעות, ולפרסם את העבודות שלכם. גם אם הן לא מרגישות מושלמות בעיניכם, הן יכולות לפתוח בפניכם דלתות שאתם לא מצפים להן. אני מאמין שצריך להיות בתנועה, לא לפחד לנסות, להיכשל, לקום ולהמשיך. כל פרויקט הוא חלק מתהליך, והתהליך הזה הוא מה שמוביל אותנו קדימה.

פעם העליתי תמונה לאינסטגרם, סתם כי אהבתי אותה, וקיבלתי הצעות עבודה בזכות זה. אל תפחדו לשתף – אף פעם אי אפשר לדעת מי יראה את זה. לצד זאת, אני ממליץ לשמור על איזון. תמיד תחפשו פידבק, אבל תזכרו שזה לא הכל. מה שחשוב באמת הוא הביטחון הפנימי שלכם.

בסופו של דבר, עיצוב הוא לא רק מקצוע, אלא גם דרך לספר את הסיפור שלי. אני עדיין לומד כל יום איך לספר את הסיפור הזה בצורה הטובה ביותר, וזה מה שדוחף אותי להמשיך."

התמונה הראשונה שאיתמר שלח למדור "חשיפה" של עיתון "הארץ", והביאה לו הכרה ועבודה.

אינסטגרם: https://www.instagram.com/mr.itamarstudio?igsh=Zjd0YWw0dm96dGVm

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.